In de Speedway tijd moesten wij een soort dodemanstouwtje aan de pols hebben als je van je motor afviel trok je dan het touwtje uit de stroomvoorziening van de motor en hij stopte dat was ook voor speedboten verplicht,heb overigengs in Spanje wel eens een onbemande speedboot het strand op zien vliegen gelukkig zonder gewonden mischien iets voor deze Solex vr gr Hans Welp
Draad komt idd van de contactpunten of de condensator. Bij veel brommers is de kortsluitknop standaard om uit te zetten. Décompressieklepjes zitten normaal alleen op automaatjes die je aan moet fietsen zoals Solex, Mobylette, Vespa Ciao enz. Gewoon omdat je je anders de pleuris trapt om ze door de compressie te fietsen
Maar in zo'n kopje zit geen decompressie-klep, hoe zet je het torretje nou uit?
Ik sprak op de beurs in Houten met Marcel vd Ven die heeft CNC kopjes met en zonder deco laten maken , omdat er weinig plaats is hebben ze de deco klep er iets schuin in gezet. mooie kopjes. misschien voor een volgende versie 10 mm bougietjes gebruiken in plaats van de standaard 14 mm, bij mij scheelt dat een hoop ruimte
hij sprak me er ook special op aan: "kijk eens wat ik nu heb" en hij heeft er zat ( ik houd het wel bij gieten want dan heb ik voor bepaalde aspecten meer speelruimte)
Vanavond heb ik de aangekochte Rol unit moer los gekregen met een bankschroef en een workmate de rol goed ingepakt met een doek na vast zetten van de trommel en de rol, met tikken met de hamer tegen de Sleutel en verhitten van moer kwam deze gewoon los. Dus met goed gereedschap de goede klus. En kan ik weer verder met mijn project voor een extra Solex 3800 motor.
dat van die krukassen heb ik ook al dergelijke plaatjes gestuurd, toen in het kader van uitbalanceren want krukas met krukas zit nogal een heel verschil tussen, sowieso ca 3 mm van de buitendiameter af, worden ze al een heel stuk rustiger van.
Bij mijn Solex 3800 zijn de schroef bevestiging twee schroefdraad dol gedraaid bij de brandstof pomp. Ik zag dat er benzine drupte bij het neus spatbord. Stopte direct, zag een pompschroef los zitten. En dat is dan het probleem met het originele carter.
Vriendelijk bedankt voor deze handige oplossing John Meisters. We zijn direct aan de gang gegaan en de brandstof pomp zit weer gemonteerd en weer vast, lek vrij hopelijk.
Heb vandaag ook zo opgelost met een 3800 blokje. Langere bouten erin en moertjes aan de binnenkant. Is enkel mogelijk als het de 2onderste boutjes zijn.....
Heb vandaag ook zo opgelost met een 3800 blokje. Langere bouten erin en moertjes aan de binnenkant. Is enkel mogelijk als het de 2onderste boutjes zijn.....
Klopt, voor de bovenste pak je iets langere M4 boutjes, dan pakt het ook weer
Dat laatste werkte bij mij niet helemaal, je zit dan aan de ronde kant van het carter. In noodgevallen zet ik er dan M5 in, wel het gaatje in de pomp wat groter maken.
Een Helicoil zou een oplossing zijn maar die setjes zijn nogal prijzig voor die enkele keer dat je het nodig hebt. De M6 set wordt wel regelmatig gebruikt voor tapeind carter en deksel, tankbevestiging e.d.
Je kunt natuurlijk pech hebben met dat zamac, maar bij mij heeft het tot nu toe wčl gewerkt. Geen moertjes, die krijg je er niet op. Maar als je gewoon iets langere boutjes neemt en niet te grof aandraait dan heb je vaak nog geluk
Ik heb een algemene vraag, niet solex-gerelateerd.
Heeft er iemand ervaring met de Shimano Powerbrake van rond 1970. De eerste hydrailische van Shimano. Heb ervaring genoeg met die materie die op ATB's zitten. Maar dit is net weer iets anders, dus gewoon de praktijk ervaring. Alvast bedankt!
op mij mijn solex zit nu een reserve motor helemaal nieuw opgebouwd. De motorveren zijn ook nieuw en nog strak. Als ik start dan heeft de rol moeite om de band te rollen. Op de haak dan start die gigantic te draaien. Die veren zouden eigenlijk net iets langer moeten zijn. Als het regent dan slipt de rol meteen.
De 2 bandjes vernieuwd. Was toch wel nodig. Bijna geen profiel meer en haarscheurtjes aan de zijkant. Ook meteen 2 asconussen vernieuwd en weer lekker vet erin. Kan er weer tegen aan.
Het volgende heb ik al vervangen, de bobine, condensator, bougie de bougie kabel heb ik door gemeten en is correct. De brandstof loopt prima retour tank, dus de pomp is ook in orde. Voorheen was de start prima binnen een meter. Waar dat verder aan ligt weet ik nog niet.
De pomp is in orde maar komt er wel benzine door de sproeier ?? (natte bougie na startpoging) Ontsteking op tijd ?? en vonkt de bougie buiten de cilinder ??
Vanavond na het eten en de afwas nog een poging om hier achter onze woning op het parkeer terrein sprong die aan. Hoera hij werkt weer, morgen de uitlaat weer monteren. De remlucht regelaar gewoon in het midden en niet naar links dus. Even rijden een rondje en hij rijd geweldig goed weer als vanouds. Wordt vervolgd even afwachten,eerst beter starten als die koud is.
Eerst heb ik de decompressie klep ontkoold op de schaft was koolafzetting. De klepzitting zag er prima uit helemaal schoon. Alles weer netjes afgesteld en weer gemonteerd. De cylinder heeft weer een nieuwe voetpakking en de zuiger is nog prima met de ringen. Deze zal ik over een periode wel vervangen. Het werkt heel spoel allemaal.
Nog even geprobeerd met de boormachine te gebruiken om te starten maar zelfs dat helpt niet. hij werkt gewoon niet. Ik wacht gewoon op wat onderdelen voor de ontsteking. De bougie kabel zat zelfs scheef ernaast dit heb ik hersteld. En dacht dat dit de oorzaak was, dus niet. Wordt vervolgd.
Klant wil hem toch nog sneller, morgen zo'n cilinder bestellen bij vd Ven, weet ik meteen hoe dat loopt
Adje heeft ze inmiddels ook.
Te laat gelezen... zojuist een mail gestuurd. Eerst gebeld maar geen gehoor bij Marcel (al een paar keer geprobeerd). Als ik morgen niks gehoord heb klop ik wel bij Ad aan
De bougie is nog nieuw en is vochtig dus ontsteking probleem. De solex heeft twee dagen geleden even gelopen maar dat mag geen naam hebben. De terugloop van de benzine naar de tank is uitstekend, een mooi gezicht niet te veel ook. Precies goed. Heb een nieuwe contact punten besteld en ook een zuiger compleet. Het motortje draai namelijk wel erg soepel. De bougie kabel zat scheef op de bobine ernaast zelfs. Dit heb ik hersteld. De contact punten zijn versleten en door gebrand. Er zit gewoon een gatje in. De container in gedaan. Ik wacht op nieuwe onderdelen voor de ontsteking.
Je zegt dat ie erg soepel loopt, weet je zeker dat de decompressie goed afsluit ?
Anders draai je hem eens voor de zekerheid helemaal vast zodat ie niet meer werkt en dan eens proberen te starten. Een werkje van niks en dan kun je dat weer uotsluiten mocht ie dan ook niet starten.
Heb inderdaad het stuur iets omhoog gezet aangezien de nieuwe schetsplaten van RVS de decompressie haak te slap stond. En goed gekeken hoe de haak stand stond. Dus de klep is wel goed gesloten als ik de haak weg duw dan weet ik zeker. Dan nog loopt mijn solex erg soepel en decompressie heb ik niet nodig ook. Heb ook nieuwe zuigerveren besteld, en contact punten want die waren ingebrand.
soms komt het voor dat het luchtfilter te laag staat die wil dan de decompressie ook wel eens indrukken, extra ringetje onder de voorste kopbouten en de rubberen pakkingring tussen carburateur en luchtfilter niet vergeten
Klant wil hem toch nog sneller, morgen zo'n cilinder bestellen bij vd Ven, weet ik meteen hoe dat loopt
Adje heeft ze inmiddels ook.
Te laat gelezen... zojuist een mail gestuurd. Eerst gebeld maar geen gehoor bij Marcel (al een paar keer geprobeerd). Als ik morgen niks gehoord heb klop ik wel bij Ad aan
Marcel vandaag gebeld... Gisteren was koningsdag
Dat krijg je ervan als je in België werkt
Cilinder is besteld en het racekopje met décompressie ook.
Heb inderdaad het stuur iets omhoog gezet aangezien de nieuwe schetsplaten van RVS de decompressie haak te slap stond. En goed gekeken hoe de haak stand stond. Dus de klep is wel goed gesloten als ik de haak weg duw dan weet ik zeker. Dan nog loopt mijn solex erg soepel en decompressie heb ik niet nodig ook. Heb ook nieuwe zuigerveren besteld, en contact punten want die waren ingebrand.
Rene
ct
Ik begrijp dat je de decompressie niet nodig bent wanneer ie weinig compressie heeft. Maar juist hierom denk ik dat ie niet goed afsluit, probeer t nu maar. Uitsluiten is altijd te proberen.
Mijn probleem met mijn originele Solex 3800 is gelukkig door ons zelf opgelost. Toen ik mijn bestelling binnen kreeg kon ik de nieuwe contact punten weer monteren. Starten deed hij niet direct. Het onderste contact punt maakte sluiting. Door het vast draaien was die die scheef gegaan. Dit heb ik hersteld met uitrichten, gestart en lopen weer. Dankzij het ontkolen en nieuwe onderdelen werkt alles weer naar behoren.Nog vriendelijk bedankt voor de goede adviezen van alle forum leden.
Vanochtend ben ik bezig geweest met het herstel van de bekabeling van het achterlicht. Deze had met het meten met de multimeter al een defect gegeven. Waar nu precies de breuk zat is evenredig dus eruit bij het achter spatbord bij het achterlicht. De kabel was een 220 ader uit een 3 fase kabel gehaald. Deze had een kabelbeuk. Eerst een nieuwe 5 meter kabel gehaald bij elektronica zaak. De nieuw kabel opnieuw geďnstalleerd,en het achterlicht werkt weer. Gelijk weer een rit gemaakt om alle bouten bij thuis komst even na te lopen.
Zo, vandaag een dagje RDW gehad. Vanochtend om 8 uur aanwezig, nummertje uit de automaat genomen en vervolgens op je (loket)beurt wachten. Bij het loket kreeg ik te horen dat "keuren zonder afspraak" niet mogelijk was ?? Niet mogelijk ? en afgelopen jaren dan ?
De aardige dame heeft het toch nog voor elkaar gekregen dat ik vandaag één Solex kon laten keuren, een tweede was onmogelijk, helaas. De keurmeester had 5 minuten nodig om de Solex te bekijken en 10 minuten om de administratie te verzorgen....KLAAR . Na afrekenen toch nog even gevraagd of de volgende keuring wat eerder kon dan 15 of 22 juni ( ben je zo'n 5ŕ6 weken verder!!) . Ja, dat kon, op 25 mei , dus deze datum maar vastgezet, je moet wat.....
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Gewoon gemonteerd, zonder extra pakkingen oid ?
Ik zit er nl ook sterk over te twijfelen om er 1 te kopen. Wat is de snelheid en hoe zit het met de trekkracht ?
De cylinder van mijn ami heeft niet zoveel puf meer, vandaar de wens voor een andere.
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Gewoon gemonteerd, zonder extra pakkingen oid ?
Ik zit er nl ook sterk over te twijfelen om er 1 te kopen. Wat is de snelheid en hoe zit het met de trekkracht ?
De cylinder van mijn ami heeft niet zoveel puf meer, vandaar de wens voor een andere.
Han
Misschien tijd voor een opfrisbeurt bij Jan de Laat ??
Dan heb je de originele cilinder erop maar vanbinnen weer als nieuw. Ik heb daar uitstekende ervaringen mee .
als iedereen er dan aan begint, heb er in Barneveld afgelopen zaterdag uiteindelijk dan ook maar 1 gekocht. mogelijk dat ik daar dan meteen mijn 12 mm eigenbouw carburateur bij op zet
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Vandaag de cilinder met extra spoelpoort gemonteerd. Loopt čcht fantastisch. Het nieuwe kopje niet geplaatst, niet nodig, loopt hard genoeg. Nieuw kopje past niet zomaar, motorlift moet aangepast worden. Komt straks op mijn 24 uurs Solex... Jawel, die gaat meerijden! (Maar zonder mij )
Heb je een 39,5 mm of een 41mm gemonteerd ?
Han
In Heeswijk mag je niet boven de 40 mm gebruiken, maar om te toeren Han, zou ik dan een 41 pakken.
Vandaag heb ik een nieuwe bobine vast gesoldeerd met de bougiekabel. Toen een Bosch bougie geplaatst en een testrit gemaakt maar ik kwam niet ver toen deze defect raakte. Terug fietsen maar weer, thuis de bougie er maar weer uit en een nieuwe van het zelfde merk en weer starten en rijden en nu hoop ik dat die nu heel blijft de rest van het jaar. De hele dag met de ontsteking in de weer geweest. Twee bobines defect de rode dus. Nu de derde met een nieuwe bougiekabel moet het nu goed gaan. Ik ben er wel een beetje klaar mee nu. Vliegwiel demonteren drie keer drie bougies de NGK bougie was heel snel stuk ik was het parkeer terrein nog uit of stoppen. Weer een nieuw exemplaar.
daar ben ik wel eens naar benieuwd hoe je dit hebt gerealiseerd????fototjes?
Origineel bericht van: Joan
als iedereen er dan aan begint, heb er in Barneveld afgelopen zaterdag uiteindelijk dan ook maar 1 gekocht. mogelijk dat ik daar dan meteen mijn 12 mm eigenbouw carburateur bij op zet
Vandaag heb ik een nieuwe bobine vast gesoldeerd met de bougiekabel. Toen een Bosch bougie geplaatst en een testrit gemaakt maar ik kwam niet ver toen deze defect raakte. Terug fietsen maar weer, thuis de bougie er maar weer uit en een nieuwe van het zelfde merk en weer starten en rijden en nu hoop ik dat die nu heel blijft de rest van het jaar. De hele dag met de ontsteking in de weer geweest. Twee bobines defect de rode dus. Nu de derde met een nieuwe bougiekabel moet het nu goed gaan. Ik ben er wel een beetje klaar mee nu. Vliegwiel demonteren drie keer drie bougies de NGK bougie was heel snel stuk ik was het parkeer terrein nog uit of stoppen. Weer een nieuw exemplaar.
Groeten,
Rene
Toch vreemd René, zoveel spoelen Hopelijk weet je dat je nooit aan je vliegwiel moet draaien als de spoel zijn energie niet kwijt kan, dus ALTIJD een bougie er aanhangen, of je bougie kabel aan massa hangen. Hopelijk blijft deze heel, anders moet je maar even melden, ik heb nog wel wat goede originelen oto spoelen liggen.
verleden jaar heb ik drie bobines defect gehad. Dit jaar ben ik die al gepasseerd. Heb nieuwe contactpunten bougiekabel bougies. De condensator is ook in goede staat. Morgen ga ik weer een testrit maken naar buitenhuizen en weer terug zonder de pont te gebruiken. Vanochtend was ik van plan een pontjes tocht te doen via Velzen aan de andere kant na de overtocht wilde de solex niet meer starten. Met de andere pont terug naar huis gefietst. Krijg al veel ervaring met het fietsen met de solex. Mijn crankstel is ook niet helemaal in orde maar ik laat het maar zo. Had Champion bougies besteld maar kreeg de Bosch ervoor in de plaats via Solexmarkt. Jan ik heb een Solex 3800 en de bobine van de Otto weet ik niet. Is dat dezelfde misschien?
verleden jaar heb ik drie bobines defect gehad. Dit jaar ben ik die al gepasseerd. Heb nieuwe contactpunten bougiekabel bougies. De condensator is ook in goede staat. Morgen ga ik weer een testrit maken naar buitenhuizen en weer terug zonder de pont te gebruiken. Vanochtend was ik van plan een pontjes tocht te doen via Velzen aan de andere kant na de overtocht wilde de solex niet meer starten. Met de andere pont terug naar huis gefietst. Krijg al veel ervaring met het fietsen met de solex. Mijn crankstel is ook niet helemaal in orde maar ik laat het maar zo. Had Champion bougies besteld maar kreeg de Bosch ervoor in de plaats via Solexmarkt. Jan ik heb een Solex 3800 en de bobine van de Otto weet ik niet. Is dat dezelfde misschien?
Groeten,
Rene
Sorry, ik dacht dat je een oto had, maar volgens mij moet er ook nog een originelen 3800 spoel zijn. Zal eens gaan zoeken. Bosch bougies zijn goed, deze bestel ik altijd hier. bosch bougies In verschillende warmtegraden te krijgen, als het maar zonder "R" is. Geen ingebouwde weerstand. In een standaard solex is warmtegraad 7 prima, voor de race gebruik ik wel eens een 8. ook hier te koop.
Beste John Meisters, Heb gisteren weer een nieuwe rode spoel geplaatst omdat de solex 3800 niet wilde starten. Heb nog twee rode spoelen liggen die ik al heb gebruikt, maar het kan ook de bougie zijn geweest kwam achter. Eerst 2 van Bosch en een NGK defect, er zit nu weer een Bosch gemonteerd. En heb vandaag die testrit gemaakt. Hij start nog niet zo eenvoudig maar springt dan opeens toch aan. Dan heb ik al een aardig stuk gefietst en denk het zal toch niet weer zo zijn. En dan start die weer. De ontsteking moet nog verder onderzocht en beter.
Raarrr verhaal, het lijkt erop dat je regelmatig ergens kortsluiting hebt waardoor de spoel niet werkt.
Je kunt met een Multimeter op standje "weerstand "de spoel meten of er een onderbreking in de spoel zit, zowel primair, dat is tussen het ijzer en het draadje en secundair, dat is tussen ijzer en bougiekabel-lipje.
Vriendelijk bedankt voor deze meting van de bobines. De waardes die ik meet primair keurig verbinding. Secundair meet ik 1699 ohm en dit is met de andere bobine hetzelfde. Bij mijn solex 3800 zit net een nieuwe bobine en bougie van Bosch de contactpunten zijn ook nieuw. Blijft over de condensator. De bougiekabel heb ik vast gesoldeerd om zeker te zijn over goede verbinding. Verder is bij mij de koek op, morgen ga ik kijken of de onderbreking bij het onderste contact punt de veer niet weer sluiting maakt. Dit was de vorige keer namelijk.Dit hebben we hersteld. Maar nu wil de solex nog niet starten. we hebben de contactpunten wel iets versteld maar dat helpt helaas niet.
Als de contactpunten sluiting kunnen maken richting massa gaat het feestje natuurlijk zeker niet los. Vergeet ook niet de punten zelf even goed schoon te maken. Bij nwe punten zit er soms een heel xun waslaagje op de contacten.
De Solex 3800 van mij heeft vandaag gewoon een pontjes tocht gemaakt er reed geweld goed. Alleen als ik van de pont afkwam dan duurde het een poos om te starten. Ik dacht dat er weer een bougie stuk was, maar dat wat niet het geval plotseling startte hij weer en verder naar de pont in Velsen bij aankomst in Beverwijk duurde het weer een tijd dat hij wild starten. Dat gebeurde uiteindelijk wel. En kon ik gewoon naar huis rijden. Maar na de condensator te hebben vernieuwd wil die nog niet starten met de boormachine. Dus de contactpunten hebben geen was laag meer en dat kan ik goed zien als het vliegwiel eraf is. Morgen kijk ik verder want de bobine loopt tegen het vliegwiel zag ik net.
Kun je het vliegwiel bewegen, dus zijdelings bedoel ik. Heb soortgelijk probleem gehad en er bleek speling op het krukaslager te zitten!! In mijn beleving een 3800 probleempje Als de krukas kan bewegen op het lager, gaat ook de spoel aanlopen op het vliegwiel en nog erger tegen de spoelenplaat aan
Heb net even gekeken of er zijdelings speling zou zijn op de krukas. Maar dat is niet het geval. Mijn krukaslager is twee jaar geleden vervangen door een specialist en uitstekend gedaan. En dat is aan alles te merken bij mijn solex motor. En bij mijn vliegwiel zit geen speling voelbaar. Ik zie met een lamp dat de bobine iets tegen het vliegwiel zit. Dit kwam met vastdraaien van de boutjes van de bobine. Dit zal ik morgen aanpassen.
Als hij dan niet start: bougie eruit draaien en bekijken: Nat? ==> Ontstekingsprobleem. Droog? ==> brandstofprobleem.
Ik heb ook soms van die onverklaarbare dingen. Als ik er niet uitkom test ik met de Colortune doorkijkbougie van Gunson. Die verraadt alles wat zich binnen afspeelt
Heb net even gekeken of er zijdelings speling zou zijn op de krukas. Maar dat is niet het geval. Mijn krukaslager is twee jaar geleden vervangen door een specialist en uitstekend gedaan. En dat is aan alles te merken bij mijn solex motor. En bij mijn vliegwiel zit geen speling voelbaar. Ik zie met een lamp dat de bobine iets tegen het vliegwiel zit. Dit kwam met vastdraaien van de boutjes van de bobine. Dit zal ik morgen aanpassen.
Groeten,
René
Dat is niet goed. Spoel/bobine word zo in "no time" erg warm/heet natuurlijk. Zorg dat je spoel nooit je vliegwiel raakt.Ook belangrijk dat er niet of heel weinig speling op je vliegwiel zit.
Heb net even gekeken of er zijdelings speling zou zijn op de krukas. Maar dat is niet het geval. Mijn krukaslager is twee jaar geleden vervangen door een specialist en uitstekend gedaan. En dat is aan alles te merken bij mijn solex motor. En bij mijn vliegwiel zit geen speling voelbaar. Ik zie met een lamp dat de bobine iets tegen het vliegwiel zit. Dit kwam met vastdraaien van de boutjes van de bobine. Dit zal ik morgen aanpassen.
Groeten,
René
mogelijk dat die imitatie dingen hun paspenn niet goed hebben, die hem in de gleuf van de grondplaat moet fixeren, hij staat dan niet in de gleuf maar op de gleuf en komt dan te hoog uit
en het vervolg korte uitleg: verzonken m4 gebruikt om body te houden van het carter. kop van verzonken m6 gebruikt om schuine revet van te maken. aluminium ring gedraaid die om het Lagerhuis past, Lagerhuis beetje weggedraaid om dieper te komen en geen last van een aanlopende rol te krijgen. 3 X m4 in aluminium ring getapt en vervolgen ring geplaatst met jbweld. kleine inkeping in lager gemaakt zodat de revet het lager aandrukt en tegenhoud mbt rondraaien in lager huis
Vandaag heb ik het vliegwiel gedemonteerd en de bobine even iets los gedraaid en gevoeld of dit goed zat en dat was het geval. Ik kon het wel iets bewegen en heb het een beetje lager kunnen doen met goed kijken en verdelen. Na vastzetten het vliegwiel erop en kijken of het klop en dat is het geval nergens maakt vliegwiel contact met de spoelen of condensator. Ik hoor geen geluiden dat er iets aanloopt. Maar starten doet de Solex nog niet. Even geprobeerd maar een keer een plof ik fiets me een ongeluk om hem te starten. Alles klopt volgens mij de carburateur is wel behoorlijk vochtig tot nat en spat.
Volgens mij is er ontsteking probleem, heb nu weer een andere bobine geplaatst deze versie komt uit China maar nog steeds wil de solex niet starten. Weer een nieuw bougie en op 0,4 maar nog steeds geen vonk. Met de multimeter meet ik de bougiekabel goed kan ook niet anders want deze is nieuw en vast gesoldeerd. Hij zou het gewoon moeten doen maar helaas niet.
Maak de spoeldraad los , dus geen kontakt meer met de contaktpunten en de spoel. Zet het vliegwiel erop, je hoeft hem niet met de moer vast te draaien, handvast is voldoende. Neem de Multimeter en meet tussen de beweegbare contaktpunt en massa. Zet de merktekens van het vliegwiel tegenover elkaar en kijk wat de meter aangeeft. Verdraai het vliegwiel een halve slag en meet nogmaals. Bij de eerste meting moet de meter oneindig aangeven want de punten staan dan open als het goed is. Bij de tweede meting moet de meter 0,nogwat aangeven. Heb je bij beide metingen dezelfde uitslag dan is er wat fout.
Met de eerste meting kan je ook zien of de punten op tijd openen, zoniet dan kan je het verstellen zodat de punten openen als de merktekens tegenover elkaar komen, langzaam rechtsom draaien
Na het diner ben ik nog met de solex ontsteking bezig geweest. In de middag had ik de motor van het frame gehaald en op de speciale ophang beugel geplaatst zodat ik wat makkelijker overal bij kan. Toen het bovenste contactpunt even los gehaald en opnieuw geplaatst en iets versteld vast gedraaid vliegwiel erop. De boormachine start en hoera de motor start weer met een beetje geluk. Toen de motor weer op het frame gezet. Morgen verder.
Vriendelijke bedankt voor de goede uitleg zodat ik morgen verder kan met de ontsteking beter te zetten zonder lamp. Met de multimeter gaat ook wel lukken.
Weer een kunstoftankje dat lekt en de benzine weer op de garage vloer. Gelukkig had ik nog een reserve tank op voorraad zodat vervangen geen probleem was tevens de leiding van de tank naar de pomp vervangen. Nu weer lek vrij.
Wat is de oorzaak? Er is een serie geweest die slecht verlijmd was, ze spleten gewoon open. Vaak zie ik dat warteltjes te hard worden aangedraaid, dan snappen de mensen de afdichtwijze niet. Net als tankdoppen: als mensen mij helpen tanken draaien ze die véél te vast. Ze vervormen de dichting daarmee permanent, met grote kans op lekkage in de toekomst.
wat ik vandaag weer aan de solex heb gedaan, stralen voor rene en eindelijk na een tijdje weer achter de draaibank om vliegwielen aan te passen zodat ze op een solex krukas gaan. Italianen hebben nogal dunnen krukassen en dan heb je meer vlees om iets te doen dan bij puch maxi vliegwielen, als je daar de conus aanpast komen de vliegwielen mij te laag op het carter. Mijn oude methode Peugeot vliegwielen , ik zie ze niet meer ( draaibank ligt nog vol met krullen van mijn spruitstukken voor het carburateurpaneel project) heb een variable mal van een oude auto naaf, met bouten M10 of M8 en koppelmoeren kan ik per keer een perfect centrische mal draaien om de vliegwielen op te spannen haal je hem 1 keer uit de drieklauw zit er al gauw een paar honderdste aan speling op .
Oorzaak van een onrustig ontstekingstijdstip (fladderen)was in dit geval een te ruime spoelenplaat lager passing op de krukas, normaal is dit bij een oto een perspassing.