Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#118256 24/12/15 08:52 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Beste forumleden.Ik ben nu bezig een Franse oto motor 1960 op te knappen,type 1700 .Krukas bigend is te ver heen,los busje is onvoldoede om speling op te heffen.Is krukas van 2200 hetzefde?Verder viel mij op dat krukas lager in carter 2 gladde ringen voor en een achter het lager heeft,verder niets. Gaat dit lager niet meedraaien?Iemand enig idee?Bij voorbaat dank.Kok18

kok18 #118258 24/12/15 11:00 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk dat je eerst een juiste tekening moet hebben van dat blokje. Helaas heb ik niet dat voor je. Er zijn wel van die Franse sites die veel laten zien.
Maar 2 gladde ringen lijkt mij niet origineel. Het lager wordt dan volgens mij niet goed gesmeerd en de afdichting naar de rol toe is dan volgens mij ook niet goed.
Wat weet je wel?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
kok18 #118259 24/12/15 11:32 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Alfons,blokje had niet gelekt.2 gladde ringen in carterhuis en aan die zijde van het lager een sealing en een grote ring bij krukaswang,waar geen sealing zit.Smering lukt wel,denk ik op deze manier.Maar dat is het dan ook.Hoe vast zit dat lager dan in het carterhuis?Het kan natuurlijk nergens naar toe,maar toch.
Ik ben de v/d Heem oto gewend met Bloemring en plaat om vast te zettten.Maar goed,ik moet een andere krukas hebben,vandaar ook die andere vraag of die as gelijk is aan een 2200 as.Ik wacht nog even af.Groetjes Kok18 PS Wat is jouw tweede brommer?

kok18 #118262 25/12/15 12:48 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: kok18
Beste forumleden.Ik ben nu bezig een Franse oto motor 1960 op te knappen,type 1700 .Krukas bigend is te ver heen,los busje is onvoldoede om speling op te heffen.Is krukas van 2200 hetzefde?Verder viel mij op dat krukas lager in carter 2 gladde ringen voor en een achter het lager heeft,verder niets. Gaat dit lager niet meedraaien?Iemand enig idee?Bij voorbaat dank.Kok18


Is dit een bigend met bronzen bus of met naaldlager? normaal kun je de bus toch vervangen?

Het krukaslager zit volgens mij net als de 2200 vastgefelst, een afdichtring aan de koppelingskant, en een afdekring aan de krukwangkant. Als het lager nog goed vast zit en het lekt niet bij de rol: afblijven! Bij speling kun je het lager borgen zoals bij de 3800. Ik laat die voorste ring daarna weg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118264 25/12/15 01:03 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
John,het is geen naaldlager,maar een busje.Echter,de kruktap is behoorlijk ingelopen.Ik zal een busje bestellen om te weten hoeveel .Om krukas te vervangen moet lager er uit.Lager is ook hoorbaar/voelbaar.Voorste ring kan dan ook vervangen worden door bloemring,toch?Carterhuis van lager is gelijk aan v/d Heem oto.Zal kijken bij borging van 3800

kok18 #118266 25/12/15 02:24 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmmmhhh, dus 2 ringen. Dat ken ik niet. Blijf het even volgen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet. Een soort Sealing?. Is dit standaard?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
kok18 #118268 25/12/15 02:33 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het lager moet er niet uit, maar er is grote kans dat het vanzelf meekomt als je de krukas uitduwt.

2 ringen... 2200 heeft dat ook. Zelf zie ik het nut niet in aan de krukwangzijde. Ik laat hem weg, ik zou niet weten hoe ik hem nog vastkrijg en vind het belangrijker dat het LAGER vastzit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118269 25/12/15 02:37 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Sorry Alfons ,maar met sealing bedoel ik gesloten lager.En wat John bedoeld met ring weglaten weet ik ook niet,misschien kan hij nog even toelichten.Is er dan geen ring meer of nog 1.In elk geval is dat wat ik aantrof 3 ringen totaal,maar of dit standaard is?

kok18 #118271 25/12/15 03:53 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
bedoelen jullie dit dit is een krukas die ik vroeger eens moetten vervangen heb omdat de draad van de krukas voledig weg is en ze er draad in getapt hadden om er een bout in te draaienvoor het vliegwiel vast te zetten ik had die zo aangekocht en deze lager heeft ook 2 platte ringen en een geribelde
gr pierre

Attached Images
1324068188NIMG_0761.jpg (108.45 KB, 563 downloads)
kok18 #118272 25/12/15 10:47 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja Pierre, dat is de ringenset in juiste volgorde die je normaal tegenkomt.
Die meest linkse laat ik weg. Kok, je hebt geen bloemplaat maar in plaats daarvan een extra gladde ring? Dat heb ik nog nooit gezien... Mij lijkt dat je die door een bloemplaat kunt vervangen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118274 25/12/15 11:49 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Een exploded view van de motor vind je hier .

Zit dus een bloemplaat in. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hallo,

Voor zo ver ik weet heeft de 1700 een bloemplaat en een gladde afdekring.
Vanaf de 2200 is de bloemplaat weggelaten en vervangen door een tweede gladde afdekring, twee ringen als afdichting dus, en een derde ring aan de krukaszijde.

Attached Images
Afdekringen 1700.JPG (13.44 KB, 197 downloads)
afdekringen 2200.JPG (28.42 KB, 274 downloads)

Met vriendelijke groeten,

Kees.
Kemon #118276 25/12/15 12:05 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Kemon
Hallo,

Voor zo ver ik weet heeft de 1700 een bloemplaat en een gladde afdekring.
Vanaf de 2200 is de bloemplaat weggelaten en vervangen door een tweede gladde afdekring, twee ringen als afdichting dus, en een derde ring aan de krukaszijde.


Duidelijk Kees, je kunt je afvragen wat het verschil is. Ik heb al verschillende 2200's
Open gehad en altijd een bloemplaat aangetroffen. Ik denk dat het in de praktijk weinig uitmaakt. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118277 25/12/15 12:11 PM
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hallo John,

Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt.
In mijn 2200 zaten 2 gladde ringen, en heb het verder even uitgezocht.
Volgens mij waren de bloemplaten op in de fabriek en zijn ze op een bepaald moment overgestapt op 2 gladde platen.
Misschien maakt het ook uit of je versie 1 of 2 van de 2200 hebt.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
kok18 #118278 25/12/15 12:29 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kok18.

Is het blokje al eens open geweest?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Kemon #118279 25/12/15 12:32 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Kemon
Hallo,

Voor zo ver ik weet heeft de 1700 een bloemplaat en een gladde afdekring.
Vanaf de 2200 is de bloemplaat weggelaten en vervangen door een tweede gladde afdekring, twee ringen als afdichting dus, en een derde ring aan de krukaszijde.


Ik kan eigenlijk niet aan de tekening zien of de rechtse een bloemplaat is of een ring.

Bij John zijn afbeelding kunnen wij heel goed zien dat het een bloemplaat is.

Trouwens zo'n dicht lager, werd dat echt toegepast toen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
kok18 #118280 25/12/15 01:26 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank jullie wel voor de vele reacties Ik ga ,net als de oto v.d Heem,een gladde + bloemring gebruiken.De achterste bij de krukwang laat ik ook weg,zoals John al aangaf.En Alphons,blokje zal best wel eens open zijn geweest,maar dan wel zeer lang terug,gezien de hoeveelheid vuil.Ga eerst zorgen dat lager voldoende vast in behuizing komt te zitten.Alles op z,n tijd,gaat goed komen.Eerst op zoek naar een andere krukas.groet Kok18

kok18 #118282 25/12/15 03:47 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Zo ver als ik mij kan herinneren bij een 1700.heeft dat blokje een labirint afdichting d.w.z. dat hier altijd een zeer klein lek is naar de rol toe .
Dat gaat via een ringvormige gleuf in het carter wat weer uitkomt aan een gaatje naar de buiten lucht.
In het carter komt eerst een dunne ring die kan afsluiten op de binnenring van het lager en op de buiten ring.
Het lager heeft zelf geen afdichting (moet een dikke binnen en buiten ring hebben ).
Het lager moet er perspas inzitten .
Voor het lager zit een dikke ring in een uitsparing voor het lager waarin deze past en zit met een felsrand vast gezet.
Net als bij een 3800.
Bij deze constructie is het eigenlijk niet mogelijk om het lager te vervangen zonder de felsrand te vernielen.
Het gat in het dikke plaatje is groter dan de rand achter de krukwang zodat er olie naar het lager kan.
Om het lager en het opsluitplaatje weer vast te maken kan men het volgende oplossing doen.
Maak aan het plaatje een schuine kant zodat je hier weer wat materiaal kan indrijven om het lager met plaatje weer voldoende kan vast klinken.
Zodat het lager er niet meer er uit kan.

Last edited by Jan Vennix; 25/12/15 03:52 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk weer wat geleerd.
Wel gekke constructie zo, maarja het is een Solex hè en dat hoort er dan bij.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
kok18 #118290 26/12/15 12:47 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Volgens mij hebben de eerste Oto's dezelfde constructie, toch? wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118292 26/12/15 11:29 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank je Jan Vennix,zoals Alfons al opmerkte,weer wat geleerd.Inderdaad is de voorste een dikke ring.Ga het eens goed bekijken.Heb het even te snel beoordeeld.Blijft leuk,zo,n Solex.

kok18 #118294 26/12/15 12:40 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Jan, even een vraag: kun je die dikke ring niet beter weglaten? Je zet nu de ring vast, maar het lager niet. Ik prefereer jouw "3800" methode om in de buitenste lagerring sleufjes te slijpen die je dan kunt inklinken. Bij de 2200 heb je dan ook nog eens meer vlees om naar binnen te kloppen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118319 27/12/15 07:57 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hallo Kok, volgens de aanbieder op leboncoin kun je dus de krukas van de Solex 1700/2200/3300 erin zetten.

http://www.leboncoin.fr/equipement_moto/872624746.htm?ca=19_s


Gr. Han

kok18 #118320 27/12/15 08:25 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Redfox heeft er nog een (2200) op marktplaats staan... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

kok18 #118322 27/12/15 08:57 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ok,weet ik dat ook weer.De krukas die ik heb,heeft een bigend busje,maar de kruktap is te ver afgesleten.Busje is 10mm binnen en 15 mm buiten.Schroefdraad op kruktap is groter van diameter dan kruktap,scheelt 0.2 mm.Kan ik dan een busje en een naaldlager toepassen?Ik heb al eens op dit forum zoiets gelezen,ga wel zoeken.Bedankt voor meedenken.Groet Kok18

kok18 #118333 28/12/15 03:12 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
spijtig dat het zo ver is wand ik heb hier nog wel een krukas liggen
gr pierre

kok18 #118348 28/12/15 11:05 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ik snap dan ook niet Pierre dat je zover weg woont.Ik woon een stuk dichterbij.Geintje.Maar bedankt Pierre,ik houd het in gedachten.Je weet maar nooit.Ik ben de delen aan het reinigen en de rol moet ook vernieuwd worden,dus alle tijd hiervoor.
Jouw opstelling van de delen van je krukas foto,heb ik ook.Alleen na de rechtse laatste bus komt bij mij weer een bus.Bij mijn oto v/d Heem kwam dan een afsluitring en dan de bus.Deze bus is er ook een met een gleuf erin.Ben hier nog niet uit.En inderdaad houdt de voorste grote ring het lager op z.n plaats en ligt geklemd in de felsrand.Nogmaals dank met vr.grt Kok18

kok18 #118364 29/12/15 10:08 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
graag gedaan wand ik heb hier ook nog wel een carter met een goed rolletje er in je ziet maar
gr pierre

kok18 #118365 29/12/15 10:27 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank je Pierre,ik stuur even een PB.Groet Kok18

kok18 #118372 30/12/15 12:20 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Met het voorste ( dikke ) plaatje dien je het lager vast te zetten.
Het kamertje waar het plaatje vast moet komen is iets dieper als het lager hoog zit zodat je tegelijk met het dikke plaatje ook het lager vast kan zetten.
Het lager in het carter heeft een z.g. labyrint afdichting dat wil zeggen dat de leklucht via een paar lucht weerstanden naar buiten kan ontsnappen.
Eerst weerstand is het dunne plaatje tegen het lager.
De tweede weerstand is een kort gedeelte van de boring.( langs de krukas )
Dan komt er een groef in deze boring ( weerstand nummer twee ).
Dan komt er een uitgang na de groef weer naar buiten langs de krukas .
De derde weerstand is de opening naar buiten ( naar voor ).
De werking is als volgt.
Door de carterdruk zal er een kleine lek zijn langs het dunne plaatje en langs de krukas naar de groef om de krukas in het carter waar op weer een kleine opening is naar buiten toe.
De kleine hoeveelheid lucht zal een heel klein beetje lucht langs de krukas naar richting rol laten stromen net voldoende om de as schoon te houden .
De overtollige lucht zal door de opening naar buiten (NAAR VOOR BIJ DE BENZINE POMP )stromen (een heel klein beetje )
Bij het aanzuigen zal het dunne plaatje afsluiten tegen het lager
Bij een eventuele kleine lek zal er een klein beetje ( schone )lucht terug kunnen komen uit de ruimte om de krukas en het kanaal bij de pomp.
De hoeveelheid schone lucht die aangezogen wordt is veel kleiner
dan de lucht die eerder is naar buiten is gegaan .
Hierdoor is er achter het lager altijd schone lucht aanwezig en
blijft de zaak schoon.
Er zijn nog meer van deze gekke constructies bedacht.

kok18 #118374 30/12/15 02:13 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Jan,dank voor je geweldige uitleg! Ik was eerst van plan de voorste dikke ring te laten vervallen,maar was er al achter om dit niet te doen en te gebruiken zoals door jou omschreven.
Ik zit alleen nog met de vraag om weer twee ringen voor het lager te gebruiken(zo zat het) of een bloemring of misschien een enkele ring.Wat denk jij hiervan Jan? Zou dit graag nog even vernemen.Bedankt met vr.grt Kok18

kok18 #118378 30/12/15 02:42 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals bij voorgaande berichten en afbeeldingen wordt er wel een ring én bloemplaat gebruikt in een 1700 motor.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
kok18 #118396 30/12/15 10:30 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Ga het zo ook doen.Bedankt en een ieder een goede jaarwisseling en een fijn en gezond 2016 met veel Solex plezier!Kok18


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 161 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 84 (0.019s) Memory: 1.2374 MB (Peak: 1.6152 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 18:59:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS