Zo´n beetje alles wat ze hebben is made in China, niet de beste kwaliteit dus, ik heb een paar keer wat dingetjes gehad maar ze hebben nooit moeilijk gedaan.
Ik heb er ook geen problemen mee, heb heel wat van ze liggen, koop meestal het iets duurdere uit hun assortiment. die borenset oplopend met 0.1 mm bijvoorbeeld boort uitstekend maar die borensets waar er van elk stuk minstends 10 in zitten laat ik maar links liggen. draaibeitelset is niet alles, vaak zit de harpoint net iets scheef hardgesoldeerd op zijn drager en dan dien je deze heel erg bij te slijpen. hun tappen sets met oa metrisch fijn in allerhande maten tappen goed hoewel tap 1 en tap 2 feitelijk dezelfde tappen zijn dus even oppassen met goed voorboren anders wil tap 1 er niet in, die is alleen qua aanpunting iets anders dus tap 2 heb je alleen maar nodig als je in een potgat net twee gangen draad meer wil. Hun speedglas lashelm gebruik ik al jaren met volle tevrednheid
Oke, nu hoor ik wel degelijk wat anders. Dus ze hebben goede en minder goed producten. Lastig om dan te bestellen en alleen maar uitgaan van ervaringen van anderen is dan het advies.
Het beste is om zelf naar zo'n gereedschapzaak te gaan. Er zijn veel van dit soort bedrijven die dat materiaal verkopen alleen zit er dan geen HBM sticker op.
Bij montage van buba's een tip geleerd van mijn vader begin met monteren altijd bij het ventiel, wel de band overal naar het midden van de velg duwen.Bij monteren altijd eindigen bij het ventiel.Kijk eens goed naar een velg het midden is kleiner dan aan de rand dat is de ruimte die je nodig hebt om de band over de velgrand te krijgen. Nog een tip wacht met het vastdraaien van het smalle moertje tot je de band op heb gepomt het ventiel moet makkelijk naar binnen geduwd kunnen worden dan kan de hiel (ja zo heet de bandrand waar de staaldraad in zit)goed op zijn plaats komen vr gr Hans Welp
Ja vandaag nog iets technisch gedaan en dat kan ik weer over doen: een frans type kamzuiger krukas in een nederlands type carter gezet, dat past niet. bij de krukpen aan de achterkant van de krukas zijn code letter aanwezig, die steken net iets te ver uit en dan raken ze de krukas lager borgplaatjes, bij een frans model ligt er geen ring over het lager zoals bij de nederlandse uitvoering en dan liggen de borgplaatjes een ringdikte lager. Ik heb wel een krukas voor de nederlander maar daar heeft ooit iemand een moer M10 bij 1,25 op gedraaid in plaats van M10 * 1 dus dat draad is "verduwd" en in model snijden is lastig want de snijplaat hapt in de gleuf voor de borgring, dat word uren vijlen.
Ik heb wel een krukas voor de nederlander maar daar heeft ooit iemand een moer M10 bij 1,25 op gedraaid in plaats van M10 * 1 dus dat draad is "verduwd" en in model snijden is lastig want de snijplaat hapt in de gleuf voor de borgring, dat word uren vijlen.
Heb je al een geprobeerd om een (oude) m10x1 moer er op te draaien. Op het moment dat de moer niet meer met de hand te draaien is even een tikje met de hamer geven.Dit net zolang tot de volledige draad weer benut kan worden. Hierna nog 1 keer met een goede m10x1 moer eroverheen. Dit doe ik vaker op een vernielde draad. Beter dan snijden want er wordt geen materiaal weg gehaald.
Ik kan mij vaag iets herinneren toen ik in Boxtel op de koffie was... Wie heeft dat probleem ook gehad? Trommel? Wie heeft dat mooi opgelost? Jan?
Wat ik me kan herinneren John, is dat ik dan het hele tapeind er gewoon afzaag, krukas in de draaibank, boren tappen En een nieuw tapeind erin. Wel met de zware loctite, en even de spiebaan bijwerken. Minimaal 10:9 kwaliteit gebruiken, hij is dan beter als nieuw.
Ook een "draadveil" kan in deze uitkomst bieden. Of een gedeelde snijplaat, van binnenuit naar buiten draaien kan ook. Ligt er helemaal hoe zwaar de draad beschadigt is. succes!!
Dat is wel lastig als de moer en nog niet 1 gang opwil. Dit is overigens wel een methode die ik ook wel eens gebruik maar dan met een slagkopertje.
Ik dacht dat de draad M10x 1,25 was/is.
M10 * 1.25 is de draad voor de vliegwiel moer. Krukaskrukpen is bij 1 mm, draad opgezuiverd oa inderdaad met draad vijl, speciale messing moer voor getapt waarvan gedeelte nog maar getapt met de 2e tap van de set en niet de derde. krukas gemonteerd, loopt heel licht, ontsteking erop vonkte niet, bleek de condensator inwendig kortsluiting te maken, nu vonken als een tierelier. krukaspenbus gemonteerd, blijkt de krukas pen maar 9,6 mm te zijn, die gaat er dus weer uit.
Ik was dit weekeinde met de andere kant van de as schroefdraad bezig ,vandaar dat ik me vergist heb. geen probleem, wij weten allebij dat je wel weet hoe met een solex om te gaan/ eraan te werken
Afgelopen dagen veel draaiwerk gedaan voor Solex onderdelen en gereedschappen. Vorige week via MP een oud maar goed werkend MIG lasapparaat aangeschaft die nu prima van pas komt.
Een leeg lopende voorband dus voorwiel demonteren en met Bandelichtters tweee stuks de binnenband eruit. Even op pompen en het lek was snel gevonden 30cm voorbij het ventiel gaatje. Het was een rondje op de band met daarin de beschadiging. Komt dit door het bonsen van de rol op de buitenband als je over een hobbel rijdt. De banden zijn ongeveer iets meer dan 500km. Vanaf nieuw aangeschaft.
Het Velglint heeft de zelfde ritten vanaf nieuw. Dus ongeveer iets meer dan 500km en als ik die zie zijn die ernog steeds als niuw uit en in prima conditie. De nieuwe binnenbanden zijn alweer besteld.
Elke dag ben ik iets technisch aan het doen. Leerlingen geholpen met allerlei technische practicum opdrachten. Schema's, metingen lagerspeling cilinders enz..., Ook bezig geweest met een 4 gastester die even niet meer wil. Mechanisch en software matig bekeken. Ben er nog niet uit. Hulp van Bosch helpdesk is nodig.
Misschien niet technisch maar ook 1,5 kuub zand verschept naar de achtertuin 30 meter verder.
Afgebroken uitlaat gefixed van een Peugeot 206. Zonder brug, kruip door sluip door. 'T is dat ie van mijn zoon is, ik word te oud voor dergelijke laag-bij-de-grondse werkzaamheden
Tja John, heel herkenbaar helaas. Ik word eind dit jaar 65 (jij bent een stuk jonger volgens mij) en ik vind mezelf nog een hele vent, maar klusjes van een paar uur op je hurken of met een gebogen rug moet ik bezuren met een paar dagen kromlopen. Gelukkig heb ik een zoon die fysiotherapeut is, dus die kneedt dat er dan weer een beetje uit, maar echt soepel zijn de botjes dus niet meer.
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken. Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden. Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken. Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden. Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken. Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden. Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter
Oei red je dan een 24 uurs race nog wel ?
Dat was een beproeving vorig jaar ! Het rijden zelf geeft zo'n enorme kick, dat houdt je op het zadel. Er was een moment dat ik zelf niet meer af kon stappen, zò verkrampt was ik
nog iets technisch gedaan, weer lopen "schelden" op de kwaliteit van solex. ben voor de 24 uurs race ook aan het experimenteren met alleen maar originele spullen, (carter en gietijzeren cylinder) want een paar jaar terug oa voor een team twee solexen standaard geprepareerd ene liep perfect de andere wilde van geen kanten, omwisselen cylinders zelfde resultaat de snelle bleef snel de langszame langszaam.
DUS, onderbouw aan het maken, krukas netjes in carter, loopt licht, je voelt de afdichtings aanlegring iets wrijving geven op het lager ( ik gebruik twee onderleg ringen met die veren lipjes) dan koppeling erop en moer aandraaien, loopt nog steeds licht, dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar. blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.
alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .
nog iets technisch gedaan, weer lopen "schelden" op de kwaliteit van solex. ben voor de 24 uurs race ook aan het experimenteren met alleen maar originele spullen, (carter en gietijzeren cylinder) want een paar jaar terug oa voor een team twee solexen standaard geprepareerd ene liep perfect de andere wilde van geen kanten, omwisselen cylinders zelfde resultaat de snelle bleef snel de langszame langszaam.
DUS, onderbouw aan het maken, krukas netjes in carter, loopt licht, je voelt de afdichtings aanlegring iets wrijving geven op het lager ( ik gebruik twee onderleg ringen met die veren lipjes) dan koppeling erop en moer aandraaien, loopt nog steeds licht, dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar. blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.
alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .
......... dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar. blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.
alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .
Sommige spoelenplaten (met onbewerkte as) trek je bijna krom met eraf halen en zo nu en dan is er een bij die met een knal loskomt, lijkt me niet goed. Door het opschuren van dat as stukje gaat de spoelenplaat er makkelijker erop en eraf.
Het lager moet wel wat klemmen, om de krukas naar links op zijn plaats te houden.
het spoelenplaat lager niet , deze functie is alleen voor het hoofdlager in het carter weg gelegd , spolenplaat lager alleen om de krukas overeind te houden, iets negatieve speling moet om fretting te voorkomen (vorm van corrosie in een spleet) maar dat is het dan ook
Ja en nee. Je hebt wel gelijk, maar hoe vaak zie je niet dat de krukaspenmoer het zijdeksel raakt. Ik zorg ervoor dat dit lager ook de krukas naar links houd. Daarom zei ik "wat klemmen".
Ligt aan welk type solex, bij de oto is het spoelenplaat lager geborgd met een borgveer en heeft de krukas een klempassing op dit lager en het krukaslager niet, bij de 3800 is het net andersom en kan het spoelenplaat lager vrij bewegen en heeft het krukaslager een klempassing.
bij de oto is het hoofdlager met een plaat geborgd en de krukas heeft hiere helemaal geen perspassing nodig niet op 1 van de lagers, want de koppeling EN de lagers van de rol worden met bussen naar het hoofdlager toe getrokken en fixeren dus met de moer van de koppeling de krukas, alleen door krom slaan van de borgplaat van het hoofdlager kan je lager verschuiven en zo zorgen dat de krukpen tegen het carter komt. MAAR, dat is niet altijd het geval of jouw schuld: ook de kromme constructie en de slechte toleratie kan ertoe lijden dat de pen tegen het zijdeksel komt. de plaat is soms te bol, er zijn hoge en lage borgmoeren voor de pen, de pen heeft verschillende lengtes, de krukas heeft aan de achterkant meer of mindere borst die aanligt tegen het lager, moer borgringen en bigend lager borgringen zijn verschillend en de "uitdieping" in de krukwang ter plaatse van de krukpen kan verschillen, als alles bij elkaar verkeerd neergezet wordt heb je sowieso al een aanlopend geheel.
Bij de 3800 heb je de vaste lagerpassing bij het hoofdlager nodig, omdat daar de rol los op de krukas moet kunnen draaien is het aandruk verhaal niet geldig want dan loopt de rol vast, echt een kromme cent constructie.
Gisteren de uitlaat van Mirjam der scooter gerepareerd. De voorpijp is doorgerot dus die maakte een berg kabaal. Echt veel herrie. Een HD fatboy lijkter een piep muisje tegen. Er moet een nieuwtje onder want na 4 reparaties is hij echt op. Overal roest en scheurtjes. Ach al 16 jaar oud. Nieuwtje kost 35, dus valt wel mee.
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald. Witte bmx is nu zwart
"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in . Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :
Zo mag ik voor dochterlief dadelijk de band van de retroscooter oppompen... Die dingen lopen zó van de velg als je de bandenspanning niet op peil houdt. Gevaarlijk!!!
Hai Han waarom heb je dan niet gelijk de ketting gespannen hangt behoorlijk slap,als je as op het einde van de pad zit er zijn ook halve schakels vr gr Hans Welp
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald. Witte bmx is nu zwart
"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in . Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :
Hai Han waarom heb je dan niet gelijk de ketting gespannen hangt behoorlijk slap,als je as op het einde van de pad zit er zijn ook halve schakels vr gr Hans Welp
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald. Witte bmx is nu zwart
"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in . Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :
magneet op het balhoofd ???
groet ANdre
Worden dan niet alle kogeltjes naar de magneet getrokken ?? Die kleine ondingen wegen ja niks.
zijdekseltje lopen zoeken, bij montage van een restauratie blok kreeg ik de cylinder niet vlak op het carter, het zijdeksel bleef te laag met zijn pasvlak. blijken de gaten voor de bouten in het zijdeksel zo beroerd te zitten dat hij op zijn boutjes blokkeerde en zo niet omhoog kon, pas het derde zijdeksel pastte goed op dit blok, weer een bewijs van solex gebrek aan kwaliteits controle. aan de voorkant kreeg ik hem wel goed aan de achterkant bleef hij kieren .
Er zijn ook nog ronde vijlen en boren uitgevonden vroeger al en die zijn nu ook nog bruikbaar. Dus het zijkantje op de goede hoogte krijgen is dus wel mogelijk maar je moet er wel wat voor doen.
Er zijn ook nog ronde vijlen en boren uitgevonden vroeger al en die zijn nu ook nog bruikbaar. Dus het zijkantje op de goede hoogte krijgen is dus wel mogelijk maar je moet er wel wat voor doen.
Klopt helemaal, desnoods giet ik een nieuwe. meer bedoeld voor de onschuldige lezer die schroeft en verwacht dat het zonder meer past. Met jouw aanvulling staan ze mogelijk nog meer op scherp, moeten ze wel weten welke kant op te vijlen ( Boehoe Boehoe en die gaten zijn al zo groot )
gelukkig zat er in de doos met deksels nog wel passenden, ik vind vast wel een blok waar dat niet passende deksel beter op thuis hoort want die blokken weet ook wat. Heb er al diverse op een fraisbank extra moeten vlakken ( is wel goed voor de compressie, komt de zuiger hoger) maar ja niet idereen heeft een fraisbank
Een gevolg van te ruime toleranties of inderdaad slechte kwaliteitscontrole. Maak ik op mijn werk in de alu profielenbranche wel vaker mee. Profiel A, in de plus bemaat, moet passen in profiel B, in de min bemaat. In theorie moet dat altijd gaan, maar een kleine hoekafwijking, torsie of rechtheidsprobleem erbij en ik heb een huilende klant aan de lijn
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald. Witte bmx is nu zwart
"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in . Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :
magneet op het balhoofd ???
groet ANdre
Worden dan niet alle kogeltjes naar de magneet getrokken ?? Die kleine ondingen wegen ja niks.
Han
balhoofd wordt dan magnetisch en de kogeltjes trekken dan tegen het balhoofd aan
dat deed ik ook allemaal, de onderste was geen probleem, die druk je zo op elkaar. Maar toen ze allemaal bovenin goed lagen moest het balhoofdmoer nog aangedraaid worden, toen begonnen de problemen...
dat deed ik ook allemaal, de onderste was geen probleem, die druk je zo op elkaar. Maar toen ze allemaal bovenin goed lagen moest het balhoofdmoer nog aangedraaid worden, toen begonnen de problemen...
Han
Ja die kleintjes willen bij aandraaien nog wel eens opstropen en in nestjes gaan liggen, sommige balhoofden hebben dan ook wel een losse cup die je er zo in kan leggen en dan een draadring om aan te draaien. maar met beleid ( niet te veel "wakkelen") en stomweg door blijven draaien druk je ze wel op de plaats
De nieuwe uitlaat voor Mirjam haar scooter gemonteerd. Eerst iets beter passend gemaakt. Komt tenslotte uit China, maar het zit er netjes onder en werkt prima.
Tuin afvoergoot (4m) aangelegd en aangesloten op de riolering die ik eerder al had aangelegd.
Ik had een moestuin van 22 mm, maar die is nu weg. Eerst uitgegraven dan zand erin en dan de oude steentjes van het terras (24mm) eruit gehaald en dan weer in de oude moestuin gelegd. Ben je weer mooi van de straat een paar dagen.
Er komt een nieuw terras maar dat wordt gelegd want het zijn grotere tegel en er is best wat snijwerk te doen. Krijg je nooit zo strak dan de hovenier. Een 2 cm zand erop en dan weer betegelen.
Ohja ook nog een waterafvoergoot 4m aangelegd en aangesloten op het riool.
Vandaag ging mijn OTO '63 na een héle lange rustperiode i.v.m. onder andere tankrevisie weer in de wei. Foto's daarvan zijn in een apart draadje te zien!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
van het weekend een peperbus cylinder aangepast, gered van de schroothoop want een vorige eigenaar was een vastzittende zuiger er gaan uithakken en dat ging verkeerd, op laten boren naar een 50 cc kamzuiger toe van een sleutelgat. Het is toch al niet origineel meer dus, ook inlaat poort, uitlaatpoort en spoelkanalen op modernere manier uitgegutst, dat max 17 km kom je tegen woordig niet meer weg. Mocht het ooit origineel moeten, reserve setje waar niet aan gewerkt is ligt op de plank.
Leuk om te zien hoor. Het dekseltje niets aan doen toch?
Idd, met die 17 zou je tegenwoordig een boete voor krijgen omdat het zo langzaam gaat met de E-bikes van tegenwoordig.
Ik reed vorige week vrijdag naar school met een gangetje of 30, komt er een E-bike echt voorbij gevlogen, en dit op een smal fietspad. Eerst hebben we last van wielrenners maar het wordt straks nog erger denk ik zo.
Zo hadden de Spanjaarden het opgelost, een wat dieper dekseltje en een tussenplaat voor een betere doorstroming. De zuiger was kleiner dan een standaard peperbus en na boren/honen zit er nu een nieuwe peperbus zuiger in. Deze rijdt nu rond de 30+km/uur.
Zo hadden de Spanjaarden het opgelost, een wat dieper dekseltje en een tussenplaat voor een betere doorstroming. De zuiger was kleiner dan een standaard peperbus en na boren/honen zit er nu een nieuwe peperbus zuiger in. Deze rijdt nu rond de 30+km/uur.
grappig zo een tussenplaat, word de weglengte alleen langer maar het debiet niet ( want je hebt nog steeds maar hetzelfde doorstroom volume. als het eenmaal loopt kom ik ook met tussenplaten, kijken hoeveel en of dat scheelt maar dan wel met holle tussenplaten om het overstroomkanaal extra te benutten. kan ook met originele cylinders, je verpest niets, alleen langer boutje monteren ( oppassen dat ze wel ONDER de cylinderwand hoogte blijven vallen anders druk je de zuiger plat )
grappig zo een tussenplaat, word de weglengte alleen langer maar het debiet niet ( want je hebt nog steeds maar hetzelfde doorstroom volume. als het eenmaal loopt kom ik ook met tussenplaten, kijken hoeveel en of dat scheelt maar dan wel met holle tussenplaten om het overstroomkanaal extra te benutten. kan ook met originele cylinders, je verpest niets, alleen langer boutje monteren ( oppassen dat ze wel ONDER de cylinderwand hoogte blijven vallen anders druk je de zuiger plat )
Misschien hebben ze het wel bewust zo gemaakt, het gas hoeft met die plaat ertussen niet zo snel haaks de bocht om. De spoelboringen zijn zowel onder(1) als boven(2) zijn ook veel groter dan bij de Hollandse/Franse cilinders. Ook de kleinere zuigermaat is wel bijzonder én de krukas heeft een slag van 44 en zo kom je uiteindelijk weer aan de 49cc.