Volkomen nieuw op dit forum en ook in de solexwereld. Ik heb mijn, inmiddels overleden, schoonvader beloofd zijn grote liefde af te maken. Na een jaartje tegen duizend stukjes in een heleboel dozen aangekeken te hebben, ben ik er eindelijk aan begonnen. Eerlijk gezegd gaat het best wel goed en is het leuk om te doen. Iets waar ik echter niet uit kom zijn de lagers van de trapas.
Er zaten kogelringen van 7/32 X 9 in (34 mm buiten), alleen deze zijn half vergaan. Volgens de tekeningen zouden er zowel 10 losse kogels of een ringlager in kunnen. Als ik er 7/32 in doe heb ik 12 losse kogels nodig. Alleen 12 losse kogels of de originele lagerringen voorzien van nieuwe kogels lopen beide voor geen meter. Wie weet wat er origineel in hoort of een goed alternatief?
Doe er eens een kogel bij misschien klopt het dan wel. Hier op tekening van een wat ouder model zitten er 13 kogels per kant.
Ik ben hier op het juiste forum beland ;-) Prachtig dat mensen documenten van 60 jaar oud zo op kunnen lepelen.
Helaas passen er geen 13 X 7/32 in. Ik heb de ringlagers gevuld met nieuwe kogels, maar ook dan loopt hij alleen soepel als er beetje speling op zit. Daarnaast staat afwisselend de ketting slap en snaarstrak. De cups zitten er goed in en ook de as is recht.
Dankje Martijn .Ik heb namelijk al meer als een jaar een discussie met de keurmeester van de Solex race Heeswijk Dinter die beweerd dat dat niet orgineel is ik Heb hier 3 zwanehals frame,s met tandwiel 40 en hij zegt dat het niet orgineel is en ik zeg van wel vandaar Dus Hans 40 TANDEN .
ik heb nog een goed naar de fotos gekeken er zitten geen originele bouten in het bracket om het frame aan elkaar te bouten, lopen de boutkoppen wel vrij van de trapas ? er horen bouten in met vrij lage vierkante koppen die door een u vormige plaatje bij elkaar worden gehouden en dat plaatje werkt ook als een sleutel tegen meedraaien van de boutjes
ik heb nog een goed naar de fotos gekeken er zitten geen originele bouten in het bracket om het frame aan elkaar te bouten, lopen de boutkoppen wel vrij van de trapas ? er horen bouten in met vrij lage vierkante koppen die door een u vormige plaatje bij elkaar worden gehouden en dat plaatje werkt ook als een sleutel tegen meedraaien van de boutjes
Dat klopt. Ik had 2 bouten met zeskantige kop, maar niet de U-plaatjes (ook niet aangegeven op mijn tekening). Het zag er vreemd uit omdat de spanning dan over maar 2 zijden van de kop verdeeld word, wekte niet echt vertrouwen. De bedoeling is om alles origineel te houden, maar aangezien het een redelijk cruciale verbinding is, heb ik hiervoor toch maar een moderne oplossing gezocht. Het is dus een stalen imbus met nylonmoer geworden. Wellicht dat ik deze nog zwart spuit.
De trapas loopt volkomen vrij. De kop zit lager dan de rand van de cups.
Ik ga nu eens 1/4 kogels proberen. Die zijn iig makkelijk te krijgen.
er is ook maar 1 u plaat die spant de bouten met elkaar zoiets als bovenop komt alleen dan veel kleiner zo houdt de ene bout de andere bout tegen om verdraaien te voorkomen.
kijk eens op de startpagina van solex.nl, daar staat bij "hoe werkt het" een drop down voor "exploded views" als je dan daar plaatje "solex105" kiest zie je dat U vormige ding.
Die tekening heb ik idd, alleen het bewuste U-plaatje is niet tussen mijn onderdelen aanwezig.
Ik ben er intussen ook achter waarom de trappers zo slecht lopen. Er passen idd 13 losse 1/4 kogels in. Alleen de conus aan de trapper-zijde blijkt scheef ingesleten Het tandwiel maakt dus geen mooie cirkel, maar meer een ovaal. Vandaar dus ook dat de ketting afwisselend strak staat of slap hangt en de trapas vast slaat bij te strak afstellen.
De vraag is nu alleen: hoe kom ik aan een nieuwe as?? Alle webshops hebben assen, maar die zijn voor nieuwere modellen en hebben geen schroefdraad voor 2 conussen.
Misschien heeft de plaatselijke fietsmaker wel een passende conus. Of anders de conus opzuiveren op een draaibank als dat nog mogelijk is. Zoiets heeft altijd een beetje creatieve oplossing nodig. Of een goede draaier zoeken. Zijn zomaar ideeën .
en verder zijn er heel veel soorten draad in omloop. de oude conus na draaien, hij is dan wel wat zachter omdat je de harde buitenkant vernield maar das beter dan niets en qua fietswek zal het de rest van zijn leven waarschijnlijk nogal meevallen. beurzen voor oude fietsen wil nog wel eens wat opleveren, wel altijd de oude meenemen.
en verder zijn er heel veel soorten draad in omloop. de oude conus na draaien, hij is dan wel wat zachter omdat je de harde buitenkant vernield maar das beter dan niets en qua fietswek zal het de rest van zijn leven waarschijnlijk nogal meevallen. beurzen voor oude fietsen wil nog wel eens wat opleveren, wel altijd de oude meenemen.
Is nadien harden mogelijk of geeft het problemen omdat ze al een keer gehard zijn geweest?