Beste solexvrienden, Ik heb bij een vanderheem motortje de spoelenplaat verwijderd en wil de koppelingsmoer losmaken. Deze zit echt moervast. Een blokkeerpen wordt me afgeraden. Nu weet ik niet hoe ik de krukas moet tegenhouden. Geprobeerd om de vliegwielmoer tegen te houden en de koppelingsmoer met een klein soldeerbrandertje iets te verwarmwn,maar er komt geen beweging in! Heeft iemand een goede tip voor me??
Je kan best de blokkeerbout gebruiken toch. Als de moer muurvast zit, dan moet je zeker de zaak niet forceren natuurlijk. Maar het kan best wat hebben. Eerst maar eens proberen. Later kunnen er best andere oplossingen gegeven worden.
Je kan ook het vliegwiel erop zetten als je een geschikte ringsleutel tussen vliegwiel en moer kunt plaatsen. Vliegwiel wel met de moer vastzetten om de spie heel te houden.
Die blokkeerbout gebruik ik liever niet als het zaakje ècht vastzit. Vliegwielmethode is dan beter. Vaak heb ik toch al de cilinder eraf, dan is het blokkeren een eitje
er is een andere manier om te blokkeren, cylinder eraf en t stuk tussen de uitsparing van de Kruk wang en ja wel linksom draaien want ik heb al eens eerder iemand zo een moer zien losmaken door het rechtsom te proberen . gebruik wel een zeskant sleutel en geen 12 kant ik heb voor deze gevallen een dop uitgedraaid zodat hij over de kruktap valt en er een stang aan gelast .
je kunt even langskomen als de zaak toch losligt in 2 minuten weet je het.
Ik bekijk het nog even! Langskomen is geen optie. Woon in zeeland! Heb een ringsleutel 21 besteld.Ga deze warm stoken,zodat tijdens het losdraaien de moer opgewarmd wordt. In ieder geval bedankt voor de tips! Eens krijg ik hem los.
De moer warm maken heeft niet zoveel nut . En de sleutel warmstoken gaat ten koste van de kwaliteit van de sleutel. Bij de Solex Peperbus hadden ze een handig blokkeerhulpstukje gemaakt, zie afbeelding. Zelf gebruikte ik de achterkant van een goede kwaliteit staalboor.(nu speciaalgereedschap) Deze steek je in het gaatje tegen de krukwang aan, dan de krukas iets verdraaien en het boortje ½cm, meer niet, verder insteken. Nu de as verdraaien zodat de wang tegen het boortje komt. Nu de moer losdraaien.
Koppelingsmoer en as zien er op de foto keurig uit.Zorg voor een goede diepe ringsleutel 21 die goed op de moer zit.dan een lange 6 mm bout voldoede ver indraaien (of blokkeerpen) in carter en dan de koppelingsmoer rustig kracht opvoerend losdraaien.Niet stoten of rukken.Ik heb er al heel wat op die wijze los genomen.Gaat echt lukken.Ook de optie van John Meister als boven omschreven gaat prima.Succes.Cor (kok18)
Ik snap dat de vettigheid ergens vandaan komt. daarom moet de koppeling eruit. Ik heb nu diverse prima tips waar ik wat mee kan. Als de moer los is,zal ik aangeven welke methode ik heb gebruikt. Ik begin met de eenvoudigste tips,want de motor zit nog gewoon op de solex. Hier is weer het bewijs dat dit een geweldig forum voor solexbezitters is en ik dank julie allen voor de tips! groeten, Hans
Is de keerring gemakkelijk te vervangen bij dit vanderHeem motortje?
Nou ehh... Normaal zit hier geen keerring in. Afdichting gebeurt door een schijfje en een "bloemplaat" voor het krukaslager. Hier kan het een beetje lekken, maar als je koppeling gaat slippen dan wordt het te erg.
Om de koppelingsmoer los te maken en de krukas veilig te blokkeren maak ik gebruik van een combinatie van 2 "sleutels". Het hart van een oud vliegwiel heb ik gemonteerd op een strip ijzer en ringsleutel 21mm aan het einde een stukje omgezet zodat je net buiten het koppelingshuis komt met de sleutel. Door de lengte van beide sleutels kun je voldoende kracht uitoefenen en op deze manier is zowel het lossen als ook het vastzetten van de koppelingsmoer veilig en doeltreffend!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
je gebruikt een "flankensleutel" dat is ook beter dan de gebruikelijke 12 kantige ring, zelf gebruik ik een zeskant. waar je op moet letten is dat er sleutels zijn met een te grote afronding als aanloopkant om hem op de zeskant te krijgen, die aanloopkant graag verwijderen door wegslijpen zodat je meteen met de grip op de moer komt want de moer is te laag voor "normaal" gebouwde sleutels en dan grijp je de moer maar op een lijntje en schiet er makkelijk overheen
bedoel je die ringen ? Ik zie ze niet meer, niet zo vlak als je nodig hebt, er zijn wel ringen te koop die erop lijken, maar die zijn niet vlak genoeg en alleen te gebruiken als ring achter een 3800 lager, om de keerring tegen te houden, voor het systeem van vd Heem zo lek als een mandje.
Heb ook een vraag over een koppelingsmoer. Als je de motor uit zet door met de voet het vliegwiel tegen te houden, kan dan de koppelingsmoer loslopen? Dit heb ik zelf niet gedaan maar wel iemand met mijn uitleenblok die ik nu zelf op de wegenwacht-oto heb zitten. Had gisteren-avond een ritje en was goed en wel op pad toen liep de moer los. En toevallig lag er heel veel modder op het fietspad. This een vreemd verhaal maar wel gebeurd
Met de voet het vliegwiel tegenhouden?? Zonder kap gereden?? Met een geleend blok??? Volgens mij kan het niet,want de moer draait met de krukas mee en blijft dit doen! E.e.a. is wel absurd
Ik heb nog (gebruikte) afdichtringen liggen, gratis. Maar dan moet de motor wel helemaal uit elkaar om deze te vervangen. Vaak is de ring die erin zit nog in orde maar zit het lager niet meer op zijn plaats waardoor de rong niet meer afsluit. Kortom, vaak is er een rede dat de afdichting niet meer voldoet. Nu heeft een Oto krukas ook een dun O-ringetje om de as zitten, speciaal bedoeld om olie tegen te houden. Kan ook een oorzaak zijn dat de koppeling vet is.
Heb bij een club-rit soms een reserve-blok mee en dit bij iemand anders gemonteerd. Bij deze persoon was het rolletje ontploft. Bij gebrek aan beter hebben we dat zo gedaan. Nu heb ik het blokje zelf in gebruik en blijven staan met mijn Lex en heb ik een heel stuk mogen fietsen.
Mijn bestelde sleutel 21 is binnen en de koppelingsmoer is los!! Blokkeerpen gemaakt en in het gaatje geschroefd (om dit even voorzichtig te proberen. Sleutel erop en deze kwam zelfs met weinig kracht los. Koppeling eruit gehaald. Achter de koppeling zit een ring op het lager. Deze ring blijkt aan de lagerkant gegroefd te zijn. Mijn vragen zijn: Is dit de normale afdichting? Kan ik de ring gewoon omdraaien (koppelingskant is vlak). Is er een betere manier om af te dichten? zie foto's
Die ring is niet voor afdichting maar een afstandring om de koppeling vrij te laten lopen van de rest van het lager. De afdichting zit verder op de as. Als de rolunit eraf is kom je een bus tegen. Haal je deze eraf dan zie je op de as een rubber ringetje in een groef in de as zitten (als het goed is). In principe moet het asgedeelte waar die bus zit olievrij zijn.
Dit is een blokje van 66/67 met opgeschroefde rol, die moet iets lekken om de rolunit te smeren, origineel zit er ook geen veerplaatje achter de aandrukring van het krukaslager, de 2 gaatjes in de bus moet de olie die langs de krukas en de bus loopt naar buiten slingeren en de bronzen bussen of soms naaldlager van de rol smeren.
Probleem van te veel lekken is vaak dat de carterhals en/of carterhalsbus te veel uitgesleten zijn (te ruim)
Is een bekent probleem voor dit type blok, meestal bij lange ritten en warme omstandigheden.
De olie weet zich een weg te wurmen tussen krukas en de lange bus(dat moet ook met mate) tussen het lager van de rolunit in de koppelingtrommel, hoofdoorzaak is meestal een uitgesleten carterhals/carterhalsbus, sommegen plaatsen nog een veerring bij achter het krukaslager en dat helpt ook een beetje.
In de ietwat oudere modellen zit een dunne ring die voorkomt dat er vuil aan de binnenkant van de rol komt maar hij slingert ook evt. doorgelekte olie weg wat via de buitenkant van de linker bus uit het carter komt. De ring zit tussen de 2 bussen geklemd en zal olie wat tussen de as en linker bus niet echt doorlaten. Tenzij je in die linker bus op de kopse kant(rechts) wat ondiepe groefjes maakt waar de olie vanuit de bus naar buiten kan, de ring slingert het dan wel weg.
Dit is in feite niet de oplossing maar meer een lapmiddel die vaak een oplossing kan zijn.
Hier moet ik even over nadenken. Zijn de groefjes voldoende om toch wat olie door te laten voor het glijlager van de rol? Ik heb de solex 2 jaar en het eerste jaar heb ik hem helemaal gerestaureerd. Dus maar 1 zomer op gereden. De vette koppeling is misschien wel in 50 jaar ontstaan! Ik maak eerst alles lekker schoon en maak de koppeling van de winter nog een keer open om te checken! In ieder geval bedankt voor het idee!
Jouw rol heeft geen glijlagers, maar "echte" lagers. Als je rijdt dan draaien de lagers helemaal niet. Alleen als je motor stationair loopt met de rol op de band, dan pas draaien ze. Maak je dus niet te veel zorgen over die smering
Dit snap ik niet! Als je rijdt draait de krukas en dus ook de rol. Dan draaien toch ook de lagers en de rol over de glijbus? Klopt het verhaal van Roelof dan niet?
Als je rijdt dan maken rol en krukas evenveel omwentelingen, ten opzichte van elkaar draait er dan niets sneller of langzamer. Bij stationair draaien grijpt de koppeling niet aan, dan draaien de lagers wèl. De bus raakt de rol niet eens dus die draait gewoon met de krukas mee terwijl de rol stilstaat.
Dit snap ik niet! Als je rijdt draait de krukas en dus ook de rol. Dan draaien toch ook de lagers en de rol over de glijbus? Klopt het verhaal van Roelof dan niet?
Als je alles weer monteert wel eerst even de bus en het bronzen glijlager in de rolunit ligt in olieen anders loopt het droog
In de ietwat oudere modellen zit een dunne ring die voorkomt dat er vuil aan de binnenkant van de rol komt maar hij slingert ook evt. doorgelekte olie weg wat via de buitenkant van de linker bus uit het carter komt. De ring zit tussen de 2 bussen geklemd en zal olie wat tussen de as en linker bus niet echt doorlaten. Tenzij je in die linker bus op de kopse kant(rechts) wat ondiepe groefjes maakt waar de olie vanuit de bus naar buiten kan, de ring slingert het dan wel weg.
Dit is in feite niet de oplossing maar meer een lapmiddel die vaak een oplossing kan zijn.
ik heb veel solexen daar past zo een ring niet eens over het carter die deden het altijd zonder veelal laat ik deze anti vuil ring dan ook weg want de vraag is of hij het vuil nu buiten houdt of binnen houdt. In ieder geval nooit met de hoge druk reiniger je carter uitspuiten na een modder rit. want daar heb je sowieso niet de afdichtingen voor .
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw. Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen! Dank je, Hans
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw. Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen! Dank je, Hans
Hetzelfde heb ik ook gehad en kreeg het niet goed.Kon niet begrijpen waarom en heb toen die koppeling in mijn tweede Solex gezet en geen slippen!De koppeling van die tweede Solex in m,n eerste en jawel,slippen!De trommel dus,zag er niets aan,was wel heel erg verkleurd,dus warm geweest.Andere set gemonteerd en opgelost.Wel heb ik de ervaring dat schoentjes reinigen al snel niet goed gaat.Slipt snel.Succes Cor (Kok18)
De laatste keer dat ik dat aan de hand had, een jaartje of wat geleden, had ik na ontvetten en licht opschuren van de blokjes ook de trommel even FOUT opgeschuurd. Oftewel haaks op de looprichting , maar niet te grof. Hierdoor slijten de blokjes in het begin iets sneller en liggen ze mooi aan in de trommel. De haakse schuurgroefjes worden snel gladgepoetst door de blokjes.
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw. Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen! Dank je, Hans
Gebruik je de décompresseur? Is wel vaker dat het met aanduwen slipt, door hoge compressie. Als het zaakje tijdens draaien aangrijpt: niets aan doen!
Ik heb de decompresseur nooit gebruikt tijdens aantrappen.Heeft ook nooit geslipt. Compressie is best wel stevig Solex loopt makkelijk 40-43km/hr. Deed altijd even fietsen en dan de rol op de band. Ik ga de blokjes goed ontvetten,iets opschuren en dan nog eens proberen.Lukt het niet,probeer ik het met de decompresseur!
ik heb er zat, met goede koppeling, niet vet, niet aan te krijgen zonder decompresseur en als het wel lukt lopen ze 5 kilometer langszamer dan een ander omdat de veren hem teveel in de band duwen
Ik heb de decompresseur nooit gebruikt tijdens aantrappen.Heeft ook nooit geslipt. Compressie is best wel stevig Solex loopt makkelijk 40-43km/hr. Deed altijd even fietsen en dan de rol op de band. Ik ga de blokjes goed ontvetten,iets opschuren en dan nog eens proberen.Lukt het niet,probeer ik het met de decompresseur!
Je zou het eerst eens kunnen proberen, het is nu allemaal gemonteerd, scheelt je weer sleutelwerk
De Solex is weer OK! Vanmiddag proefgereden en hij loopt weer als een zonnetje. Koppeling slipt ook niet zonder decompressie. Ik heb dus de remblokjes iets opgeschuurd (het gladde laagje eraf)en de trommel met heel fijn waterproof polijstpapier iets opgeschuurd. Een ieder,die bijgedragen heeft tot dit resultaat,hartelijk bedankt Ik heb hier veel van geleerd en ik denk dat deze sessie vooral voor diegenen die nog nooit aan een solex hebben gesleuteld zeer waardevol is!!
[quote=Gerritd]Wat zit er achter de koppelingmoer een gladde ring of een veerring?
Bij de Oto een dikke veerring. Bij de 3800: niets [/quote
Ik vind dat die vreemde dikke veerringen niet goed passen. Heb zelf een dikke ring gemaakt en deze past veel beter en in mijn optiek blijft het beter zitten ook. Maar goed ieder zijn ding.
Ik heb er nu een gladde ring achter zitten en is na 1500 km toch los gelopen. Ga dan toch maar een veerring monteren of is schroefdraad borging nog een optie?
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
Gewoon de standaard veerring die er origineel in zit monteren. Nooit opgemeten, binnenmaat moet ruim 17 mm zijn. Als je Ad van Heerbeek vraagt, hij heeft er zeker al staan ze niet op de site.