Ik heb gisteren treurig nieuws gehad over mijn Vespacar: Het torenwiel van de versnellingsbak mist 2 tanden... hierdoor is schakelen niet meer mogelijk
Misschien is hier iemand die onderdelen weet te liggen? Het is een Vespacar P2 uit de vroege 80er jaren.
Last edited by john meisters; 13/11/1501:56 AM. Reason: foto toegevoegd
Das lastig John. Is zoiets niet te repareren? Joan? Marktplaats en andere een advertentie plaatsen?
Natuurlijk niet ideaal, maar de versnelling gewoon overslaan?
Ja heel lastig. even mee gereden maar dat is niet voor altijd, karretje moet gewoon goed lopen. Verder is alles gereviseerd, loopt als de brandweer behalve dan dat schakrerrererrrelen.
Ik ga alle tips nalopen en steek een kaarsje aan. Moet goedkomen.
Sorry, zelfde tandwiel, heb je ook niets aan. Jammer dat het de tweede is en niet de eerste, anders had je deze eraf kunnen draaien en er een nieuw 9-tands tandwieltje op kunnen lassen/solderen.
Alle tips nagetrokken: Maskes Breda heeft geen onderdelen van de Vespacar. Zip ook niet.
Even met de Apewebshop gebeld, de as van de link van FF zou misschien zomaar toch kunnen passen.... maar dat moest Arnoud navragen. Sowieso heeft hij dit niet op voorraad liggen, hij is nu aan het kijken of de as wel leverbaar is.
In het ergste geval toch de tip van FF in het achterhoofd houden: 2 tandwielen afdraaien en dan 2 nieuwe erop... zal geen klusje zijn met vingers in de neus
Alle tips nagetrokken: Maskes Breda heeft geen onderdelen van de Vespacar. Zip ook niet.
Even met de Apewebshop gebeld, de as van de link van FF zou misschien zomaar toch kunnen passen.... maar dat moest Arnoud navragen. Sowieso heeft hij dit niet op voorraad liggen, hij is nu aan het kijken of de as wel leverbaar is.
In het ergste geval toch de tip van FF in het achterhoofd houden: 2 tandwielen afdraaien en dan 2 nieuwe erop... zal geen klusje zijn met vingers in de neus
Een andere vertanding = een andere diameter dussss
Alle tips nagetrokken: Maskes Breda heeft geen onderdelen van de Vespacar. Zip ook niet.
Even met de Apewebshop gebeld, de as van de link van FF zou misschien zomaar toch kunnen passen.... maar dat moest Arnoud navragen. Sowieso heeft hij dit niet op voorraad liggen, hij is nu aan het kijken of de as wel leverbaar is.
In het ergste geval toch de tip van FF in het achterhoofd houden: 2 tandwielen afdraaien en dan 2 nieuwe erop... zal geen klusje zijn met vingers in de neus
Een andere vertanding = een andere diameter dussss
Ehh ja, lijkt mij ook niet te kunnen met dezelfde aspositie. Hopelijk kan hij mijn vertanding nog krijgen
Wordt een interessante topic. Ben benieuwd welke oplossing er gekozen wordt. Is de andere set tandwielen niet te koop, zodat je complete set kan samen stellen. Desnoods passend maken. succes John. Moeilijke oplossing hoor.
dit soort tandwielen is heel lasting te repareren of om ze om te steken , kijk eens hoe het gemaakt is soms zijn deze torens samengesteld uit inderdaad losse tandwielen omdat ze andere met een frais de tanden niet kunnen steken want de tanden liggen te kort op elkaar voor de weg die de frais af moet leggen
en heeft jansen uit lemele niet iets liggen ?> die heeft van alles In Amsterdam rijden ook veel vespacars, daar al op gegoogled ?
APECAR.nl heeft een los torentandwiel, maar dat is dus nèt de verkeerde. Hij heeft wel losse motorblokken, en die passen waarschijnlijk ook. Alleen cilinder en ontsteking ombouwen want dat zit er niet op. Voor € 100,- hoeft dat ook niet.
Hopelijk heeft hij er een van mijn type,dan haal ik daar het torentandwiel uit. Anders gebruik ik zijn blok en bouw ik alles verder om. wel zonde van de nieuwe lagers en keerringen in mijn oude blok, die passen niet in dat andere type. Qua revisie ben ik dan weer terug bij af dus
Ga een dezer dagen met mijn blok de ophangpunten vergelijken
Laten we hopen dat het allemaal goed overeen komt of misschien wel gelijk. De winter is nog lang dus kun je lekker op het gemakje alles reviseren toch of....? Gelukkig heb je wat vooruitzicht.
hoi john ik heb zo juist gezien dat er op tweedhands .be vanalles te koop is van een vespacar motor zit er daar niet voor jou tussen het staat onder motor blokken groetjes pierre
Hier staan de verschillen in lagers en pakking op. Meer foto's heb ik nog niet, kan ik wel maken uiteraard
Ik zou graag willen zien hoe specifiek dit blok is voor vespacar of dat je ook gewoon een vespascooter blok kunt pakken dat maakt het vinden makkelijker
Hier staan de verschillen in lagers en pakking op. Meer foto's heb ik nog niet, kan ik wel maken uiteraard
Ik zou graag willen zien hoe specifiek dit blok is voor vespacar of dat je ook gewoon een vespascooter blok kunt pakken dat maakt het vinden makkelijker
Vandaag een blok gescoord bij Gijs van Houwelingen uit Arkel, hij heeft veel, nee héél veel van APECAR / Vespacar. Helaas geen blok erbij met hetzelfde aantal tanden op het torentandwiel als de mijne, maar € 100,- voor een compleet blok, mèt ontsteking en vliegwiel, vind ik een heel schappelijke prijs. Ook leuk dat hij van wanten weet, en dat ik bij hem aan kan kloppen als er een probleem opduikt.
Verschil met de scooters is vooral de schakeling, dat gaat bij mij met een schakelstang en bij de scooters met een kabel. Je hebt ook Vespakarretjes met bromfietsstuur, en handschakeling, daar gooi je zò een scooterblok in.
Iedereen bedankt voor het meedenken en meekijken. Hopelijk kunnen we na de winter weer ploffen, zo ja dan organiseer ik weer een forumrit mèt unieke bezemwagen
ZO...! Het Vespakarretje is weer thuis. Vanmiddag teruggereden, een uitgestippelde route via zandweggetjes etc. van het Belgische Maasmechelen naar Roermond. Buiten een warmgelopen rem geen tegenslag onderweg. Er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar dat komt nog wel... Ooit