Beste mensen, Na een periode van afwezig zijn ben ik weer in de gelegenheid verder te gaan met mijn OTO blokje. Ik heb dit blokje ruim 1.5 jaar geleden gedemonteerd en alles netjes opgeborgen. Nu zit ik met het probleem dat ik niet exact weet hoe het een en ander gemonteerd moet worden Nu zag ik op het forum een hele beschrijving van een 3500 door JOAN ( mooi artikel JOAN en duidelijk) IS ER ZOIETS OOK VAN DE OTO Vooral het krukaslager en de afdichting (montage volgorde) ben ik even kwijt Graag jullie reactie Vriendelijke groet Joop P.S moet wel even wennen aan het nieuwe forum (half Engels half Nederlands) gaat dat nog veranderen ?????
Volgorde: eerst de gekartelde ring (bloemplaat) met de pootjes omhoog, dan de vlakke ring, dan het lager.
Hoe heb je het lager eruit gehaald? Is er misschien teveel ruimte in de behuizing? Dan opvullen met voelerlint. Carter eerst verwarmen tot 150-180 graden en dan pas lager monteren met de sleuf op 12 uur.
Volgorde: eerst de gekartelde ring (bloemplaat) met de pootjes omhoog, dan de vlakke ring, dan het lager.
Hoe heb je het lager eruit gehaald? Is er misschien teveel ruimte in de behuizing? Dan opvullen met voelerlint. Carter eerst verwarmen tot 150-180 graden en dan pas lager monteren met de sleuf op 12 uur.
het is wel handig om iets klaar te hebben liggen om het lager als het carter nog warm is op zijn plaats te houden anders drukt de verende ring ( bloemplaat) hem omhoog en zit hij niet echt meer op zijn plek als de boel afkoelt. bij de 3800 werkt dat heel anders komt best wel een beetje geweld bij kijken .
je hoort alleen maar ringen te hebben die 40 mm buitenwerks zijn, waar de rest vandaan komt moet je ze maar terug heen zenden , mogelijk dat er een 'Z" lager ( Duits voor "ZU" oftewel een soort van "dicht") in gezeten heeft die spontaan zijn "Z" heeft uitgek@tst >> vuilnisbak en op het plaatje zie ik dat je op het punt staat een "RS"lager te monteren, daar zijn de binnenringen van het lager in principe te klein in diameter ( om plaats te maken voor de lip van de "RS") en dan ligt de afdicht ring binnendiameter niet goed aan tegen deze binnenring ( wel erg veel het woord "ring" in deze zinnen maar vooruit) kan je het spul net zo goed weglaten lekken doet het dan toch wel
je hoort alleen maar ringen te hebben die 40 mm buitenwerks zijn, waar de rest vandaan komt moet je ze maar terug heen zenden , mogelijk dat er een 'Z" lager ( Duits voor "ZU" oftewel een soort van "dicht") in gezeten heeft die spontaan zijn "Z" heeft uitgek@tst >> vuilnisbak en op het plaatje zie ik dat je op het punt staat een "RS"lager te monteren, daar zijn de binnenringen van het lager in principe te klein in diameter ( om plaats te maken voor de lip van de "RS") en dan ligt de afdicht ring binnendiameter niet goed aan tegen deze binnenring ( wel erg veel het woord "ring" in deze zinnen maar vooruit) kan je het spul net zo goed weglaten lekken doet het dan toch wel
Ik kom ze ook nog regelmatig tegen in mijn carters, deze lagers. Waar ze vandaan komen...? Alle sponsors en andere Solex winkels leveren alleen lagers met dikke binnenring.
ik heb bij ZAMRO naaldlager ringen besteld die zijn extreem vlak, 1 mm dik, helaas 42 mm buitenwerks , door deze af te draaien naar 40 heb ik super afdicht ringen beter dan wat er nu her en der word aangeboden ( veelal gestampt en daardoor gegolfd, leuk voor 3800 als keerring steun maar niet afdoende als afdichtring voor type OTO en ouder. Er zijn ook naaldlager ringen met een gat 10, die gebruik ik nu om het bigend onder de moer te verankeren, ook daar vind ik niet meer de kwaliteit die eigenlijk nodig is voor ringen met deze ( opsluiten Big-End) functie
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN Welke?? Met of zonder afdichting En dan de afdichting van metaal.....OF Laat maar horen Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN Welke?? Met of zonder afdichting En dan de afdichting van metaal.....OF Laat maar horen Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg
nog maar even een plaatje hoe het origineel zit, heb daarvoor dat blok 444xxx dat toch aan alle kanten gaten heeft door de corrosie warm gestookt om lager te verwijderen. Wat me hier wel opviel is dat kennelijk in het laatste deel van zijn actieve leven de afdichtring verkleefd is geweest aan de binnenring van het lager en is gaan lopen op de buitenring van het lager gezien de loopsporen op ring en lager lastig te fotograferen dus maar even twee impressies van lager en afdichting , onderin het lager gat nog de "'bloemring" met zijn vingers omhoog en eentje met alleen het lager eruit lager omgekeerd om de aanloop sporen te tonen
Last edited by Joan; 08/10/1706:18 PM. Reason: extra foto
Dus ik kan beter een ander lager kopen JOAN Welke?? Met of zonder afdichting En dan de afdichting van metaal.....OF Laat maar horen Joop
standaard lager geen fratsen met afdichtingen, is wel zoeken naar goede merk want er zijn merken die maken de kogelringen universeel, daar zit dus al de uitsparing in voor een afdichting en inderdaad lager in de C3 klasse dat is met iets vergrote tolerantie, lijkt net of er speling op zit maar als alles netjes rond is, is speling niet erg
nog maar even een plaatje hoe het origineel zit, heb daarvoor dat blok 444xxx dat toch aan alle kanten gaten heeft door de corrosie warm gestookt om lager te verwijderen. Wat me hier wel opviel is dat kennelijk in het laatste deel van zijn actieve leven de afdichtring verkleefd is geweest aan de binnenring van het lager en is gaan lopen op de buitenring van het lager gezien de loopsporen op ring en lager lastig te fotograferen dus maar even twee impressies van lager en afdichting , onderin het lager gat nog de "'bloemring" met zijn vingers omhoog en eentje met alleen het lager eruit lager omgekeerd om de aanloop sporen te tonen
Het is duidelijk zo met de foto,s Ga een lager zoeken zonder afdichting Joop
Lager besteld bij de plaatselijke landbouw mechanisatie Verkeerd dus. Want de binnenring was te klein Standaard lager zonder afdichting dus Wat nu ?????? Waar koop ik het juiste lager. ???? Groet joop
Lager besteld bij de plaatselijke landbouw mechanisatie Verkeerd dus. Want de binnenring was te klein Standaard lager zonder afdichting dus wel vaak gestandariseerd om er OOK dichte lagers van te kunnen maken, denk je inderdaad dat je het goed doet kom je nog bedrogen uit Wat nu ?????? Waar koop ik het juiste lager. ???? Groet joop
meestal koop ik mijn lagers in grotere aantallen ( daarom de laatste bestelling al weer enige tijd geleden) bij wentellagers.nl ( denk dat ze ook ACNH heten) wel met een minimum bestel bedrag en tegenwoordig ook bij ZAMRO
Ja ja het is gelukt bij de plaatselijke Landbouwmechanisatie Heb het lager gemonteerd Het gaat niet hard maar we gaan vooruit Moet ook nog werken en daar gaat veel vrije tijd in zitten
Een hele goede morgen Joan Ik las net over dat lager wat heeft het voor invloed qa door. Dikke of Dune binnen ring het gaat er toch om of het lager er goed in past wat is het verschil omtrent het rijden ook hier leer ik van Groeten Johnny Solex.
Een hele goede morgen Joan Ik las net over dat lager wat heeft het voor invloed qa door. Dikke of Dune binnen ring het gaat er toch om of het lager er goed in past wat is het verschil omtrent het rijden ook hier leer ik van Groeten Johnny Solex.
Tussen carter en lager zitten 2 dunne ringen (+/- 0,2mm). Een daarvan is bedoeld om het carter af te dichten naar de buitenlucht toe en dicht af tegen de Dikke binnenring. Als je kijkt naar het oude lager dan kan je zien dat daar aan de buitenkant van de binnenring een smal glimmend randje zit, dat is het gedeelte waar de afdichting plaats vind op een heel smal randje. Is de binnenring van het lager te dun dan zit er geen materiaal waar de dunne afdichtring tegen aan komt. De tweede ring,met tandjes, tussen carter en afdichtring is bedoeld om de afdichtring zachtjes tegen de binnenring van het lager aan te drukken.
Verder, als het een (degelijk) merklager is dan zal de passing in het carter en om de as goed zijn.
Zo dan kan ik weer verder?? De krukas zit erin Klein beetje WD 40 doen wonderen. Schuift goed . heb foto toegevoegd voor de bussen. Welke moet eerst? De lange heeft een afgedraaid stukje Komt dat tegen het krukaslager ?????? Ik heb al zitten zoeken naar een duidelijke view (tekening) van de motor. Maar kan ik niet vinden. Wie weet raad ??? Gr. Joop
Zo dan kan ik weer verder?? De krukas zit erin Klein beetje WD 40 doen wonderen. Schuift goed . heb foto toegevoegd voor de bussen. Welke moet eerst? De lange heeft een afgedraaid stukje Komt dat tegen het krukaslager ?????? Ik heb al zitten zoeken naar een duidelijke view (tekening) van de motor. Maar kan ik niet vinden. Wie weet raad ??? Gr. Joop
wie wil nog even reageren op mijn vraag over de afstandsbussen
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen. Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.
ja die korte bus hoort in de "hals" van het blok te komen en daar net uit te steken, dan komt er veelal een stofring die iets gegolfd is die om de "hals' valt en dan een afstandbus om naar de lagers van de rol toe af te steunen, maar een dergelijke bus als op je foto is meen ik alleen kort gebruikt voor het type dat slechts 1 rol lager had ( om te voorkomen dat de rol naar links en rechts kon zweven, iets dat ze bij de 3800 gewoon laten gebeuren) , maar die kom je nauwelijks tegen, dus stuur eens een foto van de rol(unit)
De foto
klopt dus, 1 kogel lager en een glijlager , handig om daar wat SAE 90 aan te smeren of een goed soort vet want dat glijlager kan niet vertrouwen op smering vanuit het krukascarter zoals bij de 3800
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen. Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.
Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters
Hoi John. Er zit inderdaad ook een schuurtje in het carter
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen. Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.
Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters
Ik val van de ene verbazing in de andere Want er zat een bloemring in en nog een extra ring (ZIE HIERBOVEN) EN nu na montage van het lager krijg ik de bloemring niet gecentreerd Dus dan maar VERWIJDEREN ? Afdichting zal wel niet optimaal zijn dan????????? Gr joop
de bloem ring dient een buitendiameter te hebben van 40 mm en dat is precies de diameter van de lager boring, zo ook de dunne hardstalen afdicht ring, die is ook 40 mm
Deze rolunit ben ik alleen tegengekomen bij de oto motoren van de overgangsmodellen. Daar zit bv ook geen bloemring achter het lager, alleen een vlakke ring.
Naar mijn ervaring erg scheurgevoelige carters
Hoi John. Er zit inderdaad ook een schuurtje in het carter
Scheurtje in carter, is het dan wel verstandig om dit nog te gebruiken. Slechte lagerpassing, carter lek door scheurtje Groet ANdre
Als de scheur bij de lagerpassing zit dan heb je idd een probleem. Hier staat ergens op het forum beschreven hoe je dit kunt repareren, mij is het de eerste keer mislukt en ik begin daar niet meer aan.
Heb je wat geld over, koop dan een alu carter of kijk voor een goede 2e handse ....
John Ik heb dit inmiddels al 4 keer geprobeerd, helaas van korte duur, na 200 km weer kaduuk, dus ik begin er ook niet meer aan, veel werk verloren moeite. Groet ANdre
de bloem ring dient een buitendiameter te hebben van 40 mm en dat is precies de diameter van de lager boring, zo ook de dunne hardstalen afdicht ring, die is ook 40 mm
Hoi Joan. Mijn bloemring is geen 40 mm. Vandaar dat ik hem niet gecentreerd krijg Dus het hele zaakje maar weer uit elkaar Er zal wel lekker gerommeld zijn met dit blokje Gr. Joop
Zo. Toch maar even de zaak gedemonteerd Zie de foto Bloemring is 34.90 mm Plaats ring is ook 34.90 mm Grote platte ring is 39.84 mm Duidelijk zichtbaar in het carter is een kleine uitsparing ZOU HET ZO ZIJN DAT DE BLOEMRING ER NIET THUIS HOORT !!!!!!!!! Graag jullie gewaardeerde professionele mening Gr joop PS voor de kenners nog even het bloknummer (overgangsmodel) ?????
Yep, is te klein voorzover ik weet, nieuw setje bloemring en platte ring zou beter zijn weet nu de dikte van de platte ring wat jij hebt niet, solexservice heb ik ze gehaald! Scheurtje in carter zie ik voorlopig niet ? Groet ANdre
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee. Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee. Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.
ik laat tegenwoordig bij revisie ook veelal de bloemring weg en gebruik een steunring achter de dunne dicht ring om de boel op te stijven dat drukken van die bloemring stelt ook niet zoveel voor, stijfheid doet meer dus draai ik een 2542 naaldlager steunring van 1 mm dik af op buiten 40 mm en leg die onder een originele dicht ring, nieuwe zijn vaak gestanst met een gegolfde doorn en dat is te zien aan de vorm van de ring die nemen die golf over en dat druk je echt niet meer plat
Zo. Toch maar even de zaak gedemonteerd Zie de foto Bloemring is 34.90 mm Plaats ring is ook 34.90 mm Grote platte ring is 39.84 mm Duidelijk zichtbaar in het carter is een kleine uitsparing hebben bijna alle carters, dat is de originele gietmal, zo een uitsparing scheelt machinale bewerking , wat er niet zit hoef je ook niet weg te halen ZOU HET ZO ZIJN DAT DE BLOEMRING ER NIET THUIS HOORT !!!!!!!!! Graag jullie gewaardeerde professionele mening Gr joop PS voor de kenners nog even het bloknummer (overgangsmodel) ?????
Heb nog nooit een overgangsblokje van Oto in mijn bezit gehad dus geen idee. Heb nog wel gebruikte afdichtringen en bloemplaatjes liggen voor de liefhebbers, zelf gebruik ik ze niet meer na revisie.
Ronald heb een pb gedaan voor de ringen. Gr joop
Kan zijn........ ik zie geen meldingen van berichten of "knipperende envelopjes" en ook geen meldingen bij mijn berichten. Stuur maar een MAIL met adres, ik stuur wel wat op .
Deze kleine ringen komen uit een rol met een gehele stalen binnenwerk en dienen om het stof uit de rollagers te houden dus zijn niet voor de krukas.(lager diam . 35 m.m.)
Voor de krukas is een drukring nodig om de dunne afdichtring goed tegen de binnenring en ook tegen de buiten ring aan te drukken. DE dunnering moet zo dun zijn omdat het lager al gouw wat speling gaat krijgen in de axiale richting en moet de dunne ring wat doorgebogen worden door de golfring. Met een stugge en dikkere ring is dat niet en zal dus niet goed kunnen afdichten bij de onderdruk in het carter en zal dan dus wat van de aardkorst naar binnen kunnen zuigen. Dat komt omdat de krukas altijd naar voor komt in de lager speling doordat de krukas een heel rare slinger beweging maakt. De krukas maakt aan de wangzijde een slingerende beweging en aan de andere zijde een rondgaande beweging ( zwaar vliegwiel ). Dus het krukas lager zal dus altijd naar een kant uitslijten ( voorkant ) en dus bij een niet verende dichtingsring dus gewoon wat van de aardkorst binnen laten. Dus ik ben van mening dat de solex fabrikant dat ook geweten heeft .
Deze lager afdichting mag eventueel wel iets lucht doorlaten naar buiten om de stalen bus ring te smeren maar niet andersom met wat van de aardkorst.
ja dat van die aardkorst heb ik net weer achter de rug, een heel gevecht om een peperbus uit 1949 ( met al een 8 gaats ruilcarter) weer aan de praat te krijgen nadat deze door iets te veel inhaleren met zijn gezondheid aan de haal was gegaan. Ik een uitdaging, eigenaar weer blij, het werkt weer ( met de standaard 4,5 carburateur ca 15 Km/hr maar ja dat was toen eenmaal zo)
Dan blijkt dat het bestaande systeem om het vuil buiten te houden niet meer goed gewerkt heeft. Ik heb destijds bij een Peperbusmotor de afdichting van een Oto erin gedaan. Enig verschil is dat het lager 0,4mm richting carterdeksel opschuift.
Dan blijkt dat het bestaande systeem om het vuil buiten te houden niet meer goed gewerkt heeft. Ik heb destijds bij een Peperbusmotor de afdichting van een Oto erin gedaan. Enig verschil is dat het lager 0,4mm richting carterdeksel opschuift.
daar was van solex uit ook al een "motorupdate" voor aangegeven, dan diende je een carter frais te hebben ( kopen) die de afronding van de lagerpassing recht fraisde om te voorkomen dat door de druk van het lager de dichtring op die afronding op zou bollen
Update: Vandaag het lager van de krukas en met de ringen van Ronald Gemonteerd. Na afkoeling bleek het lagerpassing niet goed. Buitenrijden kon met de hand draaien. En da's niet goed. Dus dat probleem eerst opgelost Krukas zit erin. Alleen dik vet vergeten mee te nemen voor de smering van de rol is ( zie vorige bericht) Maar goed. Er komt wat zicht in...... ...)
Update: Vandaag het lager van de krukas en met de ringen van Ronald Gemonteerd. Na afkoeling bleek het lagerpassing niet goed. Buitenring kon met de hand draaien. En da's niet goed. Dus dat probleem eerst opgelost Krukas zit erin. Alleen dik vet vergeten mee te nemen voor de smering van de rol is ( zie vorige bericht) Maar goed. Er komt wat zicht in...... ...)