Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#124421 27/01/17 10:37 AM
Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Hallo allemaal.

gisteren mijn B&R gedeeltelijk uit elkaar gehad. de motor lift handel was nogal gammel dus wou er een nieuwe opzetten.
luchtfilter er af. bouten van cilinderkop eruit. meteen even naar de pakking gekeken. alles weer in elkaar gezet en nu geen compressie meer. weer uit elkaar weer in elkaar . een keer of 3 maar nog steeds niets... ben ik ergens wat vergeten?
en heeft er ook iemand een tip voor het afstellen van de decompressor? lekkere constructie trouwens dat alles uit elkaar moet om dat ding af te stellen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Draai de decompresseur eerst maar s helemaal vast. Dan kun je zien of ie dan wél compressie heeft.

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Controleer of de decompressieklep goed afsluit.
Kopje eraf, omkeren en een druppel benzine op het klepje doen.
Als de benzine direkt verdwijnt sluit de klep niet goed .
De afstelling doe je met de lengte van het kabeltje, hendeltje aan het stuur.
de kabel mag niet strak staan en de tuimelaar tussen klep en kabel moet iets vrije slag hebben.
Als je de kop en motorhendel demonteert en monteert verandert er in principe niets .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Ik dacht ook dat er niet veer zou veranderen. ik zal de decompressieklep nog een keer proberen of deze toch ergens lekt. in ieder geval bedankt voor het verhaaltje over het afstellen. ik vind het maar een beetje gammele constructie op het klepje en de afstel veer. vooral hoe het kabeltje aan de tuimelaar zit maar dit kan ook best door de vorige gebruiker zo gammel gemaakt zijn.

Groet Roelof

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat gammele lijkt me niet bewust gedaan door de vorige eigenaar, zo is het ontwerp.
Ziet het er zo uit ??




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
zo ziet het er inderdaad ongeveer uit . alleen zit er bij mij een busje op het einde niet een boutje maar dat zal verder het verschil niet maken grin

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ff de kabel van de klepbediening loshalen, je zou dan compressie moeten hebben. En anders controleren of de klep dicht zit of kan. Als de klep heel los heeft gestaan, kan er ook kool tussen gaan zitten.

Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Kleine update even geen tijd gehad om verder te pielen..wel erachter gekomen dat decompressie goed afsluit en dat het "probleem " bij de pakking zit tussen de cilinder en de kop... alles goed schoongemaakt en nogmaals een poging gedaan..probleem blijft nog steeds. Nieuwe pakking besteld ..hopelijk dat het dan wel afsluit en er weer wat compressie is

Gr Roelof

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik doe bij mijn pakingen altijd wat vloeibare paking bij tussen en ik heb nog nooit een lekage gehad
ge pierre

Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ik heb zelfs bij een nieuwe pakking gehad dat er een klein stukje pakking miste tussen de cilinder en het decompressie kanaaltje.
Zo met het blote oog haast niet te zien en had totaal geen compressie.


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Hallo Pierre,

ik dacht er zelf ook aan om de pakking er met wat vloeibare pakking in te "lijmen" welke beruikt u hiervoor?

moet de pakking oom op moment vastgedraaid? en zo ja waar iemand waar ik dat vinden?

Joined: Dec 2016
Posts: 14
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 14
wat pakking betreft vast is vast en mischien na tijdje nog even weer controleren suc6.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Aanhaalmomenten zijn door Solex vastgelegd, een tekening met waardes vind je op deze pagina

De waardes zijn in kg-m terwijl de meeste momentsleutels tegenwoordig werken met N-m.
een conversietabel vind je hier

Voor de meeste schroeven hanteer ik ook de "vast-is-vast" methode. Voor de cilinderkop echter gebruik ik de momentsleutel (11,7 N-m) waarbij ik kruislings gelijkmatig aandraai.

Zo ben ik zeker dat alles even hard is aangedraaid, ondanks dat ik toch wel het gevoel in de vingers heb onderhand wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Geweldig.
Bedankt voor de antwoorden..daar kan ik wat mee.

vast is vast is een beetje uhhh ja gevaarlijk. ik heb ook wel een beetje gevoel maar als ik sommige monteurs hier bij mij op het werk zie daarbij is vast ongeveer tot het smeltpunt van het boutje.. een kwart slag voor het breken ophouden hahaha. dan toch bij zulke onderdelen even de momentsleutel erop.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja voor dat soort molteurs heb ik heel korte steeksleutels, velen kennen hun eigen kracht niet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2017
Posts: 26
M
Muppet Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jan 2017
Posts: 26
Gisteren nieuwe pakking binnen gekregen en netjes er tussen gezet op moment. eerste poging nog niet werken.. nog maar een keer uit elkaar dan en weer in elkaar. het motortje loopt weer smile alleen stationair niet meer maarja das ook niet echt handig met die rol op het voorwiel. zo te zien heeft een vorige eigenaar al een paar mooie hoeken uit de voorband gedraaid frown.

nu eerst maar even genieten dat hij het weer doet voor ik de boel weer uit elkaar haal :P

Gr. Roelof

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
hij moet gewoon stationaair kunnen lopen met de rol op de band anders zit je kopppeling niet goed in elkaar


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 65 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 49 (0.013s) Memory: 1.0739 MB (Peak: 1.3069 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-06 05:37:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS