Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Gisteren heb ik een CNC brandstofpompje geplaatst op mijn OTO blokje.
De eerste indrukken van de werking zijn buitengewoon goed.
De uitgekiende constructie met labyrint doet zijn werk prima.
Brandstof wordt supersnel aangevoerd en na paar minuten stilstand van blokje start deze binnen 2 omwentelingen van het vliegwiel weer.
Alles lijkt prima luchtdicht te zijn waardoor de brandstof niet "wegzakt".
Ik had wat problemen met de toevoer van het andere (originele) pompje.
Naar nu bij demontage bleek zat er op het plastic pompplaatje een kleine borst die eigenlijk iets te hoog is op het moment van aanraken van het carterhuis gaatje waardoor bij het aantrekken van de boutjes van het pomphuis de membraankamer duidelijk verkleind werd en daardoor het aanzuigen met name bij de start te moeilijk verliep.
Dit plaatje is geen origineel, want die zijn vlak (zie de foto).
Mogelijk was met alleen het wisselen van het pompplaatje het probleem al opgelost, vooralsnog blijft het CNC pompje erop en testen we deze ook maar eens wat langer.
Waar het pompje vandaan kom hoef ik niet te bevestigen, de foto vertelt het. wink






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, natuurlijk weet je dat er in het verleden wat probleempjes waren met dit pompje. Is dit de geüpdate versie. Bij het oude pompje bleef soms het membraampje plakken tijdens rijden en begon de solex te stotteren. Wanneer ik dan met het gas geven ging spelen deed hij het weer. Ben de voortgang over dit pompje kwijt.
Ben benieuwd hoe hij bevalt.

Last edited by Alfons_Amuse; 06/11/16 02:04 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Is dit de geüpdate versie?
Ja, dit is de versie inclusief de technische update Alfons.
De nog aanwezige pompjes uit 2013 zijn allen nabewerkt.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oké. Ik wacht jou ervaringen af Geert. Hoop dat het helemaal goed komt. Vind die pompje ook gewoon mooi om te zien.
Misschien komt er in de toekomst er 1 met ingebouwd filtertje.
Is er ook wat gebeurd aan het membraam.?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
Hoi. Ik zit er ook aan te denken om zo'n pompje te gaan proberen. Is het zo dat als je zo'n pompje besteld je altijd die verbeterde versie krijgt?
Kun je dat pompje monteren met de originele schroevendraaier boutjes? Ik zie bij jou die 4 boutjes zitten, heb je daar andere draad voor moeten tappen?
Verder heb ik wel eens een klein filtertje geplaatst tussen tank en pompje. Heel weinig ruimte daar, dus met een lus gedaan.
Filtertje was met een o-ringetje, en lekte als een vergiet.
Bij jou een filtertje tussen de leiding naar carb. Dan heb je wel wat meer ruimte, maar als er een vuiltje uit de tank meekomt, kan het pompje dat verwerken?
Groet Henk.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: henk3
Is het zo dat als je zo'n pompje besteld je altijd die verbeterde versie krijgt?
Kun je dat pompje monteren met de originele schroevendraaier boutjes?
Henk, je krijgt inderdaad het ge-update pomphuis voor het OTO blokje.
De boutjes (M4) worden meegeleverd met het pomphuis en passen zonder aanpassing in het carterhuis.
Verder heb ik in mijn tank onderin bij de aftapplug een fijnmazig gaasfilter zitten, dus maak ik me eigenlijk geen zorg over partikels die in de pomp en/of de carburateur zouden kunnen komen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Als ik het goed heb gebruikte Solex M4x 0,75 schroefdraad, dus een voor nu afwijkende draad.
Wanneer je de originele schroefjes gebruikt is er niets aan de hand en bij de nieuwere pompjes doe ik de gaatjes even met een soevereinboortje uitschuinen.
Bij de oude pomjes is dat standaard, bij de nieuwe niet.
Het is best mogelijk dat er bij het vervangen van de pomp ook andere boutjes ingedraaid zijn, die gaan er dan wat zwaarder in (dan weet je dat er al iets fout is)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
Volgens Geert passen de meegeleverde boutjes toch, dan is er toch geen probleem? Geert. Nog even m'n andere vraag. Kan zo'n pompje een vuiltje verwerken.
Verder zie ik onder de stift bovenop een flink dikke ring zitten, die ook nog geen messing is. Heb je zo'n dikke gedaan om de goede hoogte te krijgen?
Groet Henk.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: henk3
Volgens Geert passen de meegeleverde boutjes toch, dan is er toch geen probleem? Geert. Nog even m'n andere vraag. Kan zo'n pompje een vuiltje verwerken.
Verder zie ik onder de stift bovenop een flink dikke ring zitten, die ook nog geen messing is. Heb je zo'n dikke gedaan om de goede hoogte te krijgen?
Groet Henk.
@ FF, je hebt gelijk met de boutjes, M4 volgens onze huidige standaard loopt "wat zwaarder" maar omdat het zamac van het carterhuis "peperkoek" is tap je eigenlijk de nieuwe draad terwijl je deze boutjes erin draait. Maar feitelijk klopt het wat je schrijft.
@ Henkie, de dikke ring is een veerring die ik geplaatst omdat het door mij gebruikte originele afstandsstukje aan de onderkant een stukje draadeind heeft zitten wat net iets te lang is voor het gat in de pomp waar hij in moet.
Anders dan bij de originele pompjes is dit echter een "blind gat", dus er kan geen benzine daar lekken.
Ik heb de veerring dus geplaatst om het optisch aangesloten te hebben.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
Tanx, Henk.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ja wat dat "blinde gat" betreft er zitten geen kogeltjes in die "stijgbuis" om de benzine loop aan te sturen hier word de benzineloop aangestuurd door vlinderklepjes onder het afsluitdekseltje aan de voor kant zoals je ook in Tillotson en Walbro carburateurs aantreft ( die vierkante vlotterloze "alle standen" carburateurs )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: May 2015
Posts: 118
Likes: 1
Nog 1 vraag hierover. Ik rijd met kamzuigerblokje 1956 en een koffertje 1963. Ik meng euro 98 met castrol 2 T. 1:25.
Ik wil eigenlijk wel eens Aspen gaan proberen, maar die ook mengen 1:25. Best redelijk vet dus. Zou dit goed gaan als ik een CNC pompje op dat koffertje-blokje zet.
Of is het een kwestie van proberen is weten.
Groet Henk.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dat pompje doet zijn werk wel en die mengverhouding is goed voor de bronzen drijfstanglagertjes.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 12 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 41 (0.013s) Memory: 1.0415 MB (Peak: 1.2455 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 12:59:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS