Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#113703 09/05/15 04:06 AM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Ik ben weer met een solex blokje bezig. Lager liep erg rauw en deze heb ik eruit gehaald.
Lager kwam al mee met de krukas

Nu heb ik het carter schoon gemaakt.
Verhit en lager erin gezet.
Bakje koffie gedaan en carter kon afkoelen.
Nu blijft het lager los zitten.

Mijn vraag kan ik dit verlijmen met loctite?
Of moet ik het opvullen met plaatjes.

Al wat forum verhalen gelezen maar kom beide opties wel tegen.

Groeten Richard


Groeten Richard
Richard #113704 09/05/15 04:29 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee lijmen werkt niet bij Solex.
Een metalen dunne lint volledig om het lager heen aanbrengen en monteren. 0,02mm dik bijvoorbeeld.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Richard #113705 09/05/15 04:37 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat het lager los zit wanneer het op zijn plaats zit dat komt omdat het gat te veel is uitgesleten op de plaats waar het lager het gat raakt.
Wil je het lager er uit hebben dan gaat dat wat moeilijk omdat aan de buiten kant waar het lager niet draagt het gat nog de goede maat heeft (het had overal deze maat moeten hebben ).
Dus eerst deze rand weghalen met een schraper en dan weer een goed lager er in passen met een voelermaat er tussen ( net strak er tussen ).
Nu een staalband van deze dikte er rondom er in leggen ( na eerst aan een --- een zijde --- op breedte gemaakt te hebben ).
Met fijn schuurlinnen deze rand glad schuren .
Nu aan de nieuwe lager ( juiste lager ) aan de kant waarmee hij er in gaat een klein gladde rand aan maken zodat deze niet de staalband zat wegduwen .
Goed schoon maken en de staalband er in leggen (let op dat de staalband niet met de einden over elkaar zitten .
Nu het blok met de staalband verwarmen (150 graden.
Een klein beetje vet aan het lager het lager er recht indrukken.
Zorg eerst voor een goede ondersteuning voor het blok en lager.
Nu het lager er gewoon in drukken en zal na afkoeling er goed vast inzitten en blijven zitten bij het warm worden van het carter.
Lijmen gaat niet met het rare carter materiaal of er moet een nieuw wereldwonder gebeuren.

Jan Vennix #113786 11/05/15 09:21 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat het lager los zit wanneer het op zijn plaats zit dat komt omdat het gat te veel is uitgesleten op de plaats waar het lager het gat raakt.
Wil je het lager er uit hebben dan gaat dat wat moeilijk omdat aan de buiten kant waar het lager niet draagt het gat nog de goede maat heeft (het had overal deze maat moeten hebben ).
Dus eerst deze rand weghalen met een schraper en dan weer een goed lager er in passen met een voelermaat er tussen ( net strak er tussen ).
Nu een staalband van deze dikte er rondom er in leggen ( na eerst aan een --- een zijde --- op breedte gemaakt te hebben ).
Met fijn schuurlinnen deze rand glad schuren .
Nu aan de nieuwe lager ( juiste lager ) aan de kant waarmee hij er in gaat een klein gladde rand aan maken zodat deze niet de staalband zat wegduwen .
Goed schoon maken en de staalband er in leggen (let op dat de staalband niet met de einden over elkaar zitten .
Nu het blok met de staalband verwarmen (150 graden.
Een klein beetje vet aan het lager het lager er recht indrukken.
Zorg eerst voor een goede ondersteuning voor het blok en lager.
Nu het lager er gewoon in drukken en zal na afkoeling er goed vast inzitten en blijven zitten bij het warm worden van het carter.
Lijmen gaat niet met het rare carter materiaal of er moet een nieuw wereldwonder gebeuren.

helemaal mee eens ik heb daar dan ook in voelerband geinvesteerd ( 5 meter op rol ) 0.03 en 0.05 (midlock) kost wat maar heb je ook wat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #113788 12/05/15 02:20 AM
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik gebruik ook voelerband maar ik heb het idee dat het gat nooit rond slijt. Als je voelerband gebruikt dat breng je overal evenveel materiaal aan. Het lijkt me dat de punten waar het meeste druk op komt weer opnieuw slijten. Ik heb in een paar gevallen meegemaakt dat het voelerband en na een tijdje weer los in ligt. Dat zal ook te maken hebben met onbalans van de krukas denk ik.
In een ver verleden heb ik ook geprobeerd om te lijmen, dat werkt helemaal niet.
Ik hoop toch nog een keer op een wereld wonder.
groet
Thijs

soulex #113790 12/05/15 02:31 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb ook voelerband in allerlei maten, doe er niks meer mee want het werkt niet, na verloop van tijd gaat het lager gewoon weer los zitten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Richard #113792 12/05/15 03:01 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik heb bronzen voelerband in diverse maten. Bij mij is er nog geen losgegaan.
- lager op ca 6 plaatsen sleufje inslijpen.
- lager inleggen als het carter warm is.
- carter op de kolomboormachine en tafel omhoog draaien zodat je het lager goed aandrukt.
- zamac naar binnen tikken als het carter warm is.

Wel kom ik vaker cartertjes tegen waar met Loctite oid is geborgd. Dit werkt inderdaad niet!

Opm: mijn Solexen zijn niet opgevoerd, lopen ca. 33-35 km/u.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Roelof #113793 12/05/15 03:07 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Tot op heden nog steeds goede resultaten met het voelerband.

In tegenstelling van Jan Vennix zijn verhaal vul ik niet het hele lagergat uit maar een gedeelte.
Het onderste gedeelte waar je kunt zien dat het gat het meest 'aangetast' is.

Je ziet verschil tussen onder- en bovenkant , de bovenkant ziet er maagdelijk schoon uit omdat dat het minst belast is.
1/3 tot 1/2 van de onder kant uitvullen door eerste het lager + carter te verwarmen en daarna de
vulling ertussen schuiven en alles rustig af laten koelen.
Bij een carter met ring en bloemplaat een gewichtje op het lager zetten omdat de bloemplaat het lager omhoog wil duwen, dat moet je dus voorkomen (beter dan genezen en achteraf het lager op z'n plaats drukken).
Het kan zijn dat bij licht opgevoerde motoren deze oplossing minder duurzaam is, het lager en carter krijgen dan grotere klappen te verwerken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #116010 22/08/15 11:40 PM
Joined: Mar 2006
Posts: 57
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Mar 2006
Posts: 57
Mijn 3800 rijdt niet lekker meer. en er zit een zijdelingse speling op van 2 mm. Open gemaakt en zie de krukas lager mee gaan als ik het vliegwiel beweeg. lijkt me niet goed toch?
Lager kan ik dus het beste vastmaken met het lint wat hier besproken wordt?
Maakt het dan nog uit welk materiaal? is verkrijgbaar in koolstofstaal, roestvrij en messingfolie?

Iets grotere lagers zijn er blijkbaar niet hoor ik niemand over.

Richard #116019 23/08/15 04:27 AM
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Die messingfolie (latoenkoper) is te zacht, lag bij mij na een jaar in stukjes in het carter.
Heb er nu stalen band van 005 mm in zitten en heb het lager eerst in de vloeibare stikstof gelegt (-180 graden)en zit nu al meerdere jaren nog steeds vast.


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Richard #116047 23/08/15 06:14 PM
Joined: Mar 2006
Posts: 57
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Mar 2006
Posts: 57
Jammer want latoenkoper heb ik liggen. En verder als een vriezer -18 kom ik niet.
In plaats van voelerband te kopen, zit ik te denken om een voelermaat te kopen en deze op maat te maken. Heb ik alle maten in een keer.
Of zijn daar nadelen aan?

Richard #116050 23/08/15 06:24 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou eerst eens proberen de speling te meten .
Als je naar een auto bedrijf gaat mag je wel een stuk lint zo meenemen hoor, mag ik aannemen. Zo niet de automaterialen shop.
Altijd effe lastig om dit op te lossen hè.
Lijmen en kitten Enzo gaat nooit werken.
Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Richard #116062 23/08/15 10:46 PM
Joined: Mar 2006
Posts: 57
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Mar 2006
Posts: 57
thnx voor het meedenken,probeer hem verder uit elkaar te halen, maar de moer van de koppeling krijg ik nog niet los.
Ik blokker het vliegwiel met een priem in de doorgang naar de benzine pomp en een bougie sleutel op de de moer, maar totaal geen reactie. ook met een gedeelte van een oud vliegwiel met spie en een ringsleutel geen reactie. heb nu wat kruipolie gespoten, weet dat dat niet handig is bij de koppeling.

tips tricks?

Richard #116073 24/08/15 02:24 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik begrijp je niet echt helemaal hoe je dat doet met die priem maar goed, het kan soms lekker vast zitten.
Zelf heb ik een hele lange bougie sleutel (prof ding) met een goed heft eraan en daar krijg ik elke moer mee los.
Succes want het is lastig, ik weet het.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Richard #121082 21/05/16 01:12 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hallo mannen

ben bezig met een blokje van een 3800 te vernieuwen.
bij koude motor zit het lager mooi vast en heb ik geen spelling.
als de motor warm heeft kan ik de krukas weg en weer trekken.
dit is de eerste maal dat ik een blokje volledig vernieuw. eek
het is dan de bedoeling om hier de alu cilinder op te plaatsen.
dus wil ik het wel correct doen en zorgen dat het lager mooi vast blijft zitten.
na wat te lezen hier ben ik op zoek gegaan achter de lintjes voor de spelling op te vangen.
nu is er een bedrijf hier in de buurt die deze heeft op rolletjes van 3meter.

http://www.claerbout.be/nl/voelerband-13mm-3-meter-002mm-15416.htm

maar ik vraag mij af welke dikte ik zou moeten nemen?
ik beschik niet over de juiste meetinstrumenten op dit op te meten.

alvast bedankt


nooit te oud om bij te leren
tomtim #121083 21/05/16 02:03 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik gebruik 0,04mm.
0,02mm is wel erg dun om dit tussen carter en lager te plaatsen.
Meestal een strookje van ongeveer 6cm lengte en 12mm breed .
Het carter en het lager gaat 15 tot 20 minuten in een oventje, ingesteld op 180 graden.
Ook het lager meeverwarmen om te voorkomen dat een koud lager het carter te snel krimpt en de hele operatie mislukt.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #121084 21/05/16 10:07 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ronald
Is wel een OTO carter wat je laat zien,bij een 3800 zit het net wat anders.
Een 3800 zou moeten worden geklonken wat niet altijd het gewenste resultaat geeft.
Beter is om te fixeren met boutjes zoals aangegeven
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #121085 21/05/16 10:46 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar heb je gelijk in maar speling is speling en als je dat eruit hebt is er al een probleem opgelost.
Het borgen van het lager is een tweede en dat heb je mooi opgelost.
Niet iedereen beschikt over een draaibank dus zijn de mogelijkheden beperkter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #121086 21/05/16 11:05 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik beschik niet over een draaibank.
maar vraag mij af of ik dat dun voelerbandje daar zo kan tussen plaatsen.??
en dat het lager zo gewoon zal blijven vast zitten.
het motortje komt toch ook heet tijdens het rijden?
komt het lager dan niet te los te zitten?
bedankt


nooit te oud om bij te leren
Richard #121087 21/05/16 11:19 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Er zit ook een carterdichting in.
Maar volgens mij zit deze er verkeerd in.
De kant van het veertje zit langs de zijde van de rol.en de vlakke kant langs de zijde van de krukas.of is dit zo?


nooit te oud om bij te leren
tomtim #121088 21/05/16 03:13 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De motor wordt wel warm tijdens het rijden maar zeker geen 180 graden.
Daarbij zit het lager bij een 3800 ook nog geklonken/gefelsd zodat het niet meer van zijn plaats komt.
Nooit het carter met een brander verwarmen, boven de 400graden valt het materiaal uit elkaar en dan heb je niets meer.

Die keerring zit er goed in.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #121089 21/05/16 04:00 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Nog iets over het meten van de speling.
Haal eerst het materiaal weg uit het gat waar het lager het gat niet groter heeft uitgesleten ( de felsrand ).
Het lager moet nu gemakkelijk er in kunnen.
Nu aan de onderkant de lagerspeling opmeten met een voeler band of meetlint.
Wat je nu meet is de dikte van de band die rondom in het gat moet .
DUs het lager zou er nu niet in kunnen.
Door nu het carter te verwarmen met de voelerband er in (voelerband eerst op maat maken en de rand van de voeler band met schuurlinnen afbramen ).
De niet bewerkte kant van de voelerband eerst in het gat monteren
Nu alles klaar zetten voor het indrukken van het lager.
Nu het carter opwarmen (let op de keerring ) en druk het lager na wat insmeren met olie of vet in het carter.
Het lager zit nu echt vast in een warm carter en zal nu niet meer loskomen door de warmte van de motor tijdens het in gebruik.
De buiten ring van het lager is sterk genoeg om het onrond zijn van het gat op te vangen.
Als laatste de felsrand weer aanklinken.
Het lager zal als het goed is niet meer losgaan.

Richard #121090 21/05/16 10:30 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey mannen

na een volledige dag bezig te zijn met het motortje is het mij gelukt.
het lager zit terug perfect vast door met een voelbandje en verwarmen van het carter de spelling op te vangen.
heb er dan meteen de alu cilinder(3 poorts) op gemonteerd met het speciaal race kopje van van der ven.
het solexje rijd nu fantastisch en heel vlot.
de snelheid is volgens gps een kleine 40 km/h op vlakke weg.
ik had wel wat meer trekkracht verwacht.
maar denk dat dit zal beteren na enkele kms te hebben gereden.
hoe rijd ik best de cilinder mooi in?
ik heb er vandaag al enkele kleine ritjes meegedaan maar vind dat het cilindertje wel redelijk heet wordt!!!
hopelijk loopt het cilindertje niet snel vast.
heb ook wat gespeeld met verschillende sproeiertjes en hij loopt het best met een 29.
had er eerst een 32 ingeplaatst maar dit was zeker niet goed.
dus nu met een 29 en het luchthendeltje een klein beetje over de helft.

al bij al ben ik er super tevreden mee.....

me happy laugh


nooit te oud om bij te leren
Richard #121091 21/05/16 11:36 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Die race kopjes zijn prima, maar je moet hem wel goed afstellen/op maat maken, elke zuiger heeft een andere bolling. de squishrand!!!

Lees dit even.
cilinderkop


[Linked Image from jandelaat.nl]
Richard #121092 22/05/16 12:00 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Na het verhaal en ervaring van Huub met de CFX cilinder, kunnen ze de vraag niet aan in Nederland.
CFX

Maar als ik me niet vergis, anders hoor ik het graag, rijdt Huub met een volle krukas met een slag van 44 mm, en dat is dan weer iets heel anders dan een standaard krukas met een slag van 40 mm.

Ik heb er inmiddels ook een paar op de plank liggen van klanten om klaar te maken voor Heeswijk, maar onze snelste blokjes blijven op de JRT rijden. smile

Ook bij de JRT een derde spoelpoort bijgemaakt, en diverse hoogtes geprobeerd, maar helaas, niets gewonnen. cry

Dat je CFX standaard wat beter zal lopen, komt waarschijnlijk dat de uitlaat boven recht is, maar het derde kanaal heb je daar niet voor nodig.

Voor de tour solex is er niets mooier dan een gietijzeren cilinder.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Richard #121093 22/05/16 12:35 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
moest je ooit eens bereid zijn en de tijd hebben mag je eens enkele gietijzeren cilindertjes (wat sneller maken)voor mij... cool
heb ondertussen al enkele lamme op de plank liggen....ik kan ze altijd eens naar u opsturen om ze te bewerken.... laugh

ik heb het race kopje niet bewerkt jan.
ik heb gewoon alles netjes met nieuwe dichtingen gemonteerd...


nooit te oud om bij te leren
Richard #121094 22/05/16 12:44 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik ga eens het standaard kopje ook proberen.
ik had graag eens geweten of het een groot verschil zou maken bij de de racekop.

kan het door het kopje zijn dat het cilindertje behoorlijk heet wordt?
de ontsteking heb ik perfect op de merktekens staan.of moet deze iets voor of na komen bij een snellere opstelling?
ik heb ook nog een nieuwe uitlaat besteld met een dikke bocht(sportuitlaat).
zodat de uitlaatgassen iets sneller worden weggevoerd.


nooit te oud om bij te leren
tomtim #121095 22/05/16 01:04 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: tomtim
moest je ooit eens bereid zijn en de tijd hebben mag je eens enkele gietijzeren cilindertjes (wat sneller maken)voor mij... cool
heb ondertussen al enkele lamme op de plank liggen....ik kan ze altijd eens naar u opsturen om ze te bewerken.... laugh

ik heb het race kopje niet bewerkt jan.
ik heb gewoon alles netjes met nieuwe dichtingen gemonteerd...


Het race kopje (cnc) heeft zeker voelbare voordelen, mits goed afgesteld, daarom moet je dat zeker even goed lezen. smile

Mocht je tijd en zin hebben en redelijk weer, kom dan 12 juni naar ons forum ritje, en rij eens op mijn solex. Geld voor iedereen die dat wil.
En natuurlijk wil ik je cilinder doen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #121097 22/05/16 02:31 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Die race kopjes zijn prima, maar je moet hem wel goed afstellen/op maat maken, elke zuiger heeft een andere bolling. de squishrand!!!

Lees dit even.
cilinderkop



Mooi artikel Jan whistle , die was ik nog niet tegengekomen


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #121098 22/05/16 03:07 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5






En Tom, zorg dat je cilinder recht op je (zamac) carter staat.

Last edited by Jan; 22/05/16 03:08 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Richard #121111 22/05/16 03:09 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
staat er recht op hoor jan.
heb de boutjes van het carter deksel een beetje los gezet zodat het mooi vlak wordt aangetrokken.gelijk met het carter.
als je idd kijkt op de foto zou je denken dat het schuin staat.
maar is wel degelijk mooi vlak.....toch bedankt wink


nooit te oud om bij te leren
Richard #121112 22/05/16 03:13 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
waar vind ik meer info over het forumritje?


nooit te oud om bij te leren
tomtim #121113 22/05/16 03:21 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: tomtim
staat er recht op hoor jan.
heb de boutjes van het carter deksel een beetje los gezet zodat het mooi vlak wordt aangetrokken.gelijk met het carter.
als je idd kijkt op de foto zou je denken dat het schuin staat.
maar is wel degelijk mooi vlak.....toch bedankt wink


Ik geloof je Tom, maar hoeveel keer heb je er nu een cilinder erop en eraf gehaald op dit carter?? En dus telkens die cilinder boutjes aangetrokken. het zamac komt omhoog rond de tapeinde van je carter, en dus gaat je cilinder scheef staan. Als je het daar nog nooit hebt "gevlakt", dan is het bijna zeker dat je cilinder scheef staat.Pak 2 stalen linialen en je kan het zo zien.
Ook een van de redenen dat we naar een normaal aluminium carter zijn gegaan.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Richard #121114 22/05/16 03:22 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
heb de tekst over de kopjes nu al enkele malen gelezen maar begrijp alles niet zo heel goed....:D
ben namelijk ook maar een beginnend solex groentje.... grin
en welk type bougie gebruik ik best bij het racekopje? laugh


nooit te oud om bij te leren
Jan #121115 22/05/16 03:24 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ahzo

wist niet dat het zo gevoelig was die zamac...
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: tomtim
staat er recht op hoor jan.
heb de boutjes van het carter deksel een beetje los gezet zodat het mooi vlak wordt aangetrokken.gelijk met het carter.
als je idd kijkt op de foto zou je denken dat het schuin staat.
maar is wel degelijk mooi vlak.....toch bedankt wink


Ik geloof je Tom, maar hoeveel keer heb je er nu een cilinder erop en eraf gehaald op dit carter?? En dus telkens die cilinder boutjes aangetrokken. het zamac komt omhoog rond de tapeinde van je carter, en dus gaat je cilinder scheef staan. Als je het daar nog nooit hebt "gevlakt", dan is het bijna zeker dat je cilinder scheef staat.Pak 2 stalen linialen en je kan het zo zien.
Ook een van de redenen dat we naar een normaal aluminium carter zijn gegaan.


nooit te oud om bij te leren
tomtim #121132 23/05/16 07:58 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
krom staan van de cylinder, ik heb ook zo een cylinder en de gaten van de onderste flens zijn niet perfect in de flens geboord, het vierkant van de gaten staat iets gekanteld ten opzichte van het flens vierkant, kijk nog een naar de foto, hij staat niet scheef maar iets gedraaid dat geeft ten opzichte van het pasvlak van het carter een vertekening


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Johnnie), 66 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 87 (0.020s) Memory: 1.2729 MB (Peak: 1.6800 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-05 16:47:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS