Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Mijn solex heeft wat aangepaste poorte en zuiger voor de 24 uur solexrace. Hij loopt er 38-40 km/h op wat wat mij betreft niet heel slecht is. Nu heb ik als laatste voorbereiding eea nog eens nagelopen en kom iets vreemds tegen.

Op mijn zuiger zit aan een kant een duidelijk spoelpatroon. Zuiger heeft 1 schone plek bij linkse spoelpoort. Ik kan echter geen echte verschillen ontdekken in de linkse en de rechtse poort.

Op de overgang van het schone deel naar de koolaanslag zit een duidelijk voelbare ribbel. Deze is ca 0,3 mm hoog. Dit kan de spoeling natuurlijk nooit ten goede komen als de stroming daar tegen "botst".
Ook is een geteelte van de koolaanslag dikker en meer verglaast
Het lijkt net of er teer gesmolten is en weer aangkoekt is

Ik vraag me af wat deze ribbel en koeklaag veroorzaakt heeft en meer nog wat ik er aan moet doen.

Attached Images
SAM_2840.JPG (121.93 KB, 275 downloads)
SAM_2841.JPG (126.72 KB, 219 downloads)
SAM_2844.JPG (113.37 KB, 247 downloads)

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Deze spoeling kan idd een stukje beter, maar dat zal je wel zelf weten.
Effe zoeken maar er zijn foto, s hier te vinden hoe een goede spoeling eruit ziet. Dit wordt bereikt Door 2 verschillende spoel poorten te hebben.
Een goede cilinder maken is toch wel moeilijk hoor.
Succes met de race.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Henk, die poorten zien er goed uit. maar als alles over een poort moet krijg je dit. Er gaat zich altijd kool afzetten op je zuiger, en in je cilinderkop, en dat is ook goed, Een hitte schild.
Maar nu alles over één poort, blaast hij dat stukje zuiger schoon.
Dus perfect, alleen de andere poort even controleren op de hoogte.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
Zal ook met de krukas te maken hebben, die maakt dat de spoelpoorten niet symmetrisch moeten zijn...

Hoe oplossen?
Experimenteren. Koop alvast een paar cilindertjes frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Over assymetrische poorten had ik ook al gelezen maar dat lijkt niet te kloppen met mijn geval.

Mijn spoelpoorten zijn heel erg symmetrisch en even hoog. Gevoel zou zeggen dat de krukwang kant dan het slechtst spoelt en eigenlijk iets hoger mag worden zodat hij dan iets eerder gaat spoelen.

Mijn zuiger heeft echter een schone plek aan de carterzijde dus aan de krukaskant. En volgens Jan komt dat doordat hij over deze kant spoelt. dit begrijp ik niet aangezien dit zou betekenen dat mijn krukwang kant beter spoelt dan de andere kant ondanks hij nagenoeg symmettrisch is.


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Niemand die me nog een verder tipje geeft welke poort nu opgetrokken moet worden?


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
In feite heeft Jan de laat al het antwoord en een tip gegeven op jou vraag.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Dat antwoord en tip lees ik ook.

Maar ik begrijp niet hoe het kan dat bij mij de poort boven de krukas beter spoelt en dat dus de andere wat omhoog moet.

Normaal spoelt die boven de krukas wat minder en mag wat omhoog.

Omdat ik het niet 100% begrijp durf ik de frees er niet in te zetten omdat ik bang ben dat hij alleen maar slechter wordt. Ik heb helaas niet het budget om een doos cilinders te verbrassen.


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe het komt maar we zien wat er gebeurd. Je kunt volgens mij die ene poort 1mm omhoog trekken. Ik zou haast zeggen dat het moet, want de spoeling nu is toch niet best. Kan er alleen maar beter op worden. Met een frees in een cilinder is altijd een risico, maar nu zou ik dat zo durven. Zoveel verandert er ook niet. Het word anders als je alle poorten gaat bewerken. Dan heb je wel eens een vergissing te pakken.
Niet bang zijn en die frees erin. 1mm hé, niet meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Zo'n advies zou ik niet durven geven .
Met een beetje pech kan je van buiten naar binnen kijken cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By FFAnders
Zo'n advies zou ik niet durven geven .
Met een beetje pech kan je van buiten naar binnen kijken cool


Bij gietijzer zeker laugh Aluminium heeft iets meer wantdikte. smile

Pm gestuurd, hopelijk heeft Henk even zin en tijd om naar Boxtel te komen, kunnen we samen even kijken wat te doen.
Zou jammer zijn, want zo te zien kan deze cilinder goed lopen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023
Likes: 4
Originally Posted By FFAnders
Zo'n advies zou ik niet durven geven .
Met een beetje pech kan je van buiten naar binnen kijken cool


Jaahh, je moet wel weten wat je doet he.

Jan bied een mooie mogelijke oplossing.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ik ga graag in op het aanbod van jan. Zie PM

Heb nog wat oneffenheden uit poorten gehaald en weer test gereden. Qua snelheid lijkt het zelfs slechter te worden. Morgen kijken wat spoelpatroon is geworden.

Hoop dat bezoek aan boxtel wat verbetering brengt


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Originally Posted By Henky

Heb nog wat oneffenheden uit poorten gehaald en weer test gereden. Qua snelheid lijkt het zelfs slechter te worden. Morgen kijken wat spoelpatroon is geworden.

Hoop dat bezoek aan boxtel wat verbetering brengt

Die ervaring heb ik ook inmiddels,
niet iedere verandering is een verbetering, helaas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 34 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 44 (0.012s) Memory: 1.0529 MB (Peak: 1.2698 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-28 10:31:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS