Mijn solex start goed ,,,en rijd niet slecht vind ik maar bergop heeft hij geen kracht en moet ik onmiddelijk meetrappen . Het moet echt niet stijl te zijn . Hij heeft een andere motor ,grotere cillinder en zuiger maar zelfde sproeier als daar voor . Kan dat de boosdoener zijn .Motor is nieuw van in de zomer .Of andere karburator plaatsen . Hoe weet ik welke sproeier ik heb steken ,, staat niets op en welke karburator ik heb .
hey welkom op het forum kijk eensbij mijn post. had zowat het zelfde probleem dat hij geen power had. de boosdoener was van mij lekkage in het carter. enkele foto's posten van uw solex helpt ook.
Meestal staat het op de carburateur van welk type/ diameter deze is. Standaard is dat 6,5mm en dit is simpel te controleren door er met de achterkant van een 6,5 mm boortje in de carb. te passen. Past het boortje er strak in dan is de carb. nog origineel. Kan je het boortje van links > rechts > voor > achter heen en weer bewegen dan is de carb. mogelijk al bewerkt/ opgeboord. De standaard sproeiermaat is 28 en dat staat op het achtervlak van het messing zeskant, waar je tegenaan kijkt. Vaak hoef je de sproeier niet aan te passen, komt er meer lucht door de carburateur dan neemt de lucht ook meer benzine mee. Met het mengselhendeltje dat achter boven het luchtfilter uitsteekt kan je het mengsel verrijken, hendeltje meer naar links en verarmen, hendeltje meer naar rechts.
op mijn sproeier staat niets geschreven . Ik lees hier dat de meeste 27 per uur bergop rijden en 35 platte weg en nog meer . Wat is bergop he , ik weet dat ik moet mee trappen bergop en plat tussen de 27 en de 30 rij , hangt van de weg af ,, wel gps gemeten en dat scheelt ook wel denk ik .Gaan die metertjes wel juist . Ik kan niet vergelijken .
Standaard snelheid is zo rond de 32. 27 berg op, viaduct ofzo, halen de meeste echt niet. Alleen de opgevoerde.
Ja met borgpennetjes op de zuigerveren en de uitlaat rechthoekig in plaats van rond word hij al een heel stuk vinniger carburateur niet eens opgeboord en bij regen valt er al niet meer mee te rijden vanwege de rolslip door de extra PK's
hoe bedoel je uitlaat rechthoekig?? Borgpennetjes op de zuigerveren ??
Uitlaatpoort is origineel rond. Rechthoekig maken wil dus zeggen de bovenkant recht maken, zie actuele foto's bij onderwerp "kun je de koppeling horen" (beetje off-topic dus).
Solex zuigerveren kunnen vrij in de rondte bewegen. "Slotjes" (kleine pennetjes in de groef) kunnen dat voorkomen.
hoe bedoel je uitlaat rechthoekig?? Borgpennetjes op de zuigerveren ??
Uitlaatpoort is origineel rond. Rechthoekig maken wil dus zeggen de bovenkant recht maken, zie actuele foto's bij onderwerp "kun je de koppeling horen" (beetje off-topic dus).
Solex zuigerveren kunnen vrij in de rondte bewegen. "Slotjes" (kleine pennetjes in de groef) kunnen dat voorkomen.
Allemaal heel mooi maar ik zie me dat eerlijk allemaal niet doen. Vandaag nog gereden en hij rijdt tussen de 27 en de 30 , hangt van de weg af met uitschieters 34 . Is dat niet normaal ? Als het vals plat is , is het 22 a 24 per uur ...
Ik heb een elektronische ontsteking ja ,,, Hij start direct en ik kan gewoon vertrekken , maar bergop geeft hij af en als ik dan kijk op youtube 7 procent Bergen tegen 27 naar boven , kan ik van dromen . Dan kan ik hem duwen.Ik kan dus niet vergelijken met een ander solex . Ik lees hier standard 35 en meer per uur enz .pfff
Het is de cilinder die je Solex kracht en snelheid geeft en niet de ontsteking. Die moet een goede vonk op het juiste tijdstip afgeven, een betere vonk ( als die bestaat) helpt niet met bergbeklimmen. Ik heb veel ' geprutst' met cilinders voordat ik een krachtige set had. Ik ben 7 jaar geleden begonnen met de Solex van mijn zoon, die reed als een echte Solex (soms 30 km/uur met wind mee en meefietsen als het enigszins omhoog ging) en ben nu 3 blokken en 5 cilinders verder. Het is leuk om met voldoende tijd en wat geld een Solex te verbeteren. Houdt moed en geniet van het rijden op zo'n nostalgisch vervoermiddel.
Ik lees hier standard 35 en meer per uur enz .pfff
Er zijn er die standaard 35 halen(en sommige iets meer) maar dat zijn uitzonderingen. Ik heb een aantal Solexen en daar is er maar 1 bij die 35 of meer kan halen maar de rest haalt 31/33 onder gunstige omstandigheden. Met wat tegenwind vallen ze terug tot 25 of minder, afhankelijk van de windkracht. Bergen hebben we hier niet, alleen maar dijken en die liggen aardig waterpas.
In feite moet gewoon alles kloppen, als je zonder meefietsen redelijk goed kunt optrekken dan is er al veel goed. Je maakt dan weinig toeren en toch is er de power die je hiervoor nodig hebt. Het zou voor jou wel fijn zijn als je iets ter vergelijking hebt. De Solex is geen bergkampioen, maar je zou even moeten weten wat "normaal" is
Ik denk dat je in de ardennen er niet veel kan mee aanvangen . Gebruik hem om eens naar de winkel te gaan en daar is hij goed voor .. Mss eens een grotere sproeier proberen
Ik denk dat je in de ardennen er niet veel kan mee aanvangen . Gebruik hem om eens naar de winkel te gaan en daar is hij goed voor .. Mss eens een grotere sproeier proberen
Een grotere sproeier werkt alleen al er in verhouding ook meer lucht door de carburateur heen kan. Soms helpt het al wanneer je de zuigerveren vernieuwt en ook de uitlaat(poort) moet goed schoon zijn, bij teveel tegendruk in de uitlaat vermindert het vermogen ook.
Ik lees hier standard 35 en meer per uur enz .pfff
Er zijn er die standaard 35 halen(en sommige iets meer) maar dat zijn uitzonderingen. Ik heb een aantal Solexen en daar is er maar 1 bij die 35 of meer kan halen maar de rest haalt 31/33 onder gunstige omstandigheden. Met wat tegenwind vallen ze terug tot 25 of minder, afhankelijk van de windkracht. Bergen hebben we hier niet, alleen maar dijken en die liggen aardig waterpas.
Precies FF, 35 standaard is echt een uitzondering. Dan moet je veel mazzel hebben. 32 is normaal. Diegenen die al 37 halen zijn al eens nader bekeken zeg maar.
Als je een standard Solex hebt en een schone uitlaat dan hoef je geen gaatjes in de uitlaat te boren. Een JAG uitlaat (Solexservice.com) heeft een goede doorlaat(uitlaat)en daar hoef je geen gaatjes in te boren.
hij loop goed start direct maar juist bergop en moet niet lang te zijn is het nog 14 per uur en meetrappen geblazen.Als ik dat hier lees van 27 per uur berg op enz . Kan zijn dat ik te veel verlang van een standaard solexke
In hoeverre ben je zeker(!) dat hij geen valse lucht trekt ergens, carterdeksel-voetpakking-spruitstukpakking? En dat je uitlaat niet verstopt zit? Rij eens een stukje zonder uitlaat, als dat veel beter rijdt dan ligt daar je probleem. (Ik heb niet alles meer nagelezen, misschien heb je dat al vermeld).
Als het ècht allemaal in orde is dan kun je voorzichtig beginnen, luchtfiltergaten bijvoorbeeld.
Uitlaat heb ik met ontstopper proper gemaakt ,, nacht laten in trekken en spoelen en kwam wel wat troep uit maar niet om te zeggen pfffff . Valse lucht denk ik niet met de nadruk op denk . Ik heb een grotere sproeier geprobeert met en zonder luchtschroefje . Zonder luchtschroefje staat mijn chokelevel iets meer naar het midden dan met dat schroefje .Ik heb alles schroeven van de carburateur , zuiger , carter eens bij getrokken maar die zaten goed vast .Hij blijft op dat zelfde bergje tegen 14 a 15 naar boven pruttelen en een andere berg mee trappen of duwen . Dan praat ik van een berg van een paar honderd meter...
Ik heb dat maar op internet gelezen als hier op het forum . Alles wat hier staat kan simpel klinken voor diehards maar niet voor een beginneling zoals ik ..Ben voor alle kritiek vatbaar ,, gids me en stuur me maar zou ik zeggen
valse lucht aanzuigen kun je ook ontdekken dmv een klein beetje remreiniger te sprayen in de buurt van de verdachte plekken tijdens het lopen van de motor. Als de motor reageert door juist iets harder te gaan lopen, op de plek waar je spuit, weet je dat daar wat lekt. Let wel, een klein beetje sprayen ! Ik zit ook te denken aan een lage compressie. Dat geeft ook een flauwe, futloze motor. En zorg dat de ontsteking op de merktekens staat. Het mooiste af te stellen met een stroboscooplamp. Mijn ervaring is dat als de ontsteking aan de late kant staat, dit een negatief effect heeft op het lopen van de motor. Starten doet 'ie dan vaak wel weer makkelijk. Succes!
Ja, precies met remreiniger, maar kijk uit hoor, erg vlambaar. Wij hebben 2 jaar terug een bijna nieuwe Toyota Ygo gekocht voor school omdat hij ontploft was. Ze waren bezig in de koffer de zaak met remreiniger schoon te maken en tegelijkertijd effe boren om een trekhaak te monteren. 1 grote knal. Vooruit eruit,deuren ontzet naar buiten, de kokerbalken open gescheurd en de man in het ziekenhuis opgenomen met brandwonden en een geklapt trommelvlies. Ik heb al meerdere ongelukken gehoord ermee. Dus jongens kijk uit met dat spul.
Deze tip had ik al via PM gegeven met de duidelijke waarschuwing voor brandgevaar. Ik zet dat liever niet openbaar op het forum, iedereen leest mee, en niet iedereen kan daar voorzichtig genoeg mee omgaan. Het is wel een goede methode om lekken op te sporen.
De Solex van Jeeplover lekt bij de décompresseur, klepje moet dus geschuurd worden met polijstpasta. Controle eveneens met remmenreiniger (gedemonteerde kop ondersteboven, beetje remmenreiniger op het klepje, kijken dat het niet weglekt).
Gaten boren voor een trekhaak bij een Aygo? Heb ik nog nooit gedaan.
Peter
Ik verwacht dat het een "äantrekhaak" is en niet iets om een caravan aan te hangen. mogelijk een gek voor een fietsendrager, dan heb je gelijk een "wheeliebar" nodig tegen doorzakken
Voor het monteren van een fietsendrager is boren tegenwoordig nagenoeg verboden. Dit ivm de stijfheid van de voertuigen van tegenwoordig. Ook dikte afname van balken dorpels plaatwerk heeft hier mee van doen. Dus gaten boren dien we niet meer.
tot heden is het probleem niet opgelost . De dichting tussen de kop en de blok is nieuw en heb het gecontroleerd met een product om lekken te detecteren en alles ziet er goed uit . Geen power en als je nog maar denkt dat het bergop gaat is het meetrappen geblazen . De motor is een 39.9 en de hoonlijnen staan er nog in . Heeft niet veel km . Kan het zijn dat die elektronische ontsteking het niet naar behoren doet .
Komt goed. Jeeplover en ik hebben iets afgesproken na de kerstvakantie. Van afstand is het vaak gissen, daarom is het fijn als je zo'n probleem in de praktijk kunt bekijken