Mijn solex heeft wat aangepaste poorte en zuiger voor de 24 uur solexrace. Hij loopt er 38-40 km/h op wat wat mij betreft niet heel slecht is. Nu heb ik als laatste voorbereiding eea nog eens nagelopen en kom iets vreemds tegen.
Op mijn zuiger zit aan een kant een duidelijk spoelpatroon. Zuiger heeft 1 schone plek bij linkse spoelpoort. Ik kan echter geen echte verschillen ontdekken in de linkse en de rechtse poort.
Op de overgang van het schone deel naar de koolaanslag zit een duidelijk voelbare ribbel. Deze is ca 0,3 mm hoog. Dit kan de spoeling natuurlijk nooit ten goede komen als de stroming daar tegen "botst". Ook is een geteelte van de koolaanslag dikker en meer verglaast Het lijkt net of er teer gesmolten is en weer aangkoekt is
Ik vraag me af wat deze ribbel en koeklaag veroorzaakt heeft en meer nog wat ik er aan moet doen.
Deze spoeling kan idd een stukje beter, maar dat zal je wel zelf weten. Effe zoeken maar er zijn foto, s hier te vinden hoe een goede spoeling eruit ziet. Dit wordt bereikt Door 2 verschillende spoel poorten te hebben. Een goede cilinder maken is toch wel moeilijk hoor. Succes met de race.
Henk, die poorten zien er goed uit. maar als alles over een poort moet krijg je dit. Er gaat zich altijd kool afzetten op je zuiger, en in je cilinderkop, en dat is ook goed, Een hitte schild. Maar nu alles over één poort, blaast hij dat stukje zuiger schoon. Dus perfect, alleen de andere poort even controleren op de hoogte.
Over assymetrische poorten had ik ook al gelezen maar dat lijkt niet te kloppen met mijn geval.
Mijn spoelpoorten zijn heel erg symmetrisch en even hoog. Gevoel zou zeggen dat de krukwang kant dan het slechtst spoelt en eigenlijk iets hoger mag worden zodat hij dan iets eerder gaat spoelen.
Mijn zuiger heeft echter een schone plek aan de carterzijde dus aan de krukaskant. En volgens Jan komt dat doordat hij over deze kant spoelt. dit begrijp ik niet aangezien dit zou betekenen dat mijn krukwang kant beter spoelt dan de andere kant ondanks hij nagenoeg symmettrisch is.
Maar ik begrijp niet hoe het kan dat bij mij de poort boven de krukas beter spoelt en dat dus de andere wat omhoog moet.
Normaal spoelt die boven de krukas wat minder en mag wat omhoog.
Omdat ik het niet 100% begrijp durf ik de frees er niet in te zetten omdat ik bang ben dat hij alleen maar slechter wordt. Ik heb helaas niet het budget om een doos cilinders te verbrassen.
Zo'n advies zou ik niet durven geven . Met een beetje pech kan je van buiten naar binnen kijken
Bij gietijzer zeker Aluminium heeft iets meer wantdikte.
Pm gestuurd, hopelijk heeft Henk even zin en tijd om naar Boxtel te komen, kunnen we samen even kijken wat te doen. Zou jammer zijn, want zo te zien kan deze cilinder goed lopen.
Heb nog wat oneffenheden uit poorten gehaald en weer test gereden. Qua snelheid lijkt het zelfs slechter te worden. Morgen kijken wat spoelpatroon is geworden.
Heb nog wat oneffenheden uit poorten gehaald en weer test gereden. Qua snelheid lijkt het zelfs slechter te worden. Morgen kijken wat spoelpatroon is geworden.
Hoop dat bezoek aan boxtel wat verbetering brengt
Die ervaring heb ik ook inmiddels, niet iedere verandering is een verbetering, helaas.