Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Goedenavond,

Ik heb vandaag de luchtfilter gedemonteerd om de buitenkant van de filter weer wat op te poetsen. Nadat ik deze weer terug had geplaatst wil de solex niet meer starten. En voorheen starte deze zonder problemen. Iemand hier ervaring mee en/of tips waar ik het probleem moet gaan zoeken?

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Misschien ook een nieuw boutje?? Vonk overslag??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
En als je hem weer demonteer , doet hij het dan wel?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik kan zonder filter gewoon starten? Krijgt dan niet teveel lucht?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
Nee hoor geen probleem. Let wel op dat de filter"steun" die rechtop staat niet tegen de bougie kan komen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Nee hoor geen probleem. Let wel op dat de filter"steun" die rechtop staat niet tegen de bougie kan komen.


Ik gebruik daarvoor altijd effe een elastiekje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Van te lange boutjes of andere trillende dingen zal de motor geen last hebben,
volgens mij gaat het hier om een 660, daar zit een suikerpot filter op en de bougie schuin naar voren.

Last edited by FFAnders; 13/04/15 01:50 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
Mmm vreemd, de titel zegt oto en profiel zegt 660...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Had inderdaad een 660 en heb nu een OTO. Moet mijn profiel nog aanpassen smile
Het gaat hier in iedergeval om een OTO. Heb getest zonder filter maar tevergeefs! Nog steeds geen resultaat. Ik zie bij het aanduwen van de solex dat er benzine terugloopt door de overloopleiding. Dus dat lijkt me ook in orde.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Kijk eens of de bougie buiten de cilinder vonkt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Heb ik gedaan en hij vonkt

Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
Is de bougie nat of droog na een startpoging?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Is de bougie nat of droog na een startpoging?
Met andere woorden: is het een ontstekingsprobleem of een brandstof toevoer probleem?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Bedankt voor de reacties.
Ik zal morgen eens kijken na een startpoging.
Overigens niet verkeerd om te vermelden, ik had tevens ook de verstelbare gas/decompresseurstang aangepast. (Zie http://solex.nl/verstelbare-gasdecompresseurstang/) Zodat de gas hendel iets verder van het stuur afstaat. Voorheen vond ik bij het starten dat ik de hendel te ver in moest drukken. Deze kwam zelfs onder het stuur. Kan dit er ook iets mee te maken hebben?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
Dat zou best kunnen. Het decompresseurklep hoeft maar iets open te staan en je hebt meteen startproblemen.
Zeker even controleren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Daar verander je alleen maar de afstand tot het stuur/handvat mee, verder niets.
Als je kleine handjes hebt is het wel prettig als je het gas en de rem gelijkertijd kunt bedienen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Daar verander je alleen maar de afstand tot het stuur/handvat mee, verder niets.
Als je kleine handjes hebt is het wel prettig als je het gas en de rem gelijkertijd kunt bedienen.


Oke. had het verkeerd begrepen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Zie hieronder het resultaat van de bougie na een startpoging. Lijkt me toch sterk dat hier het probleem moet zitten aangezien ik hier helemaal niets aan heb gedaan en voorheen startte de solex vrijwel meteen!?!



Daarnaast heb ik nog een vraag wat het volgende nu doet.
Wanneer ik de gashendel in de positie druk van het starten, dan wordt een palletje naar beneden gedrukt die onder het filtersteun zit. Wat doet dit en kan dit er eventueel ook mee te maken hebben?

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja je moet zien dat je de decompressie niet indrukt wand dan start die natuurlijk niet met aan het vliegwiel met de hand te draaien kun je voellen of je compressie hebt of niet aan de weerstand als je comprssie hebt dan zou die moetten starten
gr pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885
Likes: 14
Dat is inderdaad de décompressiehevel. Verder ziet je bougie er droog uit. (Foto had meer gericht op de onderkant gekund).
Als je benzine retour ziet lopen dan blijft over: verstopte sproeier, te vast gedraaide sproeier, buisje naar venturi verstopt.

Probeer desnoods eens een beetje benzine boven in de carb. te gieten en dan te starten. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Als je benzine retour ziet lopen dan blijft over: verstopte sproeier, te vast gedraaide sproeier, buisje naar venturi verstopt.
De te vast gedraaide sproeier had ik nog niet bedacht John, wat gebeurt er dan?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: john meisters
Als je benzine retour ziet lopen dan blijft over: verstopte sproeier, te vast gedraaide sproeier, buisje naar venturi verstopt.
De te vast gedraaide sproeier had ik nog niet bedacht John, wat gebeurt er dan?

Dan is de kans erg groot dat de doorgang vernauwt en er geen brandstof door kan.
Gulden regel bij het monteren van de sproeier: vast is vast!


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Maar theoretisch zou een te vast aangedraaide sproeier niet kunnen aangezien ik hier niets aan gedaan heb en dat het blokje voorheen wel gewoon liep!?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Sproeier verstopt ?

Han

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Hoe kan ik de sproeier makkelijk schoon maken/blazen?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Met sleutel 9 losschroeven.
Probeer hem eerst door te blazen met wat perslucht, dat kan bv. ook met een spuitbusje power spray of zelfs met een fietspomp.
Als het vuil er zo niet uit gaat, dan laat je hem weken en probeer hem vervolgens uit te blazen.
Vermijd om hem door te raggen met staaldraad e.d., want je wilt de sproeiopening niet groter maken.
Terug in de carburateur draaien en NIET te vast.

Update:
Misschien zou je de bougie ook eens kunnen vervangen, op de foto ziet het er uit dat ze al veel werd gemonteerd.
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk wat het gevolg is van de "nat of droog test".
Als de bougie droog blijft na een vergeefse startpoging heb je een brandstofprobleem. Wordt ze nat dan ligt het aan de ontsteking, de vonk moet krachtig genoeg zijn onder compressie.

Probeer ook eens de laatste tip die John gaf, maar kijk uit dat je hem dan niet verzuipt door te veel benzine rechtsreeks in de carb te gieten.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik heb zojuist de sproeier doorgeblazen. Deze zag er op het eerste oogpunt al netjes uit. Toch doorgeblazen en schoongemaakt. Daarna terug gemonteerd maar tevergeefs. Ik ga verder zoeken en met jullie tips aan de slag.. Collega van me zei dat ik het waarschijnlijk moest gaan zoeken in de buisjes van de carburateur. Misschien dat er een deeltje in was gevallen bij het demonteren van de luchtfilter.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Heren, bedankt voor jullie reacties en hulp. Ik heb m zojuist aan de gang gekregen. Ik heb de carburateur gedemonteerd, helemaal schoon gemaakt en goed doorgeblazen. Waarschijnlijk toch ergens een vuiltje of iets dergelijks gezeten.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En nu rijen !


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 87 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
June
M T W T F S S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 73 (0.018s) Memory: 1.1967 MB (Peak: 1.5271 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-06-09 05:32:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS