Hallo alken heb bieuwe schetsplaten besteld en zag dat deze niet van een kleur zijn voorzien
Ben benieuwd naar jullie mening
Horen deze platen zwart te zijn of moet ik ze gewoob blanco laten
En nog even een ander vraagje Heb viltje van de contact punten gereinigd met wasbenzine Ik weet dat er van cardanolie wordt gebruikt om deze in te vetten Ik heb dat helaas niet maar wat zou het beste alternatief zijn hiervoor
Ligt aan je type Solex of hij zwart of blank moet zijn. Ook je eigen smaak bepaald. Ik hou het op zwart.
Als je maar dikke plakkerige olie of dik vet gebruikt. Officieel had men vroeger een speciaal vet tubetje erbij zitten waarmee het nokje van de punten (cq viltje) in smeerde. Het is vet wat zich niet zomaar weg liet slingeren. Maar gebruik maar wat dikke olie ofzo. Als het maar wat smeert.
Toevallig heb ik ook deze rvs platen net binnen, voor een klant die een hele mooie Solex gaat krijgen. Zijn niet origineel maar misstaan zeker niet en zijn stevig!
Vandaag gemonteerd, wel beetje anders veren inhaken omdat het vlakke platen zijn.
Ik gebruik gewoon 2 takt mengolie. Waarom? Die staat toevallig binnen handbereik
Ik gebruik ook RVS platen maar heb gemerkt dat je ze moet bijwerken, de uitsparing voor de bouten van de frictieplaten klopt niet, tevens maak ik er een paar extra gaten in, dan kan ik kiezen, gebruik ze om een inbusboutje M4 in te steken die ik vastzet met een moer aan elke kant van de plaat, de kop van de inbus met een stukje draad vrij steekt naar de band kant, kan ik daar de veer aan haken , mt de extra gaten de keuze hoe strak de veer komt, zeker de nieuw verkrijgbare veren zijn veeeel te strak dat kost je tot wel 5 km aan snelheid
Je bedoelt joan dat je tussen de 2 moeren een stukje ruimte houd en daar het oogje van de veer plaatst Tril deze niet los dan of zie ik het verkeerd
Ik heb idd ook nieuwe veren zal eens kijken of het veel scheelt met de oude
nee aan het einde van het boutje klem ik de plaat tussen twee moertjes.. dus eerst kop, dan stukje draad, dan moertje dan plaat en dan weer een moertje en dan meteen einde boutje zodat die glad af is met bovenkant moertje , dat komt niet los ( en anders neem je twee borgmoertjes maar dan heb je wel een iets langer boutje nodig.
Hier een afbeeldinkje van hoe ik het opgelost heb. M6 in de motor ophangplaat met hierin een inbusboutje. In de kop zit een gaatje geboord waar de veer inhaakt. Valt overigens niet mee om op die plaats een foto te maken maar het is gelukt
Ik ga dat ook anders doen, een van jullie methodes, ik heb ze nu "gewoon" ingehaakt maar dat zit niet lekker. Rare kromming onder
Ik rek de veren altijd uit: S-bocht in de bankschroef, schroevendraaier in de andere haak, ff doortrekken tot 14 cm. (Spiraal), de veer is dan 1-1,5 cm langer geworden. In de praktijk lopen de Lexjes dan veel lekkerder door minder rolweerstand
Ik laat ze ook zo, ziet mooi uit. Vandaag ook inbusboutjes voor de veren geplaatst, dat zit beter!
Onbewust zijn de platen op de kopse kant toch een beetje gekleurd nu John Staat er een gekleurde lamp aan die reflecteert of is het een rode spuitnevel, het lijkt wel lak te zijn?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Haha dat valt mij nu ook op: ik heb van een goede vriend een infrarood verwarming gekregen, en wat voor een! Geeft rode schijn op de foto's, dat dan weer wel
Ja daar zul je veel plezier van hebben! Ik heb het kacheltje hier ook net aangestoken, temperatuur in werkplaats was gezakt naar 7C, daar mag nog wel wat bij om lekker te kunnen sleutelen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Haha dat valt mij nu ook op: ik heb van een goede vriend een infrarood verwarming gekregen, en wat voor een! Geeft rode schijn op de foto's, dat dan weer wel