Het word steeds drukker met het boren en honen van onze cilinders. Hier kan je zien hoe ik het cilindertje heb vast staan. https://youtu.be/b7841Co-1hk
De zuigerspeling is een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de zuiger. Het mooiste is inderdaad op 0,03, maar dan moet je "echt" rustig inrijden, en het dubbelen aan olie gebruiken, zeker een paar tankjes. Dus voor commercieel doeleinde niet te doen.
Alleen ben ik met mijn machine gewend om de cilinder niet op de voetplaat vast te zetten, maar om hem vast te klemmen tegen de bovenkant. Om mooi haaks te blijven lijkt het mij het verstandigst om boven dan ook een plaat te voorzien om het opstaande randje van de cilinder op te vangen.
Standaard brommercilinders hohn ik op 0.05 en de snellere zelfs op 0.08mm omdat inrijden inderdaad meestal vergeten wordt.
Heb echter geen ervaring met de solex en de hardheid van de gietijzeren wand. Zou jammer zijn dat eenmaal goed en wel ingereden de zuigerspeling al weer veel te ruim is.
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ? Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn. Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen. Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ? Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn. Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen. Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?
Goede zuigers zijn die bijv. de originelen van yamaha FS1. De JRT zet ik ook op 0,05, maar er zijn ook klanten die deze zuiger op 0,03 willen hebben, maar die weten wat inrijden is. worden meestal wel de beste.
Voor mijzelf en voor de solex race gebruik ik de 40 mm puch maxi zuiger met L-veer. we hebben daarvoor wel drijfstangen van 85 mm moeten laten maken.
De cilinderboormachine is perfect uitgelijnd. De steun hiervoor is in één opstelling geslepen en uitgelijnd. deze is dan ook echt en alleen voor de solex cilinder.
Met het boren is je cilinder weer mooi recht en rond, daarna de laatste paar honderdste nog honen en klaar, je hebt weer en perfecte cilinder.
Zuiger met L-veer heeft één groot voordeel, en zeker voor onze blokjes. Mogen jullie zeggen wat dat is.
Ik denk dat je met 0,05mm aan de veilige kant zit bij een JRT zuiger. Krapper kan wel maar dan moet je wel langer inrijden met extra olie door de brandstof.
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ? Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn. Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen. Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?
Hier is onlangs idd een topic aan gewijd.
JRT is idd momenteel de beste keus. Deze zijn 39,96 mm. 0,04 speling dus, als je tot 40,0 opboort.
Ik heb ondertussen zo'n 20 Solexen met JRT zuigers. Nadeel is wel dat ze niet tot boven komen. Kop vlakken lost dat voor een deel op.
Ik denk dat je met 0,05mm aan de veilige kant zit bij een JRT zuiger. Krapper kan wel maar dan moet je wel langer inrijden met extra olie door de brandstof.
Klopt Ronald. Gelukkig heeft een solex motortje zo weinig vermogen om echt grote beschadigingen toe te brengen, en kan je met een geolied water proefje het beschadigde weer oplossen/wegwerken. Maar de cilinder moet er wel weer af, en dat is wat veel mensen echt niet willen.
Bedankt mannen voor het delen van jullie ervaring !
Zelf tot voor kort nog nooit een solexblokje onder handen gehad en om niet zelf alles te moeten ontdekken is dit forum echt top.
@Jan : mooie opstelling die je hebt, vakwerk vraagt om goed gereedschap
Voordeel van een L-veer is volgens mij dat hij helemaal tot bovenaan de zuiger komt en dus het hoogste rendement geeft ivm compressie. Vaak wordt ook gezegd dat een L-veer door de compressiedruk beter aansluit op de cilinderwand, maar volgens mij is dit verwaarloosbaar en weg te strepen tegenover de grotere wrijvingsweerstand die een vaak dikkere L-veer heeft.
Ik vlak ze alleen als de prestaties tegenvallen. Vaak gaan ze meteen als een raket, maar sommige oudere cilinders hebben heel andere spoelpoorten. Ik haal er max 1 mm van af als het nodig is.
voordeel van die JRT zuigers is dat ze al pennetjes voor de zuigerveren hebben en dan kun je je veroorloven om de uitlaat poort van boven recht ( is breder) te maken want de zuigerveren lopen dan niet meer de uitlaatpoort in en een rechte vorm scheelt aanzienlijk in doorstroming zonder echt de "timing" te verpesten
voordeel van die JRT zuigers is dat ze al pennetjes voor de zuigerveren hebben en dan kun je je veroorloven om de uitlaat poort van boven recht ( is breder) te maken want de zuigerveren lopen dan niet meer de uitlaatpoort in en een rechte vorm scheelt aanzienlijk in doorstroming zonder echt de "timing" te verpesten
Klopt Joan, dat is een groot voordeel. je bent klaar. Anders zijn "gol"zuigers ook erg leuk, maar daar moet je weer zuiger pennetjes in gaan zetten, verder wel een hele fijne zuiger.
Ze horen bij de aluminium cilinder en die is alleen in 40,0 verkrijgbaar.
Je hebt ook CFX cilindersetjes in 39,5 en 41,5. Deze zijn zeer goed, die van mijn tandem zit er al 2 jaar op en maakt een paar duizend kilometers per jaar.
Als je het goede gereedschap hebt en je weet "hoe"dan kan je een 40mm zuiger terugdraaien naar de maat die je wilt hebben. Je moet dan wel vooraf een geschikte zuigerveer met de juiste diameter vinden.
ach zuigerveren zijn tot op zekere hoogte in te korten en dan passen ze al snel in een kleinere diameter zonder echt te veel spanning te hebben. ik heb "JRT" type zuigers ( dus niet de echte maar degene die ook in de verkoop zijn en er erg op lijken ) ook al terug gedraaid want sommige combinaties kloppen niet JRT heeft de maat erop staan en is uitgezocht bij de cylinder
Daar zit ik ook mee, daarom zou het zou fijn zijn als er een fatsoenlijk zuigertje op de markt zou komen. De zuigerveren van de JRT zijn veeeel te hard/stug en er is maar één maat in.
De gol zijn op dit moment de mooiste/beste voor een standaard drijfstang van 90 mm Standaard maat 39,5/39,8/40/40,2/40,4/40,6/ dan kan je wat. Nadeel, je moet zuiger pennetjes zetten, en dat is niet in 5 minuten gedaan.
Nadeel, je moet zuiger pennetjes zetten, en dat is niet in 5 minuten gedaan.
daar ben ik tegenwoordig redelijk snel in, eerst zijkant groef even aantikken met een boor freesje ,kreeg ooit een tip van iemand dat je voor ik meen 15 euro een zak met een kilo toegestuurd kon krijgen nou zo gedaan dus nog steeds schik van, dan op die aangetipte plek met een HBM boortje van 1,7 een gat boren, na boren met 1,9 en dan een messing lasdraad van 2.0 erin
Volg dit echt met veel interesse omdat ik sinds kort een honderdtal verhuursolexen in onderhoud heb gekregen.
En dus zoekende ben naar de zuiger met de beste prijs/kwaliteit.
Sta er van te kijken hoe sommige exemplaren uberhaupt nog lopen.
Ik probeer momenteel om alles aan het lopen te houden maar het is eigenlijk dweilen met de kraan open, meeste lopen echt op hun laatste adem.
Bedoeling is om stelselmatig de echt overleden exemplaren te gaan reviseren om zo terug een bedrijfszeker(der) solexpark te creëren.
Dit klinkt simpel, maar omdat het over een groot aantal solexen gaat die dan ook nog eens verhuurd worden vraagt dit toch echt om wat meer denkwerk.
Zal altijd een compromis worden tussen degelijkheid/duurzaamheid en betaalbaarheid.
Aan de ene kant worden de solexen bijna dagelijks misbruikt door a-technische personen, aan de andere kant is het de bedoeling dat er ook nog wat verdient wordt.
Je houdt het niet voor mogelijk wat je allemaal gesloopt terug krijgt. Ben zelfs een dag mee op locatie geweest om het eens met eigen ogen aan te zien, maar solexverhuur aan grote groepen is echt een soort van demolition derby waarbij degene die als laatste rijdend overblijft gewonnen heeft
Rijden de groepen onder begeleiding? Dat is echt noodzakelijk als je de groep een beetje in het gareel wilt houden.
Ik ken meer verhuurbedrijven die alles gewoon vrij laten rijden, inderdaad bedroevend hoe de Solexen behandeld worden.
Zelf heb ik 40 Solexen in de verhuur, maar wij rijden altijd mee.
De beste ervaring heb ik met de jrt zuiger in combinatie met een opgeboorde hd cilinder (die goedkope chinese).
Ik heb ook gebruikte opgeboorde cilinders (opgeboord door Jan de Laat) maar de prestaties zijn niet altijd hetzelfde. Ze zijn perfect uitgeboord/gehoond maar de poorten verschillen onderling.
Veel succes met je nieuwe uitdaging, je zult het nodig hebben.
ik leende eens per jaar een 12 tal solexen uit mijn collectie uit om een solex rondrit hier van extra solexen te voorzien, als vrienden dienst aan een bekende cafe uitbater die er dan oa zijn familie en personeel aan de tocht kon laten meedoen. Zelfs dan, met min of meer bekenden, word de boel nog gesloopt, banden met rol gaten erin, standaards die de grond niet meer raken en andere verbogen delen . Ben er daarom dit jaar maar mee gestopt, dat is een verzameling niet waard om gerestaureerd te worden en dan weer afgebroken, zo blijf je aan de gang .
Ja, dat is dan een keuze van die plaatselijke verhuurder. Het is net zo goed een keuze of de verhuurder zelf wel of niet meerijdt om alles in "goede banen"te leiden. Het is ook niet voor niets dat de verzekeraars de premies voor verhuurders flink (willen) verhogen,omdat er zoveel schades gemeld worden. Afgezien van schade aan derden heeft zo'n verhuurder ook vaker schade aan de Solexen(blijkt soms achteraf) wat ook weer reparatiekosten met zich mee brengt. Kortom, met zelf meerijden heb je minder kans op schade en bespaar je weer op onderdelen en reparatie uren.