Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Mijn 2200 S sputtert vanuit de carburateur.
Op de één of andere manier lekt het brandstof en dat wordt er in kleine druppeltjes uitgeprut.
De berijder wordt hierbij van een mooi vlekkenpatroon voorzien.
Toch is dit niet echt wensel.
Het lijkt er wat op dat de boel verzuipt aangezien warm starten ook niet geweldig gaat.
Bij het verwijderen van het luchtfilter blijkt dat dat koperen buisje dat in het luchtfilter steekt ca. 15mm uitsteekt en dat lijkt te veel te zijn.
Bij mijn OTO is dat ding van kunststof en steekt hij 12,5mm uit. Daar sputtert dan ook niks.

Dat koperen geval is er niet uit te trekken en verder naar binnen wil het ook niet.
Wie heeft tips wat te doen?
Toch met geweld dat koperen ding er uit rukken en dan vervangen voor plastic?

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Graddus
Mijn 2200 S sputtert vanuit de carburateur.
Op de één of andere manier lekt het brandstof en dat wordt er in kleine druppeltjes uitgeprut.
De berijder wordt hierbij van een mooi vlekkenpatroon voorzien.
Toch is dit niet echt wensel.
Het lijkt er wat op dat de boel verzuipt aangezien warm starten ook niet geweldig gaat.
Bij het verwijderen van het luchtfilter blijkt dat dat koperen buisje dat in het luchtfilter steekt ca. 15mm uitsteekt en dat lijkt te veel te zijn.
Bij mijn OTO is dat ding van kunststof en steekt hij 12,5mm uit. Daar sputtert dan ook niks.

Dat koperen geval is er niet uit te trekken en verder naar binnen wil het ook niet.
Wie heeft tips wat te doen?
Toch met geweld dat koperen ding er uit rukken en dan vervangen voor plastic?
Als je met een brandertje dat messing schoorsteentje en ook de carburateur ter plaatse daar een paar minuten warmstookt kun je in vrijwel alle gevallen met een combinatietang (ff doek eromheen i.v.m. voorkomen van krassen) het schoorsteentje eruit trekken met een beetje draaiende beweging.
Dan aan de onderkant even een paar millimeter inkorten (schuren, dremelen o.i.d.) en hij kan (ook weer verwarmd) worden terug geplaatst.
Hier al meerdere keren zo uitgevoerd.
succes!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kijk ook even of het met de benzine leiding in de carburateur wel goed zit, bij een 2200 zit er bovenop de leiding die in de carburateur steekt een klein messing dopje met 2 uitstroomopeningen naar de zijkant, als dit dopje mist spuit de benzine recht omhoog de carburateur uit.




Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Bedankt voor de reacties.
Het is gelukt om het schoorsteentje te verwijderen, in te korten en weer te monteren.
Het leek er op dat het probleem hiermee verholpen is.
Helaas is bij het testritje na 100m de aandrijfrol uit elkaar geknald. De band spuwde meerdere stukjes uit op het asfalt.
Hoe ik dit op ga lossen is me een raadsel.
Welke rol past op een 2200?
Hoe ga ik dit monteren....?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wanneer je er hier in nl geen vindt : www.leboncoin.fr of www.ebay.fr biedt vaak uitkomst.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik gebruik de kop van een boormachine om aan het messing te trekken en iets warm maken helpt ook .
de nederlandse leidingen henn "gewoon" de bovenkant dicht geknepen en dan twee lullige gaatjes in de zijkant van het buisje.

Kapotte rol ? blok(gedeelte) opsturen naar Peter vennix en vragen of hij een nieuwe wil lijmen, beter dan wat voor oude troep ook


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Waar kan ik die man bereiken?

Zit er normaal een pakking rond dat messing pijpje?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Graddus
Waar kan ik die man bereiken?

Zit er normaal een pakking rond dat messing pijpje?
man bereiken: even Googlen
zie je meteen hoe leuk hij met hulpmotoren bezig is ( en uurwerkjes)

geen pakking, is perspassing, en dan past een pakking niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Ja maar ik bedoel net onder het luchtfilterkapje.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Een O-ringetje

Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Via de site van Peter Vennix is geen contact te maken.

Is het zo dat de rol te demonteren is na het verwijderen van de dynamo, spoelenplaat en de koppeling?
Kan het blok dan aan de fiets blijven?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Graddus
Via de site van Peter Vennix is geen contact te maken.

Is het zo dat de rol te demonteren is na het verwijderen van de dynamo, spoelenplaat en de koppeling?
Kan het blok dan aan de fiets blijven?


ff een pm sturen naar Jan Vennix, die repareert de rollen.
Jan Vennix

Last edited by Roelof; 21/05/15 12:37 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Graddus
Via de site van Peter Vennix is geen contact te maken.

Is het zo dat de rol te demonteren is na het verwijderen van de dynamo het vliegwiel, spoelenplaat en de koppeling?
Kan het blok dan aan de fiets blijven?


Het blok kan inderdaad aan de fiets blijven. Het is wel altijd fijn om het zaakje daar even lekker schoon te maken, en daarvoor is het dan weer handig om hem eraf te halen. Hooguit 10 minuutjes werk, dus de moeite.

Let wel op dat je op de juiste wijze demonteert en straks weer monteert. Zoek het op met de zoekfunctie als je er geen ervaring mee hebt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Met de zoekfunctie vind ik niet veel bruikbaars.

Iemand een linkje?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Hier vind je veel, 2200 heeft maar een moer bij de koppeling.

sleutelen 3800 door Joan


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Met een homemade spoelenplaattrekker is het me gelukt de plaat te verwijderen en dus de rolunit.

Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Na montage van de nieuwe rol is de Solex niet meer aan de praat te krijgen.
Ik heb al van alles uitgevoerd:

Bougie vervangen
Elektroden afgesteld
Bougiekabel vervangen
Contactpunten afgesteld met stroboscoop
Contactpunten geschuurd en schoongemaakt
Benzinetank schoongemaakt
Benzine vervangen
Condensator vervangen

Maar lopen doet de motor niet.
Wanneer ik het met een boormachine aandrijf dan zie ik af en toe een knal.
Uit de stroboscoop lijken ook niet altijd flitsen te komen.
Maar er komen wel veelmeer flitsen (en dus vonken) dan dat er knallen uit de uitlaat komen.

Ik weet het nu even niet meer...
Wie helpt me weer wat verder?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Graddus
Na montage van de nieuwe rol is de Solex niet meer aan de praat te krijgen.
Ik heb al van alles uitgevoerd:

Bougie vervangen
Elektroden afgesteld
Bougiekabel vervangen
Contactpunten afgesteld met stroboscoop
Contactpunten geschuurd en schoongemaakt
Benzinetank schoongemaakt
Benzine vervangen
Condensator vervangen

Komt er benzine retour ??
Bougie droog = geen brandstof,
Bougie nat = wel brandstof.
Sproeier open ??
Vonken(spetteren) de contaktpunten ??
Is er voldoende compressie ??


Maar lopen doet de motor niet.
Wanneer ik het met een boormachine aandrijf dan zie ik af en toe een knal.
Uit de stroboscoop lijken ook niet altijd flitsen te komen.
Maar er komen wel veelmeer flitsen (en dus vonken) dan dat er knallen uit de uitlaat komen.

Ik weet het nu even niet meer...
Wie helpt me weer wat verder?

Aan de bewegende contactpunt zit een fiber nokje .
Als deze versleten is dan heb je zo nu en dan (of continu) kortsluiting en ook geen vonk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
Bedankt voor je reactie.

Komt er benzine retour ?? Ja, met luchtbellen er tussen
Bougie droog = geen brandstof, Nat
Bougie nat = wel brandstof.
Sproeier open ?? Eeeh, doorgeblazen met de compressor.
Vonken(spetteren) de contaktpunten ?? Is me niet opgevallen
Is er voldoende compressie ?? Volgens mij niet al te veel maar met weinig compressie zou er toch wel iets moeten gebeuren?

Aan de bewegende contactpunt zit een fiber nokje .
Als deze versleten is dan heb je zo nu en dan (of continu) kortsluiting en ook geen vonk.
Hoe weet ik of deze versleten is?

Last edited by Graddus; 03/11/15 07:05 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die slijtage kan je zien als de klinknageltjes ietwat gesleten zijn.
Kijk goed op de afbeelding hoe een nieuw nokje er uit hoort te zien.

Attached Images
CONTACTPUNT..jpg (71.77 KB, 203 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
decompressieklep sluit goed af ?

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Vliegwielspie kapot?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2015
Posts: 22
G
Graddus Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2015
Posts: 22
De decompressieklep heb ik opnieuw op elkaar ingeslepen.
De nog op de contactpunten is nog hoog genoeg.
Vliegwielspie is in goede staat.

Vanavond heb ik de nieuwe condensator er weer uit gehaald en vervangen door de oude.
Daarna startte de Solex met de boormachine er op!
Na ongeveer 30 seconden viel hij weer uit.
Dit heeft zich enkele keren herhaald.
Steeds viel de motor weer uit.
De dop heb ik ook nog van de tank af gehaald.(vacuum)

Starten d.m.v. aanlopen is een illusie.
De vonk staat nog steeds op tijd alleen vraag ik me af of deze wel steeds blijft vonken.
Zou er iets met de spoel kunnen zijn?

Nou ben ik het verder helemaal kwijt.
Misschien moet ik hem maar helemaal achter in de schuur zetten en er niet meer naar kijken....

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
niet zo rap opgeven zou ik zeggen de aan houder wint toch altijd en trouwens kun je er zelf veel van leren en volgens mij licht het toch aan de bezinnen toe voer dat hij niet altijd de nodige benzinnen krijt die hij moet hebben en dat zou wel aan het pompje kunnen liggen dat niet altijd optimaal werkt of de filter in het tankje daarom niet verstopt maar dat er af en toe een vuitje komt voor te zitten
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een volgende storingsoorzaak:

wanneer de vliegwielmoer regelmatig te strak aangedraaid is, wordt het vliegwiel verder op de as gedrukt.
Hierdoor komt de binnenkant van het vliegwiel dichter bij de ontstekingsspoel.
In sommige gevallen zo dicht ertegenaan dat de spoel geraakt wordt, isolatie beschadigd en er vonkoverslag is tussen spoelen vliegwiel.
Dit is zichtbaar aan de spoel.
Het gebeurt ook wel eens dat de spoelisolatie slechter is geworden en dat de vonk al overspringt (tussen spoel en vliegwiel) zonder dat deze elkaar raken (kl@testoringen) cry
Soms is de spoel gewoon stuk (draadbreuk of doorgeslagen isolatie) en kan toch zo nu en dan een vonk op de bougie geven en de motor even laten lopen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja soms heb je van die kl*testoringen....
Begin maar eens met de bougie uit te draaien vlak na zo'n vergeefse startpoging.

Bougie Droog? Brandstofprobleem.
Bougie Nat? Ontstekingsprobleem.

Zo ga je gerichter te werk wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Venturi verstopt ?

Han


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 182 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.053s Queries: 70 (0.015s) Memory: 1.1788 MB (Peak: 1.5011 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 10:00:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS