ik weet niet of het gebruikelijk is om even in het kort voor je te stellen. De naam is Fulco, woonachtig in het Dordtse, op een van de vele eilandjes. De woning maakt deel uit van de Dordts museum. Daar past toch weer mooi de solex bij.
Sinds een jaar heb ik een Solex, heeft een tijdje als een zonnetje gedraaid tot de benzine pomp lastig ging doen. Door het vuil uit de tank, andere tank en pomp er op. Toen wou er geen vonk over springen, waardoor ik hier op het forum terecht ben gekomen.
De solex die ik heb is een curiosietijd: Frans vierkant frame, OTO motor, carburateur M8x1 en een 3800'er ontsteking. Rode vin op het voor spatbord en een het laatste stuk op het achter spatbord is wit. De spatborden hebben een sierrand. Serienummer van de motor geeft 1959-1960, moet er bij zeggen er staat geen type aanduiding op de motor. Met het framenummer kom ik minder uit de voeten.
Iets over mijn zelf. Een geboren Eindhovenaar die in de verschillende buurlanden heeft gewoond en gewerkt. o.a. Duitsland, België, Luxemburg (alleen werk) en Engeland. Ik werk in de metaal bij een van de grotere Nederlandse Werkgever als allrounder. Dit kan in houden puntlassen, lassen, montage(intern, extern), lasrobot(ook programmeren), boren en tappen en QC. Er wordt Staal, RVS en Aluminium verwerkt.
Last edited by Fulco; 28/07/1608:36 PM.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
hopelijk doet hij het inmiddels weer ? want benzine en vonken hebben qua systeem niets met elkaar te maken dus als de ene hapert heeft dat geen invloed op de ander anders dan dat ze elkaar boven in de cylinder op het goede ogenblik samen tegen horen te komen om het machien tot leven te wekken.
Lol, start gewoon vanmiddag en heeft de hele weg terug gewoon gesnort als een zonnetje. Vermoed dat het vuil is geweest van de brandstof, ben aan het overstappen van euro 95 naar Aspen. Solex stond even binnen op mijn werk, was er de opmerking "Wat een vreemde fiets, motor voorop".
Last edited by Fulco; 03/08/1607:22 PM.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
Het lijkt erop dat de motor aan de verkeerde kant van de ophangpunten is gemonteerd. De motor ophangplaten moeten buiten de ophanging van de vork zitten en deze zit er binnen, in ieder geval aan de tankkant de andere kant is niet zichtbaar op de foto. En bent ook een moer en een ring kwijt. Er hoort in de bovenste gaten (LenR) een speciaal borstboutje in te zitten, moeilijk te zien of de originele erin zit.
ik hier maar de foto geparkeerd. van de motorophanging. Volgens ontbreekt er wat.
inderdaad de andere reactive op dit bericht is correct, dat U vormige plaatdeel dat aan je voorvork zit ( Gaffel) hoort aan de binnenkant van de motorschetsplaten te zitten de borst van de bout past stark in deze gaffel.
Ze hebben dat gedaan opdat je bij een los stand motorblok de bout en de moer al iets aan de schetsplaten vast kan zetten, hoef je die moer niet in een verkramping op die bout zien te krijgen. je hangt dan het blok met voorgemonteerde bouten over die gaffels ( L&R) heen monteert de onderste bouten ( daaar kan je wel makkelijk bij ) en rommelt dan van de bovenste twee de moeren vast.
Los dat ze nu op de verkeerde plek zitten is de bout kennelijk ook geknapt want ik zie ca 3 gangen draad en een beroerd bout uiteinde .
Dat vermoeden had ik al, er zit nog al wat speling aan die kant. Deze Solex staat ook voorlopig stil om de probleempjes te herstellen. Rij nu op de westerterp rond.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
Joan, daarom dat ik ook een foto vroeg hoe het wel in mekaar hoort te zitten. Dit is zo'n situatie waar een foto meer zegt dan x aantal woorden. De linker schetsplaat was al eens losgekomen op weg naar huis, nu zit deze vast met een zelfborgende moer.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
vandaag even goed gekeken hoe de ophanging zit. inderdaad aan de rechterkant zit de motorplaat aan de binnen zijde, dit verkaard voor een deel de grote speling. Wat mij opvalt dat er geen draad uit steekt van de ophangas.
Als ik goed gekeken hoef je maar 3 bouten geheel los te halen (2 onder aan en rechts ook nog de uitlaat), en boven aan los draaien. dan nog de decompressiekabel.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
Ideetje voor de 24 uurs race. Een stand maken en een wedstrijdje houden, hoe snel kun jij een mortorblok wisselen. Inschrijfgeld innen, voor kika natuurlijk, en toch een prijs uitreiken wie de snelste was.
Ideetje voor de 24 uurs race. Een stand maken en een wedstrijdje houden, hoe snel kun jij een mortorblok wisselen. Inschrijfgeld innen, voor kika natuurlijk, en toch een prijs uitreiken wie de snelste was.
Ideetje voor de 24 uurs race. Een stand maken en een wedstrijdje houden, hoe snel kun jij een mortorblok wisselen. Inschrijfgeld innen, voor kika natuurlijk, en toch een prijs uitreiken wie de snelste was.
De moeren van de motoras komt de borst in de motorsteunen? Als dat zo is zijn de gaten in de motorsteun die ik heb te klein. Heb zo'n vermoeden dat deze motorsteunen voor een 5000'er zijn.
Aan de rechterkant was de montage plaat verbogen naar buiten waardoor de motorsteun verkeert zat.
Zal zodra ik weer wat tijd heb komen er een aantal foto's
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
de moeren van de motoras komen nergens die hangen voor de motorsteunen ( als je tenminste bedoeld de boutjes waarmee hij aan de voorvork komt te hangen er zijn twee uitvoeringen schetsplaten die voor VD Heem motoren en die voor 3800's verschil is dat bij 3800's de bovenste ophang lussen niet aan de voorvorkpoten zitten maar meegestanst aan het T, stuk dat zit hoger vandaar dat 3800 schetsplaten de bovenste boutjes ook hoger in de schetsplaten hebben zitten, ik heb daar al wat gefriemel gezien om het een pas te maken op het ander, meestal worden onderin gaten bijgeboord want na ophangen van het blok blijkt onderaan iets niet te kloppen omdat dat fase 2 is van boutjes monteren, als dat nou fase 1 was geweest had je de fout gaan zoeken waar hij werkelijk zit namelijk boven
Dat past allemaal goed. Als ik de platen bekijk bij van heerbeek is net als of de gaten voor de motoras groter zijn waar de borst van moer er in past dat zou het jutter in dat gat wel tegen gaan.
Last edited by Fulco; 06/09/1612:01 PM.
Gr.
Fulco "Mensen zijn zo snel geneigd om gelijk negatieve kanten van iemand te zien, Terwijl een complimentje juist motiveert"
klopt dit soort platen bestaan ook en zijn origineel solex, hoort wel een goede ring achter met exact gat 6, niet die standaard dingen waar het gat bijna 7 is, deze constructie scheelt je ongeveer 1,5 draadgang extra heb je ook de speciale moeren voor nodig die in de plaat vallen ( en daar dus ook draad hebben zitten)
Bij de schetsplannen met groot gat ( oa die van Ad v Heerbeek) als je de moer kwijt bent, kun je ook n moer m6 nylock andersom gebruiken. De kraag waar de nylon ring in valt , centreert ook de as in de plaat.
Bij de schetsplannen met groot gat ( oa die van Ad v Heerbeek) als je de moer kwijt bent, kun je ook n moer m6 nylock andersom gebruiken. De kraag waar de nylon ring in valt , centreert ook de as in de plaat.
Ja, maar waar is je draad dan ? ik denk dat dat de dood in de pot is voor de draad van je stift
Daarom ben ik oo-zooo blij dat ik een o.a.draaibankje heb, kan je zelf de onderdelen aanpassen of maken en ben je minder afhankelijk van de aangeboden onderdelen.
Helemaal gelijk Ronald, ik ben ook van plan om n draai en freesbankje te kopen voor dit werk maar ook voor speciaalgereedschap te maken voor auto's. Als je distributie afstelsets voor veel verschillende merken moet hebben dan loop je financieel leeg en vaak is het zo te maken met n draai of freesbank.
Als je het geld ervoor over hebt, neem dan een 2ehands professionele machine . B.v. een Weiler, is een degelijke machine. Hobby machines zijn leuk maar in de praktijk vaak te licht uitgevoerd.