Ik probeer mn Franse Solex 1948 voor RDW keuring in orde te maken.Vandaag dus tijdens een proefrit breekt de aandrijfrol in vierstukken,spuit zo uit het spatbord.Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen mee.Als ik kijk op een franse websjop kan ik voor 20€ een nieuwe rol bestellen(alleen een kaal soort geperst stuk rond asfalt).Ik ben bang dat als ik m bestel die straks ook uiteen spat? Verder weet iemand welke sproeier erin hoort ?nu verzuipt i als ik de smoorklep helemaal open,tevens geen trekkracht (bijfietsen gaat sneller) hoe kan ik de condensator meten? ja alles is even oud en origineel en staat naar mijn mening op instorten.Maar wel leuk Oja natuurlijk is de uilaat die met dat alu potje gereinigd nieuwe bougie,enz .
Garantie op een rol van ruim 65 jaar geleden krijg je niet meer . Als de diameter goed is (de oude/eerste rollen waren van een grotere diameter) dan moet je hem aanschaffen. Ik heb bij een jonger model (1954) de "holle rol" met de 2 flenzen vervangen door een wat later type met een metalen kern. Vergeet niet dat het model van 1948 een constructiesnelheid had van ongeveer 18km/uur. Afhankelijk van de huidige sproeier (28??) kan je een of 2 maatjes kleiner kiezen een 27 of een 26. Als de contactpunten niet spetterend vonken dan is de condensator in orde.
ik ben net een metalen mal aan het maken om ze in aluminium te gieten, weet niet of het qua krimp lukt. heb van Jan de Laat een hele emmer met brokken gekregen kijken of dat in het aluminium mee gegoten wil worden. Moet lukken voor mijn peperbus project rol gaat 42 mm worden
Ik ben dus voorlopig uitgecrosst weet iemand hoe je makkelijk n foto post zodat ik kan vragen of ik de juiste rol ga bestellen? En die aluminiumgegoten rol die J.O.A.N gaat creëren komen die in de verkoop?
onderaan een bericht dat je wil posten staan een paar regels, 1 van die regels is "bestandsbeheer" als je hier op klikt kan je een foto op je computer browsen ( zoeken) en die aanklikken, als hij niet te groot is ( meen kleiner dan 238KB) dan gaat hij met je bericht mee als je de juiste condities kiest ( klaar met fotos plaatsen) max 5 per bericht
als het gieten lukt maak ik er wel een paar extra, korreltjes zat maar alleen voor OTO loze want de korrels zijn te groot en de wand te dun om ze te gieten voor de koppelings versie ( misschien ooit eens)
Ja zeker komt dit probleem vaker voor. Gelukkig zijn er specialisten die deze rollen perfect namaken, zoals Peter Vennix. Ik heb er al diverse van gehad en ze doen het nog allemaal prima.
bij een 1948 blijft er alleen twee klemringen over als de rol uit elkaar spat dat is simpel .
bij een andere rol dient wel minimaal zeildoek van de goede dikte ertussen te komen want anders druk je bij montage de rol al stuk doordat alle druk op de hoge punten komt.