inleiding zo lang ik mij kan herinneren staat er al een Solex 3800/25 in de garage van mijn opa. Als tiener mocht ik er al eens een ritje mee maken, dat vond ik toen geweldig. M'n opa is helaas enkele jaren geleden overleden, en die solex bleef daar maar stof vergaren. Enkele weken heeft m'n vader hem terug aan de praat gekregen en heb ik hem gekregen (hij wou hem verkopen, maar ik wou hem liever in de familie houden). Hij heeft buiten schoonmaken enkel de uitlaat wat uitgekuist.
Hij reed wel vlot, maar toch trager dan ik had verwacht. Er lekte ook wat brandstof uit de cilinder, ik heb toen besloten om de Solex wat op te knappen. Gezien die zo lang heeft stilgestaan, leek het me aangeraden om de pakkingen en filters te vervangen.
Wat heb ik reeds gedaan? Ik heb volgende onderdelen online besteld en intussen ook vervangen. - metalen luchtfilter (oorspronkelijk was helemaal kapot); - brandstoffilter bovenaan op de carburator; - koppakking; - voetpakking; - uitlaatpakking (tussen carburator/uitlaat en cilinder); - benzinepompmembraam (heb ik liggen, maar nog niet vervangen!).
Online had ik ook ergens gelezen om de twee gaten in het luchtfilter huis te vergroten van 6mm naar 8mm. Dit heb ik intussen ook gedaan. Nu is alles terug gemonteerd en wonderbaarlijk, de Solex start en rijd nog steeds! Maar ondanks mijn hoge verwachtingen, loopt hij nog steeds nauwelijks sneller. Ik heb op voorhand geen metingen gedaan, dus kan niet vergelijken maar nu gaat hij volgens GPS van mijn gsm ongeveer 20km per uur, soms eens héél even 21,5km per uur (piekje). Ook gebeurt het nu, tijdens volgas rijden, dat de motor zomaar even terugvalt in toeren. De choke-hendel moet nu eerder naar de "start" toe staan om vlot te rijden, anders pruttelt hij wat tegen (onder de ST van Start).
vraag Er lekt geen brandstof meer uit de cilinder, dus ik veronderstel dat ik de pakkingen goed heb gemonteerd. Wat kan ik anders verkeerd hebben gedaan? Of is 20km per uur het maximum wat ik mag verwachten van een Solex zoals deze? Wat kan ik nog doen om het beter te doen rijden? Ik zou toch graag 25-30km per uur kunnen rijden.
Een 30 a 32 km per uur is normaal, dus dit is te langzaam. Als een Solex zolang stilstaat moet er goed naar gekeken worden. Je bent al goed bezig maar er moet nog veel gebeuren om een betrouwbare Solex t krijgen.
Brandstofsysteem geheel netjes schoonmaken, inclusief tank. Nieuwe uitlaat kan ook geen kwaad. Ontsteking goed afstellen en nieuwe condensator en bougie. Idd, laten we hopen dat hij droog blijft bij de rol, anders mot het blok uit elkaar.
Behalve het schoonmaken van de uitlaat is het ook verstandig om het uitlaatspruitstuk (korte pijpje) en de uitlaatpoort te controleren op koolaanslag. En inderdaad is het op tijd staan van de ontsteking ook heel belangrijk.
een 3800/25...? waarschijnlijk afgesteld op 25 km/u. Kijk eens op de carburateur, staat daar 5,2 of 6,5 op? 5,2 is de kleinere versie, en deze Solexen lopen nou eenmaal niet hard. Als je trekkracht verder goed is dan ligt het gewoon daar aan.
Uiteraard zijn er truukjes om deze 30 te laten lopen. Kijk maar eerst of ik gelijk heb, daarna doen we dat boekje wel eens open
solexnl, gisteren heb ik eens gekeken naar de aandrijfrol en die is mooi droog en er hangt ook niet veel troep (modder e.d.) rond. Aan het karter ben ik niet gekomen.
John, in België hebben we twee klassen bromfietsen, namelijk A (max. 25kmph) en B (max. 45kmph). Deze zal inderdaad afgesteld zijn als klasse A, ik weet echter niet hoe men dit deed. Ik zal vanavond eens kijken naar die Carburateur om te zien welke versie dat is, waar staat het type ergens vermeld?
Indien dit het geval is, kan ik dan gewoon een andere carburateur kopen (kost maar een 30€ zag ik?) en hem zo sneller doen lopen? Het lijkt me dan inderdaad een goed idee om een ook een schoon nieuw uitlaatje te monteren.
Ik heb er gisteren nog eens mee gereden, maar nu was het nog veel slechter. In het begin reed hij nog 'ok', doch trager dan voorheen maar hij viel continue terug in toeren om dan terug te acceleren. In het terugkeren wou hij bijna niet starten, en viel continu terug waardoor ik maar 10kmph ofzo reed, en heb dan ook beslist om maar te trappen.
Alfons_Amuse en FFAnders, zoals jullie beiden aangeven heb ik het gevoel dat de ontsteking momenteel niet goed staat, daarom dat hij zo slecht loopt nu. Ondanks dat ik wel niet onhandig ben, en er wel durf aan werken, heb ik niet direct een idee hoe ik dit moet doen. Kan ik ergens online wat instructies terugvinden hoe je die kan afstellen?
Dus samengevat - controleren welke carburateur, dit kan de beperkende factor zijn in snelheid - uitlaat en uitlaatspruitstuk nakijken op koolaanslag, eventueel vervangen - huidige problemen wellicht door foute ontsteking?
Bedankt voor jullie hulp! Ik wil deze solex echt graag nog op de baan houden en ben wel bereid om er wat aan te werken of te investeren in nieuwe/betere onderdelen.
bedankt voor de tip en duidelijke foto. Ik heb dat deksel er niet afgehaald, doch wel eens in gekeken wanneer de cilinder er af was (vanbovenaf). Het zag er allemaal wel nog behoorlijk netjes uit, maar de volgende keer dat ik hem opengooi zal ik er zeker in detail naar kijken en schoonmaken.
Hier een simpele omschrijving hoe de contactpunten afgesteld kunnen worden. In plaats van sigarettenpapier kan je ook een voelerbandje van 0,05 mm gebruiken. Vooraf voor het afstellen eerst de punten goed schoonmaken.
John, het is wel degelijk een Solex 6,5 Li carburator die gemonteerd is. De vraag blijft dan wel: hoe hebben ze hem afgesteld op 25 km/uur? Wellicht iets in de uitlaat?
Ik bekijk dit weekend eens het benzinepompje, de leidingen, filters en de uitlaat.
bedankt voor alle hulp, het afstellen van contactpunten laat ik nog even voor als andere zaken onvoldoende helpen.
Ik heb het laatst meegemaakt bij een Belgische 3800 Solex dat er een ring in het uitlaatgedeelte van het spruitsuk ingelast was op het punt waar deze op de cilinder wordt aangesloten. Hierdoor was de opening een stuk kleiner en reed de solex niet harder dan goed 20 km. Misschien een optie om even te controleren.
bedankt voor jouw reactie. Dit kan inderdaad de methode zijn waarop ze de solex hebben beperkt op 25 km per uur. Ik heb gisteren de uitlaat zelf er eens afgehaald maar dat hielp niet echt, al klonk het wel stoer.
Dit zal echter niet de oorzaak zijn dat hij zo slecht loopt, ik denk dat ik moet zoeken bij benzine toevoer of de ontsteking. Maar ik kan alvast dat euvel verhelpen ook met een nieuw uitlaatspruitstuk.
het kan ook aan de cilinder liggen als er een cilinder van een 5000 opstaat die hebben ook een kleinere uitlaat waar het spruitstuk tegen komt ik zou gewoon eens proberen met een ander cilinder van een 3800 gr pierre
gisteren heb ik de cilinder terug verwijderd, de (kunststof) benzinetank verwijderd, de benzineleidingen losgemaakt, het carterdeksel eraf gehaald en tenslotte ook de benzinepomp.
In het carter was er wat olie/benzine en wat gruis. Het leek echter eerder recent vuil (wellicht mijn schuld, toen ik de voetpakking heb vervangen) ipv oud vuil. Ik zal dit mooi schoonmaken en een nieuwe pakking voor het karter bestellen.
Er zat ook wat gruis/vuil in de benzinepomp onder het membraam, mogelijks dat dit het "inhouden-rijden-inhouden-rijden" veroorzaakte.
Aan het uitlaatspruitstuk kon ik geen opvallende "vernauwingen" vaststellen, ik kan echter niet vergelijking met "normale" 3800 onderdelen. Ik heb wel recent een nieuwe pakking geplaatst, en die past toch, dus het lijkt dat de opening wel "standaard" zijn?
Via onderstaande link kom je op een klein album met foto's van alle onderdelen. link naar album
Mijn Solex is dus een
S.E.M.I. C.M.A. Type 3800/25 49cc (ondanks dat mijn vader beweert dat het maar 37cc is?)
Carburator is een Solex 6,5 Li Op de uitlaatdemper staat "M (motobecane logo) S M(logo)" en dan TPSI 8324).
Wat is de beperkende factor in mijn Solex en hoe kan ik dit het best corrigeren? Wat is de oorzaak van het inhouden-rijden-inhouden-rijden?
Misschien een verkeerde sproeier in de carburator? Die heb ik nog niet nagekeken.
Bedankt voor jullie hulp! Ik dacht oorspronkelijk dat dit een eenvoudige klus zou worden, maar weet het nu even niet meer.
Enkele onderdeeltjes aankopen (pakkingen etc.) is niet erg, maar wil ook geen honderden euro's aan deze solex spenderen.
En wanneer je de zuiger zo bewerkt dan scheelt dat ook weer een paar km. ( in bdp zetten en zoveel weghalen dat de inlaatpoort niet meer bedekt wordt door de zuiger)
Bedankt voor de reacties. Slecht nieuws dus, de inlaat ik de cilinder is inderdaad maar 6mm ipv 8mm. Kan ik dat gewoon open boren of koop ik beter een ander cilinderblokje? Zoja, waar? Of heeft er hier iemand eentje te koop?
Bij solexservice.nl stond er geloof ik enkel een Chinees cilinderblokje, zijn die goed?
deze cilinders zijn vaak heel goed en niet versleten..dat gat op het eind in de cilinder kan je gewoon door boren..ik zou het carter ook Maar eens reinigen zit onder smurrie..en op de 1 Foto kan je zien dat er een pomp boutje mist draad eruit ? chinese cilinders lopen altijd om onverklaarbare redenen vast...giet fouten in het giet proces enzv
deze cilinders zijn vaak heel goed en niet versleten..mee eensdat gat op het eind in de cilinder kan je gewoon door boren..ik zou het carter ook Maar eens reinigen zit onder smurrie..ook mee eensen op de 1 Foto kan je zien dat er een pomp boutje mist draad eruit ? chinese cilinders lopen altijd om onverklaarbare redenen vast...giet fouten in het giet proces enzv die ervaring heb ik niet. Chinese cilinders lopen goed bij mij.
Heb nog de zuiger opgemeten, die is inderdaad 39,5mm.
John, wat bedoel je met: dik tapeind vervangen door dun? Dat snap ik niet zo goed.
Ik bestel vanavond of morgen een nieuwe carterpakking, nieuwe cilinder, zo'n plaatje om het vliegwiel te kunnen demonteren en een doorzichtig terugloop slangetje, nu zit er namelijk een zwart op.
bedankt voor jullie hulp, ik probeer het eerst eens met de originele cilinder, als hij dat goed loopt probeer ik het met een normale cilinder.
Dinsdag is de carterpakking en nieuwe Chinese cilinder toegekomen (met normale inlaat). Vandaag ben ik iets vroeger gestopt met werken om de Solex terug te monteren.
Alles uitgenomen de uitlaat opnieuw gemonteerd, maar tot grote teleurstelling wilde de motor aanslaan. Ik merk wel ontsteking, verbranding maar hij wil niet rijden. Ik heb het terugloop slang even losgemaakt en daar komt ook maar weinig brandstof uit.
Waar zitten die kleine bolletjes in de brandstof pomp? Kan het zijn dat er tijdens het demonteren/monteren eentje is uitgevallen?
Nog ideetjes wat ik misdoe?
Ik heb nog niet kunnen kijken naar de ontsteking, maar zou het vreemd vinden als die niet juist zou staan gezien ik daar niet aan heb geweest en de brommer voorheen wel reed.
Uit die retour? Hoeveel is weinig? Een goed pompje levert ook maar 300cc per minuut. Inschattend. Dus hoeveel doet hij het bij jou. Als je geen ervaring hebt met pompjes moet je er ook niet snel aan beginnen. Gewoon vernieuwen. 25€ of zoiets maar dan heb je wel een goed werkend pompje.
Ge niet gelijk sleutelen aan je ontsteking want hij liep toch. Alleen even het tijdstip controleren.
Onder het motto: "zij die opgeven zijn talrijker dan zij die mislukken"; heb ik daarnet toch ook nog even de carburator eraf gehaald en gereinigd. Daarna heb ik de bougie er even uitgehaald en gekeken of er een mooie vonk is, die was goed!
Om uit te sluiten dat het aan de brandstof toevoer zou liggen heb ik met een dikke spuit bovenop de brandstof filter wat brandstof ik de carburator gespoten. Ik heb heb de Solex dan trachten te starten, zonder het kapje bovenop en zonder de uitlaat. Er gebeurde al meer dan gisteren maar toch wil hij niet rijden.
Even sputterde hij wat vooruit, geholpen door wat te trappen. Op eigen kracht lukte het helaas niet. Dan sprong er enkele keren een "plof" doorheen de luchtinlaat van de carburator naar boven.
Er komt ook brandstof uit de leiding als de motor omdraait (getest toen de carburator er af was). Dus ik denk dat het pompje ook goed werkt.
Dus - pompje werkt, membraan vervangen - filters en pakkingen vervangen - vonk aan de bougie - carburator gereinigd
Waar kan het nog aan liggen? De timing van de ontsteking? Ik ben daar nog nooit aangekomen en hij reed enkele weken terug wel degelijk vlot (traag door de beperkte inlaat aan cilinder, maar wel goed).
Ik heb proberen te kijken onder het vliegwiel maar zelf met dat plaatje krijg ik het vliegwiel er niet af. Heb ook vrees het te forceren en iets te beschadigen.
Nog een vraagje. Tot wat dient het koperen schroefje bovenop de carburator? Regelt dat het mengsel? Op de sproeier staat ook cijfer 28, is dit standaard voor een 3800?
Kan het zijn door de gaten in de luchtinlaat te vergroten en een andere cilinder te monteren (grotere inlaat) dat de carburatie opnieuw moet afgesteld worden? Omdat nu, zelf de "chokestand" nog te arm is?
Hier ben ik nogmaals, ik las ook over de klep in de cilinderkop (om de Solex stil te leggen). Ik heb die bij het reinigen niet uitgehaald, kan het zijn dat er door het reinigen daar iets mis mee loopt
Heb wel al eens voorgehad dat je door de reinigen een stukje vuil weg neemt die nodig was voor de werking (gaatje vullen).
Nauw, ik kan niet goed stilzitten en heb de cilinder kop er nog even afgehaald om te kijken naar dat klepje om hem stil te liggen. Zie bijgevoegde foto's. Ziet deze er goed uit?
De bovenste helft en het kopje is volledig zwart. Aan het kopje is er een klein ringetje (waar het de binnenkant van de cilinderkop raakt) waarvan een deeltje gewoon blank ziet.
Kan het zijn dat ie daardoor zo slecht loopt? Te weinig compressie?
Bedankt, mijn excuses voor al mijn opeenvolgende berichten en uiteenlopende vragen.
Dat koperen schroefje wat je noemt is de zgn. remluchtsproeier. Gewoon vanaf blijven is altijd goed.
Dat decompressieklepje netjes schoonmaken en inschuren met b.v. JIF zodat hij goed afsluit. Heel belangrijk. Ook nadien goed afstellen icm je carburateur.
Wat heeft de decompressieklep te maken met de carburator? Ik zag op andere foto's dat er daar tussen nog iets zit, bij mij echter niet. Enkel bovenop de cilinder een hefboom en een spaak tot de decrompressiehendel aan het stuur.
Even op Google gezocht, JIF is inderdaad CIF. Heb dit even geprobeerd, werkt goed! Terug mooi een glad/blank ringetje metaal. Terug gemonteerd, moet die klep nog wat afstellen vermoed ik want die hefboom stond iets hoger nu.
Vlug terug gemonteerd en naar buiten om te testen!
Rijden durf ik het niet noemen, maar hij pruttelde nu wel al een beetje en heeft eventjes op eigen kracht gereden. Terug ook eens wat rook uit het kapje, misschien omdat er geen uitlaat op zit.
Er komt wel wat brandstof uit de terugloop, maar echt niet zoveel.
Ik haal er zaterdag eens de brandstof leidingen af en zal die eens uitblazen. Ook neem ik even een kijkje naar de brandstof tank en een eventuele brandstoffilter die daar in zou zitten.
Misschien krijgt hij nog te weinig brandstof (het begon te regenen, dus kon niet meer proberen met de spuit.
Ja precies VIM, JIF,CIF allemaal een beetje schuurmiddel. Maar ik heb begrepen dar je het goed gedaan hebt. Ik weet niet precies hoe het bij jou zit met die decompressieklep en carburateur. Andere hebben daar meer ervaring mee. Het loopt weer dus nu kun je verder. Inderdaad even goed je gehele brandstof systeem goed controleren op doorgang. Onder aan je tank zit een aftapplug daar kan ook wat vuil in zitten die dan aanzuig brandstof verhindert. Pas op niet te vast draaien anders heb je kans dat je soldering afbreekt van het tankje mocht je een staal tankje hebben. Succes met schoon maken.
Ben vanmorgen wat vroeger opgestaan en heb het hele brandstof systeem er af gehaald en gekuist. Alles proper gemaakt met warm water en zeep (leidingen, tank, brandstofpompje). Het filter in de tank eruit gehaald en gekuist met benzine. De leidingen uitgeblazen. Ook de pomp getest op werken door te blazen op in en uitgang.
Daarna nogmaals de cilinderkop eraf gehaald en het decompressieklepje nogmaals goed met CIF in laat schuren zodat er mooi randje op zowel cilinderkop als klepje.
Heb ook een nieuwe bougie gestoken, de oude gaf wel nog een vonk maar er bleek altijd wat brandstof te staan in het putje waar de bougie ingaat. Ik vermoed dat hij niet meer helemaal goed dichte, waardoor je compressie verliest.
Daarna alles terug netjes gemonteerd. Hij wil nu wel starten, en pruttelt wat voor en hij rijd ook eventjes zonder te helpen door te trappen. Maar enkel bij volgas en ook maar eventjes en heel traag.
Ik vermoed dat hij nu aan het "viertakten" gaat, waarmee ik bedoel dat ik denk dat hij niet elke omwenteling ontsteekt.
Ik zoek al even op het forum, maar wat kan ik nu nog gaan doen? Nu heb ik echt alles, uitgenomen alles onder het vliegwiel (condensator, timing ontsteking, ..) gecontroleerd.
- brandstoffilters (beiden gecontroleerd, in carburator vernieuwd) - nieuwe luchtfilter (metalen) - brandstofleidingen uitgeblazen - brandstof pompje nagekeken + nieuw membraan - nieuwe bougie - nieuwe kop-, voet- en carterpakkingen - nieuwe chinese cilinder met normale inlaat - zuiger schoongemaakt, cilinderkop schoongemaakt - decompressieklepje ingeschuurd - carburator schoongemaakt - ...
Enkel de uitlaat heb ik nog niet terug gemonteerd, omdat ik er van uit ging dat die enkel zorgt voor minder lawaai, maar geen grote functionele bijdrage doet tot de werking van de motor.... of toch wel?
Voor ik de solex restaureerde had hij al niet zo heel veel compressie, je kon hem gewoon starten zonder de decompressiehendel te gebruiken (ik dacht dat dit zo hoorde).
De originele cilinder had een binnendiameter van 39,5mm, dus ik heb toen een nieuwe cilinder (chinese) besteld met diameter 39,5mm zodanig dat hij een normale inlaat had (oorspronkelijke cilinder had een vernauwing in de inlaat).
Toen ik de cilinder ontvangen heb, heb ik die niet maar nagemeten maar nu net wel en die is bijna 40mm. De zuiger zit dan ook te los (in mijn haast niet gemerkt).
Dus ik heb een andere zuiger en ringen nodig. Hopelijk is mijn probleem hiermee opgelost!
Voor ik de solex restaureerde had hij al niet zo heel veel compressie, je kon hem gewoon starten zonder de decompressiehendel te gebruiken (ik dacht dat dit zo hoorde).
De originele cilinder had een binnendiameter van 39,5mm, dus ik heb toen een nieuwe cilinder (chinese) besteld met diameter 39,5mm zodanig dat hij een normale inlaat had (oorspronkelijke cilinder had een vernauwing in de inlaat).
Toen ik de cilinder ontvangen heb, heb ik die niet maar nagemeten maar nu net wel en die is bijna 40mm. De zuiger zit dan ook te los (in mijn haast niet gemerkt).
Dus ik heb een andere zuiger en ringen nodig. Hopelijk is mijn probleem hiermee opgelost!
Hoe en waarmee heb je dat gemeten. Speling moet 0.05mm tot max 0.08mm zijn. Dus je moet goed kunnen meten.
Je spraak van 4takten en choke helemaal naar rechts. Zit je sproeier wel goed in de carburateur. Komt ook nog wel eens voor dat de carburateur stuk is gedraaid Door te hard aan te draaien van de sproeier.
Volgens mij past de sproeier er maar op een manier in. Als je de sproeier te strak aandraait is de kans groot dat er geen benzine meer door komt en heb je eerder de neiging om het heveltje naar links te schuiven. Probeer eens een kleinere sproeier ( 1 of 2 maatjes kleiner)
intussen geleerd dat ik inderdaad beter een set cilinder, zuiger en veren gekocht had.
Alfons_Amuse,
gewoon met een schuifmaat, het verschil tussen de originele en de chinese namaakcilinder is gemakkelijk te meten. Jij hebt het wellicht over het verschil tussen cilinder en zuiger, dat zal inderdaad moeilijker zijn.
Ik heb dus de oorspronkelijke zuiger en zuigerveren willen gebruiken in de nieuwe namaak cilinder, dat was geen goed idee.
De andere problemen (regeling mengels, etc.) hebben volgens mij allemaal hiermee te maken. Intussen is er ook al terug vuil (olie/brandstof, ..) in de carter.. niet moeilijk dat hij niet wil rijden met zo weinig compressie.
Ik bestel vandaag nog een nieuwe cilinder maat 40 met zuigerveren en laat jullie iets weten eens ik het heb ontvangen en heb kunnen monteren.
Je kunt toch gewoon een zuiger 40 bestellen en 39,5 naar 40 is een halve milimeter. oftewel vijf tiende .10 10de is een millimeter bij 100dertse is 100 100 dertse ook een milimeter een wezelijk verschil ik vind het knap dat ie uberhoubt loopt je meet dan 39,95 dan heb je 5 hondertse speling
Ja dat zou best wel eens kunnen zijn . Veel te veel speling Door een verkeerde zuiger en cilinder. Eerst maar eens een goed setje erop. Wordt het een alu set of heb je al een ijzeren besteld.
Bedankt voor de reacties. De te kleine zuiger was inderdaad de boosdoener! Heb een nieuwe zuiger besteld, een alu met diameter 40mm. Deze past perfect in de cilinder.
Gisteren wat zitten sukkelen om de oude zuiger eraf en de nieuwe erop te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt door warmte te gebruiken op de zuiger.
Daarna de solex onmiddellijk terug gemonteerd (intussen begin ik het goed te kunnen, heb hem nu zeker al 5 keer open en dicht gedaan).
Succes!
Het was nu voor het eerst nodig om de decompressiehendel te gebruiken om de solex te starten. Na slechts een halve meter startte de motor reeds!
Tijdens een eerste kleine testritje reed hij al vlot 25kmph, en zelf even 27 kmph. Dus ik vermoed dat na even de zuiger en cilinder te roderen en met een klein beetje koolaanslag dat hij wel de 30kmph zal halen.
Super bedankt voor alle jullie tips en hulp!
Was voor mij de eerste keer dat ik een een motor heb gewerkt, en ben best wel trots dat hij nu weer goed loopt.
controleer wel of de zuiger de inlaat genoeg vrijgeeft er zijn zuigers die zijn te lang als je hem inkort wel zorgen dat de uitlaat poort in bovenste dode punt dicht blijft want de uitlaa en inlaat overlappen elkaar gedeeltelijk en als je de zuiger zo inkort dat hij over de volle breedte de inlaat open laat heb je kans dat de uitlaat dan even open gaat.
Leuk he, als er toch wat gelukt is en dat het beter werkt. De zuiger en veren zullen nog wat inlopen en dan gaat het waarschijnlijk nog beter. Succes en de 30 moet zeker haalbaar zijn.