Mijn 2200 S sputtert vanuit de carburateur. Op de één of andere manier lekt het brandstof en dat wordt er in kleine druppeltjes uitgeprut. De berijder wordt hierbij van een mooi vlekkenpatroon voorzien. Toch is dit niet echt wensel. Het lijkt er wat op dat de boel verzuipt aangezien warm starten ook niet geweldig gaat. Bij het verwijderen van het luchtfilter blijkt dat dat koperen buisje dat in het luchtfilter steekt ca. 15mm uitsteekt en dat lijkt te veel te zijn. Bij mijn OTO is dat ding van kunststof en steekt hij 12,5mm uit. Daar sputtert dan ook niks.
Dat koperen geval is er niet uit te trekken en verder naar binnen wil het ook niet. Wie heeft tips wat te doen? Toch met geweld dat koperen ding er uit rukken en dan vervangen voor plastic?
Mijn 2200 S sputtert vanuit de carburateur. Op de één of andere manier lekt het brandstof en dat wordt er in kleine druppeltjes uitgeprut. De berijder wordt hierbij van een mooi vlekkenpatroon voorzien. Toch is dit niet echt wensel. Het lijkt er wat op dat de boel verzuipt aangezien warm starten ook niet geweldig gaat. Bij het verwijderen van het luchtfilter blijkt dat dat koperen buisje dat in het luchtfilter steekt ca. 15mm uitsteekt en dat lijkt te veel te zijn. Bij mijn OTO is dat ding van kunststof en steekt hij 12,5mm uit. Daar sputtert dan ook niks.
Dat koperen geval is er niet uit te trekken en verder naar binnen wil het ook niet. Wie heeft tips wat te doen? Toch met geweld dat koperen ding er uit rukken en dan vervangen voor plastic?
Als je met een brandertje dat messing schoorsteentje en ook de carburateur ter plaatse daar een paar minuten warmstookt kun je in vrijwel alle gevallen met een combinatietang (ff doek eromheen i.v.m. voorkomen van krassen) het schoorsteentje eruit trekken met een beetje draaiende beweging. Dan aan de onderkant even een paar millimeter inkorten (schuren, dremelen o.i.d.) en hij kan (ook weer verwarmd) worden terug geplaatst. Hier al meerdere keren zo uitgevoerd. succes!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Kijk ook even of het met de benzine leiding in de carburateur wel goed zit, bij een 2200 zit er bovenop de leiding die in de carburateur steekt een klein messing dopje met 2 uitstroomopeningen naar de zijkant, als dit dopje mist spuit de benzine recht omhoog de carburateur uit.
Bedankt voor de reacties. Het is gelukt om het schoorsteentje te verwijderen, in te korten en weer te monteren. Het leek er op dat het probleem hiermee verholpen is. Helaas is bij het testritje na 100m de aandrijfrol uit elkaar geknald. De band spuwde meerdere stukjes uit op het asfalt. Hoe ik dit op ga lossen is me een raadsel. Welke rol past op een 2200? Hoe ga ik dit monteren....?
ik gebruik de kop van een boormachine om aan het messing te trekken en iets warm maken helpt ook . de nederlandse leidingen henn "gewoon" de bovenkant dicht geknepen en dan twee lullige gaatjes in de zijkant van het buisje.
Kapotte rol ? blok(gedeelte) opsturen naar Peter vennix en vragen of hij een nieuwe wil lijmen, beter dan wat voor oude troep ook
Via de site van Peter Vennix is geen contact te maken.
Is het zo dat de rol te demonteren is na het verwijderen van de dynamo het vliegwiel, spoelenplaat en de koppeling? Kan het blok dan aan de fiets blijven?
Het blok kan inderdaad aan de fiets blijven. Het is wel altijd fijn om het zaakje daar even lekker schoon te maken, en daarvoor is het dan weer handig om hem eraf te halen. Hooguit 10 minuutjes werk, dus de moeite.
Let wel op dat je op de juiste wijze demonteert en straks weer monteert. Zoek het op met de zoekfunctie als je er geen ervaring mee hebt
Na montage van de nieuwe rol is de Solex niet meer aan de praat te krijgen. Ik heb al van alles uitgevoerd:
Bougie vervangen Elektroden afgesteld Bougiekabel vervangen Contactpunten afgesteld met stroboscoop Contactpunten geschuurd en schoongemaakt Benzinetank schoongemaakt Benzine vervangen Condensator vervangen
Maar lopen doet de motor niet. Wanneer ik het met een boormachine aandrijf dan zie ik af en toe een knal. Uit de stroboscoop lijken ook niet altijd flitsen te komen. Maar er komen wel veelmeer flitsen (en dus vonken) dan dat er knallen uit de uitlaat komen.
Ik weet het nu even niet meer... Wie helpt me weer wat verder?
Na montage van de nieuwe rol is de Solex niet meer aan de praat te krijgen. Ik heb al van alles uitgevoerd:
Bougie vervangen Elektroden afgesteld Bougiekabel vervangen Contactpunten afgesteld met stroboscoop Contactpunten geschuurd en schoongemaakt Benzinetank schoongemaakt Benzine vervangen Condensator vervangen
Komt er benzine retour ?? Bougie droog = geen brandstof, Bougie nat = wel brandstof. Sproeier open ?? Vonken(spetteren) de contaktpunten ?? Is er voldoende compressie ??
Maar lopen doet de motor niet. Wanneer ik het met een boormachine aandrijf dan zie ik af en toe een knal. Uit de stroboscoop lijken ook niet altijd flitsen te komen. Maar er komen wel veelmeer flitsen (en dus vonken) dan dat er knallen uit de uitlaat komen.
Ik weet het nu even niet meer... Wie helpt me weer wat verder?
Aan de bewegende contactpunt zit een fiber nokje . Als deze versleten is dan heb je zo nu en dan (of continu) kortsluiting en ook geen vonk.
Komt er benzine retour ?? Ja, met luchtbellen er tussen Bougie droog = geen brandstof, Nat Bougie nat = wel brandstof. Sproeier open ?? Eeeh, doorgeblazen met de compressor. Vonken(spetteren) de contaktpunten ?? Is me niet opgevallen Is er voldoende compressie ?? Volgens mij niet al te veel maar met weinig compressie zou er toch wel iets moeten gebeuren?
Aan de bewegende contactpunt zit een fiber nokje . Als deze versleten is dan heb je zo nu en dan (of continu) kortsluiting en ook geen vonk. Hoe weet ik of deze versleten is?
De decompressieklep heb ik opnieuw op elkaar ingeslepen. De nog op de contactpunten is nog hoog genoeg. Vliegwielspie is in goede staat.
Vanavond heb ik de nieuwe condensator er weer uit gehaald en vervangen door de oude. Daarna startte de Solex met de boormachine er op! Na ongeveer 30 seconden viel hij weer uit. Dit heeft zich enkele keren herhaald. Steeds viel de motor weer uit. De dop heb ik ook nog van de tank af gehaald.(vacuum)
Starten d.m.v. aanlopen is een illusie. De vonk staat nog steeds op tijd alleen vraag ik me af of deze wel steeds blijft vonken. Zou er iets met de spoel kunnen zijn?
Nou ben ik het verder helemaal kwijt. Misschien moet ik hem maar helemaal achter in de schuur zetten en er niet meer naar kijken....
niet zo rap opgeven zou ik zeggen de aan houder wint toch altijd en trouwens kun je er zelf veel van leren en volgens mij licht het toch aan de bezinnen toe voer dat hij niet altijd de nodige benzinnen krijt die hij moet hebben en dat zou wel aan het pompje kunnen liggen dat niet altijd optimaal werkt of de filter in het tankje daarom niet verstopt maar dat er af en toe een vuitje komt voor te zitten groetjes pierre
wanneer de vliegwielmoer regelmatig te strak aangedraaid is, wordt het vliegwiel verder op de as gedrukt. Hierdoor komt de binnenkant van het vliegwiel dichter bij de ontstekingsspoel. In sommige gevallen zo dicht ertegenaan dat de spoel geraakt wordt, isolatie beschadigd en er vonkoverslag is tussen spoelen vliegwiel. Dit is zichtbaar aan de spoel. Het gebeurt ook wel eens dat de spoelisolatie slechter is geworden en dat de vonk al overspringt (tussen spoel en vliegwiel) zonder dat deze elkaar raken (kl@testoringen) Soms is de spoel gewoon stuk (draadbreuk of doorgeslagen isolatie) en kan toch zo nu en dan een vonk op de bougie geven en de motor even laten lopen.