Ik kreeg een 39.5 in mijn handen op de beurs in Barneveld. Maakt mij niet uit, heb het liever zo eigenlijk want dan is het wandje aan de voet net iets dikker, ben bij die aluminium cylinders altijd al bang geweest dat je er een voetflens afbreekt bij aandraaien Ik had liever 40 want daar zijn reserve zuigers voor en ik heb er al wat versleten en weg ge experimenteerd
Ik heb de zo genoemde racekopjes op twee cilinders geprobeerd. Op een CFX cilinder met meegeleverde zuiger en op de JRT cilinder met zijn eigen zuiger. Een racekopje op de CFX cilinder gaf meer vermogen, maar ook een niet-gezond klinkende detonatie. De oorzaak is gezocht in de squishspleet. Op de CFX cilinder met bijbehorende zuiger was de squishspleet niet goed. Vanuit de rand van de zuiger naar binnen nam de spleet af (van 0,62 naar 0,58 mm), terwijl die juist moet toenemen. Jan de Laat heeft het kopje aangepast. Toch trad er nog wat detonatie op vooral bij het loslaten van het gas en bij het armer zetten van het mengsel. Dit wordt verklaard door een slechte spoeling. Heet restgas wordt samengeperst met vers mengsel en ontbrandt tijdens het comprimeren spontaan. Een kijkje in de cilinder gaf inderdaad aan dat de spoeling niet goed is. Bij de linkerspoelpoort was de zuiger schoon en niet aan de voorkant of rechterkant. Het kopje op mijn goed spoelende JRT JdL cilinder (een schone zuiger aan de voor- en zijkanten) gaf geen problemen. Geen de pingel maar wel meer vermogen vergeleken met een standaard kopje en dus een 40+ snelheid op een standaard OTO blok.
Toevallig of niet, ik heb vandaag nog afgietsels gemaakt van kop en zuiger. Meestal heeft de zuiger een bolvorm en hierdoor heb je aan de zuigerrand altijd meer ruimte tussen de kop. Daar wordt het gas ook min of meer ingesloten. Er zit nogal verschil in de vormen van verschillende zuigers met ieder een andere radius aan de rand. Hierdoor is het wel wat lastig om de squisrand goed passend te maken. Als je de gipsafdruk van de kop door de helft zaagt en dan hier het afgietsel van de zuiger inlegt, dan zie je waarde kop aangepast kan worden.
Om een lang verhaal kort te maken......... ik ben er nog niet uit.
Ik heb de zo genoemde racekopjes op twee cilinders geprobeerd. Op een CFX cilinder met meegeleverde zuiger en op de JRT cilinder met zijn eigen zuiger. Een racekopje op de CFX cilinder gaf meer vermogen, maar ook een niet-gezond klinkende detonatie. De oorzaak is gezocht in de squishspleet. Op de CFX cilinder met bijbehorende zuiger was de squishspleet niet goed. Vanuit de rand van de zuiger naar binnen nam de spleet af (van 0,62 naar 0,58 mm), terwijl die juist moet toenemen. Jan de Laat heeft het kopje aangepast. Toch trad er nog wat detonatie op vooral bij het loslaten van het gas en bij het armer zetten van het mengsel. Dit wordt verklaard door een slechte spoeling. Heet restgas wordt samengeperst met vers mengsel en ontbrandt tijdens het comprimeren spontaan. Een kijkje in de cilinder gaf inderdaad aan dat de spoeling niet goed is. Bij de linkerspoelpoort was de zuiger schoon en niet aan de voorkant of rechterkant. Het kopje op mijn goed spoelende JRT JdL cilinder (een schone zuiger aan de voor- en zijkanten) gaf geen problemen. Geen de pingel maar wel meer vermogen vergeleken met een standaard kopje en dus een 40+ snelheid op een standaard OTO blok.
Groet,
Huub
Huub, breng de cilinder en zuiger een keertje mee. Gaan we de poorten veranderen.
John, als ik een koppakking ipv de rubberring monteer, dan is het pingelen nagenoeg over maar de puf is er dan ook uit. Ik heb ook een afgedraaide JRT cilinder, die pingelt zelfs met een standaardkopje als je het mengsel relatief arm zet. Het luistert dus behoorlijk nauw.
John, als ik een koppakking ipv de rubberring monteer, dan is het pingelen nagenoeg over maar de puf is er dan ook uit. Ik heb ook een afgedraaide JRT cilinder, die pingelt zelfs met een standaardkopje als je het mengsel relatief arm zet. Het luistert dus behoorlijk nauw.
Groet,
Huub
En mocht je de JRT los hebben liggen, breng die ook eens mee als je wil. Ding heeft 6500 km gedraaid??? wil hem graag even opmeten. Dan spreken we het zo af dat je erop kan wachten.
Ik heb dus ook een cfx 41mm cilinder met een racekopje(met decompressie).ik heb deze gemonteerd met een gewone koppakking.want er zat geen rubberen dichting bijgeleverd???.ik had dan bij het monteren gezien dat er een uitsparing is gefreesd in de racekopje.maar nu lees ik dus dat het wel moet gemonteerd worden met een rubber in de plaats van een standaard dichting.?
En met welk exact type bougie rijd jij Huub???? Grts tom
Ik heb dus ook een cfx 41mm cilinder met een racekopje(met decompressie).ik heb deze gemonteerd met een gewone koppakking.want er zat geen rubberen dichting bijgeleverd???.ik had dan bij het monteren gezien dat er een uitsparing is gefreesd in de racekopje.maar nu lees ik dus dat het wel moet gemonteerd worden met een rubber in de plaats van een standaard dichting.?
En met welk exact type bougie rijd jij Huub???? Grts tom
Tom, er hoort een viton O-ring van 45x1,5 bij te zitten.
Ik heb die cnc kopjes met decompressieklep eens goed bekenen, als je daar alleen een viton o-ring gebruikt heb je lekkage bij het decom.kanaaltje, word volgens mij een smeerboel.
Ik heb de kopjes van Marcel nog niet gezien, maar ze lijken op het plaatje erg veel op die van mij die ik al jaren geleden heb laten maken. Met decompressieklep heb ik niet, dus dat is zeker een plus punt als je zonder vlijloop lager, (echte koppeling) rijdt, maar dan moet het wel goed afsluiten.
De uitvoering met het décompressieklepje... Daar past je oude lifter niet zomaar op. Kwestie van stukje uitslijpen, geen probleem. Maar Marcel zat het niet lekker en heeft een serie aangepaste lifters laten maken.
over bougies, ik heb met hem staan praten in Houten en vond het jammer dat er weer voor die 14 mm bougie is gekozen, ik maak alles met 10 mm bougies, scheelt me een hoop ruimte en er zijn er zat ( motorfiets bougies 10 mm)
Ik heb er nu een bpm7a van ngk inzitten. http://www.kgi.dk/product-17281-1183.php Weet niet of dit goed of slecht is??? Die lifter is vrij simpel zelf aan te passen..dus heb er zelf een hap uitgenomen. De bougie zit veel meer achteruit dan met de ori kopjes.
Heb er nu al wat km mee gereden en heb de indruk dat hij sneller en sneller gaat. Enige nadeel is nu dat als je met een standaard solex rijd dat het allemaal langsaam gaat... Verschil is groot...
Ik heb er nu een bpm7a van ngk inzitten. http://www.kgi.dk/product-17281-1183.php Weet niet of dit goed of slecht is??? Die lifter is vrij simpel zelf aan te passen..dus heb er zelf een hap uitgenomen. De bougie zit veel meer achteruit dan met de ori kopjes.
Waarom persé benzine met octaangetal 98? Hier (en ik ben één van meerderen) tot volle tevredenheid benzine met een geclaimd octaangetal van 102. (Competition). Er zijn ook meerdere rijders die even de Duitse grens over gingen of nog wel overgaan om Aral 102 te tanken. En volgens mij reden afgelopen jaren in de 24u race in Heeswijk er ook een aantal van ons reeds met octaangehalte 102.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ohja, das nog beter. Als het maar geen 95 is. 98 is natuurlijk overal verkrijgbaar. Ik denk wel,als je met 98 nog steeds pingelen hebt, dan is er een probleem. Of teveel compressie, verkeerd ontstekingdtijdstip, of te hete cilinder en kop, of verkeerde vorm van kop c.q. persruimte, verkeerde spoeling. Ik denk ook wel als het met 102 b.v. over zou zijn of minder, de motor denk ik niet goed hoeft te presteren of zelfs veel beter kan. We moeten ook niet vergeten als andere 50cc een dikke 16 pk en soms nog veel meer, met 98, dan moeten we wel een probleem hebben. Wat, is natuurlijk met ons vele geduld slechts op te lossen. Boeiend onderwerp.
Ik ben eigelijk benieuwd of de breedte van de persruimte rand t.o.v. die van JdL breder is. Ik vind deze wel erg breed. Kan het natuurlijk helemaal fout hebben maar toch.
Ohja, das nog beter. Als het maar geen 95 is. 98 is natuurlijk overal verkrijgbaar. Ik denk wel,als je met 98 nog steeds pingelen hebt, dan is er een probleem. Of teveel compressie, verkeerd ontstekingdtijdstip, of te hete cilinder en kop, of verkeerde vorm van kop c.q. persruimte, verkeerde spoeling. Ik denk ook wel als het met 102 b.v. over zou zijn of minder, de motor denk ik niet goed hoeft te presteren of zelfs veel beter kan. We moeten ook niet vergeten als andere 50cc een dikke 16 pk en soms nog veel meer, met 98, dan moeten we wel een probleem hebben. Wat, is natuurlijk met ons vele geduld slechts op te lossen. Boeiend onderwerp.
nou die 16 PK uit een 50 cc met slechts Oktaan 98 wil ik nog wel eens meemaken, compressie is wellicht niet al te hoog maar met ca 16.000 tot 20.000 toeren om die PKs te bereiken verwacht ik toch wel wat anders dan 98
Ik rijd met m'n eigen Solex altijd 1:50 met Aspen,zowel gietijzer als nicacyl, nog nooit problemen gehad. Behalve bij inrijden van een nieuwe/geboorde gietijzeren cilinder gaar er wat extra olie bij.
Ja Motomix dat wist ik, zal ongeveer het zelfde zijn als Aspen?
Op de test bank geeft motomix ietsje pietsje meer
Veel tuiniersbedrijven zijn i.v.m. de "lucht" overgeschakeld op motomix. Aspen zou een soort pannenkoeken lucht geven, voor ons niet erg, maar als je de hele dag met een bladblazer, of kettingzaag moet werken is het minder.
Motomix is van stihl, een wereld leider op gebied van kettingzagen enz. Als die iets ontwikkelen heb ik daar veel vertrouwen in.
Ja Motomix dat wist ik, zal ongeveer het zelfde zijn als Aspen?
Op de test bank geeft motomix ietsje pietsje meer
Veel tuiniersbedrijven zijn i.v.m. de "lucht" overgeschakeld op motomix. Aspen zou een soort pannenkoeken lucht geven, voor ons niet erg, maar als je de hele dag met een bladblazer, of kettingzaag moet werken is het minder.
Motomix is van stihl, een wereld leider op gebied van kettingzagen enz. Als die iets ontwikkelen heb ik daar veel vertrouwen in.
ohhh......heerlijk die wil ik in de solex....pannenkoeken mix....haha
Welke brandstoffen heb je allemaal getest Jan en wat waren de resultaten, misschien wel interessant om een tabelletje te maken?
4 verschillende in de race categorie, maar dat zullen we opnieuw moeten voor het tabelletje.
Dat is een aardig klusje om 4 brandstoffen te testen, vooral onder dezelfde omstandigheden zoals omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. Het zou ook mooi zijn als je de cilinder en koptemperatuur kan vastleggen om te zien of daar ook verschillen in te meten zijn bij de brandstoffen.
Helaas nog geen los tankje bij de testbank kunnen vinden, dan is het een fluitje van een cent. Nu hadden we op één zaterdagmiddag de 4 brandstoffen getest. Nu dus elke keer blokje eraf, op zijn kop alle brandstof eruit en nieuwe erin. Wel goed idee van jouw om wat meer te meten, o,a de temperatuur van cilinder/cilinderkopje. Moet daar eens iets voor gaan zoeken, zo ook een mooi passend tankje.
Eigenlijk een soort rechthoekig/langwerpig tankje, het moet optisch passen bij het geheel. Aan de achterkant van de testbank, maak ik het dan in hoogte verstelbaar, zodat er dadelijk makkelijk blokjes op kunnen met of zonder tankje.
Testbankje zou ik voor geen goud meer kwijt willen, en wil het graag zo mooi mogelijk houden.
Valt me tegen. In het begin ging ie niet harder dan zo'n 30 km/u, later werd het iets beter. De choke heb ik bij de "s" van start staan, al grotere geprobeerd , nog geen kleinere. Onderweg ook nog wat met de ontsteking aan het spelen geweest; geen verbetering.
Pakkingen zijn op maat en alles is dicht. Iemand en idee waar ik het zoeken moet ? Een extra voetpakking oid ?
SolexMaik onderweg nog gesproken en hij vertelde dat de CFX direct, dus zonder inloop kilometers resultaat had (41 km/u).
Heb je het uitlaatspruitstuk wel aangepast, de uitlaatpoort van de cilinder is niet in lijn met het spruitstuk, moet je in de breedte en hoogte zeker een mm uitslijpen. En de pakking bewerken natuurlijk.
Ik heb inderdaad een standaard spruitstuk. Ik heb de pakking alleen moeten bewerken. Zowel op cilinder en spruitstuk vloeiend gemaakt met een dremel. Verder geen aanpassingen.
Han, Ik heb de 41 CFX cilinder, weliswaar van Marcel v/d Ven maar dat terzijde. Ik heb een koffertje 1960 zonder koppeling en heb net 120 Km achter de rug met de nieuwe cilinder naar volle tevredenheid, veel trekkracht en weinig terugval bij tegenwind. Top snelheid 38 km/u maar bij wind mee boven de 40 km maar dan loopt hij voor mijn gehoor niet mooi meer en trilt behoorlijk. Ik heb ook eerst een 1mm afgedraaid kopje erop gehad en had nog meer vermogen en een hele hoge compressie (moeilijk aan de duwen) en haalde makkelijk snelheden boven de 40 km maar zoals ik al zei niet trillingsvrij en ik denk niet bevordelijk voor de levensduur. Heb daarna mijn oude kopje er weer op gezet en dit naar volle tevredenheid. Ik vind zelf een snelheid van 35/36 km het meest rustige. Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik en de koolafzetting maar misschien volgt dat later nog.
P.s. vind overigens wel de kleur van de bougie iets te zwart terwijl de "choke" toch 1 cm naar links staat en het mooist loopt als hij warm is.
ik heb ook een 41mm cfx zitten op een 3800 deluxe. ook de racekop met decompressie.heb er nu wel geen tellertje opstaan maar volgens de gps van de telefoon meet ik op vlakke weg en windstil 42mk/h. en heb er nog maar een 30km mee gereden. zal binnenkort eens een filmpje maken als ik een tellertje erop heb.
oja....heb er nu ook een vers uitlaatje op met dikke bocht...heb de indruk dat het daarmee ook beter loopt en zoeter draait...
Met interesse volg ik alle threads over het sneller maken van de Solex. Met de invoering van de kentekenplaten voor bommers en snorfietsen was de Solex in eerste instantie een brommer, dus met helmplicht. Wat later werd het een snorfiets omdat de Solex niet zo hard reed. Stel dat de overheid al deze "snel maak" verhalen meeleest, moeten we ons dan zorgen maken dat we weer met een helm op moeten rijden? Is van mij positief bedoeld!!!
Ook hier 2 cfx cilinders 1 op een 3800 en 1 op een oto Beide presteren gelijk (tegenwind 31 km/u wind in de rug 38km/u weinig wind 35 km/u Temperatuur buitenkant cilinder 130 graden Alles origineel alleen een dikkere uitlaat.
Last edited by Gerritd; 30/05/1609:41 PM.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
we zijn bezig met een blokje van een 3800 volledig opnieuw op te bouwen en te vernieuwen. dit is voor een vriend van mij. hier komt ook een cfx 41mm cilinder op maar met het ori kopje erop. woensdag avond plaatsen we deze terug in één. resultaat en bevindingen volgt hier ook nog van later...
Mijn luchtregelaar is héél gevoelig.komt soms op een Mm aan voor hem het best af te regelen.bij het minste dat ik er aankom vermindert hij van kracht. Staat het best ongeveer in de midden. Al wat getest met verschillende maten van sproeiers. Zit nu een 30 in en lukt mij het best daarmee. Carburator is nog steeds standaard 6,5 Mm Iemand tips om dit wat te verhelpen?
Het is op mijn 3800 met de cfx 41mm met racekopje en dikke uitlaat.
ja of een andere sproeier voor je lucht monteren dat kan bij sommige carburateurs of een ander asje maken met een gat zonder die rare trechtertjes eraan
mogelijk is er meer aan de hand en heb je iets meer compressive nodig om AL je brandstof aan te steken.
Vandaag mijn CFX cilinder getest. Als ik er een kopje met een kleiner volume opzette dan pingelde het geheel angst aanjagend bij bijna topsnelheid. Door de remluchtsproeier naar links te zetten bereikte je niet de topsnelheid maar dan werd het pingelen minder. Het bleek dat de squishruimte radiaal afnam van 0,62 mm naar 0,55 mm i.p.v. opliep. Dat heeft Jan de Laat verholpen maar het pingelen was nog niet weg. Door de squishruimte te vergroten (koppakking of twee dikke voetpakkingen- twee keer 1,27 mm) verdween het gepingel maar dan werd de cilinder sloom. Eerder was gebleken dat de spoeling van deze cilinder niet goed was. Dat heeft Jan met zijn speciale gereedschap verholpen. De twee spoelporten aan de zijkant komen nu mooi gelijk open. En ziedaar, met de zuiger keurig boven in (0,55 mm en 1,00 mm als voetpakkingen), geen gepingel meer en het slome is eraf. Ik heb een plaat onder de cilinder nodig omdat de slag van mijn Toonje van Heerbeek krukas iets groter is dan de standaard krukassen.
Noumoe. Het is toch zo'n bijzondere raceklasse die je hebt gekocht. Nou, ik noem het dan slechte koppen. Een squish die afneemt is gewoon verkeerd gemaakt. Punt. Niet getest dus en niet over nagedacht dus.
Gelukkig is het nu goed en lopen als een tierelier.
Noumoe. Het is toch zo'n bijzondere raceklasse die je hebt gekocht. Nou, ik noem het dan slechte koppen. Een squish die afneemt is gewoon verkeerd gemaakt. Punt. Niet getest dus en niet over nagedacht dus.
Gelukkig is het nu goed en lopen als een tierelier.
Zou het ook aan de bolling van de zuiger kunnen liggen, elke zuiger is weer anders.
Ik neem aan dat die koppen zijn gemaakt naar een veel voorkomend zuigermodel. Nu is het wel zo dat de zuigerkoppen van verschillende merken ook verschillende rondingen hebben. Als je een JRT en een GOL zuiger naast elkaar zet dan zie je met het blote oog al verschil. Ik heb zelfs van de JRT al 2 verschillende modellen dus de afwijking ligt niet geheel aan de cilinderkop.
Origineel bericht van: Huub_Haaker
.... Als ik er een kopje met een kleiner volume opzette dan pingelde het geheel angst aanjagend bij bijna topsnelheid. Door de remluchtsproeier naar links te zetten bereikte je niet de topsnelheid maar dan werd het pingelen minder. Het bleek dat de squishruimte radiaal afnam van 0,62 mm naar 0,55 mm i.p.v. opliep......
Groet,
Huub
Dit verhaal komt mij ook veel te bekend voor . Ik zie alleen de relatie tussen de aangepaste spoeling en het verdwijnen van het pingelen nog niet.
Het kopje was wel goed, maar de bolling van de zuiger was meer dan waarvoor het kopje was gemaakt. Ik heb uit de literatuur dat een slechte spoeling ook detoneren tot gevolg kan hebben. Nieuw ontwikkelde Solex spullen zijn losse onderdelen die niet perse op elkaar afgestemd zijn. Groet,
heb eindelijk ook eens een km tellertje aangekocht. heb eens een fimpje gemaakt met de blauwe deluxe 3800. hierop zit dus de cfx 41mm cilinder en het racekopje met decompressie op. ook zit er een vers uitlaatje op met een dikke bocht(sportuitlaat). aangekocht bij van de ven. na wat zoeken rijd ik nu met de ori 6.5mm carburator met een 29 sproeiertje. heb er nu ongeveer een 70km mee gereden. vind hem zelf heel goed rijden. anders heb ik nergens aan gevijld of bij gewerkt. wel de pakking van het spruitstukje pas gemaakt. ook zit nu de rubberen ring tussen het kopje en de cilinder.had eerst een gewone dunne pakking tussen zitten. maakt volgens mij geen verschil. ook hebben we ondertussen een identiek zelfde solexje met een cfx 41mm maar met het originele kopje erop.(van een vriend) daar is er toch wel verschil in tegenover het racekopje. racekopje trekt iets sneller op en heeft een grotere topsnelheid. dit is mijn bijdrage verlopig van het cfx topic.
de heen rit was in het begin een lichte helling en voorbij de renner iets steiler met wind in de rug. de terug rit uiteraard omgekeerd en wind op kop. oordeel zelf over de snelheid en trekkracht? ik ben er tot nu toe tevreden over.
Vandaag mijn CFX cilinder getest. Als ik er een kopje met een kleiner volume opzette dan pingelde het geheel angst aanjagend bij bijna topsnelheid. Door de remluchtsproeier naar links te zetten bereikte je niet de topsnelheid maar dan werd het pingelen minder. Het bleek dat de squishruimte radiaal afnam van 0,62 mm naar 0,55 mm i.p.v. opliep. Dat heeft Jan de Laat verholpen maar het pingelen was nog niet weg. Door de squishruimte te vergroten (koppakking of twee dikke voetpakkingen- twee keer 1,27 mm) verdween het gepingel maar dan werd de cilinder sloom. Eerder was gebleken dat de spoeling van deze cilinder niet goed was. Dat heeft Jan met zijn speciale gereedschap verholpen. De twee spoelporten aan de zijkant komen nu mooi gelijk open. En ziedaar, met de zuiger keurig boven in (0,55 mm en 1,00 mm als voetpakkingen), geen gepingel meer en het slome is eraf. Ik heb een plaat onder de cilinder nodig omdat de slag van mijn Toonje van Heerbeek krukas iets groter is dan de standaard krukassen.
Groet,
Huub
aan je spoelpatroon te zien gooide 1 poort zijn stroom ook richting uitlaat, giet braam OID aanwezig geweest ?
ik heb het voledig setje hier ook al een paar weken liggen van marcel v d v maar ik heb er de tijd nog niet voor gehad om het te plaatsen dus dat belooft groetjes pierre
Vandaag de cfx 39,5 set met kopje op mijn tandem gemonteerd. Zeker, loopt goed, maar: Decompresseur zit niet echt lekker, moet verbogen worden en luchtfilter maakt sluiting (bougie zit verder naar het midden).
Allemaal op te lossen (korte bougie met kapje) maar ik wil zeker het verschil nog testen met ori kop.
Vandaag de cfx 39,5 set met kopje op mijn tandem gemonteerd. Zeker, loopt goed, maar: Decompresseur zit niet echt lekker, moet verbogen worden en luchtfilter maakt sluiting (bougie zit verder naar het midden).
Allemaal op te lossen (korte bougie met kapje) maar ik wil zeker het verschil nog testen met ori kop.
Je kan testen tot je een ons weegt John, maar een kopje met de juiste inhoud en de juiste Squishsrand gaat beter als een standaard kopje.
Het gaat mij vooral om de trekkracht, bij de tandem is dat nodig. Vorige keer had ik de 41,5 op een Oto (van een klant), met ori kopje, vond ik super lopen.