Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb het idee opgepakt om een testbank te maken voor mijn Solex en daarnaast ook om losse blokjes te kunnen testen zonder het op het rijwieldeel van de Solex te monteren en de weg op te moeten.
Er zijn al diverse testbankjes gemaakt door forumleden, ik wil nu even mijn idee delen wat ik heb over een mogelijke aanpak hier.
Mijn idee is om een "rem" van een ergotrainer te gebruiken.
Deze apparaten worden veelal door wielrenners gebruikt en de weerstand op de band is digitaal regelbaar en daarmee wordt een berg of helling, tegenwind, rolweerstand etc gesimuleerd.
Door de juiste weerstand te kiezen kan dus ook worden gesimuleerd dat het Solex blokje belast op straat rijdt, toch?
De vraag is nu de volgende: wat is de gemiddelde weerstand (uitgedrukt in Watt) die een Solex op de weg tijdens normaal gebruik ondervindt??
Motorvermogen 1pk = 736 Watt, bij 1,5 pk ca 1100 Watt.
Dit thema zal mogelijk niet voor het eerst op het forum worden aangesneden, ik kon het echter niet terug vinden.
Vooraleer dus zo'n "rem motor" te kopen is het zaaks te weten hoeveel Watt weerstand gewenst is om een belaste Solex "en route" te simuleren.
Wie-o-wie?






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Lastige vraag Geert, om nu direct een goed antwoord te geven.
Misschien is het een idee om bij de Politie de Solex op de rollenbank te zetten en dan het vermogen aflezen. Die dingen zijn nog geijkt ook.

Ik vind het wel een stoere uitdaging.

Is het niet mogelijk om , via de handleiding van dat apparaat, te achterhalen wat de kracht (N) op die rol is.
Dan is het simpel, namelijk P = F x v
Zomaar een idee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Geert, wil je op safe spelen neem bv. deze TACX I-VORTEX T2170

?

Last edited by kees33; 15/09/15 06:04 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt.
Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc.
Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By kees33
Geert, wil je op safe spelen neem bv. deze TACX I-VORTEX T2170?
Ga ik niet doen Frank met dat type, die is me veel te kostbaar.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik heb ook een Tacx als testbank gehad, maar vond het toch niet echt handig, je moet met wat meer geduld dan ik het ding fatsoenlijk ombouwen zodat je er fatsoenlijk een Solex in kunt zetten. Jou lijkt me dat geduld wel toebedeeld wink

Het werkt zeker, je kunt een goede simulatie maken van een belaste Solex op de weg. Veel succes, ik volg je vorderingen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By FFAnders
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt.
Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc.
Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.

Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen.
Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen.
Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid.
Doe dit ook met windstil en wind mee.
Stel nu je vermogen in op je testbankje.
Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Welk type heb je daar voor gebruikt John?

Last edited by kees33; 15/09/15 06:24 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By FFAnders
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt.
Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc.
Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.

Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen.
Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen.
Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid.
Doe dit ook met windstil en wind mee.
Stel nu je vermogen in op je testbankje.
Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.
Goede tips Ronald, daar kan ik wat mee grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Leuk idee,

Ik heb hier een TACX Fortius staan, ik ga er in het weekend eens mee stoeien.
Nadeel is dat het buiten moet natuurlijk. (Hou geen CO meter in de buurt van een draaiende verbrandingsmotor) en dan moet het weer meewerken.

Ik denk wel dat hij past.

Gr
Henny

Last edited by HennyHM; 15/09/15 07:11 AM.

Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik wil de link plaatsen maar wordt steeds eruit gegooid.... Computerbug crazy

Even copy/paste doen:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/94166/Searchpage/1/Main/6252/Words/Testbank/Search/true/Re:_Wat_heb_je_vandaag_aan_de_#Post94166


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Dit was denk ik geen TACX die je aan de pc aansluit?
Staat zo in zijn 'achteruit', gaat niet werken denk ik

Via de pc kan je nl redelijk precies de weerstand instellen.

Gr
Henny


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Nee mijne had een magnetische weerstand, instelbaar in 7 standen.
Ijken zoals Ronald omschrijft... Geen pc nodig, hou het simpel wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Ik kan de mijne alleen maar per PC regelen. Is om te met de fiets te trainen wel fijner. Ja kan dan 'virtueel' door een landschap rijden waarbij hij zwaarder gaat bij bergop, en andersom ook gelukkig.

Maar ik kan dus ook nauwkeurig het wattage instellen.

Gr.
Henny


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, op mijn kenteken staat 0,44 kW. Als ik daarmee 30 km per uur kan rijden is de weerstand toch 440 Watt?
Bedoel je dit?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alfons, ik bedoel het wattage "remvermogen" wat ik op de tacx moet instellen om zoveel als mogelijk het rijden van de Solex op de weg te simuleren en bij dat wattage dan vast te stellen wat het Solex blokje doet kwa trekkracht en maximum snelheid.
Dat instellen gaat via het display wat bij de set hoort, dus geen externe computer.
Inmiddels heb ik er vandaag eentje gekocht op marktplaats voor Euro 50,- (zie foto) en deze heeft een mogelijkheid om de weerstand digitaal in te stellen tot 990 Watt.
Volgens het manual van tacx simuleert een wattage van 400 watt al de weerstand van het beklimmen van een berg (op de fiets).
Het plan is om een normaal fietswiel van 27 inch te bevestigen via de steekas, op die maat is het apparaat ingesteld.
Ik overweeg om een OTO voorvork met kroonstuk te gaan integreren in de tacx zodanig dat daar het blokje in kan komen te hangen en dan op juiste manier op de band van het 27 inch wiel te kunnen plaatsen.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is het dan geen idee om een bekende standaard solex die b.v. 32 loopt erop te zetten en dan de bank instellen dat hij ook erop 32 loopt. De ingestelde waarde is dan een referentie waarde toch. Is dat een idee. Op die manier heb je ook de luchtweerstand Enzo mee genomen.
Vervolgens jou solex erop en ook op die snelheid instellen en meten.
En volgens mij kun je dan meer snelheden instellen en meten.

Last edited by Alfons_Amuse; 17/09/15 01:19 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
als ik naar de constructie van dit apparaat kijk zou ik het heel anders doen, dat stukje electrisch dat voor de regeling en opnemen vermogen zorgt van het apparaat af en dan met een tussenflens op het solex vliegwiel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is?
Ik heb dat destijds opgelost door die lange stelbout helemaal los te gooien, je kunt het mechanisme dan naar boven kantelen.

Hoe ik dat daarna weer heb bevestigd weet ik niet meer (leeftijdsprobleempje) maar dat vind jij wel uit wink

Voordeel is dat je de complete Solex dan in de testbank kunt zetten, heel handig!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Ik heb deze, als het vh weekend een beetje droog blijft en ik heb genoeg tijd dan sleep ik de installatie wel even naar buiten en ga ik eens wat proberen....;)



Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By john meisters
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is?
Dat was eerst wel de bedoeling, maar de plannen zijn gewijzigd.
Ik ga de opnamebussen van beide frame steunen zover verlagen dat een standaard 23 inch wiel erin past en de band op de rol van de wervelstroomrem uitkomt en een Solex rijwiel in zijn geheel kan worden geplaatst.
Daarnaast een losse OTO voorvorm met kroonstuk van een 23 inch wiel voorzien en achterkant van de vork zodanig schorend bevestigen aan liggend deel van frame dat deze kan worden gebruikt om alleen een blokje in te hangen en die te testen.
Het wordt daarmee een universeel testbankje.
Binnenkort komen de foto's en zal het allemaal wat duidelijker worden.
P.S. Inmiddels heb ik wel vastgesteld dat de wervelstroomrem in beide draairichtingen dezelfde waarden op het display aangeeft.
Dat de Solex eigenlijk dus "in zijn achteruit" draait op de trainer maakt voor ons gebruik niet uit.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alhoewel het project eigenlijk bedoeld was als een winterproject is het inmiddels vrij onverwacht nu als nazomer/herfstproject al zo goed als klaar smile

Vandaag precies een week geleden werd tijdens een pilsje onder het sleutelen bij dreke2 het besluit genomen om een testbankje te maken, al dan niet een beetje uit nood geboren omdat er hier in het Drunense nogal eens met een blokje moet worden getest en dan het telkens op- en afbouwen van het rijwiel toch wat omslachtig is en je ten tijde van het testen en sleutelen ook niet kunt rijden als het je enige Solex is om te toeren.

Afgelopen dinsdag reeds had ik het gelukje om voor een kleine prijs een 2e hands tacx cycleforce basic te kunnen kopen en deze werd donderdag door de verkoper persoonlijk afgeleverd nadat hij me belde dat de fietstrainer niet in 2 bananendozen paste.

Omdat ik zelf bij aflevering niet thuis kon zijn werd het object bij dreke2 (André) afgegeven hetgeen goed uitkwam omdat we vooraf al het plan hadden om bij hem samen de ombouw uit te gaan voeren.

Donderdagavond werd de Drunense denktank in werking gesteld en kon ik ook nog de hand leggen op een voorvork/kroonstuk combinatie.
Een zeer ruwe schets (1e foto) laat zien hoe ik me de uitvoering voorstelde, mede ook ingegeven door wat artikelen op het forum en een recente foto die John Meisters nogmaals plaatste.

De intentie hier was om de testbank stabiel voor zowel "losse blokjes" als ook voor volledige Solex rijwielen te kunnen gaan gebruiken, dus moest er een demontabele doch nog steeds stevige constructie worden bedacht.

Doordat vóór het weekend reeds alle componenten aanwezig waren kwam het een en ander in een stroomversnelling en zou deze ochtend de ombouw starten met hulp van dreke2 (André) en kees33 (Frank).
Toen ik rond 09:30u naar de vermeende lokatie van de werkplaats ging (in mijn gedachten bij dreke2 dus) bleken beide vogels gevlogen en op een voor mij onbekende lokatie al aan de slag te zijn gegaan alwaar Frank zijn lastalenten kon botvieren en André zijn grijze cellen creatief het werk kon laten gaan i.v.m. details van de constructie.

Tegen 11:30u werd ik via een kort what's app bericht en een onduidelijke foto toch weer in het spel betrokken.
De mannen lagen inmiddels in een deuk omdat RedFox zelf ff niet "in control was", maar nadat ik nog even een ritje Boxtel deed deze namiddag kon ik uiteindelijk toch live meewerken aan de eerste run van de testbank die inmiddels weer bij dreke2 was beland.

Om de testbank een eerste ijking te laten ondergaan hingen we een OTO blokje in de voortrein, een blokje waarvan bekend was dat deze ca 32-33 km/h liep op de weg onder normale omstandigheden.

Met dit gegeven was het eenvoudig om via het display het wattage van de wervelstroomrem zodanig in te stellen dat diezelfde 32-33 km/h op display werd weergegeven.

Daarna als test nog wat gespeeld door de weerstand een stuk te verhogen (bergop dus) en te verlagen (bergaf), waarvan de effecten in het filmpje ook duidelijk aan het motorgeluid zijn te horen.
Deze keer heeft dreke2 overigens niet zijn bekende rood geruite hemd aan, maar hij is wel degelijk de man die het display van de tacx computer bediend!

De gezamenlijke conclusie was dat het project tot zover zeer tot tevredenheid is verlopen, er volgen nu nog wel wat finetuning activiteiten, o.a. uitlijnen van het wiel, 'n extra tankje bevestigen zodat ook een geheel kaal blokje zonder tank kan worden getest "in het werk", het wegwerken van de slijp- en las-sporen en uiteindelijk dan het opnieuw spuiten van het gehele frame, dat laatste is dan weer wèl een winterklusje.
Uiteraard ook nog een voorziening voor een ventilator maken i.v.m. koelen van het blokje..

Overigens is de gehele opbouw eenvoudig te verwijderen door middel van het lossen van 4 bouten die de kunststof klemmen aan beide kanten om het onderste basis buisframe bij elkaar houden.
Daardoor is ook prima het beoogde doel bereikt van "universele testbank" voor zowel losse blokjes als ook geheel Solex rijwiel.

De zijdelingse vergrendeling van het voorwiel vindt in beide scenario's plaats door het vergrendelen van de in de constructie gelaste lange doppen 15mm die over de naafmoeren worden geplaatst waardoor de zaak prima star blijft tijdens het lopen van het blokje (asvastzethouders dus)

De foto's en het filmpje spreken verder voor zich, bedankt alvast voor het kijken, André en Frank bedankt voor de hulp!




mijn ruwe schets van donderdag j.l. die de gedachten zichtbaar maakte


de bedachte constructie is voltooid


het voorwiel is aan de onderkant nog niet tot op de wervelstroomrem geklemd


yep, het eerste blokje hangt eraan


achteraanzicht, de uitlaat flexibel doch effectief op zijn plaats gehouden


vooraanzicht, nu ook het wiel geklemd op de wervelstroomrem d.m.v. oranje hevel


de bestuurder van het bankje (dreke2) heeft het computer display in de hand


de asvastzethouders door middel van doppen 15mm zijn mooi zichtbaar


het wiel rust prima op de wervelstroomrem


eenvoudig doch effectief, op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak




Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
bij ons is het gras in elk geval groen toch


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Fantastisch toch. En het werkt nog ook. Mooi gedaan jongens. Leuk om mee te testen.

Ohja, Dreke, dat shirt ken ech nie he. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
..............., op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak



Mooi , en simpel gemaakt whistle .
Zet op dat stuurtje ook een gasbediening.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By RedFox
..............., op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak
Mooi , en simpel gemaakt whistle .
Zet op dat stuurtje ook een gasbediening.
Da's nog een goede tip Ronald, staat bij deze genoteerd!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Komt goed daar in Drunen, kei mooi jongens.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By RedFox
..............., op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak
Mooi , en simpel gemaakt whistle .
Zet op dat stuurtje ook een gasbediening.
Da's nog een goede tip Ronald, staat bij deze genoteerd!

Ik heb het er nog niet opzitten (luiïgheid) en mis het wel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Mooi! Heb al spijt dat ik de mijne weg heb gedaan cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Werkt goed zo aan het filmpje te zien, nou nog koeling?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
Werkt goed zo aan het filmpje te zien, nou nog koeling?
Ja dat klopt Roelof, die was in het ijltempo van de bouw nog even niet voorhanden bij de test maar uiteraard wel noodzakelijk.
Ik wil een centrifugaal ventilator daarvoor inzetten.
Ook verder o.a. nog stuurtje plaatsen voor tacx computer display en rpm meter en gasbediening (dat laatste was tip van Ronald)


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
de eerste test die je kan doen is elke keer een 1/2 cm van dat uitlaat pijpje afzagen, mogelijk dat je ook merkt dat een totale lenge van 3 cm ( stukje binnen plus stukje buiten de pot ) het betere resultaat geeft, zo voorzichtig inschattend heb je nu een cm of 10


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert,
Hoeveel Watt instelling geef je nu bij die standaard solex die 32 rijdt?
Of was je nog niet zover?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Alfons_Amuse
Geert,
Hoeveel Watt instelling geef je nu bij die standaard solex die 32 rijdt?
Of was je nog niet zover?
Kijk nog maar eens goed naar het filmpje Alfons wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Toeval of niet, 368 Watt dus ½ pk whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja gezien. Met deze waarde kunnen we verder denken.
Leuk voor mijn lessen. Ik laat het filmpje zien in de klas en dan geef ik ze de opdracht om allerlei dingen uit te rekenen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan ben ik benieuwd wat de opdrachten zijn en berekeningen zijn.
kan je een hint geven, leren wij er misschien ook wat van.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Niet zo moeilijk hoor. Gewoon wat kracht, koppel, rolweerstand, luchtweerstand, welke snelheid nog als je 5% helling hebt, grafiekje maken enz.... niet echt moeilijk en de meeste hier zullen het ook wel kennen.
Het is meer bedoeld om inzicht te ontwikkelen. En dan is een praktijk voorbeeld altijd leuk toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Toeval of niet, 368 Watt dus ½ pk whistle
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By Joan
Originally Posted By FFAnders
Toeval of niet, 368 Watt dus ½ pk whistle
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen


Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By Joan
Originally Posted By FFAnders
Toeval of niet, 368 Watt dus ½ pk whistle
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen


Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk. laugh

Ik had altijd begrepen dat de luchtweerstand de factor was die de snelheid beperkte.
Het gewicht (massa)speelt een rol bij versnellen en vertragen en ook de rolweerstand
(bandjes harder oppompen wink ) als dat eenmaal op snelheid is dan heeft dat niet
zoveel invloed op het benodigde vermogen, de luchtweerstand wel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt allemaal FF. Iedereen van ons weet dat wel. Die luchtweerstand is het probleem he. Neem kwadratisch toe. Die rolweerstand is best veel hoor en is er altijd he. Een Solex vooruit duwen is toch een stuk minder dan een Zundapp toch? Er is genoeg te vinden op internet over dit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb een en ander ingevuld en kom bij windkracht 3, 55km/uur constante snelheid op ruim 2160 Watt, tegen de 3pk aan.
Bij 50km/uur is dat 1700 Watt, best een groot verschil.

Ik heb ook gekeken bij 32km/uur en windstil = 337 Watt bij deze ingevoerde gegevens van massa, rolweerstand, enzv.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja leuk he dit soort exel rekentools.
Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.

Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.

Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.

Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?

Last edited by Alfons_Amuse; 23/09/15 06:51 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By Alfons_Amuse
Ja leuk he dit soort exel rekentools.
Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.

Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.

Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.

Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?

Ik had er 1 die 90 haalde met een Autisa 50cc 6 poort Peugeot cylinder en een 18 mm tilotson membraan carburateur via een membraan op het carter:
detail: onderbouw van een sleutelgat dus geen koppeling EN een drijfstang met glijlagers, totdat het bigend zich bij een lang stuk volgas van ankeveen naar weesp zich open krulde.

voordeel van solex ten opzichte van zundapp: geen verliezen in de versnellingsbak waar steeds alle tandwielen in elkaar moeten draaien , dat kan wel tot 30% vermogen kosten ( en minimaal 10% )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By FFAnders
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.


Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf. laugh

Maar hoeveel pk?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vet.

30 procent lijkt me wat veel, anders zou de bak erg heet worden.
Moeilijk vast te stellen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By FFAnders
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.


Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf. laugh

Maar hoeveel pk?


Het antwoord zit weer in de Hooge hoed, nu jij, je had toch ook zo'n uitrekenprogramma ?? kijken of ze overeenkomen wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By FFAnders
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.


Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf. laugh

Maar hoeveel pk?


Het antwoord zit weer in de Hooge hoed, nu jij, je had toch ook zo'n uitrekenprogramma ?? kijken of ze overeenkomen wink


Ik kom uit op 7,11 Pk. Als ik dezelfde invoergegevens als jij gebruik. Klopt dat.
Ohja van Kw naar Pk, X 1,36 gebruiken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is toch verschillend,

Attached Images
90km.jpg (88.11 KB, 347 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By FFAnders
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.


Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf. laugh

Maar hoeveel pk?



Het antwoord zit weer in de Hooge hoed, nu jij, je had toch ook zo'n uitrekenprogramma ?? kijken of ze overeenkomen wink


Ik kom uit op 7,11 Pk. Als ik dezelfde invoergegevens als jij gebruik. Klopt dat.
Ohja van Kw naar Pk, X 1,36 gebruiken.
geschat vermogen van die autisa cylinder met 18 mm is ca 9 PK ( er hing ook een expansie aan)
nadat het blok kapot is gegaan is hij omgebouwd met en Peugeot grote boring cylinder van ca 64 CC ( noemen ze 70 cc setje maar bij uitrekenen haal je dat niet) nadeel van deze cylinders is dat de grotere boring ten koste gaat van de spoelkanalen en al deze cylinders trekken wel beter maar verliezen aanzienlijk het vermogen om toeren te draaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je dat gaat vergelijken met waar we nu mee bezig zijn,
een 6,5 mm carburateur waar al 50+ km/uur gehaald kan worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Als je dat gaat vergelijken met waar we nu mee bezig zijn,
een 6,5 mm carburateur waar al 50+ km/uur gehaald kan worden.

maar nu wel met eventueel een CNC carter dat had ik toen niet ( heb je dus niet echt nodig) er zat toen ( en nu nog niet) ook geen volle krukas in kan dus ook zonder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
al diverse volle krukassen geprobeerd, zie nog steeds het voordeel niet.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By dreke2
al diverse volle krukassen geprobeerd, zie nog steeds het voordeel niet.

groet
ANdre

de claim is meer trekkracht onderin die je dan weer kan vernielen door de uitlaatpoort op te hogen wat dan weer een hogere topsnelheid zou moeten geven, maar ja met 15 mm uitlaatbochtje is dat even anders dan bijv een 32 voor zundapp of kreidler dus inderdaad zonder lukt ook dan maar van die uitlaatpoort afblijven ( nou ja "afblijven")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By FFAnders
Is toch verschillend,


Hè, effe nog checken. Je zit zo hoog met je vermogen.
later meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat klopt, kan door een nogal hoge rolweerstand komen maar als jij dezelfde gegevens in kunt voeren dan moet je op hetzelfde uitkomen.
Rolweerstand gecorrigeerd,

Attached Images
90km..jpg (91.5 KB, 288 downloads)
Last edited by FFAnders; 26/09/15 04:35 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gebruik je voor de lucht ook 1,276 kg/mmm ?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hier mijn reken dingetje.

Attached Images
Vermogen Solex 2.jpg (156.17 KB, 446 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 26/09/15 06:56 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Alfons_Amuse
Geert,
Hoeveel Watt instelling geef je nu bij die standaard solex die 32 rijdt?
Of was je nog niet zover?
Kijk nog maar eens goed naar het filmpje Alfons wink


Een vraag :
Hoeveel Watt kan deze Tacx maximaal hebben ??
Overbelasting lijkt me niet goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ronald, max vermogen is 999 Watt, zie ook onderstaand de technische specificaties.
Vooraleer ik dus dat ding overbelast heb ik een blokje wat op dat moment al super power levert! wink



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Ronald , deze is maximaal belastbaar tot 990 watt belastbaar.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By kees33
Ronald , deze is maximaal belastbaar tot 990 watt belastbaar.
Frank, wel opletten hè....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Wat is een verschil van 1,1% ? En dan zeker met de snelheden van de solex crazy

Last edited by kees33; 26/09/15 08:14 PM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
999Watt (het display geeft niet meer aan) is (net) niet toereikend om een 24-uurs motor voluit te testen.
Verder voldoet het wel om een tour motor te testen en te vergelijken.
Wel zo prettig dat je er op regenachtige dagen niet voor naar buiten hoeft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Zoals al eerder in dit draadje geschreven moest er ook nog koeling komen t.b.v. de testbank.
Vanmiddag mocht ik van Solex rijder en liefhebber Hans Veraa een oude doch nog prima werkende centrifugaal ventilator in ontvangst nemen. (na googlen vastgesteld dat deze in een Nefit Turbo ketel werd toegepast)
Dus nog vóór het avondeten het spul gedemonteerd, gestraald, de rotor afgedekt met de dop van een Action remreiniger bus en vervolgens hangend aan droogmolen de delen mat zwart gespoten.
Lekker laten drogen en uitharden en dan weer monteren!












Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Eun scheun blazerke Geert. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Voor de veiligheid en ook de functie heb ik van een stuk rooster wat ik nog had liggen een beschermkooitje gemaakt.
Eerst met M3 boutjes/moertjes vastgezet, daarna met de dremel de contouren van de ventilator gevolgd waarna met de vijl er de scherpe kantjes vanaf.
Omdat dit demontabel is kan ik naar believen aan binnen- of buitenkant van de geperforeerde plaat nog wat afdekken (b.v. ducktape of dun perspex) om het rendement van de fan optimaal te hebben.
Echter ook zo blaast hij al prima.
Ook nog 'n kroonsteentje op behuizing monteren zodat de netsnoer goed kan worden bevestigd, is dan tevens trekontlasting.
En nog even zwarte lak wat bijwerken wat ik in onbewaakt ogenblik plaatselijk heb beschadigd (18u na spuiten pas, dus nog niet uitgehard.









Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?

Moet dat rooster niet een dichte plaat worden, zo blaast hij overal heen behalve door de uitblaasopening.

Last edited by Roelof; 27/09/15 08:53 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?

Moet dat rooster niet een dichte plaat worden, zo blaast hij overal heen behalve door de uitblaasopening.
Luchtopbrengst al dan niet voldoende zal in de praktijk moeten blijken maar als start is het nu beter dan geheel zonder koeling Roelof.
Verder schreef ik al dat ik aan binnen- of buitenkant het rooster ga afdekken met plexiglas of ducktape en dat sluit aan bij jouw opmerking.
Ik heb nu echter mooie basis die prima te bevestigen was om vanuit te vertrekken.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?
Een "quick and dirty" test met op 1 meter afstand provisorische vlag smile
Ik denk dat de luchtopbrengst prima zal zijn, vooral als de fan dadelijk op de testbank zit en dus nog stuk dichterbij.
Ik heb de zijkant met tape afgeplakt en één strookje nog geopend.
Vermoedelijk omdat aanzuiging van onderkant nu wat geremd doordat de fan op het aanrecht ligt daardoor wat meer herrie dan indien in de vrije ruimte.
Komt goed hier in Drunen. grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd.
De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht.
Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen,
bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd.
De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht.
Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen,
bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Mooie aanvullende info Ronald.
Het klopt inderdaad dat de lucht via spleet rond de motor wordt aangezogen.
Dan zou ik dus in het geval van montage hier t.b.v. testbankje de zijkant afgedicht met ducktape zoals in de test zo kunnen/moeten laten.
En zo ga ik het vooralsnog doen. smile
@Roelof: jij hebt ook gelijk v.w.b. afzuigkap ventilator, is hetzelfde principe maar wat groter uitgevoerd als hetgeen ik hier nu heb.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By FFAnders
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd.
De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht.
Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen,
bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.


Deze ventilatoren zaten op verschillende ketels en iid op Nefit turbo maar ook op HS Kiddy en volgens mij later ook op AWB, ze waren in 2200 toeren en 2800 toeren, zie nu dat dit de 2800 is, het slakkenhuis kan je beter helemaal dicht maken voor de hoogste luchtopbrengst.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
zie nu dat dit de 2800 is, het slakkenhuis kan je beter helemaal dicht maken voor de hoogste luchtopbrengst.
En zo geschiede het hier. Met dank aan reacties.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Genoeg lucht hoor. Zeker als je hem wat dichterbij plaatst.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By RedFox
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......

testen: ik blijf het op rondjes polder houden, kom ik ook nog eens uit die schuur.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By RedFox
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......


Yep


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik volg het zeker maar ga het niet nabouwen... Beetje tijdgebrek frown

Ben nu een weekje naar de zon, vrijdagavond terug, zaterdag om 11 uur weer op de Solex. 11 Lexjes staan op de wachtlijst voor reparatie cry

Ik heb een mooi testpaadje achterom met aan het einde een bergje omhoog, daarmee weet ik goed genoeg of Lexje power heeft wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Originally Posted By RedFox
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......


Ik ga dit zeker ook nog proberen met mijn TACX, maar ik heb de laatste tijd nog voornamelijk buiten, niet digitaal getest.
Overigens zowel op Solex als de Koga


Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By john meisters
Ik volg het zeker maar ga het niet nabouwen... Beetje tijdgebrek frown

.......zaterdag om 11 uur weer op de Solex. 11 Lexjes staan op de wachtlijst voor reparatie cry


Mijn ervaring is dat het aantal "storingen" en reparaties veel minder is als ik zelf meerijd.
Geen reparatie = tijd voor andere dingen.

Mijn testbankje is bedoeld om ook met regen, storm, kou e.d. motoren te testen op prestatie.
Voor de 24-uurs motor heb ik er héél veel gemak van gehad.
Bij iedere kleine wijziging kan je direkt het resultaat ondervinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By john meisters
Ik volg het zeker maar ga het niet nabouwen... Beetje tijdgebrek frown

.......zaterdag om 11 uur weer op de Solex. 11 Lexjes staan op de wachtlijst voor reparatie cry


Mijn ervaring is dat het aantal "storingen" en reparaties veel minder is als ik zelf meerijd.
Geen reparatie = tijd voor andere dingen.

Mijn testbankje is bedoeld om ook met regen, storm, kou e.d. motoren te testen op prestatie.
Voor de 24-uurs motor heb ik er héél veel gemak van gehad.
Bij iedere kleine wijziging kan je direkt het resultaat ondervinden.

Meerijden is zeker een must, doen wij ook. Er staat veel ter reparatie maar dat zijn bij 8 van de 11 maar hele kleine dingetjes zoals decompreseur rem of gas afstellen.

Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By john meisters

Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.

In ieder geval er vroeg mee beginnen, des te meer tijd heb je om te testen en aan te passen.
Ik zelf was dit jaar ook te laat begonnen met het opbouwen van de motor.
Veel kunnen testen maar niet alles , b.v. brandstof/olie soort en verhoudingen.
Met Aspen en het mengsel van afgelopen jaar ging het prima maar met het laatst
gebruikte mengsel was na 10 uur de squisband volgekoold cry .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By Joan
Originally Posted By RedFox
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......

testen: ik blijf het op rondjes polder houden, kom ik ook nog eens uit die schuur.


Doe dat dan wel laat in de avond en s'nachts Joan. Goed voor iedereen. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By Alfons_Amuse
Originally Posted By Joan
Originally Posted By RedFox
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......

testen: ik blijf het op rondjes polder houden, kom ik ook nog eens uit die schuur.


Doe dat dan wel laat in de avond en s'nachts Joan. Goed voor iedereen. laugh


Ik heb je wijze advies al een paar keer opgevolgd door inderdaad ook heel laat de polder te betreden, maar dan blijkt het een soort "vrijstaat" te zijn voor dingen die het daglicht niet verdragen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Zojuist spotte ik deze advertentie op marktplaats.
Spontaan ontstond een inwendige glimlach gezien de naar verhouding veel lagere kosten die ik heb gemaakt met het bouwen van mijn home-made testbank.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb die ouwe voor de heb liever...


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
Ik heb die ouwe voor de heb liever...
Je kunt nog bieden... smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Roelof
Ik heb die ouwe voor de heb liever...
Je kunt nog bieden... smile
En zo geschiedde het....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Roelof
Ik heb die ouwe voor de heb liever...
Je kunt nog bieden... smile
En zo geschiedde het....

Ik weet haast zeker dat het bij jou begint te kriebelen Geert grin wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By trommel
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Roelof
Ik heb die ouwe voor de heb liever...
Je kunt nog bieden... smile
En zo geschiedde het....

Ik weet haast zeker dat het bij jou begint te kriebelen Geert grin wink


De centn wup hum in de buutse. laugh


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Roelof
De centn wup hum in de buutse. laugh
Ik neem aan dat dit de Drentse variant is voor de "buy now knop"? grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Roelof
De centn wup hum in de buutse. laugh
Ik neem aan dat dit de Drentse variant is voor de "buy now knop"? grin


Of Almelo's maakt niet uit


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
dan is t Almeloooooos grin

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze.....
Tacx ergotrainer.. type T 1670.
76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44
En na 1 dag al status "gereserveerd".
Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By RedFox
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze.....
Tacx ergotrainer.. type T 1670.
76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44
En na 1 dag al status "gereserveerd".
Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 grin
De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By RedFox
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze.....
Tacx ergotrainer.. type T 1670.
76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44
En na 1 dag al status "gereserveerd".
Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 grin
De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.



grin nu kan er volop getraind worden in Drunen grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By Frank
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By RedFox
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze.....
Tacx ergotrainer.. type T 1670.
76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44
En na 1 dag al status "gereserveerd".
Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 grin
De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.



grin nu kan er volop getraind worden in Drunen grin


dat schept dus wel verplichtingen en verwachtingen , minimaal bij de eerste 10


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
inderdaad, nu kan er getest gaan worden.
nu de kennis nog ????
met speciale dank aan een forumlid uit kinderdijk.

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20151029_130927.jpg (196.32 KB, 611 downloads)
Last edited by dreke2; 29/10/15 09:26 PM.

't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By dreke2
inderdaad, nu kan er getest gaan worden.
nu de kennis nog ????
met speciale dank aan een forumlid uit kinderdijk.

groet
ANdre

Leuke foto, als eerste zou ik maar eens afstand doen van die vliegwielen zoals ik daar oa helemaal op rechts zie zitten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
JOAN
is het volgende project, was ik al mee bezig
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
UPDATE:

Door omstandigheden in december 2015 waardoor ik tijdelijk geen Solex-activiteiten kon uitvoeren is er het een en ander blijven liggen.

Alle projecten zijn inmiddels weer opgepakt en vandaag deel ik wat plaatjes met jullie inzake het afwerken van de Solex testbank en het maken van een geforceerde koeling die zowel bij het testbankje als ook bij de normale Solex kan worden ingezet.

De constructie van de testbank heb ik eerder in dit draadje al beschreven, inmiddels heb ik de Solex voorvork en de metalen schoor laten poedercoaten en aan de zijkant een stukje messing staf geplaatst met daarin draad M8 x1 getapt zodat deze kon worden gedraaid op de plek van 1 van de moeren van het kroonstuk.

Op dat stukje staf past keurig de Tacx computer die van het testbankje o.a. de snelheid en het opgenomen vermogen (watt) kan registreren.
De balhoofdbuis heb ik vlak boven het kroonstuk afgezaagd en voorzien van een kunststof dop, daardoor is het blokje ook beter toegankelijk.

De ventilator voor de koeling heeft na een intensief leven in een CV-ketel nu een 2e leven gekregen na een grondige opknapbeurt en een likje zwarte lak.

De fan is gemonteerd op een mini statief (ingeklapt ca 35cm, maximale hoogte geheel uitgeschoven pootjes ca. 85 cm).

Dit statief heb ik bij 1 van de bekende adressen in China gekocht en lag voor ca. Euro 10,- incl. verzendkosten hier afgelopen week binnen.

De draagkracht van het statief is 450 gram en met een fan van 160 gram werkt dat nu prima en is de fan zowel verstelbaar tot de gewenste hoogte als ook een kantelhoek.

De foto's spreken voor zich, bedankt voor het kijken!


De CV-fan is aan het einde van zijn 1e leven....


Chinees statiefje, ingeklapte lengte 35cm


de gerenoveerde fan gefixeerd op het statief, beetje gekanteld om te kijken of het zwaartepunt juist is.


indien niet in gebruik staat hij rustig op een hoekje van de werkbank


De koeling nabij de testbank


En bij de Solex.....


testbank klaar voor gebruik


testbank klaar voor gebruik


als daar een blokje op staat is het allemaal prima toegankelijk



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Hele mooie duidelijke foto's en een mooie proefopstelling!

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Gisteren de "maiden run" voor de gehele testopstelling, deze werkte uit de kunst.
Het regende pijpenstelen (1e foto op afstand achter glas gemaakt) maar onder het afdakje bij het Solex werkplaatsje was precies genoeg plaats om droog te kunnen testen.
In het volledig nieuw opgebouwde blokje bevindt zich de "home-made" gebalanceerde volle krukas die de testrun prima doorstond.
Deze gaat binnenkort in het veld om te zien of en hoe de trekkracht is gewijzigd, sowieso zijn de trillingen van het blokje zeer sterk gereduceerd ten opzichte van de standaard krukas.
P.S. Het blokje toonde op het tacx computertje 605 Watt vermogen, de ingestelde weerstand van de wervelstroom motor was digitaal op "hill slope" 6 gezet op welke waarde we ook bij dreke2/André recentelijk de metingen hebben doorgevoerd na de JAG uitlaat modificatie die aan andere blokjes hing.
André was nu hier ook live bij deze run aanwezig uiteraard grin


wazig door de regen achter glas


in vol ornaat


trek maar aan de gasspaak, op volle toeren!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een van de voordelen van zo'n testopstelling :
je hoeft er niet door weer en wind om een motor te testen.
Als je nog een goede afzuiger in het schuurtje maakt dan sta je ook nog uit de wind.
En , als je Aspen of Motomix gebruikt voor het binnen testen heb je heel wat minder giftige dampen af te voeren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Met de deur van het schuurtje open en buiten testen liep koolmonoxide toch nog op naar 40 ppm op de meter die binnen is geplaatst uit veiligheid
Goeie maatregel van Redfox
Groet
ANdre.


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
605 watt is 0,75 pk

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Huub
605 watt is 0,75 pk
Dat is correct Huub en dik tevreden ben ik ermee wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Op Naar de 1 pk 😄😄
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat verschrikkelijk mooi zeg. Complimenten hoor.

Nu resultaten bijhouden.

0,75 Pk, totaal gewicht en snelheid. Ik dacht dat je ook de ingestelde belasting kunt zien?

Krijg je straks mooie vergelijkingen denk ik.

Ik ben nu al benieuwd wat de snelheid is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Huub
Heb je er toevallig ook een Toerental bij Geerd want die dingen zijn niet zo duur toeren uren teller iets van 30 euro worden gebruikt op crossers en quads en stationaire motoren
Ik heb 'n toerentellertje liggen maar gisteren was deze niet aangesloten.
Bij een vorige test, waarbij Solex compleet in de testbank stond en zonder de recente uitlaatmodificatie was het toerental 5470 rpm.
Maar ik weet nu niet meer zeker of dat ook zo'n tellertjes was of de "mechanische" teller van dreke2 die we met een rubber nopje tegen de zijkant van de krukas hebben aangehouden.
Ik kom er t.z.t. nog wel weer op terug Huub.
Hieronder nog een plaatje van de toerenteller.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Die bedoel ik Geert Altijd met toeren tal meten als je kunt maar ik denk dat het helemaal goed komt blijf dit volgen Gr Huub

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
METEN IS WETEN!
Ik heb voor de testbank 2 stukjes messing staf aan de zijkant met een gat met draad M8x1 voorzien zodat deze op de plaats konden worden geschroefd waar links en rechts van het kroonstuk de bovenste M8x1 moeren zitten.
Om de staf op de bouten te kunnen draaien heb ik een gat van 6mm dwars door de staf geboord zodat ik ze kon draaien op de manier waarop je met een bougiesleutel draait.
De stevigheid van het kroonstuk is dus gelijk gebleven maar er zijn daardoor wel 2 plekken gemaakt waar de meters zich nu prima in het zicht en niet in de weg bevinden.
Aan de linkerkant de km teller (de Sigma die velen van ons hebben) en het display van de tacx rollenbank (o.a. af te lezen zijn watt, slope/hellingweerstand).
Aan de rechterkant de toerenteller, eveneens geen onbekende.
De balhoofdbuis had ik al ingekort en afgedekt met een plastic dop, zo blijft het blokje prima toegankelijk.
Er rest me nog om een handigheidje voor het gas te maken.







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Nou nog een keertje een echt solex blokje erop geert. kijken of hij niet op tilt slaat.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Inmiddels hebben we buiten al zomerse temperaturen en zijn hier nog wat afsluitende foto's van het winterproject grin
Onder mijn al eerder getoonde testbank bevindt zich vanaf deze ochtend een gelast en gepoedercoat frame waardoor ik zowel binnen als buiten op een mooie werkhoogte aan een blokje kan sleutelen en dit blokje dan ook testen.
Om het geheel niet te hoeven opbeuren of te verslepen zitten er zwenkwielen onder voorzien van een rem.
Nadat ik het idee had geopperd om een frame onder de testbank te fabrieken hebben we in dreke2 's garage gepast hoeveel het testbankje bij voorkeur omhoog moest komen door zijn testbankje als voorbeeld te nemen en ter plaatse het referentiekader te bepalen.
Dat werd........de hoogte van een kratje bier op zijn zijkant, toen nog zonder wielen grin
Daarop volgend verdeelden we het werk over 3 personen:
- dreke2 maakte een schets op basis van het idee
- Frank bood aan om daarmee met wat stukken afval buis het frame in elkaar te lassen
- ikzelf zou zorgen voor de buisklemmen en de wielen.
Na een dag of tien waren de wielen en de klemmen binnen en kon Frank aan de slag op basis van de tekening en de aanwezige klemmen en wielen.
Het frame was in eerste instantie zo uitgevoerd als op tekening, echter bij het passen van de testbank met een blokje in de voorvork gehangen bleek dat we wat teveel last van topzwaarheid hadden omdat de wielbasis wat te kort bleek te zijn.
De oplossing was snel bedacht: het frame aan de onderzijde voorkant wat verlengen en tevens, om het zwaartepunt wat verder naar beneden te krijgen, een dikke metalen plaat erin lassen zodat èn meer gewicht daar kwam èn er een soort gereedschapsbakjes ontstonden.
Dat alles bleek bij testen deze ochtend dus prima te zijn uitgevallen.
Eén kleinigheidje hadden we over het hoofd gezien in het proces: de hoogte van de wielen kwam nog bij de hoogte van de bierkrat, maar dit bleek nu in de praktijk juist een zeer prettige sleutelhoogte te zijn geworden.
Daarmee is dit project, onder dankzegging aan beide genoemde mannen, dan ten einde en kunnen we weer op naar het volgende!
Bedankt voor het kijken.




















Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Bedankt voor het kijken??
Jij bedankt Geert voor de prachtige foto's van een schitterend project!
Ik geniet van dit soort professionele aanpak!


Groet, Tim
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 174 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.164s Queries: 259 (0.059s) Memory: 2.1818 MB (Peak: 3.3838 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 03:34:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS