wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, toevallig ontdekt bij controleren koppeling
groet ANdre
altijd fotos maken van de breukvlakken, liefst met een zaklamtaarn als bij verlichting die onder een schuine hoek het breukvlak aanstraalt, eerst van links een keer dan van rechts een keer ( en niet flitsen)
of iemand is met een hamer bezig geweest of het gietwerk is [censored] want het oppervlak binnen de ribben ( het vlakke, eigenlijk niet zo vlakke, stuk dus) ziet er niet uit
Klopt het dat de M6 schroefgaten verder uit elkaar staan dan bij de originele? Zo'n vliegwiel heb ik al eens gezien, china import, was niet de beste kwaliteit
Weet ik ook niet uit mijn hoofd, ik zal straks eens kijken, maar als het originele trekkerplaatje gewoon past dan is het niet de imitatie die ik bedoelde.
Als ik de foto vergelijk met een chinees vliegwiel dan zijn er razend (eng !!) veel overeenkomsten wat betreft aanzien(slecht oppervlak door niet optimale fabrikagemethode).
In dat geval is het niet vreemd als het, bijna vanzelf uit elkaar valt. Heb al het een en ander met die chinese gietstukken ervaren. Zéér Brosse kwaliteit.
levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank. ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat. inderdaad dus ROMMEL inmiddels door een lokale inkoper een vliegwiel beschikbaar gesteld van betere kwaliteit en binnen 10 minuten
Als ik de foto vergelijk met een chinees vliegwiel dan zijn er razend (eng !!) veel overeenkomsten wat betreft aanzien(slecht oppervlak door niet optimale fabrikagemethode).
In dat geval is het niet vreemd als het, bijna vanzelf uit elkaar valt. Heb al het een en ander met die chinese gietstukken ervaren. Zéér Brosse kwaliteit.
Vergelijk de merktekens een op de vliegwielen.
FF inderdaad verdacht veel overeenkomsten!!!! groet ANdre
Ik zie het al: de 3 M6 gaten staan verder uit elkaar dan normaal. Zo'n vliegwiel heb ik dus al eens gezien, was net nieuw gekocht en ik adviseerde meteen de kliko, wat een bagger
Kijk hier op de foto voor de normale posities van de 3 gaten
levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank. ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat. inderdaad dus ROMMEL inmiddels door een lokale inkoper een vliegwiel beschikbaar gesteld van betere kwaliteit en binnen 10 minuten
groet ANdre
groet ANdre
Wat een ongelooflijke Chinese rotzooi. En inderdaad, levensgevaarlijk bij zoveel toeren. In het gunstigste geval hou je er een paar spleetogen aan over maar zoiets kan gewoon dodelijk zijn. Het lijkt wel of de kwaliteit steeds slechter wordt. Onlangs een oplader voor de iphone gekocht via zo'n spotgoedkope Chinese internet shop. Gevolg was een knal midden in de nacht, een zwart geblakerd stopcontact en een kapotte iphone accu. Dat zo'n ding voor die prijs minder van kwaliteit is dan het origineel begrijp ik, maar dat je het risico loopt dat je huis affakkelt begrijp ik niet.
Wil je een betere kwaliteit(vliegwiel, carter, krukas enzv.) dan moet je daar meer voor betalen maar dan verkoopt het eindproduct (B&R)niet meer .
Een kwalitatief goed vliegwiel kan ook als vriendengebaar worden aangereikt en hoeft dus niet altijd in de papieren te lopen. Met gesloten beurs noemen we dat hier in het Drunense Verder ben ik erg blij dat dit nog juist op tijd door dreke2 is ontdekt, ik stond afgelopen weken bij dreke2 meerdere malen bij testen van het blokje in de workmate op nog geen meter afstand van het gebarsten vliegwiel en heb dus eigenlijk ook een engeltje op mijn schouder gehad!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Wil je een betere kwaliteit(vliegwiel, carter, krukas enzv.) dan moet je daar meer voor betalen maar dan verkoopt het eindproduct (B&R)niet meer .
Een kwalitatief goed vliegwiel kan ook als vriendengebaar worden aangereikt en hoeft dus niet altijd in de papieren te lopen. Met gesloten beurs noemen we dat hier in het Drunense Verder ben ik erg blij dat dit nog juist op tijd door dreke2 is ontdekt, ik stond afgelopen weken bij dreke2 meerdere malen bij testen van het blokje in de workmate op nog geen meter afstand van het gebarsten vliegwiel en heb dus eigenlijk ook een engeltje op mijn schouder gehad!
Ik doelde op de kwaliteit wat er in china geleverd wordt voor een bepaalde prijs....
levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank. ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat. inderdaad dus ROMMEL ...
Ja, onvoorspelbaar waar de stukken dan heen vliegen. Biedt de vliegwielkap in zulk geval nog veiligheid voor de berijder en zijn omgeving?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
levens gevaarlijk dus even van te voren nog 7500rpm gedraaid op de werkbank. ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als het dan uit elkaar spat. inderdaad dus ROMMEL ...
Ja, onvoorspelbaar waar de stukken dan heen vliegen. Biedt de vliegwielkap in zulk geval nog veiligheid voor de berijder en zijn omgeving?
Ja, die vangt de eerste klap op, maar wat daarna gebeurt wil ik helemaal niet weten
In mijn kwajongens-jaren heb ik samen met mijn neefje eens een brommervliegwiel op een oude koffiemolen-motor gemonteerd. In de bankschroef proefdraaien. Het ging héél hard maar op het laatst begon de motor door onbalans langzaam uit de bankschroef te trillen....
Wegwezen dus!! We hadden net op tijd de poort dicht, toen schoot het ding los... We hebben dus niets gezien maar wel een kabaal!!! En dat duurde... Laaaannngg!!!
De ravage binnen was onbeschrijflijk! Er was een spatbord van een fiets zo goed als doorgeslepen!
Heeft er hier al iemand een vliegwiel aangepast of verstevigd? Ik denk aan 2 mogelijkheden, ofwel een alu klok volledig rond het vliegwiel (zie Franse "team paac solex" ofwel een stalen ster met compount bovenop de 3 alu "spaken" kleven.
Dat gebeurt met alle solex vliegwielen ook toen deze oost wielen nog niet waren. Dat komt door de onbalans van de krukas Als het hart van de as niet een cirkel vormige rotatie (aan de krukas zijde )heeft dan is er een op en neer gaande ellips beweging . Dat kan zowel in verticaal als in een horizontaal richting zijn dat maakt niet uit. Stel in verticale richting b.v.0.1 m.m. over een lengte van 150 m.m. tot aan het vliegwiel en de as hierbij 0,02 m.m. zal buigen En het vliegwiel dat nu niet wil dan zullen de spaken van het vliegwiel tweemaal per omwenteling ongeveer 0,03 m.m. moeten buigen en dat duizenden keren per min.. En daar kunnen deze spaken van pisbakken materiaal net niet tegen. Als de speling op de krukas in het blok ( in het totaal ) zeer weinig is dan zal het gewicht ( massa ) van het blok dat in zijn geheel op het blok overbrengen ook naar het vliegwiel. Maar meestal kan de krukas allerlei bewegingen maken zonder dat het vliegwiel mee gaat en zal de zware buitenkant van het vliegwiel de beweging van het blok en krukas niet kunnen (willen) volgen. hoe hoger het toerental hoe groter de verbuiging van de spaken met als gevolg dat de kern wel de beweging volgt maar niet de zware massa van het vlieg wiel. Te hoog toerental - te veel speling op de as en te kleine rol zorgen voor deze fout ( dat was al toen de solex de vliegwielen maakten).
Ik had afgelopen weekend een tweedehands vliegwiel binnengekregen. Ik moest het vliegwiel 3 keer weer van de as af halen omdat er en zwaar aanlooppunt met de ontsteking was. Maar toen draaide ik van 2 gaten het M6 schroefdraad naar de getver. Heel zacht materiaal dus.
Ik heb het gerepareerd door uit te boren en een helical in te draaien.
Ik denk dat je de verkeerde volgorde gebruikt om het vliegwiel van de as af te trekken want die draadgaten krijg je bij goed gebruik niet kapot. De juiste volgorde (die ik gebruik) :
Als er een hoge moer(oud type) opzit en de hulpring zit op het vliegwiel vast met 3 boutjes, dan kan je de moer losdraaien totdat deze tegen de ring aankomt. Nog wat meer kracht zetten en het vliegwiel komt los.
Heb een lage vliegwielmoer dan heb je meestal geen ruimte om er een dopsleutel o te zetten als de hulpring nog gemonteerd is. In dit geval eerst de ringweghalen en de moer een aantal slagen losdraaien, niet te ver. Dan de hulpring op het vliegwiel schroeven dusdanig dat deze de moer nog niet kan raken. Doet hij dat wel, dan de moer iets verder op de as draaien en de ring met de 3 boutjes (hand)vasttegen het vliegwiel aandraaien. En dan pas de moer verder losdraaien totdat het vliegwiel loskomt.
Op deze manier worden de M6 draadgaatjes evenredig belast en zullen heel blijven.
Ik heb wel eens een YouTube-filmpje voorbij zien komen waarbij eerst de moer ver uitgedraaid werd en vervolgens de ring erop gedraaid werd. Op die manier ga je ieder M6 boutje afzonderlijk aandraaien en komen er veel (slopende) krachten op de schroefdraad in het vliegwiel.