Gisteren ontdekte ik behoorlijk wat "drap"op het carter onder de carborateur bij beide solexen. Mijn vermoeden bestaat dat de voetpakking aan deze zijde lekt. De voetpakking monteer ik al jaren met ,aan beide kanten, een beetje vloeibare pakking. Ik denk nu dat deze vloeibare pakking is opgelost door de nieuwe benzine die ik nu gebruik nl Comp.102 ??? Kan op dit moment niets ander verzinnen. Nu even geen extra vloeibare pakking meer gebruiken, ben benieuwd.
toch zie je ook vaak dat er "druip" vanuit de inlaatpakking komt en dan onderaan de cylinder blijft hangen. die 2 boutjes diagonaal voor dat flensje is toch wel heel erg minimalistisch, maar ja een erfenis van de peperbus die veel stijvere aluminium spruitstukken had, geen idee waarom ze deze vroeger zo moeilijk hebben gemaakt terwijl die paar pijpjes ogenschijnlijk simpeler lijkt
Mooi werk, ik zag al aan de dikte en de glans van de krukwang dat het iets speciaals is! Toppie....en heb je hem ook gebalanceerd in combinatie met de Puch Maxi drijfstang (die ik al wel herkend had) en de zuiger etc.?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
vandaag weer eens niet aan mijn eigen solex maar aan die van een ander, volkomen futloos maar eenmaal optoeren zit er volgens zeggen wel gang in. alles onder de smurrie dus mogelijk een gescheurd carter. eerst maar eens een uur in de weer geweest op een bakblik als druipvat en een pan vol benzine. Met een kwast zo goed en zo kwaad de boel gereinigd, anders is openhalen geen optie. zuiger zwaar opgevoerd door een hap bij de inlaat weg te halen ( zuigerlengte was 51 mmm terwijl 47 genoeg is) verder kennelijk gehoord dat je de brommer "op moet boren" nou de sporen van de boor staan in de spoelkanalen. word vervolgd
Is dat nou roest in dat kanaal? JA Heb jij in die zuiger gekrast?JA Zwaar opgevoerde zuiger? JAhaha Niets aan de uillaatpoort gedaan? JA, de onderkant van het kanaal is extra uitgevijld zodat er bijna minder pasvlak over is
Oude liefde roest niet.deze is van iemand anders dus of die lief heeft ? Waarom gebruik je geen viltstifje ipv krassen.dat blijft tenminste zitten en de kras lijkt op de foto veel erger dan in het echt Dat kleine stukje rond, zwaar? er staat dan ook Ja....haha Minder pasvlak? Snap ik niet.
ik ook niet maar het zit er wel, eigenlijk niet meer dus, ach heb je lekker een drempel waar je je spruitstuk monteert want die is WEL op dezelfde maat gebleven, je moet toch iets doen om de PK's in de stal te houden, hek dicht ..... toch ?
Had een complete puch maxi ontsteking bosch model besteld krijg ik deze imitatie toegestuurd, bosch model betekend dus niet dat het ook bosch is, weet iemand waar origineel te koop is?
Wat een naaistreek zeg. Is zo'n Zundapp ontsteking niet hetzelfde?
Deze spoelen werden gebruikt in veel bekende merken. Wat wel belangrijk is de looprichting van het vliegwiel. in ons geval "rechtsom" Dat heeft weer te maken met de steilheid van de nok om de punten te openen.
JMPB heb ik deze besteld, staat er toch duidelijk Bosch
Helaas niet nieuw meer te krijgen Mod. Bosch. Is "Model" Bosch.
Morgen ga ik bij JPMB een bakkie doen, en wat puch maxi drijfstangen ophalen, en koppelingen. Zal even overleggen duidelijk te omschrijven op website. Ideeee???
Tijdens het sleutelen stelde ik vandaag vast dat bij mijn tankje de bevestigingsbout in het carter achteraan ter hoogte van het uitlaatspruitstuk ontbreekt.
Het betreft een S4800 met ijzeren tank. Is deze bout hetzelfde als bij een 3800 en is dit een universele maat?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
doorgegaan met dat blok waar ik al eerder over geschreven heb. Nou dan kom je wat tegen zoek de fout zou ik zeggen en dan is er ook nog een aan 2 kanten dicht lager gemonteerd en geen idee waarom met de slijper de buitenring is aangeslepen. eindelijk kwam de aap uit de mouw, wat ik al voorspeld had aan het lopen ( wat nog beroerder was vanwege de speciale dingen die er aan de hand bleken) te merken: gescheurd carter.
JMPB heb ik deze besteld, staat er toch duidelijk Bosch
Helaas niet nieuw meer te krijgen Mod. Bosch. Is "Model" Bosch.
Morgen ga ik bij JPMB een bakkie doen, en wat puch maxi drijfstangen ophalen, en koppelingen. Zal even overleggen duidelijk te omschrijven op website. Ideeee???
Klopt Alfons, er zijn meer rechtsdraaiende weet alleen niet welke. Ik denk dat Roelof die ontsteking heeft besteld voor een solex.
idd nieuw blokje aan het opbouwen, cnc carter, volle krukas, vrijloopkoppeling enz. Momenteel bezig de originele spoelenplaat geschikt te maken voor de puch maxi ontsteking, jammer dat ik nu de goede onderdelen niet heb.
Klopt Alfons, er zijn meer rechtsdraaiende weet alleen niet welke. Ik denk dat Roelof die ontsteking heeft besteld voor een solex.
idd nieuw blokje aan het opbouwen, cnc carter, volle krukas, vrijloopkoppeling enz. Momenteel bezig de originele spoelenplaat geschikt te maken voor de puch maxi ontsteking, jammer dat ik nu de goede onderdelen niet heb.
linksom of rechtsom heeft ook te maken met de magneten er zitten meestal 4 schoenen in een vliegwiel ( de moderne zit een magnetisch "lint" in met met eerdere velden) zodat je alternerend een Noord en een zuidpool hebt. De beste vonk krijg je als de middenelectrode van de bougie de vonk levert dat is dus in feite een gelijkspanning. via de "kurketrekker regel" kun je zien hoe een magnetisch veld een stroom maakt, het is dus belangrijk of je de stroom start via een Noordpool eerst en dan Zuidpool of andersom, draait je vliegwiel andersom dan geeft je bougie de vonk verkeerd om en is minder niet per definitie te zeggen of eerst Noord en dan zuid, hangt ook weer af hoe je spoel gewikkeld is, hoewel daar meestal de onderste wikkeling aan massa ligt, maar dat hoeft niet.
weer eens leuk voor iemand met een scope om dat uit te zoeken.
Heeft niet met een Noord of Zuidpool te maken, tenslotte is het maar een naam. De opbouw en de wikkelrichting van de spoel is bepalend of het systeem goed werkt.
Ik weet niet wat een beste vonk is, alleen weet ik dat als je van centrale elektrode naar massa elektrode laat overspringen, je ongeveer 1 a 2 kV minder nodig hebt. Dit komt door de zogenaamde metaalwolk van de centrale elektrode omdat die heter is dan de massa elektrode.
Volgens u en volgens mij maakt het geen flikker uit of de vonk begint met een plus kant of met een min kant want het zijn er zeer vele die van plus naar min gaan en deze die hier tussen zitten gaan van min naar de plus. Maar het is wel zo dat de centrale electrode van een materiaal is dat de electronen makkelijker kunnen uittreden. Dat is nodig om deze van een materiaal te maken wat veel beter tegen hoge temperatuur kan zonder aan de oppervlak te verdampen zodat er veel minder materiaal verdampt tijdens de hitte van de vonk. Dat is meestal van een edelmetaal. Ik zie niet waarom de vonk makkelijker van de punt naar de massa zou gaan vanwege de temperatuur (groot verschil tussen de vonktemperatuur en metaal temperatuur ) dan andersom.
Volgens u en volgens mij maakt het geen flikker uit of de vonk begint met een plus kant of met een min kant want het zijn er zeer vele die van plus naar min gaan en deze die hier tussen zitten gaan van min naar de plus. Maar het is wel zo dat de centrale electrode van een materiaal is dat de electronen makkelijker kunnen uittreden. Dat is nodig om deze van een materiaal te maken wat veel beter tegen hoge temperatuur kan zonder aan de oppervlak te verdampen zodat er veel minder materiaal verdampt tijdens de hitte van de vonk. Dat is meestal van een edelmetaal. Ik zie niet waarom de vonk makkelijker van de punt naar de massa zou gaan vanwege de temperatuur (groot verschil tussen de vonktemperatuur en metaal temperatuur ) dan andersom.
Ik merk wel verschil tussen de ene en de andere ontsteking wanneer ik de stroboscooplampklem aansluit. Soms moet de opnemerklem omgedraaid worden om resultaat met de lamp te verkrijgen.
Bij een puch maxi vliegwiel is het conisch gat eigenlijk net iets te groot, om nu toch wat draagvlak te hebben op de krukas, draai ik ze liever wat verder uit. Vandaar dat mijn ringen achter de grondplaat dunner zijn. Voor onze toer solexen ligt er op de grondplaat een geïsoleerd messing plaatje. Aan de hoogspanningsuitgang draai ik een veertje wat op het messing plaat drukt. Nu kan ik de bosch spoel heel makkelijk vervangen, en de grontplaat kan verdraait worden.
Ik zie op de foto wel dat je een ander vliegwiel hebt?? Misschien is dit asgat kleiner???
Zit er mooi op volgens mij, vliegwiel (imitatie Puch)kan ook niet veel verder anders zit je met de moer. Als het zo gaat zonder problemen ben ik zeer tevreden.
Lijkt kleiner asgat te zijn. De moer kan je uitdraaien, de originelen dan. Krukassen draai ik tegenwoordig allemaal terug, even de snijplaat erop, en je kan alle moeren gebruiken.
Bij een puch maxi vliegwiel is het conisch gat eigenlijk net iets te groot, om nu toch wat draagvlak te hebben op de krukas, draai ik ze liever wat verder uit. Vandaar dat mijn ringen achter de grondplaat dunner zijn. Voor onze toer solexen ligt er op de grondplaat een geïsoleerd messing plaatje. Aan de hoogspanningsuitgang draai ik een veertje wat op het messing plaat drukt. Nu kan ik de bosch spoel heel makkelijk vervangen, en de grontplaat kan verdraait worden.
Ik zie op de foto wel dat je een ander vliegwiel hebt?? Misschien is dit asgat kleiner???
Lijkt kleiner asgat te zijn. De moer kan je uitdraaien, de originelen dan. Krukassen draai ik tegenwoordig allemaal terug, even de snijplaat erop, en je kan alle moeren gebruiken.
Volgens u en volgens mij maakt het geen flikker uit of de vonk begint met een plus kant of met een min kant want het zijn er zeer vele die van plus naar min gaan en deze die hier tussen zitten gaan van min naar de plus. Maar het is wel zo dat de centrale electrode van een materiaal is dat de electronen makkelijker kunnen uittreden. Dat is nodig om deze van een materiaal te maken wat veel beter tegen hoge temperatuur kan zonder aan de oppervlak te verdampen zodat er veel minder materiaal verdampt tijdens de hitte van de vonk. Dat is meestal van een edelmetaal. Ik zie niet waarom de vonk makkelijker van de punt naar de massa zou gaan vanwege de temperatuur (groot verschil tussen de vonktemperatuur en metaal temperatuur ) dan andersom.
Omdat de elektronen van de centrale makkelijker los kunnen komen van een heet metaal dan van een koud metaal. Door de zogenaamde ijzerwolk rond die centrale electrode. Om te voorkomen dat de bougie te snel slijt wordt er extra weerstand in het secundaire circuit geplaats. B.V. weerstandskabels en bougie kappen enz..... Kijk maar naar scoopbeelden van dubbel vonkbobine systemen van een 4 cilinder auto. Daar zie je duidelijk dat het van + naar - makkelijker gaat. Ik heb wel eens een heel oud auto filmpje (begin jaren 70) gezien waarbij ze dit in een experiment lieten zien.
doorgegaan met dat blok waar ik al eerder over geschreven heb. Nou dan kom je wat tegen zoek de fout zou ik zeggen en dan is er ook nog een aan 2 kanten dicht lager gemonteerd en geen idee waarom met de slijper de buitenring is aangeslepen. eindelijk kwam de aap uit de mouw, wat ik al voorspeld had aan het lopen ( wat nog beroerder was vanwege de speciale dingen die er aan de hand bleken) te merken: gescheurd carter.
Vanmiddag bezig geweest met LED-verlichtinsvoorbereidingen. Chinese printjes "step down" systeem aangesloten op voeding en LED en vervolgens nog wat metingen verricht. Ben benieuwd hoe lang de print het uithoud, spanning omlaag> stroom omhoog. Spanning omhoog > stroom omlaag.
De lichtbron is in dit geval een spotlampje, 5 Watt , geeft goed licht onder normale omstandigheden. Ik weet nu hoe het zonder zaag open te maken is .
De andere verlichting omvat het binnenwerkje van een LED zaklantaarntje met ook iets van 5 Watt vermogen.
Testresultaten komen naar verwachting over 2 weken, dan weet ik of het spul het minstens 24 uur vol kan houden .
Er zijn in de handel ook spanningsbegrenzers te koop. Vb. Zundapp, Kreidler voor spanningsbegrenzing tot max 6V voor fe verlichting. Het is een klein vierkant alu blokje met 3 aansluitingslipjes.
Dat klopt, alles is te koop. In dit geval moet ik een stabiele voeding ( 3Volt en 8,5 Volt)hebben voor de LED-verlichting die zowel bij lage en hoge toeren van de motor dezelfde spanning en stroom blijft leveren.
Vandaag weer eens het reserve blokje laten draaien na een paar maanden. 1 draai aan het vliegwiel en het liep. Hij kan toch zo mooi langzaam stationair lopen, prachtig gewoon. Echt ploffen.
Vandaag heb ik een recent gehoonde en ietwat bewerkte cilinder geplaatst op mijn blokje. Morgen verder afmonteren en dan testen op de weg. Oplettende forumleden hebben deze cilinder mogelijk enkele weken geleden al in een filmpje voorbij zien komen! Ook heb ik, omdat het zaakje toch ontmanteld was, het brandstofpompje gereviseerd, zie de 2e foto.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag het OTO blokje met "nieuwe cilinder" verder afgemonteerd en even kort getest in het schuurtje. (@ Alfons: cilindermaat 40,2 mm, speling 0,05mm) Blokje startte prima en nu wachten op even droog uurtje om op de weg te kunnen gaan testen. Voor het inlopen heb ik een half brandstoftankje met 1:20 Competition 102 en Castrol A747 bereid op een "quick and dirty" manier in een lege fles, daarbij heb ik de olie afgewogen op basis van dichtheid 0,93 gram per ml (aldus de specs van Castrol). Als straks alles OK is ga ik cilinder weer demonteren en dan buitenkant even stralen en zwart spuiten...
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag het OTO blokje met "nieuwe cilinder" verder afgemonteerd en even kort getest in het schuurtje. (@ Alfons: cilindermaat 40,2 mm, speling 0,05mm) Blokje startte prima en nu wachten op even droog uurtje om op de weg te kunnen gaan testen. Voor het inlopen heb ik een half brandstoftankje met 1:20 Competition 102 en Castrol A747 bereid op een "quick and dirty" manier in een lege fles, daarbij heb ik de olie afgewogen op basis van dichtheid 0,93 gram per ml (aldus de specs van Castrol). Als straks alles OK is ga ik cilinder weer demonteren en dan buitenkant even stralen en zwart spuiten...
Hij doet het wel, hij doet het niet, hij doet het wel, hij doet het niet etc..... Maar wel alles pico bello getest op de CTB testkast die je nog net op de achtergrond beetje kunt zien staan!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmiddag nog een uurtje over om een blokje met nieuwe cilinder te testen. Het tankje gevuld met een restant van de benzine waar we afgelopen weekeinde mee gereden hebben. Competition 102 met Castrol 747, 1:30 . Na zo'n 10 minuten draaien op het testbankje lagen er dikke zwarte druppels onder de uitlaat. De uitlaat is aangesloten op een slang, de slang gaat naar buiten . Nu is de aansluiting tussen de uitlaat en de slang niet 100% dicht en er kwam nu dikke drab tussenuit. Voorheen heb ik motoren getest met Aspen en Aral 102 maar nooit zo'n bagger uit de uitlaat zien komen. Weer een puntje om uit te zoeken. Ik wilde de toer Solexen op 102 (geen Alcoholica) laten rijden maar eerst eens uitzoeken welke mengverhouding er nodig is om een schonere/ volledigere verbranding te krijgen.
.Competition 102 met Castrol 747, 1:30 . Na zo'n 10 minuten draaien op het testbankje lagen er dikke zwarte druppels onder de uitlaat. Voorheen heb ik motoren getest met Aspen en Aral 102 maar nooit zo'n bagger uit de uitlaat zien komen. Weer een puntje om uit te zoeken. Ik wilde de toer Solexen op 102 (geen Alcoholica) laten rijden maar eerst eens uitzoeken welke mengverhouding er nodig is om een schonere/ volledigere verbranding te krijgen.
Ik rijd standaard hier nu ca 1200km inmiddels ook met de combinatie Competition 102 met Castrol A747. Normaliter 1:40 en heb ook dan nog wat olie op de vloer nadat de Solex een paar uur heeft gestaan en een en ander via de spatlap afdrupt. Ik neem die paar druppels op de koop toe en krijg een lekkere geur terug. Ook bij 1:45 waren die druppels nog niet verdwenen, ik wil echter niet te schraal gaan. En als ik ergens ga buurten dan leg ik even een stukje krant of doekje onder spatlap om geen stoepen te vervuilen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik lees op internet toch redelijk veel dat je 747 niet moet gebruiken bij laag vermogende motoren en onder de 15000 toeren, stond dat ook niet in de specs van castrol
Geen idee wat de specs zeggen. De buurman gebruikt het in de Cross motor (Wedstrijden) en smeert 1:25. Dacht dat zo'n motor toch wel kracht en toeren heeft. Wie het weet mag het zeggen.
Geen idee wat de specs zeggen. De buurman gebruikt het in de Cross motor (Wedstrijden) en smeert 1:25. Dacht dat zo'n motor toch wel kracht en toeren heeft. Wie het weet mag het zeggen.
De Castrol A747 is voor watergekoelde motoren, misschien is dat het probleem.
Vandaag heb ik een filter in het benzinecircuit gezet omdat ik ben overgeschakeld naar een pompje zonder filter. Ook uit de de zuigleiding vanaf het tankje heb ik een stukje koperen leiding weggehaald en vervangen door kunststof. Bijkomend voordeel is dat het tankje nu niet meer zo "star en onder spanning" aan de brandstofpomp hangt omdat de stukjes kunststofleiding lekker flexibel zijn! Alles past mooi onder het lichtkapje en het filter bevindt zich ver genoeg weg van de cilinder dus weinig invloed van warmte.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik zou op die plaats een brandstof bestendige (zwarte) slang gebruiken. Vanwaar heb je die externe filter?
Ali, die slang is brandstof bestendig, wordt gebruikt in de modelvliegtuig wereld. Verder een extern filter omdat, zoals ik al schreef, mijn oude OTO pompje met ingebouwd filter heb vervangen door een pompje zonder filter. Dus voordat er eventueel deeltjes in de sproeier komen toch even door een filter, ook al is tankje nieuw vertind, de brandstof wordt toch constant rondgepompt.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik vond het al vreemd, een aquariumslang leek me niet iets dat jij er zou opzetten.
Ik blijf wel benieuwd vanwaar je het externe filtertje hebt.
dit type filtertje ( en nog mooiere want deze houden de fijne deeltjes van roest niet tegen, overigens de solex filters meestal ook niet ) zie je meestal op bromfietsbeurzen bij diverse gereedschap handelaren.
nog iets heel anders, ander pompje staat een draadpilaar op, heb laatst ook zo een type gehad ter reparative , is voor een oto niet best, druk je de heel kap in elkaar want er zit geen hoogte aanlslag op zoals bij originele bouten ( oppassen ook daar zit hoogte verschil in)
Joan, weet je welke wel roest tegen houden? Ik heb verschillende beursbroeders gevraagd maar niet 1 wist het. Ik ga effe goed zoeken op IN.
ik ben zelf het meest tevreden over die filters waar een sinterbronzen kegeltje in zit, de meesten hebben nylon zeefjes die nog grover zijn dan dat zeefje wat je in 3800 carburateurs steekt ook zijn er met papieren filterjes maar in ben te bang dat die volledig dicht gaan zitten en er zijn (spook?) verhalen dat deze de olie uit de benzine filteren Hoewel auto olie filters ook van papier zijn dus ??? er zijn zelfs filters(huizen) die onder invloed van benzene complete verbrossen of spontaan gaan lekken
Duidelijk. Zelf had ik dat idee wel. We gaan eens op onderzoek uit. Want verder heb ik niets meer te doen aan de brommers. Heb nog een 4 voet Zundapp liggen en die ga ik ook volledig reviseren. Alles erop en aan.
Ik heb in Duitsland een tiental van deze filters met messing granulaat kunnen bemachtigen tegen een zeer scherpe prijs, vandaag binnen gekomen, nu nog even testen . 2 Stuks zijn gereserveerd voor Alfons.... Zowel de standaard benzineslang als de wat dunnere gele passen (de laatste wel even voorverwarmen).
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik moet zeggen dat ik de eerste 3 jaar met een benzine pompje gereden heb met een filtertje erin en de laatste 2 jaar met een pompje zonder filter erin, maar nog nooit een verstopte sproeier gehad. Mazzel hè. Maar er komt altijd wel een moment dat het gebeurd en dat wil ik net voor zijn.
Ik moet zeggen dat ik de eerste 3 jaar met een benzine pompje gereden heb met een filtertje erin en de laatste 2 jaar met een pompje zonder filter erin, maar nog nooit een verstopte sproeier gehad. Mazzel hè. Maar er komt altijd wel een moment dat het gebeurd en dat wil ik net voor zijn.
Bij mij ook.. de standaard filters zijn afdoende, de afgelopen 15 jaar nog nooit problemen gehad.
Als je maar zorgt dat je tank schoon is, een goed tankfilter houdt veel tegen. Vroeger (1983) kreeg mijn Oto steeds een verstopte sproeier. Oorzaak: roest in de tank
Ik ben een tijdlang best tevreden geweest over de electronische ontstekingen, snel geplaatst en rijden maar weer.
Na een paar jaar krijg je er toch ellende mee, voor en na gaan ze nu allemaal weer eruit en komt de oude ontsteking er weer in.
Sinds ik een testkast heb ben ik zeker dat ik alleen goede spoelen plaats, condensatorproblemen zijn dankzij de oplossingen op dit forum ook opgelost, Betrouwbaarheid van de ouderwetse ontsteking is gewoon vele malen hoger
Ik ben een tijdlang best tevreden geweest over de electronische ontstekingen, snel geplaatst en rijden maar weer.
Na een paar jaar krijg je er toch ellende mee, voor en na gaan ze nu allemaal weer eruit en komt de oude ontsteking er weer in.
Sinds ik een testkast heb ben ik zeker dat ik alleen goede spoelen plaats, condensatorproblemen zijn dankzij de oplossingen op dit forum ook opgelost, Betrouwbaarheid van de ouderwetse ontsteking is gewoon vele malen hoger
Klopt John, een goede magneet ontsteking is zeer betrouwbaar. Er is nog geen zuigervliegtuig wat elektronisch vliegt. Nu moeten wij het wel "zo langzaam aan" doen met IMI spoelen, maar die lijken niet slecht. Zorg dat je nok vrij is van roest, even polijsten en een viltje met wat dikke olie. Puntjes netjes schoon, en een goede condensator. Als je spoelen test doe dit wel warm 70/80 graden, half uurtje, en je weet het bijna zeker.
Soms hoef je het niet eens te vragen maar krijg je het antwoord vanzelf wel. Is er ooit wel eens iemand die deze ontsteking op een race motor getest of gebruikt heeft ??
Ik weet niet of dat het al eerder zo gedaan is maar ik wilde het op deze manier proberen om het (Bosch) vliegwiel niet te ver over de as te laten schuiven.
Een stukje van het conisch gedeelte recht gedraaid, busje erin geperst(met groene Locktite) en daarna de conus weer nagedraaid.
Ik weet niet of dat het al eerder zo gedaan is maar ik wilde het op deze manier proberen om het (Bosch) vliegwiel niet te ver over de as te laten schuiven.
Een stukje van het conisch gedeelte recht gedraaid, busje erin geperst(met groene Locktite) en daarna de conus weer nagedraaid.
in plaats van dat plakband: een pindasaus plastic emmertje met gat in de bodem ?? of loop anders even de supermarket in wat anders ze nog in kleine ronde emmertjes verpakken
Ik hoefde er maar 2 te draaien en de tape rol lag in de buurt.
hoe span je hem op ? ik vertrouw namelijk veel vliegwielen niet, veel slingeren iets en dat vertaal je dan op het na te draaien gat Ik heb een plaat gemaakt met een gat voor het centrum ( dat centrale ding met het trekker gat waaraan de schil gefelst is) dat ik verwacht altijd wel centrisch te zijn daar valt het centrum in en dan met een paar ringen en bouten door de vliegwielgaten het vliegwiel op deze plaat zekeren
Opspannen in de drieklauw en controleren met de klok. Deze vliegwielen zijn mooi rond en zij vanaf de fabriek al netjes nagedraaid aan de buitendiameter. Na bewerking het vliegwiel op de krukas gezet en met de klok gecontroleerd : 0,02mm slag aan de omtrek, 0,05 mm slag axiaal. Enig nadeel met het busje erin is dat het spietje ingestoken moet worden als het vliegwiel op de as zit, in het busje zelf komt geen spiebaan om het busje sterk te houden.
Vandaag heb ik ervoor gezorgd dat het sleutelen in het schuurtje deze winter aangenaam zal zijn als het de temperatuur betreft. Via marktplaats liep ik tegen een z.g.a.n. gaskachel + gasfles aan. Type Rowi Blue Flame 4200 Watt. Compleet met thermostaat en een gasverbruik wat ligt tussen de 181 gram per uur en 300 gram per uur. Onder normale sleutelomstandigheden is een volle gasfles toereikend voor 45-50 uurtjes. De kachel doet het prima op propaan/butaan maar lust ook LPG. In eerste instantie dacht ik aan een LPG verloopnippel om bussen na te kunnen vullen, gezien de risico's van overdruk ga ik dat echter alsnog niet doen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63