ik vind het jammer dat delen van de carburatie afgekeurd zijn dan ben je al bij voorbaat kansloos omdat je dan iets moet monteren waarvan je weet dat je km's kwijt raakt oa de gasgever afgekeurd, waarvan ik juist vind dat hij veiliger is want je moet nu gas geven in plaats van nemen en het risico is dan mnder dat bij een ongeval de motor blijft hollen en je bijvoorbeeld tussen de spaken komt ( vroeger verplicht !! om je gas zo te maken bij een race OF een verplichte electrische noodstop met touwtje aan je arm MON: help !!) en dan ook nog de opbouw op de carburateur, maar ja als je ezperimenteert met een verbrandingsruimte en hij is meteen goed is de toeslag in de vorm van een extra dikke kop nog wel aanwezig en verder als je een oud type kop gebruikt met oud type luchtfilter en een moderne decompressie omdat een 3800 carburateur geen plaatje naar de deco hevel heeft heb je ook extra ruimte nodig, zo een opzet doet niets aan de "extra lucht" waar men zo bang voor is want hij zit voor de venturi, waarom dan afkeuren ??? ben je ook al weer bij voorbaat verloren want je luchtfilter krijg je niet meer goed op de carburateur
verder zou het lijken of het spruitstuk dan ingekort is en je carburateur lager zit, dat staat WEL in het reglement maar als je weet waar je op moet letten: onderkant moer gelijk aan bovenkant plaatje is dat niet de reden om af te keuren.
Ik heb het idee dat er ter plekke het regelement aangepast word Want er staat geen woord over model van de gasschuif luchtfilter gasgever allemaal een hoop dwarsliggerij ook discussie over het aantal tanden van het voortandwiel. Ik heb drie zwanenhalzen allemaal 40 tanden krijg ik te horen die heeft een fietsenmaker er dan opgezet ,[censored] eentje komt uit Denemarken eentje uit Sevenum eentje uit Wijk en Aalburg Word er verteld er hoort 38 op ,nou heb ik die nog nooit gezien Maar ja ik ben ook geen keurmeester
Men is gewoon als de dood dat er discussie kan ontstaan, ik was erbij toen men een cranckstel ontdekte met 38 ipv 36 tanden. Hoeveel voordeel heb je daar dan mee... Bergop trappen bij het bruggetje is zelfs een nadeel. Ga maar ff wisselen vrijdagavond
Voor ons zag de vrijdagavond ook anders uit dan we dachten, reisje, sleutelen, reisje terug, avond bijna om. Er was ook geen mogelijkheid om buiten mededinging mee te rijden... Anders had ik dat zeker gedaan, hadden we een snelle Solex gehad, dat geeft meer plezier
Dat was mijn crank van de damessolex (22),die met 38tanden. Stomme fout die in de enorme haast is gemaakt, ik had m vrijdagmorgen pas klaar. Je hebt inderdaad weinig voordeel ervan want hij fietste best zwaar op gang ,met 36t is dat n stuk makkelijker. Je kon wel meefietsen tot 37 km kwam ik achter,maar dan hield t op en de top lag t zelfde volgens de meiden. Ik vroeg bij de herkeuring of je bijvoorbeeld ook minder tanden mocht hebben ( bv; 33 tanden) maar dat wordt ook afgekeurd. En inderdaad John, we waren s'avonds om 2200u pas weer terug op de camping. Maar goed dat we die tijd erin gestoken hebben want anders was ie afgekeurd bij de nakeuring en waren de dames hun 3e plaats kwijt.
voor mijn peperbus 24 uurs raceproject heb ik zo een heel erg origineel frans wrak zwanenhalsframe gepakt alles netjes bij elkaar gehouden, gestraald en netjes gemaakt en alles weer terug gemonteerd, wat erop zit, zit erop. de tandwielverhouding is dus Heeeel erg origineel, ik heb alleen het 24 inch wiel vervangen door een 23 inch wiel en alleen dat al verandert de "trapverhouding" ten opzichte van de snelheid te halen op het wegdek bij diezelfde tandwielverhouding , trapt best wel zwaar als je de motor op het wiel hebt om hem aan te trappen, deze frames en verhouding zijn wel bedoeld om flink vooruit te komen zonder motor ( werden ook vaak als fiets gebruikt door jongeren door gewoon de motor eraf te halen )
Zit er uberhaupt iemand van de organisatie bij het forum? Of iemand van het forum in de organisatie?
Je ziet al een paar jaar dat er voor en na de race veel vragen en opmerkingen ontstaan die niet beantwoord worden vanuit de organisatie. Vervolgens zoekt ieder zelf een antwoord wat bij de keuring alsnog neergesabelt wordt. Het jaar erop begint de zoektocht opnieuw...
De enige duidelijke info was dat we dit jaar een integraal helm op moesten. Dat hebben we opgevolgd, evengoed reden er diverse gewone helmen mee. Het reglement kun je maar op één manier interpreteren: dat van de keurmeester
Er stonden in het reglement een aantal zaken die op zich best wel duidelijk waren o.a. Tandwielen :Oto 36-16 ,3800 35-16. Carburateur zonder extra luchtkanaaltjes, min. profieldiepte van de band, maten inlaat/uitlaatspruitstuk, soort krukas, kijkgaatje carter , uitlaatvorm enzv..
Bij de laatste controle moest ik de Solex wegzetten en zette hem vooraan in de rij, mét goedkeuring keurmeesters !! Vervolgens is 3X de wedstrijdleiding bij ons langs geweest om met de vraagde Solex te verplaatsen, met als soort van dreigement dat we gediskwalificeerd werden als we niet aan zijn vraag voldeden !! Overigens geen opgaaf van reden.
Ronald, hetzelfde toen ik bij de start bij mijn solexen achter het hek wou staan. Ik wordt er door de wedstrijdleiding weggestuurd, volledig terrecht want alleen coureurs op die plek, maar dan wordt ik terwijl ik eruitloop overhoop gelopen door de monteur van een TOPTEAM die mag gaan en staan waar hij wil en nog iemand die een monteur &coureur bandje omheeft terwijl die persoon niet eens in een team zit. In mijn ogen meet de organisatie heel duidelijk met meerdere maten op bepaalde vlakken. Qua technische regels zijn ze niet superduidelijk maar als je de organisatie kent weet je dat ze vooral uitgaan van Oto&3800 en dan geen gekke dingen anders willen zien.
deze staat er ook in: TIP van de dag: Voor technische vragen over solexen of het reglement kun je terecht op het forum van solex.nl
zijn we daar niet mee bezig dan ? vooral het tweede stuk van de suggestie komt hier ruim aan bod.
verder heb ik het idee dat de organisatie hierendaarwel zijn voelhorens heeft want het reglement rond de krukas is in verhouding met 2014 wel aangepast
Er is een nabespreking geweest waar ik ook bij was en nog n ander team. Dit omdat we dat gevraagd hadden, hierbij is het een en ander technisch besproken waaronder de krukas en allerlei poorten membranen,enz.
Er is een nabespreking geweest waar ik ook bij was en nog n ander team. Dit omdat we dat gevraagd hadden, hierbij is het een en ander technisch besproken waaronder de krukas en allerlei poorten membranen,enz.
was dat na het 2014 evenement ? want de aanpassing was er voor het 2015 evenement , hoewel mijn krukassen toen al wel klaar waren op de "originele" dikte van 11 mm (OTO dikte) en met de originele uitsparingen (OTO uitsparingen) dat is "winterwerk".
Dat was ik denk n maand of anderhalf na de race van 2014. Ga er maar vanuit dat ze Oto/3800 als standaard hebben en geen rare fratsen aan de buitenkant willen en dat je binnenin het regelement volgt.
toch ga ik verder met mijn peperbus project want volgens mijn insteek kan het daar ook mee. Framegedeelte is al maanden klaar het blok is ook al heel veel voor. oa speciale aluminium cylinder naar solex model racekop ook ( 3 bouts met bougie boven) zit nog te puzzelen of ik er een koppeling in maak is handig maar met een motorlichter kan het ook ( kost wel banden maar dat is 1/2 wege de voorband met de achterband verwisselen, denk nog aan universeel wiel voor de voor en achterkant zodat je snel de wielen wisselt . er is al een systeem om het achterwiel snel te wisselen, valt er naar voren uit en een systeem om de ketting te spannen ( snel en maakt ook dat het standaard kan blijven zitten en zo hoog hangt dat hij in de bochten niet aan de grond komt
toch ga ik verder met mijn peperbus project want volgens mijn insteek kan het daar ook mee. Framegedeelte is al maanden klaar het blok is ook al heel veel voor. oa speciale aluminium cylinder naar solex model racekop ook ( 3 bouts met bougie boven) zit nog te puzzelen of ik er een koppeling in maak is handig maar met een motorlichter kan het ook ( kost wel banden maar dat is 1/2 wege de voorband met de achterband verwisselen, denk nog aan universeel wiel voor de voor en achterkant zodat je snel de wielen wisselt . er is al een systeem om het achterwiel snel te wisselen, valt er naar voren uit en een systeem om de ketting te spannen ( snel en maakt ook dat het standaard kan blijven zitten en zo hoog hangt dat hij in de bochten niet aan de grond komt
Voor en achterwiel zitten verschillende kleuren zegels op, dus daar kun je dan ook problemen mee krijgen.
Voor en achterwiel zitten verschillende kleuren zegels op, dus daar kun je dan ook problemen mee krijgen.
waarom dat dan weer ? krijg je voor een voorwiel 20 strafronden en voor een achterwiel 10 ?
Hoe het met de straffen zit geen idee. Maar voor mij werd er iemand gekeurd en waren de zegels voor de voor en achterband verwisseld en hij heeft er speciaal nieuwe opgezet. Je mag geen complete wielen wisselen. Of je voor en achter wel mag wisselen geen idee. Neem aan van niet ivm de zegels