|
Joined: Jun 2017
Posts: 5
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 5 |
Beste forumleden,
aangezien ik nieuw ben hier zal ik er gelijk een mooi verhaaltje bij maken! ik heb een solex 3800 van mijn schoonvader over kunnen nemen die jaren heeft stil gestaan. hij had er zelf al eens naar gekeken maar ging hem weg doen dus ik mocht hem hebben. nu had hij mij verteld dat hij rond ging en al eens een vonk uit gekregen had. nu omdat ik met goeie moed was gestart had ik nieuwe bougie + kabel besteld omdat deze slecht waren en de carb+ leidingen schoongemaakt. nou wou ik vanmiddag een testrondje doen maar ik kreeg er helemaal geen vonk uit??? ik heb wel de contactpuntjes schoon gemaakt en afgesteld maar nogsteeds niks dus wie kan mij helpen??
Last edited by fabiomk2; 12/06/17 07:41 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Misschien is de spoel of de condensator kapot. Of kortsluiting . Met een goede ohmmeter kan je verschil meten tussen contactpunt open of gesloten, verschil een paar ohm, per spoeltype verschillend. Een meetpen tegen b.v. tegen de cilinder en met de andere kan de de beweegbare punt met het scharnierampje openen of sluiten. Blijft de meter op 0 staan bij openen van de punten, dan zit er ergens kortsluiting. (de meeste meters geven nooit 0 aan als je de meetpennen tegen elkaar houd,de snoertjes hebben ook een, kleine, weerstand) Je kunt ook meten tussen massa (frame) en het uiteinde van de bougiekabel. Dan moet de meter wel in een stand staan dat je een aantal kilo-ohm kan meten
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
en hoe heb je de nieuwe kabel gemonteerd ? en hoe groot is de electrode afstand van de bougie ? en dat schoonmaken van de kontaktpunten, was dat ook echt schoonmaken of is daar wat fout gegaan ( nog iets "frut" ertussen ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2017
Posts: 5
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 5 |
maar de spoel of condensator vind ik zo raar als die inees kapot is want mijn schoonvader heeft er ongeveer een half jaar geleden maximum nog een vonk uit gekregen? en hoe heb je de nieuwe kabel gemonteerd ? en hoe groot is de electrode afstand van de bougie ? en dat schoonmaken van de kontaktpunten, was dat ook echt schoonmaken of is daar wat fout gegaan ( nog iets "frut" ertussen ? ik denk dat er niet veel mogenlijkheden zijn om een bougiekabel te monteren of zie ik dat verkeerd? omdat er een champion bougie inzat heb ik deze gewoon weer besteld op solexmarkt.nl juiste afstand weet ik even niet... ik heb de contactpuntjes niet los gehad ofzo maar allebij met de staalborstel er over gegaan en ik zie alleen nog metaal geen aanslag meer.
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
Hoe ben je met de staalborstel over de contactpunten gegaan?
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
maar de spoel of condensator vind ik zo raar als die inees kapot is want mijn schoonvader heeft er ongeveer een half jaar geleden maximum nog een vonk uit gekregen?
Zo had ik eens een gloeilamp, de ene dag deed hij het gewoon en de dag erna niet meer. Zo ook met spoelen en condensatoren, kunnen van het ene op het andere moment stuk gaan, kan d'r ook niets aan doen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
heb de contactpuntjes niet los gehad ofzo maar allebij met de staalborstel er over gegaan en ik zie alleen nog metaal geen aanslag meer.
voor contackt puntjes is dat niet de goede methode, het beste is met een diamant vijltje ertussen en dan heen en weer halen, eventueel een dubbelgevouwen schuurpapiertje "grit 400" of fijner maar dan is de kans dat er een korreltje tussen blijft zitten en vaak zie je de roest niet tussen de puntjes want het metaal is geen ijzer maar wolfraam en dat roest heel apart
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2017
Posts: 5
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 5 |
ik heb het gevonden het zat in iets lulligs. ik ging nog eens goed de bedrading langs lopen en toen zag ik ineens een stekkertje van de lamp op het blokje waardoor ik geen vonk kreeg. het stekkertje er af gehaald en jawel ik heb vonk! bedankt allemaal! ps. hierbij een foto om het duidenlijk te maken.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Mmmh.... als de kabel goed geisoleerd is moet dat geen probleem zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je lamp soms knipperde Maar hij doet het weer... stop met nadenken... rijden met die hap
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
dan is je magneet wel heel zwak als hij met kortgesloten lichtspoel geen energie genoeg kan opwekken om te vonken in principe moeten die twee (spoelen) elkaar niet in de weg zitten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2017
Posts: 5
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 5 |
nu het volgende... aangezien ik de brandstofpomp al vervangen heb omdat deze niks meer deed en de carb al is schoongemaakt heb ik nog steeds geen vonk.. heb wel vonk als ik de bougie er uit haal en bijv tegen het blokje houd dan zie je een mooie vonk maar als ik hem er terug indraai start mijn solex niet? de benzine zie ik wel retour gaan en mijn bougie is ook nat(niet overdreven gewoon goed)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
als er iets vonk is helpt het wel om te "tokkelen" met je decompressie dan heb je even minder compressie ( hoop wel dat je daar wel voldoende van hebt anders ben je ook het bokkie) wat het vonken makkelijker maakt en daar wil een solex met een zwakke ontsteking nog wel eens op aanslaan.
Ik neem aan dat je met belangstelling andere berichten hebt gelezen Oa over het juist bijstellen van de bougie ( 0,4 mm tussen de electroden) en verhalen over gebroken spie-en en daarmee de verkeerde positie van het vliegwiel op de krukas ( dat zie je dus NIET aan je merktekens , die zijn alleen voor de punten ALS het vliegwiel op de juiste plaats zit)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568 |
nu het volgende... aangezien ik de brandstofpomp al vervangen heb omdat deze niks meer deed en de carb al is schoongemaakt heb ik nog steeds geen vonk.. heb wel vonk als ik de bougie er uit haal en bijv tegen het blokje houd dan zie je een mooie vonk maar als ik hem er terug indraai start mijn solex niet? de benzine zie ik wel retour gaan en mijn bougie is ook nat(niet overdreven gewoon goed) Je zegt dat de bougie tegen de cilinder aan wel vonkt, maar als je de bougie in de cilinder draait, dan heb je geen vonk. Hoe kun je dat zien dan? Als de bougie in de cilinder draait kun je mijns inziens niet zien dat hij vonkt. Wel voelen misschien als je tijdens het starten de bougie vast houdt?
Met vr. gr. Onne
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Onlangs nog enkele vliegwielen gezien waar de opgeperste ontstekingsnok los zat en verdraaid was, wel nog goeie spie, maar werkt helaas ook niet Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Onlangs nog enkele vliegwielen gezien waar de opgeperste ontstekingsnok los zat en verdraaid was, wel nog goeie spie, maar werkt helaas ook niet Groet ANdre zou moeten werken want dat opgeperste is een rondje en niet echt een nok, de solex heeft feitelijk geen nok maar een excenter, hoewel je dan wel over de definitie kan discussieren. Gewoon vastlijmen ( kan je meteen het beste stuk van het metaal aan de hoge , dus aanloopkant, zetten)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Deze busjes zijn de laatste tijden van een soort zelf smerende gietijzer soort gemaakt en daarom gaan de kunststof delen van de punten veel langer mee. Nadeel van deze bus is dat wanneer het vliegwiel met een veel te grote kracht wordt aangedraaid het vliegwiel er zo ver op de as getrokken wordt dat het gedeelte waar de ring opgeperst is zo veel dikker wordt dat de gietstalen bus gaat scheuren. Deze ring kan je er gewoon afhalen en er een gewone stalen bus oppersen . De binnen kant goed strak en de buiten kant een beetje glad . Buiten diameter komt niet zo precies Bij het er oppersen vliegwiel ondersteunen in het gat van de moer anders gaat het slappe vliegwiel stuk. Door de grote pers passing wordt het as gat ook meestal weer op maat en gaat dan minder ver op de krukas.
|
|
|
|
Joined: Jun 2017
Posts: 5
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2017
Posts: 5 |
als er iets vonk is helpt het wel om te "tokkelen" met je decompressie dan heb je even minder compressie ( hoop wel dat je daar wel voldoende van hebt anders ben je ook het bokkie) wat het vonken makkelijker maakt en daar wil een solex met een zwakke ontsteking nog wel eens op aanslaan.
Ik neem aan dat je met belangstelling andere berichten hebt gelezen Oa over het juist bijstellen van de bougie ( 0,4 mm tussen de electroden) en verhalen over gebroken spie-en en daarmee de verkeerde positie van het vliegwiel op de krukas ( dat zie je dus NIET aan je merktekens , die zijn alleen voor de punten ALS het vliegwiel op de juiste plaats zit) en hoe kan ik het beste compressie testen? en hoe weet ik bijvoorbeeld dat het aan een te zwakke spoel heb? nu het volgende... aangezien ik de brandstofpomp al vervangen heb omdat deze niks meer deed en de carb al is schoongemaakt heb ik nog steeds geen vonk.. heb wel vonk als ik de bougie er uit haal en bijv tegen het blokje houd dan zie je een mooie vonk maar als ik hem er terug indraai start mijn solex niet? de benzine zie ik wel retour gaan en mijn bougie is ook nat(niet overdreven gewoon goed) Je zegt dat de bougie tegen de cilinder aan wel vonkt, maar als je de bougie in de cilinder draait, dan heb je geen vonk. Hoe kun je dat zien dan? Als de bougie in de cilinder draait kun je mijns inziens niet zien dat hij vonkt. Wel voelen misschien als je tijdens het starten de bougie vast houdt? ik bedoel niet dat ik binnen in kan kijken of er een vonk is maar ik ga er van uit dat wanneer ik de bougie er in draai nog steeds vonk heb?
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
compressie testen, met een compressie tester of draaien aan je vliegwiel en een gevoel ontwikkelen voor de weerstand die de compressie veroorzaakt, je moet heel duidelijk een nogal grote weerstand voelen bij snel rond draaien met het vliegwiel tussen je vingers ( oppassen bij solexen die WEL goed starten want je hebt kans dat hij pardoes aangaat en dan je vingers eraf hakt met de koelvinnen)
en aannemen dat hij binnen vonkt als hij buiten wel vonkt dat is nu net de kern van het verhaal, dat hoeft hij dus NIET te doen, vanwege de extra druk ( compressie) zitten de lucht atomen dichter bij elkaar en dat is voor een vonk moeilijker vliegen, blijft hij liever thuis ( de simpele uitleg, in feite heb je daar een stuk natuurkunde en scheikunde voor nodig)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
130
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|