Ik heb het idee opgepakt om een testbank te maken voor mijn Solex en daarnaast ook om losse blokjes te kunnen testen zonder het op het rijwieldeel van de Solex te monteren en de weg op te moeten. Er zijn al diverse testbankjes gemaakt door forumleden, ik wil nu even mijn idee delen wat ik heb over een mogelijke aanpak hier. Mijn idee is om een "rem" van een ergotrainer te gebruiken. Deze apparaten worden veelal door wielrenners gebruikt en de weerstand op de band is digitaal regelbaar en daarmee wordt een berg of helling, tegenwind, rolweerstand etc gesimuleerd. Door de juiste weerstand te kiezen kan dus ook worden gesimuleerd dat het Solex blokje belast op straat rijdt, toch? De vraag is nu de volgende: wat is de gemiddelde weerstand (uitgedrukt in Watt) die een Solex op de weg tijdens normaal gebruik ondervindt?? Motorvermogen 1pk = 736 Watt, bij 1,5 pk ca 1100 Watt. Dit thema zal mogelijk niet voor het eerst op het forum worden aangesneden, ik kon het echter niet terug vinden. Vooraleer dus zo'n "rem motor" te kopen is het zaaks te weten hoeveel Watt weerstand gewenst is om een belaste Solex "en route" te simuleren. Wie-o-wie?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Lastige vraag Geert, om nu direct een goed antwoord te geven. Misschien is het een idee om bij de Politie de Solex op de rollenbank te zetten en dan het vermogen aflezen. Die dingen zijn nog geijkt ook.
Ik vind het wel een stoere uitdaging.
Is het niet mogelijk om , via de handleiding van dat apparaat, te achterhalen wat de kracht (N) op die rol is. Dan is het simpel, namelijk P = F x v Zomaar een idee.
Ik heb ook een Tacx als testbank gehad, maar vond het toch niet echt handig, je moet met wat meer geduld dan ik het ding fatsoenlijk ombouwen zodat je er fatsoenlijk een Solex in kunt zetten. Jou lijkt me dat geduld wel toebedeeld
Het werkt zeker, je kunt een goede simulatie maken van een belaste Solex op de weg. Veel succes, ik volg je vorderingen.
Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen. Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen. Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid. Doe dit ook met windstil en wind mee. Stel nu je vermogen in op je testbankje. Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.
Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen. Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen. Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid. Doe dit ook met windstil en wind mee. Stel nu je vermogen in op je testbankje. Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.
Goede tips Ronald, daar kan ik wat mee
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik heb hier een TACX Fortius staan, ik ga er in het weekend eens mee stoeien. Nadeel is dat het buiten moet natuurlijk. (Hou geen CO meter in de buurt van een draaiende verbrandingsmotor) en dan moet het weer meewerken.
Ik denk wel dat hij past.
Gr Henny
Last edited by HennyHM; 15/09/1507:11 AM.
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Ik kan de mijne alleen maar per PC regelen. Is om te met de fiets te trainen wel fijner. Ja kan dan 'virtueel' door een landschap rijden waarbij hij zwaarder gaat bij bergop, en andersom ook gelukkig.
Maar ik kan dus ook nauwkeurig het wattage instellen.
Gr. Henny
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Alfons, ik bedoel het wattage "remvermogen" wat ik op de tacx moet instellen om zoveel als mogelijk het rijden van de Solex op de weg te simuleren en bij dat wattage dan vast te stellen wat het Solex blokje doet kwa trekkracht en maximum snelheid. Dat instellen gaat via het display wat bij de set hoort, dus geen externe computer. Inmiddels heb ik er vandaag eentje gekocht op marktplaats voor Euro 50,- (zie foto) en deze heeft een mogelijkheid om de weerstand digitaal in te stellen tot 990 Watt. Volgens het manual van tacx simuleert een wattage van 400 watt al de weerstand van het beklimmen van een berg (op de fiets). Het plan is om een normaal fietswiel van 27 inch te bevestigen via de steekas, op die maat is het apparaat ingesteld. Ik overweeg om een OTO voorvork met kroonstuk te gaan integreren in de tacx zodanig dat daar het blokje in kan komen te hangen en dan op juiste manier op de band van het 27 inch wiel te kunnen plaatsen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Is het dan geen idee om een bekende standaard solex die b.v. 32 loopt erop te zetten en dan de bank instellen dat hij ook erop 32 loopt. De ingestelde waarde is dan een referentie waarde toch. Is dat een idee. Op die manier heb je ook de luchtweerstand Enzo mee genomen. Vervolgens jou solex erop en ook op die snelheid instellen en meten. En volgens mij kun je dan meer snelheden instellen en meten.
als ik naar de constructie van dit apparaat kijk zou ik het heel anders doen, dat stukje electrisch dat voor de regeling en opnemen vermogen zorgt van het apparaat af en dan met een tussenflens op het solex vliegwiel
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is? Ik heb dat destijds opgelost door die lange stelbout helemaal los te gooien, je kunt het mechanisme dan naar boven kantelen.
Hoe ik dat daarna weer heb bevestigd weet ik niet meer (leeftijdsprobleempje) maar dat vind jij wel uit
Voordeel is dat je de complete Solex dan in de testbank kunt zetten, heel handig!
Ik heb deze, als het vh weekend een beetje droog blijft en ik heb genoeg tijd dan sleep ik de installatie wel even naar buiten en ga ik eens wat proberen....;)
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is?
Dat was eerst wel de bedoeling, maar de plannen zijn gewijzigd. Ik ga de opnamebussen van beide frame steunen zover verlagen dat een standaard 23 inch wiel erin past en de band op de rol van de wervelstroomrem uitkomt en een Solex rijwiel in zijn geheel kan worden geplaatst. Daarnaast een losse OTO voorvorm met kroonstuk van een 23 inch wiel voorzien en achterkant van de vork zodanig schorend bevestigen aan liggend deel van frame dat deze kan worden gebruikt om alleen een blokje in te hangen en die te testen. Het wordt daarmee een universeel testbankje. Binnenkort komen de foto's en zal het allemaal wat duidelijker worden. P.S. Inmiddels heb ik wel vastgesteld dat de wervelstroomrem in beide draairichtingen dezelfde waarden op het display aangeeft. Dat de Solex eigenlijk dus "in zijn achteruit" draait op de trainer maakt voor ons gebruik niet uit.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Alhoewel het project eigenlijk bedoeld was als een winterproject is het inmiddels vrij onverwacht nu als nazomer/herfstproject al zo goed als klaar
Vandaag precies een week geleden werd tijdens een pilsje onder het sleutelen bij dreke2 het besluit genomen om een testbankje te maken, al dan niet een beetje uit nood geboren omdat er hier in het Drunense nogal eens met een blokje moet worden getest en dan het telkens op- en afbouwen van het rijwiel toch wat omslachtig is en je ten tijde van het testen en sleutelen ook niet kunt rijden als het je enige Solex is om te toeren.
Afgelopen dinsdag reeds had ik het gelukje om voor een kleine prijs een 2e hands tacx cycleforce basic te kunnen kopen en deze werd donderdag door de verkoper persoonlijk afgeleverd nadat hij me belde dat de fietstrainer niet in 2 bananendozen paste.
Donderdagavond werd de Drunense denktank in werking gesteld en kon ik ook nog de hand leggen op een voorvork/kroonstuk combinatie. Een zeer ruwe schets (1e foto) laat zien hoe ik me de uitvoering voorstelde, mede ook ingegeven door wat artikelen op het forum en een recente foto die John Meisters nogmaals plaatste.
De intentie hier was om de testbank stabiel voor zowel "losse blokjes" als ook voor volledige Solex rijwielen te kunnen gaan gebruiken, dus moest er een demontabele doch nog steeds stevige constructie worden bedacht.
Tegen 11:30u werd ik via een kort what's app bericht en een onduidelijke foto toch weer in het spel betrokken. De mannen lagen inmiddels in een deuk omdat RedFox zelf ff niet "in control was", maar nadat ik nog even een ritje Boxtel deed deze namiddag kon ik uiteindelijk toch live meewerken aan de eerste run van de testbank die inmiddels weer bij dreke2 was beland.
Om de testbank een eerste ijking te laten ondergaan hingen we een OTO blokje in de voortrein, een blokje waarvan bekend was dat deze ca 32-33 km/h liep op de weg onder normale omstandigheden.
Met dit gegeven was het eenvoudig om via het display het wattage van de wervelstroomrem zodanig in te stellen dat diezelfde 32-33 km/h op display werd weergegeven.
Daarna als test nog wat gespeeld door de weerstand een stuk te verhogen (bergop dus) en te verlagen (bergaf), waarvan de effecten in het filmpje ook duidelijk aan het motorgeluid zijn te horen. Deze keer heeft dreke2 overigens niet zijn bekende rood geruite hemd aan, maar hij is wel degelijk de man die het display van de tacx computer bediend!
De gezamenlijke conclusie was dat het project tot zover zeer tot tevredenheid is verlopen, er volgen nu nog wel wat finetuning activiteiten, o.a. uitlijnen van het wiel, 'n extra tankje bevestigen zodat ook een geheel kaal blokje zonder tank kan worden getest "in het werk", het wegwerken van de slijp- en las-sporen en uiteindelijk dan het opnieuw spuiten van het gehele frame, dat laatste is dan weer wèl een winterklusje. Uiteraard ook nog een voorziening voor een ventilator maken i.v.m. koelen van het blokje..
Overigens is de gehele opbouw eenvoudig te verwijderen door middel van het lossen van 4 bouten die de kunststof klemmen aan beide kanten om het onderste basis buisframe bij elkaar houden. Daardoor is ook prima het beoogde doel bereikt van "universele testbank" voor zowel losse blokjes als ook geheel Solex rijwiel.
De zijdelingse vergrendeling van het voorwiel vindt in beide scenario's plaats door het vergrendelen van de in de constructie gelaste lange doppen 15mm die over de naafmoeren worden geplaatst waardoor de zaak prima star blijft tijdens het lopen van het blokje (asvastzethouders dus)
Werkt goed zo aan het filmpje te zien, nou nog koeling?
Ja dat klopt Roelof, die was in het ijltempo van de bouw nog even niet voorhanden bij de test maar uiteraard wel noodzakelijk. Ik wil een centrifugaal ventilator daarvoor inzetten. Ook verder o.a. nog stuurtje plaatsen voor tacx computer display en rpm meter en gasbediening (dat laatste was tip van Ronald)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
de eerste test die je kan doen is elke keer een 1/2 cm van dat uitlaat pijpje afzagen, mogelijk dat je ook merkt dat een totale lenge van 3 cm ( stukje binnen plus stukje buiten de pot ) het betere resultaat geeft, zo voorzichtig inschattend heb je nu een cm of 10
Ja gezien. Met deze waarde kunnen we verder denken. Leuk voor mijn lessen. Ik laat het filmpje zien in de klas en dan geef ik ze de opdracht om allerlei dingen uit te rekenen.
Niet zo moeilijk hoor. Gewoon wat kracht, koppel, rolweerstand, luchtweerstand, welke snelheid nog als je 5% helling hebt, grafiekje maken enz.... niet echt moeilijk en de meeste hier zullen het ook wel kennen. Het is meer bedoeld om inzicht te ontwikkelen. En dan is een praktijk voorbeeld altijd leuk toch.
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk.
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk.
Ik had altijd begrepen dat de luchtweerstand de factor was die de snelheid beperkte. Het gewicht (massa)speelt een rol bij versnellen en vertragen en ook de rolweerstand (bandjes harder oppompen ) als dat eenmaal op snelheid is dan heeft dat niet zoveel invloed op het benodigde vermogen, de luchtweerstand wel.
Klopt allemaal FF. Iedereen van ons weet dat wel. Die luchtweerstand is het probleem he. Neem kwadratisch toe. Die rolweerstand is best veel hoor en is er altijd he. Een Solex vooruit duwen is toch een stuk minder dan een Zundapp toch? Er is genoeg te vinden op internet over dit.
Ik heb een en ander ingevuld en kom bij windkracht 3, 55km/uur constante snelheid op ruim 2160 Watt, tegen de 3pk aan. Bij 50km/uur is dat 1700 Watt, best een groot verschil.
Ik heb ook gekeken bij 32km/uur en windstil = 337 Watt bij deze ingevoerde gegevens van massa, rolweerstand, enzv.
Ja leuk he dit soort exel rekentools. Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.
Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.
Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.
Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?
Ja leuk he dit soort exel rekentools. Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.
Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.
Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.
Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?
Ik had er 1 die 90 haalde met een Autisa 50cc 6 poort Peugeot cylinder en een 18 mm tilotson membraan carburateur via een membraan op het carter: detail: onderbouw van een sleutelgat dus geen koppeling EN een drijfstang met glijlagers, totdat het bigend zich bij een lang stuk volgas van ankeveen naar weesp zich open krulde.
voordeel van solex ten opzichte van zundapp: geen verliezen in de versnellingsbak waar steeds alle tandwielen in elkaar moeten draaien , dat kan wel tot 30% vermogen kosten ( en minimaal 10% )
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.
Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf.
Maar hoeveel pk?
Het antwoord zit weer in de Hooge hoed, nu jij, je had toch ook zo'n uitrekenprogramma ?? kijken of ze overeenkomen
Ik kom uit op 7,11 Pk. Als ik dezelfde invoergegevens als jij gebruik. Klopt dat. Ohja van Kw naar Pk, X 1,36 gebruiken.
geschat vermogen van die autisa cylinder met 18 mm is ca 9 PK ( er hing ook een expansie aan) nadat het blok kapot is gegaan is hij omgebouwd met en Peugeot grote boring cylinder van ca 64 CC ( noemen ze 70 cc setje maar bij uitrekenen haal je dat niet) nadeel van deze cylinders is dat de grotere boring ten koste gaat van de spoelkanalen en al deze cylinders trekken wel beter maar verliezen aanzienlijk het vermogen om toeren te draaien
Als je dat gaat vergelijken met waar we nu mee bezig zijn, een 6,5 mm carburateur waar al 50+ km/uur gehaald kan worden.
maar nu wel met eventueel een CNC carter dat had ik toen niet ( heb je dus niet echt nodig) er zat toen ( en nu nog niet) ook geen volle krukas in kan dus ook zonder
al diverse volle krukassen geprobeerd, zie nog steeds het voordeel niet.
groet ANdre
de claim is meer trekkracht onderin die je dan weer kan vernielen door de uitlaatpoort op te hogen wat dan weer een hogere topsnelheid zou moeten geven, maar ja met 15 mm uitlaatbochtje is dat even anders dan bijv een 32 voor zundapp of kreidler dus inderdaad zonder lukt ook dan maar van die uitlaatpoort afblijven ( nou ja "afblijven")
Dat klopt, kan door een nogal hoge rolweerstand komen maar als jij dezelfde gegevens in kunt voeren dan moet je op hetzelfde uitkomen. Rolweerstand gecorrigeerd,
Ronald, max vermogen is 999 Watt, zie ook onderstaand de technische specificaties. Vooraleer ik dus dat ding overbelast heb ik een blokje wat op dat moment al super power levert!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
999Watt (het display geeft niet meer aan) is (net) niet toereikend om een 24-uurs motor voluit te testen. Verder voldoet het wel om een tour motor te testen en te vergelijken. Wel zo prettig dat je er op regenachtige dagen niet voor naar buiten hoeft.
Zoals al eerder in dit draadje geschreven moest er ook nog koeling komen t.b.v. de testbank. Vanmiddag mocht ik van Solex rijder en liefhebber Hans Veraa een oude doch nog prima werkende centrifugaal ventilator in ontvangst nemen. (na googlen vastgesteld dat deze in een Nefit Turbo ketel werd toegepast) Dus nog vóór het avondeten het spul gedemonteerd, gestraald, de rotor afgedekt met de dop van een Action remreiniger bus en vervolgens hangend aan droogmolen de delen mat zwart gespoten. Lekker laten drogen en uitharden en dan weer monteren!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Voor de veiligheid en ook de functie heb ik van een stuk rooster wat ik nog had liggen een beschermkooitje gemaakt. Eerst met M3 boutjes/moertjes vastgezet, daarna met de dremel de contouren van de ventilator gevolgd waarna met de vijl er de scherpe kantjes vanaf. Omdat dit demontabel is kan ik naar believen aan binnen- of buitenkant van de geperforeerde plaat nog wat afdekken (b.v. ducktape of dun perspex) om het rendement van de fan optimaal te hebben. Echter ook zo blaast hij al prima. Ook nog 'n kroonsteentje op behuizing monteren zodat de netsnoer goed kan worden bevestigd, is dan tevens trekontlasting. En nog even zwarte lak wat bijwerken wat ik in onbewaakt ogenblik plaatselijk heb beschadigd (18u na spuiten pas, dus nog niet uitgehard.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?
Moet dat rooster niet een dichte plaat worden, zo blaast hij overal heen behalve door de uitblaasopening.
Luchtopbrengst al dan niet voldoende zal in de praktijk moeten blijken maar als start is het nu beter dan geheel zonder koeling Roelof. Verder schreef ik al dat ik aan binnen- of buitenkant het rooster ga afdekken met plexiglas of ducktape en dat sluit aan bij jouw opmerking. Ik heb nu echter mooie basis die prima te bevestigen was om vanuit te vertrekken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Mooie aanvullende info Ronald. Het klopt inderdaad dat de lucht via spleet rond de motor wordt aangezogen. Dan zou ik dus in het geval van montage hier t.b.v. testbankje de zijkant afgedicht met ducktape zoals in de test zo kunnen/moeten laten. En zo ga ik het vooralsnog doen. @Roelof: jij hebt ook gelijk v.w.b. afzuigkap ventilator, is hetzelfde principe maar wat groter uitgevoerd als hetgeen ik hier nu heb.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Deze ventilatoren zaten op verschillende ketels en iid op Nefit turbo maar ook op HS Kiddy en volgens mij later ook op AWB, ze waren in 2200 toeren en 2800 toeren, zie nu dat dit de 2800 is, het slakkenhuis kan je beter helemaal dicht maken voor de hoogste luchtopbrengst.
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......
Ik ga dit zeker ook nog proberen met mijn TACX, maar ik heb de laatste tijd nog voornamelijk buiten, niet digitaal getest. Overigens zowel op Solex als de Koga
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Meerijden is zeker een must, doen wij ook. Er staat veel ter reparatie maar dat zijn bij 8 van de 11 maar hele kleine dingetjes zoals decompreseur rem of gas afstellen.
Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.
Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.
In ieder geval er vroeg mee beginnen, des te meer tijd heb je om te testen en aan te passen. Ik zelf was dit jaar ook te laat begonnen met het opbouwen van de motor. Veel kunnen testen maar niet alles , b.v. brandstof/olie soort en verhoudingen. Met Aspen en het mengsel van afgelopen jaar ging het prima maar met het laatst gebruikte mengsel was na 10 uur de squisband volgekoold .
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......
testen: ik blijf het op rondjes polder houden, kom ik ook nog eens uit die schuur.
Doe dat dan wel laat in de avond en s'nachts Joan. Goed voor iedereen.
Ik heb je wijze advies al een paar keer opgevolgd door inderdaad ook heel laat de polder te betreden, maar dan blijkt het een soort "vrijstaat" te zijn voor dingen die het daglicht niet verdragen
Zojuist spotte ik deze advertentie op marktplaats. Spontaan ontstond een inwendige glimlach gezien de naar verhouding veel lagere kosten die ik heb gemaakt met het bouwen van mijn home-made testbank.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.
nu kan er volop getraind worden in Drunen
dat schept dus wel verplichtingen en verwachtingen , minimaal bij de eerste 10
Door omstandigheden in december 2015 waardoor ik tijdelijk geen Solex-activiteiten kon uitvoeren is er het een en ander blijven liggen.
Alle projecten zijn inmiddels weer opgepakt en vandaag deel ik wat plaatjes met jullie inzake het afwerken van de Solex testbank en het maken van een geforceerde koeling die zowel bij het testbankje als ook bij de normale Solex kan worden ingezet.
De constructie van de testbank heb ik eerder in dit draadje al beschreven, inmiddels heb ik de Solex voorvork en de metalen schoor laten poedercoaten en aan de zijkant een stukje messing staf geplaatst met daarin draad M8 x1 getapt zodat deze kon worden gedraaid op de plek van 1 van de moeren van het kroonstuk.
Op dat stukje staf past keurig de Tacx computer die van het testbankje o.a. de snelheid en het opgenomen vermogen (watt) kan registreren. De balhoofdbuis heb ik vlak boven het kroonstuk afgezaagd en voorzien van een kunststof dop, daardoor is het blokje ook beter toegankelijk.
De ventilator voor de koeling heeft na een intensief leven in een CV-ketel nu een 2e leven gekregen na een grondige opknapbeurt en een likje zwarte lak.
De fan is gemonteerd op een mini statief (ingeklapt ca 35cm, maximale hoogte geheel uitgeschoven pootjes ca. 85 cm).
Dit statief heb ik bij 1 van de bekende adressen in China gekocht en lag voor ca. Euro 10,- incl. verzendkosten hier afgelopen week binnen.
De draagkracht van het statief is 450 gram en met een fan van 160 gram werkt dat nu prima en is de fan zowel verstelbaar tot de gewenste hoogte als ook een kantelhoek.
De foto's spreken voor zich, bedankt voor het kijken!
De CV-fan is aan het einde van zijn 1e leven....
Chinees statiefje, ingeklapte lengte 35cm
de gerenoveerde fan gefixeerd op het statief, beetje gekanteld om te kijken of het zwaartepunt juist is.
indien niet in gebruik staat hij rustig op een hoekje van de werkbank
De koeling nabij de testbank
En bij de Solex.....
testbank klaar voor gebruik
testbank klaar voor gebruik
als daar een blokje op staat is het allemaal prima toegankelijk
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Gisteren de "maiden run" voor de gehele testopstelling, deze werkte uit de kunst. Het regende pijpenstelen (1e foto op afstand achter glas gemaakt) maar onder het afdakje bij het Solex werkplaatsje was precies genoeg plaats om droog te kunnen testen. In het volledig nieuw opgebouwde blokje bevindt zich de "home-made" gebalanceerde volle krukas die de testrun prima doorstond. Deze gaat binnenkort in het veld om te zien of en hoe de trekkracht is gewijzigd, sowieso zijn de trillingen van het blokje zeer sterk gereduceerd ten opzichte van de standaard krukas. P.S. Het blokje toonde op het tacx computertje 605 Watt vermogen, de ingestelde weerstand van de wervelstroom motor was digitaal op "hill slope" 6 gezet op welke waarde we ook bij dreke2/André recentelijk de metingen hebben doorgevoerd na de JAG uitlaat modificatie die aan andere blokjes hing. André was nu hier ook live bij deze run aanwezig uiteraard
wazig door de regen achter glas
in vol ornaat
trek maar aan de gasspaak, op volle toeren!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Dat is een van de voordelen van zo'n testopstelling : je hoeft er niet door weer en wind om een motor te testen. Als je nog een goede afzuiger in het schuurtje maakt dan sta je ook nog uit de wind. En , als je Aspen of Motomix gebruikt voor het binnen testen heb je heel wat minder giftige dampen af te voeren.
Met de deur van het schuurtje open en buiten testen liep koolmonoxide toch nog op naar 40 ppm op de meter die binnen is geplaatst uit veiligheid Goeie maatregel van Redfox Groet ANdre.
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren
Ik heb 'n toerentellertje liggen maar gisteren was deze niet aangesloten. Bij een vorige test, waarbij Solex compleet in de testbank stond en zonder de recente uitlaatmodificatie was het toerental 5470 rpm. Maar ik weet nu niet meer zeker of dat ook zo'n tellertjes was of de "mechanische" teller van dreke2 die we met een rubber nopje tegen de zijkant van de krukas hebben aangehouden. Ik kom er t.z.t. nog wel weer op terug Huub. Hieronder nog een plaatje van de toerenteller.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
METEN IS WETEN! Ik heb voor de testbank 2 stukjes messing staf aan de zijkant met een gat met draad M8x1 voorzien zodat deze op de plaats konden worden geschroefd waar links en rechts van het kroonstuk de bovenste M8x1 moeren zitten. Om de staf op de bouten te kunnen draaien heb ik een gat van 6mm dwars door de staf geboord zodat ik ze kon draaien op de manier waarop je met een bougiesleutel draait. De stevigheid van het kroonstuk is dus gelijk gebleven maar er zijn daardoor wel 2 plekken gemaakt waar de meters zich nu prima in het zicht en niet in de weg bevinden. Aan de linkerkant de km teller (de Sigma die velen van ons hebben) en het display van de tacx rollenbank (o.a. af te lezen zijn watt, slope/hellingweerstand). Aan de rechterkant de toerenteller, eveneens geen onbekende. De balhoofdbuis had ik al ingekort en afgedekt met een plastic dop, zo blijft het blokje prima toegankelijk. Er rest me nog om een handigheidje voor het gas te maken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Inmiddels hebben we buiten al zomerse temperaturen en zijn hier nog wat afsluitende foto's van het winterproject Onder mijn al eerder getoonde testbank bevindt zich vanaf deze ochtend een gelast en gepoedercoat frame waardoor ik zowel binnen als buiten op een mooie werkhoogte aan een blokje kan sleutelen en dit blokje dan ook testen. Om het geheel niet te hoeven opbeuren of te verslepen zitten er zwenkwielen onder voorzien van een rem. Nadat ik het idee had geopperd om een frame onder de testbank te fabrieken hebben we in dreke2 's garage gepast hoeveel het testbankje bij voorkeur omhoog moest komen door zijn testbankje als voorbeeld te nemen en ter plaatse het referentiekader te bepalen. Dat werd........de hoogte van een kratje bier op zijn zijkant, toen nog zonder wielen Daarop volgend verdeelden we het werk over 3 personen: - dreke2 maakte een schets op basis van het idee - Frank bood aan om daarmee met wat stukken afval buis het frame in elkaar te lassen - ikzelf zou zorgen voor de buisklemmen en de wielen. Na een dag of tien waren de wielen en de klemmen binnen en kon Frank aan de slag op basis van de tekening en de aanwezige klemmen en wielen. Het frame was in eerste instantie zo uitgevoerd als op tekening, echter bij het passen van de testbank met een blokje in de voorvork gehangen bleek dat we wat teveel last van topzwaarheid hadden omdat de wielbasis wat te kort bleek te zijn. De oplossing was snel bedacht: het frame aan de onderzijde voorkant wat verlengen en tevens, om het zwaartepunt wat verder naar beneden te krijgen, een dikke metalen plaat erin lassen zodat èn meer gewicht daar kwam èn er een soort gereedschapsbakjes ontstonden. Dat alles bleek bij testen deze ochtend dus prima te zijn uitgevallen. Eén kleinigheidje hadden we over het hoofd gezien in het proces: de hoogte van de wielen kwam nog bij de hoogte van de bierkrat, maar dit bleek nu in de praktijk juist een zeer prettige sleutelhoogte te zijn geworden. Daarmee is dit project, onder dankzegging aan beide genoemde mannen, dan ten einde en kunnen we weer op naar het volgende! Bedankt voor het kijken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63