Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#126522 09/07/17 05:08 PM
Joined: Jul 2017
Posts: 12
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2017
Posts: 12
Als ik motor omhoog trek en vergrendel loopt aandrijfrol aan op de voorband ik heb dit verholpen door voorwiel iets te laten zakken dit is echter geen goede oplossing.
Hoe kan ik de hoogte van het motorblokje instellen of wijzigen ten opzichte van het voorwiel

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Dat is vreemd. Ik lijkt wel dat je of een verkeerde motor of wielen/voorvork hebt gemonteerd.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ook kans dat er een verkeerde haak aan de stuurpen zit daar zijn verschillende lengtes in afhankelijk van het type motorhendel dat op het blok zit.

ook de motorhendel, daar heb je types bij die bij hard trekken nogal eens verbuigen.

geen idee over welk type solex we advies aan het geven zijn, dus zo maar wat in het wilde weg eruit gooien

a ik zie in het profiel een 5000, dat kan nog frans zijn ( 16 inch wielen) of NL, kleinere wielen.

dat lift mechanisme is HEEEL erg onderhevig aan verbuigen en er dient ook een tonnetje om de draaispindelstang te zitten die in de haak valt, is deze weg en valt de haak alllen om de spindel dan komt het blok ook niet goed omhoog

Last edited by Joan; 09/07/17 06:56 PM. Reason: "5000" toegevoegd

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2017
Posts: 12
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2017
Posts: 12
Wat bedoel je met een tonnetje onder de aandrijfspindel wil dit zeggen dat de hendel iets scheef op het blok hoort te staan zodat het blok verder achterover word getrokken

Joined: Nov 2006
Posts: 14
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Nov 2006
Posts: 14
misschien is de voorvork gescheurd bij het balhoofd

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Die 5000 liftsystemen lodderen en buigen heel snel.
Dat tonnetje zit vaak naast de beugel die vastzit aan de bovenste bout van de rolunit/spoelenplaat, terwijl deze IN de uitsparing van deze beugel hoort te zitten.

Ook die uitsparing staat vaak te ver open: tussen de bankschroef iets dichtknijpen, zodat het tonnetje nog nčt past.

En dan kan de "hoofd" stang zelf nog krom zijn. Goed uitrichten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Avschendel
Wat bedoel je met een tonnetje onder de aandrijfspindel wil dit zeggen dat de hendel iets scheef op het blok hoort te staan zodat het blok verder achterover word getrokken

ik heb zo even snel geen foto's van het systeem maar zo uit mijn hoofd:
het liftsysteem bestaat uit een stang met meerdere bochten erin om er een soort van "krukas" van te maken
de stang mag alleen gedraaid worden ( bij de mijne als ik hem uitleen gaan ze er steevast aan trekken )
de draaipunten in de voorvork zij al vaak uitgelubberd dat scheelt ook al lifthoogte.
om slijtage te voorkomen hebben ze in de "kruk" ( is de "U") van de stang een tonnetje gemaakt ( opgerold stukje plaatijzer) dat om de stang kan draaien, dit tonnetje is links en recht geborgd door een paar deuken in het stangmateriaal te maken, maar dat blijkt niet erg effectief dus dat ding gaat zwerven.
dat rolletje ( tonnetje) dient gevangen te worden door de haak die aan de plaat zit die aan je blok is gemonteerd ( zit dat veertje er nog wel die is ook vak fietsen)
die haak heeft een vrij grote diameter, passend bij dat rolletje , niet passend bij de diameter van de stang, hij vangt de stang ook wel zonder dat rolletje maar dan hangt je blok te laag, ook hoort de stang , op dat stukje kruk na dan, recht te zijn maar staat vaak in een boog


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2017
Posts: 12
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2017
Posts: 12
Probleem verholpen door twee sluitringen(rondellen) onder de vergrendelbeugel aan de stuurzijde te leggen hierdoor kan motorblok iets verder achterover komen te liggen bij vergrendelen


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wjdewit), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 31 (0.008s) Memory: 0.9857 MB (Peak: 1.1493 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 20:57:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS