Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#115227 17/07/15 08:44 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Het blijft aanklooien, maar ik heb weer een nieuw probleem. Namelijk dat ik geen vonk meer krijg.

Er zit een nieuwe bougie in maar ik had het idee dat de binnenkabel in de bougiekabel en het ringetje naar mijn bougie elkaar niet raakten. Ben bij een sleutelaar langsgegaan en deze testte mijn bougiekabel met zon meetapparaat. Deze kabel bleek kennelijk geen gesloten kring meer te geven. Heb de kabel vervangen met een nieuwe bougiekabel die wel gesloten kring had, maar alsnog geen vonk.

Wat kun ik nu het beste ondernemen? smirk

Vermoeiend al deze problemen, wilde juist 2 solexen erbij kopen van iemand. 1 werkend voor mijn vriendin en de ander was een sleutelproject voor een best ok prijs. Maar nu wacht ik maar tot ik mijn eigen solex aan de praat krijg. Zit niet op 2 sleutelprojecten tegelijk te wachtten smile

Orange #115228 17/07/15 08:58 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wanneer je zonder bougie het oogje waar normaal de bougie bevestigt vasthoudt en het vliegwiel ronddraait (heel langzaam draaien !). Voel je dan iets van stroom ?

Han

solexnl #115229 17/07/15 09:06 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En zit het koperen gedeelte als op de foto nog aan de kabel ( dit moet de spoel rakenaan het plaatje dat aan de spoel zit )


Orange #115233 18/07/15 01:25 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Moet je ff nagaan wat er is gebeurd/ en of veranderd.
Je hebt een nieuwe bougie gemonteerd, en wat met voor moer heb je de kabel op de bougie geschroefd?
Meestal stap voor stap ff nagaan wat je hebt veranderd.
Trouwens die andere Solexen gewoon kopen want dan hebt je ook onderdelen die je uitwisselen.

Orange #115234 18/07/15 01:34 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je het lange moertje (bevestiging kabeloog) van de bougie al vervangen door een plat moertje (dacht 4 mm)?
Als je geen plat moertje hebt, plak het dan voorlopig af zodat het contact niet naar het luchtfilterdeksel overslaat.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Orange #115240 18/07/15 05:21 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Wat voor een kabel gebruik je???
Zo'n moderne met een niet koperen kern??
Zoek dan een kabel met gewoon koper.


Groeten SOLEXRIJEN
Orange #115242 18/07/15 06:16 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Vorige keer waren het de contactpunten. Is dat wel allemaal goedgekomen?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115299 22/07/15 01:16 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik zal de tips van de week even nagaan. Heb net een nieuwe kabel gekocht met koperen kern.

Alles zat in ieder geval nog op de kabel zoals voorheen.

Last edited by Orange; 22/07/15 01:17 AM.
Orange #115340 23/07/15 03:17 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb de nieuwe kabel aangesloten, maar merk geen verschil.
Ik heb heel voorzichtig het ringetje vastgehouden en een klein beetje gedraaid maar voelde niets.

De puntjes heb ik proberen schoon te maken en ik zag later 2 a 3 kleine vonkjes toen ik wat harder draaide. Daarna verdween het weer smirk

Hoe moeten de contactpunten er normaal gesproken uitzien en hoe maak is ze eventueel schoon? Met een schuurpapiertje ertussen?

Klopt het dat het 2 platte plaatjes Zijn die tegen elkaar gaan, of moeten en kegelvormige punten aanzitten? Bij mijn zijn ze volledig plat

Last edited by Orange; 23/07/15 03:32 AM.
Orange #115342 23/07/15 04:03 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een stukje dubbelgevouwen Waterproof schuurpapier schuur je de twee punten tegelijk op.
Daarna met dun karton (gebaksdoos dikte) ertussen en er tussen uit trekken, dit enkele keren herhalen totdat het karton schoon blijft.
Schoonspuiten met remmenreiniger/ontvetten kan ook, kies maar.
Ik dacht dat nieuwe punten een lichte bolling hebben maar dat is minder belangrijk , als ze maar goed schoon zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Orange #115359 23/07/15 09:36 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Of het waterproof schuurpapiertje dubbel over een voeler-maatje vouwen en hiermee gaan schuren.

Johnnie #115360 23/07/15 09:51 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Waarom moet het een waterproof schuurpapier zijn? Kan het ook met 'gewone'?

Orange #115361 24/07/15 12:21 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Waterproef is heel fijn schurpapier. Gewoon schuurpapier kan ook, maar niet te grof natuurlijk.

Belangrijk dat de puntjes na schuren schoon zijn: het kleinste zandkruimeltje ertussen zorgt ervoor dat er geen contact is, waardoor je geen vonk krijgt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115364 24/07/15 04:00 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ja hoor, ook dit probleem hebben we weer verholpen! Bedankt voor de adviezen. Hij rijdt weer naar behoren. Ik had nog 1 vraagje; ik heb twee verschillende bougies....1 NGK B7HS en een Bosch w8a w145t1 ofzo.
Wat is het verschil en ga ik het merken?

Orange #115365 24/07/15 05:38 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De Bosch is iets warmer. Misschien iets te warm en kan gaan parelen. (een stukje metaal tussen de elektrode afkomstig van de centrale elektrode)en vonkt niet meer dam.
De NGK is kouder en zal iets meer roetaanslag laten zien.

Je merkt er niet van tijdens rijden, als de bougies nieuw zijn.

Met de NGK gaan rijden zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen.

Het is altijd effe zoeken welke bougie je uiteindelijk moet hebben.

Op internet kun je veel lezen hierover.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #115366 24/07/15 07:54 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok. Nou ik heb nu de NGK erin zitten. Ik kijk het wel even aan hoe die het blijft doen. Ben alweer blij dat dat ding rijdt smile
Nu even wat onderdelen bestellen. De koplamp is helaas gesneuveld tijdens het sleutelen.
Gaan jullie voorkeuren uit naar glas of kunststof koplampen?

Ik zal kijken of ik binnenkort nog een filmpje kan maken van een draaiende motor. Misschien kan ik dan meteen laten zien dat de motor erg hard blijft door lopen, ook als ik het gas dichtdoe.

Last edited by Orange; 24/07/15 07:56 AM.
Orange #115368 24/07/15 09:24 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
NGK B7HS is te koud!
6 = koud
5 = warm
4 = heet (niet aanbevolen)

Voor de Solex wordt B5HS of B6HS aanbevolen.

Let er ook op dat elk merk haar eigen becijfering voor de warmtegraad hanteert.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Orange #115371 24/07/15 02:49 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
glazen koplamp = 4800, plastik = 3800.

Bij de 3800 ligt het stationnair toerental best hoog.

Aanbevolen bougies: L86-c of L82c van Champion,
W7ac van Bosch (mijn favoriet).
NGK: b5hs of b6hs


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Orange #115373 24/07/15 03:46 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dus nu gelijk die 2 andere Solexen gekocht ?

solexnl #115375 24/07/15 04:40 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Maar als ik op onderdeel sites kijk vind ik ook glazen koplampen voor de 3800. Solex noord verkoopt replicamodellen staat er.

Misschien dat ik de bougie dan nog maar vervang binnenkort.

Ik heb die andere 2 solexen nog niet gekocht, moet ook even kijken waar ik ze laat smile deel een fietsenstalling met meedere appartementen en het is al krap. 3 solexen is duidelijk van 1 eigenaar wink gaan ze misschien zeuren.

Ik kon er er 2 voor 250 euro totaal kopen. 1 goed werkend en de andere heeft motorproblemen.

Last edited by Orange; 24/07/15 04:43 PM.
Orange #115376 24/07/15 05:26 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Glas is voor de nieuwere Solexen en oogt voor mij niet authentiek. Verder niks mis mee.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Orange #115377 24/07/15 07:17 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Twee solexen voor 250 euro? Gewoon doen. Je kunt de motoren binnen neerleggen en de rest buiten onder een zeiltje of zoiets.
Of het zaakje helemaal tot onderdelen demonteren en in de kast leggen. cool

Johnnie #115380 24/07/15 08:12 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ja ik denk het ook. Ik kan er eventueel 1 op zolder zetten en daar sleutelen. Heb daar nog een klein berghokje.
De prijs lijkt mij ook erg goed voor 2 stuks! Ik denk dat het gemiddelde in NL wat hoger ligt.

John Meisters #115406 26/07/15 02:48 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hadden overgangsmodellen en de eerste 3800 geen glazen lens?

Bij bougievergelijking gebruik ik de tabel op deze webpage:
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html
(met medium of cold zit je goed voor een standard Solex)


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik merk dat wanneer ik op 'topsnelheid' kom of enigsinds heuvelafwaarts rij hij een ander geluid begint te maken. Het wordt dan bijna meer een ratelig geluid qua ontstekingen. Is dit het zogenaamde viertakten ofzo?

Orange #115431 27/07/15 02:56 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als dat ratelen met wat meer druk zetten met de lichthandel dus bij deze snelheid bij meer of minder kracht veranderd dan zit het lager los in het carter of de bevestiging van de motor is ergens niet goed ( denk hierbij ook aan de remplaten ).
Het kan viertakten zijn maar dan geld het bovenstaande verhaal niet.

Jan Vennix #115432 27/07/15 03:01 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik zal nog proberen een opname ervan te maken. Wel lastig rijden met telefoon. Misschien lukt het met alleen een geluidsopname

Orange #115445 27/07/15 06:29 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Het mengluchtregelhendeltje iets verder naar rechts zetten, dan moet het viertakten over zijn. Als dat niet helpt dan is er iets anders aan de hand.

Afstellen doe je volgas op een rechte weg... Ik vergelijk het altijd met de hendel van de douchekraan: te ver naar links of rechts is te koud of te heet, ergens in het midden is de ideale stand. Deze verschilt per Solex. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115475 28/07/15 01:23 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok ik zet het hendeltje altijd helemaal naar rechts tijdens het rijden. Als ik hem links zet maakt hij inderdaad datzelfde geluid als hetgeen wat ik bedoel. Krijgt hij dan teveel lucht ofzo?

Orange #115476 28/07/15 01:36 AM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Teveel brandstof.wink

Even een ritje maken en dan hendeltje in de positie zetten waarbij het motortje het mooiste loopt. Vaak is dat ergens tussen de R en de T.(iets rechts va midden dus.)


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Orange #115477 28/07/15 02:44 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Orange
Ok ik zet het hendeltje altijd helemaal naar rechts tijdens het rijden. Als ik hem links zet maakt hij inderdaad datzelfde geluid als hetgeen wat ik bedoel. Krijgt hij dan teveel lucht ofzo?


Als hij dat geluid maakt terwijl het hendeltje helemaal naar rechts staat, is er een van deze oorzaken:

- uitlaat of uitlaatpoort verstopt.
- ontsteking te laat.
- sproeier te groot ( mogelijk teveel gepeuterd met staalkabeltje).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115638 08/08/15 09:59 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb de uitlaat gechecked en die lijkt goed. Sproeier is ook ok denk ik, maar mijn ontsteking staat wel weer te laat merk ik. Hij heeft ook veel aan snelheid ingeleverd. Ik probeer nu de ontsteking vroeger te zetten, maar het gekke is... Hoe ik ook draai aan de instel schroeven..hij blijft te laat. Hoe los je dat op?

Orange #115639 08/08/15 11:16 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb je de 2 moertjes bij de verstelschroef wel los gedraaid ? Anders gebeurt er nik'.

Han

solexnl #115642 08/08/15 11:40 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ja en dan de plaat zo ver mogelijk van de onderste ontstekingspunt. Maar dan gat hij nog steeds pas van elkaar als het streepje 1.5 cm voorbij het punt is

Orange #115643 09/08/15 12:54 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik weet niet of ik t mag zeggen maar iets verbuigen en dan nog s proberen wil wel s helpen.

Han

Orange #115646 09/08/15 02:53 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een ontsteking moet je gewoon kunnen afstellen.
Er moet iets anders aan de hand zijn.
Als hij nu al verlopen is?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #115647 09/08/15 04:22 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hij doet het nog wel met een late ontsteking maar moeilijk op gang te krijgen.

Orange #115648 09/08/15 04:26 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
[quote=Orange]Hij doet het nog wel met een late ontsteking maar moeilijk op gang te krijgen. [/quote

Spie afgebroken meschien

Gr ike team 12 13 14


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
stoolex #115651 09/08/15 04:44 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het gebeurt wel eens dat het kunststof blokje (hardweefsel ??) op de beweegbare contactpunt versleten is.
Hierdoor gaan de punten ook later open en als het ver genoeg versleten is gaan ze niet meer open.
Ik kom ze wel eens tegen en dan blijkt het exentrisch gedeelte op het vliegwiel wat de punt moet lichten wat door roest aangetast te zijn.
Deze roest laat het kunststof blokje extra slijten.
Het gedeelte van het vliegwiel wat de punt licht, polijsten ( met b.v.Brasso, koperpoets) en voor montage een druppel dunne olie erop.
In dit geval kan (moet)je de beweegbare punt iets verbuigen, zoals Han/SolexNL al voorstelde, om de punten weer bruikbaar te maken.
Het is wel wat werk, het verbuigen, maar het is te doen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #115670 09/08/15 11:01 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Enige tips hoe je dat het makkelijkste verbuigt? Zoner het te slopen smile

Orange #115671 10/08/15 12:15 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
schroeven vastdraaien en met combinatietang (voorzichtig) de gewenste kant opbuigen.

Han

solexnl #115672 10/08/15 01:53 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Verbuig ik de bovenste of de onderste?

Orange #115673 10/08/15 02:14 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Die je verstellen kunt

solexnl #115695 11/08/15 01:06 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok.
Ik ben gisteren veel aan het afstellen geweest maar het is erg lastig.

Ik kreeg hem aan de praat als hij te laat stond, ongeveer 1 cm na de streep. Daarna stelde ik hem vroeger in, precies op de streep en toen deed hij het niet.

Ik heb hem toen Weer teruggezet op 1 cm na de streep en dan werkte hij alsnog niet. Komt dit misschien omdat hij eerst verzuipt toen hij het niet deed op de streep ofzo? Moet ik dan even wachtten?

Ik merkte dit eerder ook al eens, ik had allerlei afstanden geprobeerd vanaf de streep. En ineens pakte hij er 1 die het eerder niet deed.

Orange #115696 11/08/15 01:18 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Je moet even kijken of je bougie ook vonkt. Hoe controleer je de afstelling? met een stroboscooplamp of met een vloeitje?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115697 11/08/15 01:21 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Een vloeitje. Althans een dun plastic stripje. Ik rook niet wink maar is ong net zo dun denk ik

Orange #115700 11/08/15 02:36 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Een plastik stripje zal toch wel iets dikker zijn.
Het belangrijkste: heeft je bougie een vonk?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115701 11/08/15 03:09 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Jullie hadden weer gelijk. Kennelijk waren de puntjes weer vuil geworden door verkeerde instelling. Even schoongeveild en hij deed het weer. Nu netjes op het streepje gezet. Ik merk wel dat na de eerste run hij flink rookt uit de aansluiting tussen de uitlaatpijp delen. Vooral als ik de motor afzet. Is dat normaal? Na een aantal keertjes neemt dit wel af.

Ik heb overigens ook een tweede solex aangeschaft nu. Die rijdt prima maar ook deze geeft rook tussen die uitlaat delen.

Orange #115702 11/08/15 03:24 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Even een veertje monteten, dan sluit het beter aan

solexnl #115703 11/08/15 03:27 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Kijk Hier hoe

Han

Last edited by solexnl; 11/08/15 03:29 AM.
solexnl #115704 11/08/15 03:55 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Top bedankt, binnenkort eens kijken of dat mij ook lukt te monteren.

Ik heb even een filmpje gemaakt. Daarop hoor je (halverwege het filmpje) dat hij een ander geluid gaat maken als hij op enige snelheid komt.

View My Video

Aangezien ik niets zag aan de uitlaat en de ontsteking nu juist staat....kan ik dan aannemen dat hij teveel brandstof krijgt? Sproeier te groot?

Last edited by Orange; 11/08/15 03:57 AM.
Orange #115705 11/08/15 04:00 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wanneer die dat geluid maakt dan moet je de chokehandle iets naar rechts zetten.
Net zover totdat ie weer gewoon loopt.

Zo te zien ga je dan iets bergaf, dan gebeurt dat vaker.

Han

solexnl #115707 11/08/15 04:10 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hij staat al maximaal naar rechts, en ik ga inderdaad ietsjes bergafwaarts. Heel Zweden licht er vol mee :P Ik heb vrijwel nooit vlakke rechte stukken helaas.

Ik zag ooit eens in een ander topic dat je een koelkastmagneetje ofzo op je carburateur kon doen, tegen valse lucht? Kan dat uitkomst bieden voor mij? Of is dat een heel ander verhaal?

Orange #115711 11/08/15 04:48 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb je de luchttoevoergaten in het luchtfilterhuis ook naar 8mm opgeboord ?

Han

solexnl #115713 11/08/15 04:49 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb niets opgeboord, maar ik weet niet wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er iets is veranderd.

Orange #115714 11/08/15 05:35 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Luchtfilter verstopt? Rij eens een klein stukje zonder luchtfilter


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Orange #115715 11/08/15 05:36 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Probeer eens zonder luchtfilter te rijden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #115717 11/08/15 05:57 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gisteren een vlotte rit gehad (alles volgas) en bleek er een Solex na 10km wat in snelheid af te nemen.
Mengselhendel naar rechts maakte niet veel meer uit.
Bleek het TwinAir filter nogal dicht te zitten met olie (van terugblazen).
Filter licht gespoeld met benzine en we konden weer vrolijk voluit verder whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #115719 11/08/15 06:08 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik zal morgen eens kijken naar het filter. Ik heb een metalen filter erin zitten.

http://www.solexservice.com/nl/1018a-luchtfilter-metaal-verslijt-nooit-meer?filter_name=luchtfilter

Orange #115720 11/08/15 06:23 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat filter zal in jou geval geen problemen geven, is nieuw.
Ik las nog even terug naar je eerste bericht, kapotte bougie kabel.
Als de vonk niet via de kabel kan dan gaat deze een andere weg zoeken, soms in de spoel zelf.
Als dat zo is dan heeft de spoel schade en is dan onbruikbaar.
Jammer dat je niet een andere spoel en contactpunten voorhanden hebt om uit te wisselen dan kan je het probleem eerder/sneller ontdekken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #115721 11/08/15 06:37 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Maar nu heb ik wel vonk en doet hij het. Dit geluid heb ik voorheen ook gehad toen mijn oude bougiekabel het nog deed.
Misschien is de spoel voor die tijd al beschadigd geraakt, dat zou eventueel wel kunnen.

Orange #115755 13/08/15 05:46 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Even zonder luchtfilter gereden en het leek wat beter te gaan. Niet helemaal weg helaas. Op mijn andere solex heb ik een zelfse probleem. Ook deze klinkt iets beter zonder luchtfilter. Hiervan was evhter het gaasje wel vies van de olie dus die moet ik sowieso vervangen. Misschien moet ik mijn uitlaat toch nog wat beter nalopen. Kan ik er remmenreiniger in spuiten om deze schoon te krijgen? De tweede solex heeft ook een variabele sproeier.

Heb nu ook mijn derde solex binnen smile heb alleen nog geen tijd om deze na te lopen. Eerst deze twee goed aan de praat krijgen.

Orange #115823 16/08/15 09:51 PM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Niemand een idee? smirk
Ik heb de uitlaat schoongemaakt met remmenreiniger. Zonder luchtfilter gereden ( ging ietsjes beter) en mijn sproeier is maat 28. Heb ook een variabele sproeier geprobeerd, maar die is moeilijk in te schatten hoe groot hij staat.

Orange #115824 16/08/15 10:54 PM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Uitlaat schoonmaken met remmenreiniger is niet afdoende. Hoogstens dat je wat olie uut de pannenspons in de demper spoelt.

Als je je uitlaat echt open wilt krijgen moet alle aangekoekte roet eruit gestookt worden. Brander erop zodat hij bovenaan roodgloeiend wordt en dan met compressor lucht erin blazen waardoor gloeiende deel steeds verder erin kruip zodat hij helemaal tot aan dd demper schhonbrand. Rookt als een gek!

Spruitstuk kun je met stukjd ijzer schhonkrabben


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Orange #115825 16/08/15 10:57 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik heb je video nog eens bekeken, alleen in het midden van het filmpje begint het viertakten eventjes. Verder vind ik de Solex best lekker lopen.

Als je dus alles hebt gehad... uitlaat, luchtfilter, ontsteking, dan kun je eens proberen een kleinere sproeier erin te draaien.
Waarschijnlijk ben je met 27 gered, maar het kan ook zijn dat je oude sproeier uitgepeuterd is en dat je met een andere 28 al gered bent.

Probeer de sproeier van je andere Solex eens?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #115828 17/08/15 12:57 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Heb de sproeier (ook een 28) van m'n derde solex geprobeerd en het lijkt daarmee inderdaad beter te werken! Bedankt voor de tips!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 96 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.107s Queries: 147 (0.037s) Memory: 1.5561 MB (Peak: 2.2210 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-12 00:45:55 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS