Aandrijfrol was gebroken en tijdens het vervangen komt deze eerder door een vorige eigenaar met lijm gerepareerde scheur tevoorschijn. Weet iemand of dit gelast kan worden en door wie? Zoals je kunt zien betreft het een vroeg exemplaar dus vervanging is niet de bedoeling maar reparatie. Er is een goede aluminium-lasser bij een bedrijf op het industrieterrein,alleen is het blokje volgens mij een soort zink/alu-legering? Heeft iemand een goede oplossing?
Dit materiaal is niet te lassen het is een zink aluminium tin legering met heel veel tin kun je heel mooi gietwerk mee maken maar niet repareren ,jB weld is een epoxi lijm die enorm goed lijmt en dan lijm je er een strip langs op met een nieuw oogje
Net als mijn voorgangers, ZAMAK is niet zomaar te solderen of te lassen en plakken geeft ook niet het verwachte resultaat.
Het materiaal smelt zo rond de 400 graden en, net als bij aluminium, verandert het van vast naar vloeibaar metaal. Ik heb het ooit eens, onder speciale omstandigheden en héél veel werk, aan elkaar gesoldeerd met hetzelfde materiaal, zamak dus. Aan de buitenkant heb je nagenoeg geen ruimte omdat daar de spoelenplaat tegenaan zit. Aan de binnenkant heb je wel ruimte maar daar ga je van een vlak over naar een rond profiel, daar bij het spatbordje. Daar heb je een mogelijkheid om een ijzeren stripje te buigen en vast te schroeven. Eventueel kan je ook het tapeind, waar de spoelenplaat mee vastzit, verlengen en als verankering voor de strip gebruiken.
als het een heel goede alu lasser is kun je het hem eens vragen. heb het zelf ook al eens gedaan door een plaat alu eronder te leggen als heat zink en vanaf daar een aanzet te maken naar het carter toe, dan met weinig heat input en met intervallen lassen. Het schuimt makkelijk want het zink dampt eruit en als het te heet word dan ploft het in 1 keer in elkaar want het is een eutectische legering en die hebben een smeltpunt en geen smelt traject zodat je het ziet aankomen. waar je moet lassen is gelukkig wat dikker dus er zit enigszins reserve in aan de andere kant is het wel gescheurd dus mogelijk daar extra ellende door gietfouten
Volgens de Bouwjaar lijst is dit een Peperbuscarter (45cc) uit 1948, wel bijzonder dus. Mocht er zich een goede lasser zich aanbieden, laat hem/haar dan eerst eens oeffenen op een oud Oto of 3800 cartertje voordat het op dat peperbuscarter uitgevoerd wordt.
FF, kijk dat vind ik nu een goed idee. Een hele goede lasser zou dat zelf eerst willen en echt wel aangeven of hij het kan of niet. Er zijn veel prutsers die zeggen dat ze dat allemaal kunnen maar. Hier op school hebben we hele goede lassers maar die zeggen ook dat oud materiaal ook erg lastig is te lassen. Ook moet je hele goede apparatuur hebben. Heb een aantal keren gekeken hoe goede lassers dat doen en zag dat het zeker niet makkelijk is. Dus zoek echt een hele goede. Zou zonde zijn zo'n bijzonder carter te vernagelen. Succes met zoeken voor een mooi resultaat.
Durafix is inderdaad geweldig spul, is harder dan zamak, is wel noodzakelijk om de scheur open te vijlen. Lassen is mogelijk met tig, maar geeft een slecht resultaat. Lijkt op gieten zonder mal......
Make it idiot proof, and someone will make a better idiot.....
2 X Oto "61 & "65. Ander restauratie project, Mini classic "89. (Inmiddels afgerond, maar nooit klaar)
Ik heb dit zien gebruiken op de beurs in Houten 19 december. Maarja, hij gebruiken 2 goede stukken alu. Het ging heel goed. Maarja op Zamac, geen idee.
Je zou een kapot carter moeten hebben om op te proberen. Die zijn er wel.
Je zou dan de eerste zijn die het gaat proberen en misschien heb je dan de primeur.
Dat is al geprobeerd met aluweld...............en mislukt.
Hier een carter van rond 1948/1949 waar een stuk afgebroken was. Ik heb eerst een stuk zamak gegoten in het model dat afgebroken is. Met een draadeind het nieuwe stukje in de goede positie gebracht. Vervolgens , met veel kunst en vliegwerk, alles aan elkaar kunnen gieten/smelten/solderen . Dat rode spul is gietzand waar het carter ingelegen heeft, als mal en ondersteuning voor het omliggende carterdeel. Als de boel gaat smelten wil je het wel bij elkaar houden en dat is aardig gelukt. Daarna heel veel vijlen en schuren om het weer zo origineel mogelijk te maken en dat de onderdelen weer aan het carter passen.
Het laatste plaatje was een van de proefjes om een stukje gegoten Zamak aan een oud cartertje vast te maken. Toen dat lukte ben ik aan het Peperbuscartertje begonnen.
Mooi gedaan Ronald! Misschien nog een tip voor als je geen oud donor Carter hebt van Zamak: Volgens mij zijn balanceer gewichtjes voor autowielen ook gemaakt van Zamak. (Lood mag niet meer vanwege milieu). Kun je zo een emmertje van halen bij een bandenzaak denk ik.
Geweldig FF. Had ik dat al eens gezien die foto's? Ik dacht het wel hier.
Is er eigenlijk wel giet materiaal wat te lassen/lijmen/bijgieten/vastsmelten, enz.... Is. Denk het haast niet.
Wel super mooi van jullie om het te proberen.
Ik vind het zo jammer voor dit soort cartertjes. Een Oto cartertje kunnen we vervangen door een cnc hè. Misschien dat iemand dit soort cartertjes ook kan cnc-jen.
Lijmen met JBweld met stukken metaal, de beste oplossing? Hoop het wel.
Als je een carter van 1948 gaat vervangen door een CNC carter dan is het niet meer wat het hoort te zijn. Als je de plaatselijke huisschilder de Nachtwacht na laat schilderen dan is het niet dé nachtwacht dacht ik. Zo heb ik nog een Peperbus motor , opgebouwd op een 49cc carter, klopt ook niet echt maar je kan er natuurlijk wél mee rijden.
Veel zuivere materialen zijn te lassen of te solderen maar een legering als Zamak is gemaakt voor andere fabrikage methoden zoals (spuit)gieten.