Ik ben bezig met het opbouwen van een solex blok van een solex koffer. bij montage van de cilinder (geen cilinder met kamzuiger) viel mij op dat de zuiger in onderste stand de inlaat poort voor een groot gedeelte afsluit is het wijsheid om de zuiger in te korten om zo de flow te bevorderen Het gaat mij niet om het sneller te laten lopen maar puur om het beter te laten lopen. Tevens staat de zuiger dan ook voor de uitlaat poort. ik begrijp dat als je dit ook wilt veranderen dat je dan de cilinder moet ophogen en je cilinderkop dan ook moet aanpassen maar dit is mij allemaal te ingrijpend en ook niet mijn bedoeling vandaar mijn vraag is het wijsheid om de zuiger dan in te korten zodat het geheel beter gaat lopen of werkt het juist averechts .
IK heb even een plaatje van Joan geleend, hierop zie je de zuiger in de bovenste stand gedeeltelijk voor de inlaatpoort. Daar kan je dus wat weghalen van de zuiger. Bij de uitlaatpoort hoef je er niets aan te doen, dat zit goed.
Ik ben bezig met het opbouwen van een solex blok van een solex koffer. bij montage van de cilinder (geen cilinder met kamzuiger) viel mij op dat de zuiger in onderste stand de inlaat poort voor een groot gedeelte afsluitin die stand moet hij de inlaat helemaal afsluiten want dan spoelt hij en heft compressie nodig is het wijsheid om de zuiger in te korten om zo de flow te bevorderen daar valt dan niks in te korten want dan zie je je zuigerverengebied Het gaat mij niet om het sneller te laten lopen maar puur om het beter te laten lopen dat kan pas als je snapt hoe het werkt. Tevens staat de zuiger dan ook voor de uitlaat poort.das nu eenkeer de constructie van dat gat de rondheid is groter dan strikt nodig en dan komt de onderkant van de poort onder de bovenkant van de zuiger, in die onderste stand dus he ! ik begrijp dat als je dit ook wilt veranderen dat je dan de cilinder moet ophogen en je cilinderkop dan ook moet aanpassen maar dit is mij allemaal te ingrijpend klopt, gedegen opvoeren is HEEL ingrijpend en ook niet mijn bedoeling vandaar mijn vraag is het wijsheid om de zuiger dan in te korten zodat het geheel beter gaat lopen of werkt het juist averechts .
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?
zie reactie van John. ik vind het makkelijker om in de uitlaatpoort aan te tekenen waar daar de onderkant zit dat is beter te doen dan via de inlaat, de aantekening moet je dan juist ZEKER laten zitten ( sommigen vinden een kras op de zuiger niet mooi maar ik heb daar geen problemen mee) . bij de zuiger van de "geleende" foto was er ruimte zat om de hele onderkant op de draaibank 2,5 mm in te korten ( inspannen in draaibank NADAT ik eerst rondom 1 laag ductape aanbreng, om kerven in het ALU te voorkomen,
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?
zie reactie van John. ik vind het makkelijker om in de uitlaatpoort aan te tekenen waar daar de onderkant zit dat is beter te doen dan via de inlaat, de aantekening moet je dan juist ZEKER laten zitten ( sommigen vinden een kras op de zuiger niet mooi maar ik heb daar geen problemen mee) . bij de zuiger van de "geleende" foto was er ruimte zat om de hele onderkant op de draaibank 2,5 mm in te korten ( inspannen in draaibank NADAT ik eerst rondom 1 laag ductape aanbreng, om kerven in het ALU te voorkomen,
JOAN voor dit soort klusjes heb ik ooit eens een PVC sok 40 mm aangeschaft en open gezaagd, werkt perfect
Ik herken dat wel, al het werk op een vierkante meter Het enige wat bij mij vastzit is het lichtknopje maar de rest verandert regelmatig van plaats om de op dat moment benodigde ruimte te creëren. Voor de zuiger gebruik ik een spantang van 40mm.
Ja, hier gebeurt bijna alles, draaien en frezen van hout en metaal. Ook de elektro/elektronica zijn hier en nog veel meer zoals een magazijntje met van alles-en-nogwat.
Hier 2 nagemaakte nieuwe kozijnen voor het onderhuis van een dijkhuis uit +/- 1935. Nu nog mooi blank hout en straks met een laklaag.
Wat ik ff niet begrijp. Ik zie velen hier netjes een stukje vd onderzijde vd zuiger afdraaien. prima natuurlijk en ziet er gelikt uit. Tis naturlijk wel zorgen dat je voldoende overlap houdt om de uitlaatpoort dicht te houden. Waarom kiest niemand ervoor om niet een stuk af te draaien, maar simpelweg alleen het gedeelte van de zuiger boven de inlaatpoort af te slijpen? Je zorgt er dan wel voor dat je nooit teveel weghaalt bij de uitlaatpoort en je hebt ook meer overlap bij de uitlaatpoort waardoor ws betere geleiding betere afdichting.
Wat je omschrijft wordt ook meestal gedaan, een hap eraf vijlen, dat is de meest simpele manier en je hebt er alleen maar een vijl voor nodig meer niet.
Wat je omschrijft wordt ook meestal gedaan, een hap eraf vijlen, dat is de meest simpele manier en je hebt er alleen maar een vijl voor nodig meer niet.
Ik doe allebei net hoe mijn pet staat en hoe lang de originele zuiger is, daar zit behoorlijk verschil in. Deze kreeg toevallig een draaibankbeurt