Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#112792 10/04/15 06:00 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
beste mensen

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, toevallig ontdekt bij controleren koppeling

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150409_172636.jpg (172.54 KB, 395 downloads)

't is ginne logie!
dreke2 #112796 10/04/15 06:35 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soort van gebroken hartje...
Ik zie wel een soort van gietgallen op de spaken.
Maandag morgen of "net-na-de-pauze" vliegwiel .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
dreke2 #112802 10/04/15 12:18 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Met een gewone poelietrekker losgehaald, op het schroefgat gebroken cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

dreke2 #112803 10/04/15 01:45 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
beste mensen

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, toevallig ontdekt bij controleren koppeling

groet
ANdre

altijd fotos maken van de breukvlakken, liefst met een zaklamtaarn als bij verlichting die onder een schuine hoek het breukvlak aanstraalt, eerst van links een keer dan van rechts een keer ( en niet flitsen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
John Meisters #112813 10/04/15 04:58 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: john meisters
Met een gewone poelietrekker losgehaald, op het schroefgat gebroken cry

John

ik weet dus niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar door mij met respect op de juiste manier behandeld.
zat zo op de krukas !!

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150409_150420.jpg (88.22 KB, 293 downloads)

't is ginne logie!
dreke2 #112814 10/04/15 05:18 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dan hou je wel van een gokje...

dreke2 #112815 10/04/15 05:21 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: john meisters
Met een gewone poelietrekker losgehaald, op het schroefgat gebroken cry

John

ik weet dus niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar door mij met respect op de juiste manier behandeld.
zat zo op de krukas !!

groet
ANdre


Ik kon me dat van jou al niet voorstellen Andre wink .


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #112820 10/04/15 10:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
of iemand is met een hamer bezig geweest of het gietwerk is [censored] want het oppervlak binnen de ribben ( het vlakke, eigenlijk niet zo vlakke, stuk dus) ziet er niet uit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
dreke2 #112837 11/04/15 05:39 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Klopt het dat de M6 schroefgaten verder uit elkaar staan dan bij de originele?
Zo'n vliegwiel heb ik al eens gezien, china import, was niet de beste kwaliteit frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #112839 11/04/15 05:10 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
John

M6 gaten zitten op een straal van 16 mm oftewel 32 mmm diameter, ik weet niet wat origineel is???

groet
ANdre

Last edited by dreke2; 11/04/15 05:10 PM.

't is ginne logie!
dreke2 #112840 11/04/15 05:57 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Weet ik ook niet uit mijn hoofd, ik zal straks eens kijken, maar als het originele trekkerplaatje gewoon past dan is het niet de imitatie die ik bedoelde.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #112869 12/04/15 05:14 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik de foto vergelijk met een chinees vliegwiel dan zijn er razend (eng !!) veel overeenkomsten
wat betreft aanzien(slecht oppervlak door niet optimale fabrikagemethode).

In dat geval is het niet vreemd als het, bijna vanzelf uit elkaar valt.
Heb al het een en ander met die chinese gietstukken ervaren.
Zéér Brosse kwaliteit.

Vergelijk de merktekens een op de vliegwielen.

Attached Images
Vliegweg.jpg (39.21 KB, 258 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
dreke2 #112876 12/04/15 10:03 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
ja bah, dat mag zich toch eigenlijk geen imitatie meer noemen cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #112883 12/04/15 04:11 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ja mensen

levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank.
ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat.
inderdaad dus ROMMEL
inmiddels door een lokale inkoper een vliegwiel beschikbaar gesteld van betere kwaliteit en binnen 10 minuten

groet
ANdre

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150409_150436.jpg (100.66 KB, 212 downloads)
IMG_20150409_172636.jpg (172.54 KB, 175 downloads)
IMG_20150412_090055.jpg (164.49 KB, 181 downloads)

't is ginne logie!
FFAnders #112884 12/04/15 04:16 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Als ik de foto vergelijk met een chinees vliegwiel dan zijn er razend (eng !!) veel overeenkomsten
wat betreft aanzien(slecht oppervlak door niet optimale fabrikagemethode).

In dat geval is het niet vreemd als het, bijna vanzelf uit elkaar valt.
Heb al het een en ander met die chinese gietstukken ervaren.
Zéér Brosse kwaliteit.

Vergelijk de merktekens een op de vliegwielen.


FF
inderdaad verdacht veel overeenkomsten!!!!
groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #112887 12/04/15 04:35 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik zie het al: de 3 M6 gaten staan verder uit elkaar dan normaal. Zo'n vliegwiel heb ik dus al eens gezien, was net nieuw gekocht en ik adviseerde meteen de kliko, wat een bagger cry

Kijk hier op de foto voor de normale posities van de 3 gaten

Attached Images
image.jpg (75.7 KB, 219 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

dreke2 #112889 12/04/15 05:23 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Je kunt er wel weer een tegenhouder van maken, dat is het goede nieuws.

En dat er niets gebeurd is, nog meer goed nieuws! Al met al nog niet zo slecht laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

dreke2 #112892 12/04/15 07:56 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: dreke2
Ja mensen

levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank.
ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat.
inderdaad dus ROMMEL
inmiddels door een lokale inkoper een vliegwiel beschikbaar gesteld van betere kwaliteit en binnen 10 minuten

groet
ANdre

groet
ANdre

Wat een ongelooflijke Chinese rotzooi.
En inderdaad, levensgevaarlijk bij zoveel toeren.
In het gunstigste geval hou je er een paar spleetogen aan over maar zoiets kan gewoon dodelijk zijn.
Het lijkt wel of de kwaliteit steeds slechter wordt. Onlangs een oplader voor de iphone gekocht via zo'n spotgoedkope Chinese internet shop. Gevolg was een knal midden in de nacht, een zwart geblakerd stopcontact en een kapotte iphone accu. crazy
Dat zo'n ding voor die prijs minder van kwaliteit is dan het origineel begrijp ik, maar dat je het risico loopt dat je huis affakkelt begrijp ik niet.


Groet, Tim
zeezout #112896 12/04/15 09:33 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wil je een betere kwaliteit(vliegwiel, carter, krukas enzv.) dan moet je daar meer voor betalen maar dan verkoopt het eindproduct (B&R)niet meer .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
John Meisters #112897 12/04/15 10:01 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt er wel weer een tegenhouder van maken, dat is het goede nieuws.

En dat er niets gebeurd is, nog meer goed nieuws! Al met al nog niet zo slecht laugh


komt goed in Drunen met de tegenhouder, zat al in de pen


't is ginne logie!
dreke2 #112899 13/04/15 01:43 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Pas wel op dat de spie er niet uitvalt , als die net zo broos is als de rest... cry crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #112911 13/04/15 03:06 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Wil je een betere kwaliteit(vliegwiel, carter, krukas enzv.) dan moet je daar meer voor betalen maar dan verkoopt het eindproduct (B&R)niet meer .
Een kwalitatief goed vliegwiel kan ook als vriendengebaar worden aangereikt en hoeft dus niet altijd in de papieren te lopen.
Met gesloten beurs noemen we dat hier in het Drunense grin
Verder ben ik erg blij dat dit nog juist op tijd door dreke2 is ontdekt, ik stond afgelopen weken bij dreke2 meerdere malen bij testen van het blokje in de workmate op nog geen meter afstand van het gebarsten vliegwiel en heb dus eigenlijk ook een engeltje op mijn schouder gehad!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #112925 13/04/15 05:25 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: FFAnders
Wil je een betere kwaliteit(vliegwiel, carter, krukas enzv.) dan moet je daar meer voor betalen maar dan verkoopt het eindproduct (B&R)niet meer .
Een kwalitatief goed vliegwiel kan ook als vriendengebaar worden aangereikt en hoeft dus niet altijd in de papieren te lopen.
Met gesloten beurs noemen we dat hier in het Drunense grin
Verder ben ik erg blij dat dit nog juist op tijd door dreke2 is ontdekt, ik stond afgelopen weken bij dreke2 meerdere malen bij testen van het blokje in de workmate op nog geen meter afstand van het gebarsten vliegwiel en heb dus eigenlijk ook een engeltje op mijn schouder gehad!

Ik doelde op de kwaliteit wat er in china geleverd wordt voor een bepaalde prijs....


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
dreke2 #112965 14/04/15 09:50 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: dreke2
Ja mensen

levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank.
ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat.
inderdaad dus ROMMEL
...

Ja, onvoorspelbaar waar de stukken dan heen vliegen. eek
Biedt de vliegwielkap in zulk geval nog veiligheid voor de berijder en zijn omgeving?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: dreke2
Ja mensen

levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank.
ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat.
inderdaad dus ROMMEL
...

Ja, onvoorspelbaar waar de stukken dan heen vliegen. eek
Biedt de vliegwielkap in zulk geval nog veiligheid voor de berijder en zijn omgeving?


Ja, die vangt de eerste klap op, maar wat daarna gebeurt wil ik helemaal niet weten eek

In mijn kwajongens-jaren heb ik samen met mijn neefje eens een brommervliegwiel op een oude koffiemolen-motor gemonteerd. In de bankschroef proefdraaien.
Het ging héél hard maar op het laatst begon de motor door onbalans langzaam uit de bankschroef te trillen....

Wegwezen dus!! We hadden net op tijd de poort dicht, toen schoot het ding los...
We hebben dus niets gezien maar wel een kabaal!!! En dat duurde... Laaaannngg!!!

De ravage binnen was onbeschrijflijk! Er was een spatbord van een fiets zo goed als doorgeslepen!

Don't try this at home!!! laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

dreke2 #112969 14/04/15 03:00 PM
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Heeft er hier al iemand een vliegwiel aangepast of verstevigd? Ik denk aan 2 mogelijkheden, ofwel een alu klok volledig rond het vliegwiel (zie Franse "team paac solex" ofwel een stalen ster met compount bovenop de 3 alu "spaken" kleven.


brom ze, Rudi
dreke2 #113101 17/04/15 02:48 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat gebeurt met alle solex vliegwielen ook toen deze oost wielen nog niet waren.
Dat komt door de onbalans van de krukas
Als het hart van de as niet een cirkel vormige rotatie (aan de krukas zijde )heeft dan is er een op en neer gaande ellips beweging .
Dat kan zowel in verticaal als in een horizontaal richting zijn dat maakt niet uit.
Stel in verticale richting b.v.0.1 m.m. over een lengte van 150 m.m. tot aan het vliegwiel en de as hierbij 0,02 m.m. zal buigen
En het vliegwiel dat nu niet wil dan zullen de spaken van het vliegwiel tweemaal per omwenteling ongeveer 0,03 m.m. moeten buigen en dat duizenden keren per min..
En daar kunnen deze spaken van pisbakken materiaal net niet tegen.
Als de speling op de krukas in het blok ( in het totaal ) zeer weinig is dan zal het gewicht ( massa ) van het blok dat in zijn geheel op het blok overbrengen ook naar het vliegwiel.
Maar meestal kan de krukas allerlei bewegingen maken zonder dat het vliegwiel mee gaat en zal de zware buitenkant van het vliegwiel de beweging van het blok en krukas niet kunnen (willen) volgen.
hoe hoger het toerental hoe groter de verbuiging van de spaken met als gevolg dat de kern wel de beweging volgt maar niet de zware massa van het vlieg wiel.
Te hoog toerental - te veel speling op de as en te kleine rol zorgen voor deze fout ( dat was al toen de solex de vliegwielen maakten).

dreke2 #119258 09/02/16 10:36 PM
Joined: Jan 2016
Posts: 5
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2016
Posts: 5
Ik had afgelopen weekend een tweedehands vliegwiel binnengekregen.
Ik moest het vliegwiel 3 keer weer van de as af halen omdat er en zwaar aanlooppunt met de ontsteking was.
Maar toen draaide ik van 2 gaten het M6 schroefdraad naar de getver. Heel zacht materiaal dus.

Ik heb het gerepareerd door uit te boren en een helical in te draaien.

Hier foto van het beschadigde vliegwiel schroefdraad.
http://i1064.photobucket.com/albums/u372/vanlatum/DSC00855_zps3zvwbuyb.jpg?t=1454959739

Hier foto van het M6 helical schroefdraad in het vliegwiel.
http://i1064.photobucket.com/albums/u372/vanlatum/DSC00856_zpsb37g7fjv.jpg?t=1454960128

Sweetwood #119259 09/02/16 11:41 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat je de verkeerde volgorde gebruikt om het vliegwiel van de as af te trekken want die draadgaten krijg je bij goed gebruik niet kapot.
De juiste volgorde (die ik gebruik) :

Als er een hoge moer(oud type) opzit en de hulpring zit op het vliegwiel vast met 3 boutjes, dan kan je de moer losdraaien totdat deze tegen de ring aankomt.
Nog wat meer kracht zetten en het vliegwiel komt los.

Heb een lage vliegwielmoer dan heb je meestal geen ruimte om er een dopsleutel o te zetten als de hulpring nog gemonteerd is.
In dit geval eerst de ringweghalen en de moer een aantal slagen losdraaien, niet te ver.
Dan de hulpring op het vliegwiel schroeven dusdanig dat deze de moer nog niet kan raken.
Doet hij dat wel, dan de moer iets verder op de as draaien en de ring met de 3 boutjes (hand)vasttegen het vliegwiel aandraaien.
En dan pas de moer verder losdraaien totdat het vliegwiel loskomt.

Op deze manier worden de M6 draadgaatjes evenredig belast en zullen heel blijven.

Ik heb wel eens een YouTube-filmpje voorbij zien komen waarbij eerst de moer ver uitgedraaid werd en vervolgens de ring erop gedraaid werd.
Op die manier ga je ieder M6 boutje afzonderlijk aandraaien en komen er veel (slopende) krachten op de schroefdraad in het vliegwiel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 69 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 78 (0.019s) Memory: 1.2075 MB (Peak: 1.5540 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-06 15:37:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS