Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Beste solexvrienden,
Ik heb bij een vanderheem motortje de spoelenplaat verwijderd en wil de koppelingsmoer losmaken. Deze zit echt moervast. Een blokkeerpen wordt me afgeraden. Nu weet ik niet hoe ik de krukas moet tegenhouden. Geprobeerd om de vliegwielmoer tegen te houden en de koppelingsmoer met een klein soldeerbrandertje iets te verwarmwn,maar er komt geen beweging in!
Heeft iemand een goede tip voor me??

Attached Images
koppeling oto.jpg (164.54 KB, 751 downloads)
koppeling oto.jpg (164.54 KB, 479 downloads)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je kan best de blokkeerbout gebruiken toch. Als de moer muurvast zit, dan moet je zeker de zaak niet forceren natuurlijk. Maar het kan best wat hebben. Eerst maar eens proberen. Later kunnen er best andere oplossingen gegeven worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan ook het vliegwiel erop zetten als je een geschikte ringsleutel tussen vliegwiel en moer kunt plaatsen.
Vliegwiel wel met de moer vastzetten om de spie heel te houden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Hoe kom ik aan een blokkeerbout? deze is nergens te koop

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Die blokkeerbout gebruik ik liever niet als het zaakje ècht vastzit. Vliegwielmethode is dan beter. Vaak heb ik toch al de cilinder eraf, dan is het blokkeren een eitje wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik zit ook te denken om de moer door te slijpen en dan een nieuwe moer monteren! Is dit een optie?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: HAGRO
Ik zit ook te denken om de moer door te slijpen en dan een nieuwe moer monteren! Is dit een optie?


Heb ik vroeger ook al eens gedaan. Verdient niet de schoonheidsprijs natuurlijk maar het kan wèl wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
er is een andere manier om te blokkeren, cylinder eraf en t stuk tussen de uitsparing van de Kruk wang en ja wel linksom draaien want ik heb al eens eerder iemand zo een moer zien losmaken door het rechtsom te proberen . gebruik wel een zeskant sleutel en geen 12 kant
ik heb voor deze gevallen een dop uitgedraaid zodat hij over de kruktap valt en er een stang aan gelast .

je kunt even langskomen als de zaak toch losligt in 2 minuten weet je het.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik bekijk het nog even! Langskomen is geen optie. Woon in zeeland!
Heb een ringsleutel 21 besteld.Ga deze warm stoken,zodat tijdens het losdraaien de moer opgewarmd wordt.
In ieder geval bedankt voor de tips! Eens krijg ik hem los.

Groeten,
Hans

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De moer warm maken heeft niet zoveel nut .
En de sleutel warmstoken gaat ten koste van de kwaliteit van de sleutel.
Bij de Solex Peperbus hadden ze een handig blokkeerhulpstukje gemaakt, zie afbeelding.
Zelf gebruikte ik de achterkant van een goede kwaliteit staalboor.(nu speciaalgereedschap)
Deze steek je in het gaatje tegen de krukwang aan, dan de krukas iets verdraaien en het boortje ½cm, meer niet, verder insteken.
Nu de as verdraaien zodat de wang tegen het boortje komt.
Nu de moer losdraaien.

Waarom moet de koppeling eraf ??


Attached Images
Blokkeerhulpstuk.jpg (68.19 KB, 501 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik steek een schroevendraaierhandvat (kunststof) tussen de krukwang, gaat ook prima.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Blokkeerstift in het bougiegat een optie?




Last edited by solexnl; 21/06/16 06:36 PM.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: solexnl
Blokkeerstift in het bougiegat een optie?




grin grin


Groet, Tim
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Koppeling slipt en is vet!

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dan lekt dus ook je kering want daar komt dat vet vandaan

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Koppelingsmoer en as zien er op de foto keurig uit.Zorg voor een goede diepe ringsleutel 21 die goed op de moer zit.dan een lange 6 mm bout voldoede ver indraaien (of blokkeerpen) in carter en dan de koppelingsmoer rustig kracht opvoerend losdraaien.Niet stoten of rukken.Ik heb er al heel wat op die wijze los genomen.Gaat echt lukken.Ook de optie van John Meister als boven omschreven gaat prima.Succes.Cor (kok18)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb toen een filmpje gemaakt.

http://youtu.be/GEPTHvGz1no


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik snap dat de vettigheid ergens vandaan komt. daarom moet de koppeling eruit.
Ik heb nu diverse prima tips waar ik wat mee kan.
Als de moer los is,zal ik aangeven welke methode ik heb gebruikt.
Ik begin met de eenvoudigste tips,want de motor zit nog gewoon op de solex.
Hier is weer het bewijs dat dit een geweldig forum voor solexbezitters is en ik dank julie allen voor de tips!
groeten,
Hans

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Is de keerring gemakkelijk te vervangen bij dit vanderHeem motortje?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: HAGRO
Is de keerring gemakkelijk te vervangen bij dit vanderHeem motortje?


Nou ehh... Normaal zit hier geen keerring in.
Afdichting gebeurt door een schijfje en een "bloemplaat" voor het krukaslager.
Hier kan het een beetje lekken, maar als je koppeling gaat slippen dan wordt het te erg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: solexnl
Blokkeerstift in het bougiegat een optie?




grin grin

nee dan gaat je drijfwerk naar de mad

Last edited by Joan; 22/06/16 08:55 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Om de koppelingsmoer los te maken en de krukas veilig te blokkeren maak ik gebruik van een combinatie van 2 "sleutels".
Het hart van een oud vliegwiel heb ik gemonteerd op een strip ijzer en ringsleutel 21mm aan het einde een stukje omgezet zodat je net buiten het koppelingshuis komt met de sleutel.
Door de lengte van beide sleutels kun je voldoende kracht uitoefenen en op deze manier is zowel het lossen als ook het vastzetten van de koppelingsmoer veilig en doeltreffend!









Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
je gebruikt een "flankensleutel" dat is ook beter dan de gebruikelijke 12 kantige ring, zelf gebruik ik een zeskant.
waar je op moet letten is dat er sleutels zijn met een te grote afronding als aanloopkant om hem op de zeskant te krijgen, die aanloopkant graag verwijderen door wegslijpen zodat je meteen met de grip op de moer komt want de moer is te laag voor "normaal" gebouwde sleutels en dan grijp je de moer maar op een lijntje en schiet er makkelijk overheen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Zijn die te vervangen (nieuw te koop)??

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: HAGRO
Zijn die te vervangen (nieuw te koop)??

bedoel je die ringen ?
Ik zie ze niet meer, niet zo vlak als je nodig hebt, er zijn wel ringen te koop die erop lijken, maar die zijn niet vlak genoeg en alleen te gebruiken als ring achter een 3800 lager, om de keerring tegen te houden, voor het systeem van vd Heem zo lek als een mandje.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb ook een vraag over een koppelingsmoer. Als je de motor uit zet door met de voet het vliegwiel tegen te houden, kan dan de koppelingsmoer loslopen?
Dit heb ik zelf niet gedaan maar wel iemand met mijn uitleenblok die ik nu zelf op de wegenwacht-oto heb zitten. Had gisteren-avond een ritje en was goed en wel op pad toen liep de moer los. En toevallig lag er heel veel modder op het fietspad.
This een vreemd verhaal maar wel gebeurd

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Wat moet ik dan??

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Met de voet het vliegwiel tegenhouden??
Zonder kap gereden?? Met een geleend blok???
Volgens mij kan het niet,want de moer draait met de krukas mee en blijft dit doen! E.e.a. is wel absurd

Last edited by HAGRO; 22/06/16 11:43 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: HAGRO
Wat moet ik dan??

Ik heb nog (gebruikte) afdichtringen liggen, gratis.
Maar dan moet de motor wel helemaal uit elkaar om deze te vervangen.
Vaak is de ring die erin zit nog in orde maar zit het lager niet meer op zijn plaats waardoor de rong niet meer afsluit.
Kortom, vaak is er een rede dat de afdichting niet meer voldoet.
Nu heeft een Oto krukas ook een dun O-ringetje om de as zitten, speciaal bedoeld om olie tegen te houden.
Kan ook een oorzaak zijn dat de koppeling vet is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik wacht even tot mijn bestelde sleutel 21 er is en dan ga ik verder sleutelen en kijken wat er aan de hand is!

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb bij een club-rit soms een reserve-blok mee en dit bij iemand anders gemonteerd. Bij deze persoon was het rolletje ontploft. Bij gebrek aan beter hebben we dat zo gedaan.
Nu heb ik het blokje zelf in gebruik en blijven staan met mijn Lex en heb ik een heel stuk mogen fietsen.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Mijn bestelde sleutel 21 is binnen en de koppelingsmoer is los!!
Blokkeerpen gemaakt en in het gaatje geschroefd (om dit even voorzichtig te proberen. Sleutel erop en deze kwam zelfs met weinig kracht los.
Koppeling eruit gehaald. Achter de koppeling zit een ring op het lager. Deze ring blijkt aan de lagerkant gegroefd te zijn.
Mijn vragen zijn: Is dit de normale afdichting? Kan ik de ring gewoon omdraaien (koppelingskant is vlak).
Is er een betere manier om af te dichten?
zie foto's

Attached Images
ring voor lager 01.jpg (230.45 KB, 444 downloads)
Lager koppelinghuis.jpg (223.4 KB, 498 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die ring is niet voor afdichting maar een afstandring om de koppeling vrij te laten lopen van de rest van het lager.
De afdichting zit verder op de as.
Als de rolunit eraf is kom je een bus tegen.
Haal je deze eraf dan zie je op de as een rubber ringetje in een groef in de as zitten (als het goed is).
In principe moet het asgedeelte waar die bus zit olievrij zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Geen rubber ring en geen groef!

Attached Images
krukas met rolbus.jpg (161.76 KB, 430 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: HAGRO
Geen rubber ring en geen groef!


Dit is een blokje van 66/67 met opgeschroefde rol, die moet iets lekken om de rolunit te smeren, origineel zit er ook geen veerplaatje achter de aandrukring van het krukaslager, de 2 gaatjes in de bus moet de olie die langs de krukas en de bus loopt naar buiten slingeren en de bronzen bussen of soms naaldlager van de rol smeren.

Probleem van te veel lekken is vaak dat de carterhals en/of carterhalsbus te veel uitgesleten zijn (te ruim)

Last edited by Roelof; 25/06/16 01:21 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Beste Roelof. Ik begrijp dus dat e.e.a. technisch compleet is, maar hoe komt dan de olie in de koppelingstrommel? Deze was zeer vet!


Attached Images
Lager koppelinghuis.jpg (137.12 KB, 371 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Is een bekent probleem voor dit type blok, meestal bij lange ritten en warme omstandigheden.

De olie weet zich een weg te wurmen tussen krukas en de lange bus(dat moet ook met mate) tussen het lager van de rolunit in de koppelingtrommel, hoofdoorzaak is meestal een uitgesleten carterhals/carterhalsbus, sommegen plaatsen nog een veerring bij achter het krukaslager en dat helpt ook een beetje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Dus gewoon af en toe openmaken en schoonmaken?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zou ik doen en als het te vaak gebeurd blokje reviseren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Hopelijk heeft iemand nog een goed idee om de afdichting te verbeteren!

groet,
Hans

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is er een O-ring te plaatsen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik heb bij mijn blokje er een andere krukas ingezet met o ring
originele krukas heeft geen groef voor een o ring helaas

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In de ietwat oudere modellen zit een dunne ring die voorkomt dat er vuil aan de binnenkant van de rol komt maar hij slingert ook evt. doorgelekte olie weg wat via de buitenkant van de linker bus uit het carter komt.
De ring zit tussen de 2 bussen geklemd en zal olie wat tussen de as en linker bus niet echt doorlaten.
Tenzij je in die linker bus op de kopse kant(rechts) wat ondiepe groefjes maakt waar de olie vanuit de bus naar buiten kan, de ring slingert het dan wel weg.

Dit is in feite niet de oplossing maar meer een lapmiddel die vaak een oplossing kan zijn.

Attached Images
IMG_1596..jpg (99.77 KB, 520 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Hier moet ik even over nadenken. Zijn de groefjes voldoende om toch wat olie door te laten voor het glijlager van de rol?
Ik heb de solex 2 jaar en het eerste jaar heb ik hem helemaal gerestaureerd. Dus maar 1 zomer op gereden. De vette koppeling is misschien wel in 50 jaar ontstaan!
Ik maak eerst alles lekker schoon en maak de koppeling van de winter nog een keer open om te checken!
In ieder geval bedankt voor het idee!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Jouw rol heeft geen glijlagers, maar "echte" lagers.
Als je rijdt dan draaien de lagers helemaal niet. Alleen als je motor stationair loopt met de rol op de band, dan pas draaien ze. Maak je dus niet te veel zorgen over die smering wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Dit snap ik niet! Als je rijdt draait de krukas en dus ook de rol. Dan draaien toch ook de lagers en de rol over de glijbus?
Klopt het verhaal van Roelof dan niet?

Attached Images
Rol met binnenbus 02.jpg (159.14 KB, 603 downloads)
Last edited by HAGRO; 27/06/16 03:31 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als je rijdt dan maken rol en krukas evenveel omwentelingen, ten opzichte van elkaar draait er dan niets sneller of langzamer.
Bij stationair draaien grijpt de koppeling niet aan, dan draaien de lagers wèl.
De bus raakt de rol niet eens dus die draait gewoon met de krukas mee terwijl de rol stilstaat.

FF doordenken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
OK,duidelijk!
Bedankt,
Hans

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: HAGRO
Dit snap ik niet! Als je rijdt draait de krukas en dus ook de rol. Dan draaien toch ook de lagers en de rol over de glijbus?
Klopt het verhaal van Roelof dan niet?


Als je alles weer monteert wel eerst even de bus en het bronzen glijlager in de rolunit ligt in olieen anders loopt het droog


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
In de ietwat oudere modellen zit een dunne ring die voorkomt dat er vuil aan de binnenkant van de rol komt maar hij slingert ook evt. doorgelekte olie weg wat via de buitenkant van de linker bus uit het carter komt.
De ring zit tussen de 2 bussen geklemd en zal olie wat tussen de as en linker bus niet echt doorlaten.
Tenzij je in die linker bus op de kopse kant(rechts) wat ondiepe groefjes maakt waar de olie vanuit de bus naar buiten kan, de ring slingert het dan wel weg.

Dit is in feite niet de oplossing maar meer een lapmiddel die vaak een oplossing kan zijn.

ik heb veel solexen daar past zo een ring niet eens over het carter die deden het altijd zonder veelal laat ik deze anti vuil ring dan ook weg want de vraag is of hij het vuil nu buiten houdt of binnen houdt. In ieder geval nooit met de hoge druk reiniger je carter uitspuiten na een modder rit. want daar heb je sowieso niet de afdichtingen voor .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klopt de schotelring zat op de modellen van '61 t/m '65, de motor van 66/67 had een carterhals die uitstak en waar de rol weer overheen afsloot.

Last edited by Roelof; 27/06/16 05:39 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Koppeling ontvet en weer in elkaar gezet! Helaas slipt nog steeds!
Dan maar nieuwe blokjes bestellen.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: HAGRO
Koppeling ontvet en weer in elkaar gezet! Helaas slipt nog steeds!
Dan maar nieuwe blokjes bestellen.


Blokjes ontvetten met remreiniger en daarna opschuren. (wel oppassen want ze zijn asbest houdend)

Rol kan ook slippen, hoe zijn de motorveren?....slechte voorband?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw.
Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen!
Dank je,
Hans

Last edited by HAGRO; 27/06/16 08:54 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
+ jes aan de voorkant?
Niet te grof schuren, dan blokkeert het zaakje al gauw. frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: HAGRO
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw.
Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen!
Dank je,
Hans


Koppeling verkeerd om?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Nee. Kruisje aan voorzijde!

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Hetzelfde heb ik ook gehad en kreeg het niet goed.Kon niet begrijpen waarom en heb toen die koppeling in mijn tweede Solex gezet en geen slippen!De koppeling van die tweede Solex in m,n
eerste en jawel,slippen!De trommel dus,zag er niets aan,was wel heel erg verkleurd,dus warm geweest.Andere set gemonteerd en opgelost.Wel heb ik de ervaring dat schoentjes reinigen al snel niet goed gaat.Slipt snel.Succes Cor (Kok18)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De laatste keer dat ik dat aan de hand had, een jaartje of wat geleden, had ik na ontvetten en licht opschuren van de blokjes ook de trommel even FOUT opgeschuurd.
Oftewel haaks op de looprichting , maar niet te grof.
Hierdoor slijten de blokjes in het begin iets sneller en liggen ze mooi aan in de trommel.
De haakse schuurgroefjes worden snel gladgepoetst door de blokjes.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Andere koppeling of andere trommel?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: HAGRO
Rol slipt niet! Trommel draait,maar neemt koppeling niet mee tijdens aanduwen. Band is nieuw.
Ik zal de blokjes volgens jouw advies behandelen!
Dank je,
Hans


Gebruik je de décompresseur? Is wel vaker dat het met aanduwen slipt, door hoge compressie. Als het zaakje tijdens draaien aangrijpt: niets aan doen! wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik heb de decompresseur nooit gebruikt tijdens aantrappen.Heeft ook nooit geslipt. Compressie is best wel stevig Solex loopt makkelijk 40-43km/hr.
Deed altijd even fietsen en dan de rol op de band.
Ik ga de blokjes goed ontvetten,iets opschuren en dan nog eens proberen.Lukt het niet,probeer ik het met de decompresseur!

Last edited by HAGRO; 28/06/16 03:09 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Trommel ook ff opschuren met schuurlinnen.

Als een Solex meer en meer compressie krijgt word het moeilijker en moeilijker om hem te starten zonder decompressie.....dat is alleen maar goed.

Last edited by Roelof; 28/06/16 09:50 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb er zat, met goede koppeling, niet vet, niet aan te krijgen zonder decompresseur en als het wel lukt lopen ze 5 kilometer langszamer dan een ander omdat de veren hem teveel in de band duwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: HAGRO
Ik heb de decompresseur nooit gebruikt tijdens aantrappen.Heeft ook nooit geslipt. Compressie is best wel stevig Solex loopt makkelijk 40-43km/hr.
Deed altijd even fietsen en dan de rol op de band.
Ik ga de blokjes goed ontvetten,iets opschuren en dan nog eens proberen.Lukt het niet,probeer ik het met de decompresseur!


Je zou het eerst eens kunnen proberen, het is nu allemaal gemonteerd, scheelt je weer sleutelwerk wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
HAGRO Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
De Solex is weer OK! Vanmiddag proefgereden en hij loopt weer als een zonnetje. Koppeling slipt ook niet zonder decompressie.
Ik heb dus de remblokjes iets opgeschuurd (het gladde laagje eraf)en de trommel met heel fijn waterproof polijstpapier iets opgeschuurd.
Een ieder,die bijgedragen heeft tot dit resultaat,hartelijk bedankt
Ik heb hier veel van geleerd en ik denk dat deze sessie vooral voor diegenen die nog nooit aan een solex hebben gesleuteld zeer waardevol is!!

groeten,Hans

Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Wat zit er achter de koppelingmoer een gladde ring of een veerring?


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Gerritd
Wat zit er achter de koppelingmoer een gladde ring of een veerring?


Bij de Oto een dikke veerring.
Bij de 3800: niets wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
[quote=Gerritd]Wat zit er achter de koppelingmoer een gladde ring of een veerring?


Bij de Oto een dikke veerring.
Bij de 3800: niets wink [/quote

Ik vind dat die vreemde dikke veerringen niet goed passen. Heb zelf een dikke ring gemaakt en deze past veel beter en in mijn optiek blijft het beter zitten ook.
Maar goed ieder zijn ding.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Wat voor maat heeft die veerring? M18?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ik heb er nu een gladde ring achter zitten en is na 1500 km toch los gelopen.
Ga dan toch maar een veerring monteren of is schroefdraad borging nog een optie?


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Gewoon de standaard veerring die er origineel in zit monteren.
Nooit opgemeten, binnenmaat moet ruim 17 mm zijn.
Als je Ad van Heerbeek vraagt, hij heeft er zeker al staan ze niet op de site.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
En altijd een paar drupjes vloeibaar borgmiddel kan nooit geen kwaad.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 174 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.219s Queries: 168 (0.106s) Memory: 1.6361 MB (Peak: 2.3738 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 03:33:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS