Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#120858 02/05/16 06:06 PM
Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
Beste Solexforum,

Ik ben op het moment de solex van mijn opa aan het repareren, ik heb de rolunit vervangen. m.b.v. allee goede tips hier op het forum. Echter zit ik nu met het volgende, alles zit weer netjes in elkaar, maar de ontsteking/brandstof toevoer werkt niet goed.

Als ik het moment van de vonk op een bepaalde manier zet, dan loopt hij stationair maar heeft de solex geen trek.

Als ik het moment beetje aanpas dan geeft hij wel trek maar valt hij na elke seconden weer uit.

mvg, Emillio

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Voor het afstellen zit er een merkteken op het vliegwiel en een tweede merkteken op het carter (rupture)
Op het moment dat je het vliegwiel rechtsom draait moeten de contactpunten opengaan op het moment dat deze merktekens tegenoverelkaar staan.
Je kunt dit controleren mbv vloeitje, lampje of stroboscooplamp.
Aftellen doe je door de twee schroefjes van het vaste onderbrekerpunt ietsje los te draaien en dmv het stelschroeefje de juiste positie in te stellen. Daarna puntjes vastzetten en weer controleren.Soms lukt dit na 2 pogingen en vaak heb je wat meer tijd nodig om tot een optimaal resultaat te komen.
Gebruik anders de zoekfunctie even dan vind je alle in,s en out,s.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
bedankt voor de reply 49cc smile

Ik heb zelf ook een 3800 en die loopt perfect, maar ik krijg deze helaas niet voor elkaar. Ik weet hoe het afstellen hoort, echter heb ik geen strobocoop daarvoor dus moet het op de tast. het vliegwiel en blok hebben de rupture markers, dus ik probeer het op dat moment goed aftestellen. De bougie vonkt, maar zoals in mijn post of hij loopt zonder trek of hij heeft trek en valt daarna uit. Ben bang dat de solex niet genoeg benzine krijgt, alhoewel er benzine terug stroomt via de terugvoerleiding het tankje in als ik de brommer duw.

mvg, emillio

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
en hoe reageert hij op het instellen van de luchthevel ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
Ok, ik heb de solex vannochtend weer geprobeert, aanduwen starten, blok van het wiel gehaald draait goed, maar ik hoor af en toe een tik. Veel terugloop van benzine na het tankje, ben niet meer zo bang dat het pompje niet goed is. solex reageert niet/nauwelijks op de luchthevel echter motor zat niet op de band. Toen ik motor op de band zette, vloog me ring van de koppeling los namelijk. ik heb weinig ruimte om een trilring tussen de moer en koppeling te zetten en wil me draad niet kapot maken. ik ga een dunnne trilring halen en weer proberen.

btw, er leek veel rook uit het spuitstuk te komen, de pakking zit er wel op. misschien verstopte uitlaat??

Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
Ben gelijk maar gaan kijken waar de Tik vandaan kwam toen het motortje liep, mijn opa had de rolunit vervangen maar er zit gigantisch veel speling in, weet of dat hoort.
https://www.youtube.com/watch?v=WOClhp6S44s&feature=youtu.be

Gaat er tussen het afdichthuis en koppeling weer een ring?
En ik zag in u (Joan) 3800 techniek post geen keerring tussen de koppeling en de koppelingsmoer?
Hoe kan het dat mijn koppeling dan lost trilt terwijl ik hem goed vast heb gedraaid via de Krukas-blokkage





Last edited by Emillio; 03/05/16 02:19 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Als rol ½ mm ruimte heeft is dat voldoende.
Het gebrek aan vermogen komt door en kapotte keerring, deze zou vervangen moeten worden.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
youtube : die speling hoort, de rol richt zich op de krukas en het carter met een pasrand op het andere carter, dat loopt dus op geen enkele manier in elkaar of hoort aan elkaar.

je kunt zien aan de hoeveelheid draad die over is of je een ring mist, met de eerste moer zo goed als aangedraaid en dan ring, keerring huis en (borgring) plus dan de laatste moer als uifsluiting hoort het draad precies op te zijn, houd je over mis je een ring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
Dank beide, ik kom precies goed uit met kwa schroefdraad, ik zal de koppelingsmoer gewoon iets strakker moeten aandraaien, zal kijken of het lukt met mijn vliegwiel ipv krukas-blokkeren.

Voor vervangen van de kappote keerring (idd er lekte daar ook wat benzine) zal de gehele krukas eruit moeten neem ik aan? Heet deze keerring de krukas keering?
mvg, Emile Zwering


Last edited by Emillio; 03/05/16 04:19 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
nee dit type, als je netjes werkt blijft het schoon kun je een nieuwe er van buiten in drukken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.. en het carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden.


Carter met grote kering die opgesloten achter het lager zit.





Carter met kleine kering die van buitenaf vervangen kan worden



Bron: Roelof



Die van jou kan dus van buitenaf


Gr. Han

Last edited by solexnl; 03/05/16 04:24 PM.
Joined: Sep 2012
Posts: 11
E
Emillio Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Sep 2012
Posts: 11
opa had nog een 3800 blok liggen keerring overgezet, koppeling dit maal super goed aangedraaid. Maar helaas pindakaas nog steeds geen vermogen, kon hem wel op de band draaiende houden met 5km/u. Kan luchtinlaat niet ver naar recht doen valt hij gelijk uit. geconstateerd dat voetpakking klein beetje lekt en uit voorkant van het pompje ook heel langzaam benzine vloeit (niet achterkant maar aan voorkant van het pompje zelf).

Nu krijg ik de solex helemaal niet meer aan en zie geen benzine meer terug stromen via de terugloopleiding.

Morgen maar weer verder

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Eerst alle lekkages verhelpen en als je dan toch de cilinder eraf hebt kan je gelijk kijken of de uitlaatpoort niet dichtgekoold is,
soms zit er ook wat kool bovenin de spoelpoortjes.
Ook de uitlaat moet inwendig schoon zijn.
Is de andere keerring wel soepel ??
Een oude uitgeharde keerring lost het probleem van carterlekkage niet op.
Je ziet het snel genoeg, als de keerring niet afdicht komt er olie onder het carter/spatbordje en op de voorband.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Bij een 3800 vrees ik ervoor dat het lager los in zijn huisje zit. Bij warme motor is dit goed te voelen aan je vliegwiel: kun je dit naar binnen en naar buiten bewegen dan is het helaas pindakaas.

Een 3800 heeft een keerring om het carter af te sluiten, maar mijn ervaring is dat je lager goed in zijn huisje moet zitten anders loopt het ding voor geen meter. (en als hij wèl nog loopt, maak je de schade alleen maar erger).

Mogelijk kun je met koude motor ook al met het vliegwiel (lees: de totale krukas) schuiven... dan ben je helemaal zeker waar het probleem zit.

Begin niet met hamers je lager uit te kloppen, lees even heel goed na hoe je dat aanpakt (zoekfunctie). Succes.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 170 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 44 (0.011s) Memory: 1.0480 MB (Peak: 1.2597 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-20 19:52:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS