In een ander bericht op het forum heb ik dit weekend laten zien dat na een aanloper/vastloper bij nadere inspectie ook 2 haarscheurtjes te zien waren.
Ik had er voor kunnen kiezen om dat carter te gaan verstevigen om verder uitscheuren hopelijk te voorkomen, maar met nog een paar dagen vakantie te gaan koos ik ervoor om een ander "donor carter" wat ik nog had liggen te gaan voorzien van een versteviging.
Weliswaar niet de methode zoals enkele jaren geleden door Jan Vennix beschreven (met eerst het verstevigen met metalen ring rondom de hals van het krukaslager), maar alleen met stukjes glasvezelmat en een mix van JB Weld en een wat dunnere 2 componenten Bison epoxy, deze laatste toegevoegd om het "insoppen" van de glasvezel wat te vergemakkelijken.
Omdat de op te vullen ruimtes aan de andere kant van het carter zitten waar de carterdeksel boutjes in moeten worden gedraaid heb ik die draadgaten eerst voorzien van teflon M6 boutjes omdat uit ervaring aan de teflon geen epoxy zal hechten. Met dank aan de dreke2 die deze ter beschikking stelde en deze recentelijk bij een soortgelijke verstevigingsactie zelf ook had ingezet.
Met een likje siliconenvet draaien deze bouten er lekker in en hebben we met recht "carter op stelten".
De foto's laten het verdere verloop en mijn werkwijze zien.
Ik heb reepjes glasvezelmat van ca 40mm x 12mm geknipt, deze opgerold en als een kokertje rechtop staand in de holle ruimtes gestoken.
De daarna aangemaakte epoxy mix er vervolgens per kokertje in laten lopen en met een klein stokje "gesopt en geroerd" totdat het geheel goed verzadigd was.
Het is nu 24 uur wachten totdat alles mooi uitgehard is, de boutjes verwijderd en de opbouw kan starten met de componenten van het uitgevallen blokje.
De aangebrachte versteviging is geen garantie dat er niets met dit carter kan gebeuren, maar onder het motto "baat het niet, schaadt het niet" heb ik toch vertrouwen dat het een (kleine) bijdrage zal leveren.