Deze week een Koffertje in orde gemaakt dat bij mij al 10 jaar stilstond. Voorzien van draaigas, heeft wel wat consequenties, carburateur en décompresseur moeten vervangen worden. Al met al goed gelukt, krukwang was zwaar aangeroest. Ontstekingsspoel verwisseld voor een droge, en deze op de verwarming gelegd. Proefritje gemaakt, topsolexje
Deze week een Koffertje in orde gemaakt dat bij mij al 10 jaar stilstond. Voorzien van draaigas, heeft wel wat consequenties, carburateur en décompresseur moeten vervangen worden. Al met al goed gelukt, krukwang was zwaar aangeroest. Ontstekingsspoel verwisseld voor een droge, en deze op de verwarming gelegd. Proefritje gemaakt, topsolexje
Nadat ik de missende spaken had vervangen, de band er weer op legde, vervolgens hem probeerde op te pompen, ging de lucht er weer zo snel uit dan als ze erin werd gepompt. Langs de binnenzijde trof ik, nadat ik er al één had geplakt, minstens nog een tweede fit. Het rubberen velglint is al op meerdere plaatsen gescheurd en her en der komen de spaaknippelkopjes er min of meer door. ik vermoed dat tijdens het weder opleggen van de band het velglint verschoven moet zijn geweest. Ik zou nu de spaaknippelkoppen met tape willen afschermen rondom de ganse velg. Zoals bij het blackenroll wiel, alleen liggen de spaaknippels daar weggewerkt in de opstaande nippelrand. Het wiel dat ik nu gebruik heeft die opstaande spaaknippelrand niet en heeft dus een vlakke binnenzijde waar de spaakkoppen genadeloos uitpuilen.
Ik heb voorhanden een soortgelijke Ducktape, en blauwe Tessa (afdektape). De (dure) Tessa past er mooi in, de Ducktape is breder. Nu zit ik te denken of ik best even wacht op een betere oplossing, als die er wel of niet bestaat. Zou de fietsmaker eventueel een nieuw lint kunnen maken??
En nu de buitenband er helemaal af is gehaald, bemerk ik toch wel dat er slag in het wiel zit.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als de velg verder niet beschadigd is dan is de slag er in een kwartier uit te halen. Dan hangt het er vanaf wat het uurloon en het humeur van de fietsenmaker is.
voor een eurootje of vijf doet een fietsenmaker dit wel het richten bedoel ik en met iets of wa wielrichter en wat handigheit ook best zelf te doen als het teminste goed gespaakt is groetjes pierre
De stalen vervangspaken zijn van premium kwaliteit en verdragen dan ook meer spanning dan de andere spaken in mijn wiel. Door de nieuwe spaken terug losser te zetten heb ik de opwaartse slag er bijna uit. Zijwaarts geeft het nog wel problemen. Ik ga een vakman zoeken die alsnog het wiel kan redden. Om het zelf te proberen kies ik best een ander slachtoffer, want het begint weer te kriebelen om te snorren.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Velglint kun je zo kopen maar tape werkt ook. Let wel op, hoe breder de tape, hoe moeilijker je band er op wil.
ik gebruik ook ducktape en scheur dat in op de goede breedte, bij afwikkelen van de rol scheurt die scheur dan mooi mee, de kant die je niet gebruikt blijft op de rol dan houdt je een halve halvolle rol en een halve heel volle rol over
Vanavond was het droog en donker. Prima omstandigheden om de gewijzigde LED verlichting te testen. Ik heb nu een reflector en lens ingebouwd. De lichtbundel is nu niet meer zo breed als met de Solex reflector en geeft goed zicht ook op 10 meter afstand. Dit komt op de foto niet zo goed over maar rijdend in het donker heb ik nu prima zicht. Dit gaat het worden.
Vanavond was het droog en donker. Prima omstandigheden om de gewijzigde LED verlichting te testen. Ik heb nu een reflector en lens ingebouwd. De lichtbundel is nu niet meer zo breed als met de Solex reflector en geeft goed zicht ook op 10 meter afstand. Dit komt op de foto niet zo goed over maar rijdend in het donker heb ik nu prima zicht. Dit gaat het worden.
Klopt, en ook nog verkeerd om gemonteerd. Dit om een smalle lichtbundel te krijgen. Dus het deel van de lens en reflector met de grootste diameter tegen het LED paneel aan. Er zal dus veel licht de verkeerde kant opgestuurd worden, maar er blijft genoeg over om de ruimte voor de Solex te verlichten. Ik ga de lens en reflector in de normale configuratie (diameter van klein naar groot) ook testen. Maar de huidige constructie voldoet zeker ook. Het vierkante LED paneel is kleiner dan de diameter van de lens. Feitelijk zou het in het brandpunt van de lens geplaatst moeten worden, maar dat gaat niet lukken.
omgedraaide wereld met positieve resultaten dus!! mooi toch, ben benieuwd naar de volgende resultaten. ik moet ook eens wat testen in het donker met resultaten, ff wachten tot de temp wat beter wordt, wil niet teveel in de kou zijn
Heb je daar ook nog een plaatje van hoe dat "verkeerd om" gemonteerd is ??
Nu is de "reflector" in feite een glimmende houder om de LED en de lens te koppelen. Het mooie van dat experimenteren is leerzaam en dat je uiteindelijk toch wat leuks creëert
Ik heb een foto gemaakt van het LED paneel op de koelplaat, een lens in de bijgeleverde reflector van klein naar groot (naar je toe) en een ingebouwd setje met de reflector van groot naar klein. Deze laatste geeft een relatief smalle lichtbundel naar voren.
Heb vandaag het motortje aan de gang gekregen Was een hele klus maar is gelukt. Met veel moeite de brandstof in de carburator gekregen. Klant had er 2 pompjes bij en achteraf waren deze allebei defect. Na montage nieuw pompje kwam er brandstof terug via slangetje. En toen we allebei hadden, zou je zeggen dat de motor het doet, maar niet dus. Na controle ontsteking, niet lopen. Toen carburator losgehaald en een ultrasoon-badje gegeven en alles was weer oké. Motor loopt en waardoor? Vuile carburator of de brandstofleidinghoogte in de carburator.
Heb vandaag het motortje aan de gang gekregen Was een hele klus maar is gelukt. Met veel moeite de brandstof in de carburator gekregen. Klant had er 2 pompjes bij en achteraf waren deze allebei defect. Na montage nieuw pompje kwam er brandstof terug via slangetje. En toen we allebei hadden, zou je zeggen dat de motor het doet, maar niet dus. Na controle ontsteking, niet lopen. Toen carburator losgehaald en een ultrasoon-badje gegeven en alles was weer oké. Motor loopt en waardoor? Vuile carburator of de brandstofleidinghoogte in de carburator.
het helpt om met een staaldraadje ( bijv van binnenkabel) via het gat van de spriere linksom achterin te steken naar de venturibuis, die wil nog wel eens dicht zitten, dat steken lukt alleen maar als je vooraf ongeveer een 70 a 80 graden bochtje aan het draadeinde buigt anders "vind" hij het gat niet, eenmaal erin buigt hij zichzelf er wel doorheen.
Gisteren Bij Leertouwer in soest 5 cylinder opgehaald, 1 van een peperbus ( restauratieproject) en 4 van een DO ( gesloten overstroompoorten). Leertouwer heeft ze opgeboord en gehoond. de peperbus heeft nu een 39 mm zuiger van een latere 50 CC kamzuiger motor, de DO cylinder zuigers van JRT, deze cylinder ga ik klaar stomen voor de race door de spoelpoorten te verlengen ( niet meer dat idioot kleine vlaggetje)en de uitlaat poort van boven recht en breed te maken. Het halfronde stukje van de spoelpoorten dat het gas naar achteren dwingt zal blijven staan anders gaat het gas maar recht omhoog in plaats van de hoek om.
wel mooi logo, heb pas een peperbus slot gereviseerd ( stralen en verven) maar daar stond zo lullig "RijwieL SoleX" op dat na het verven ( en dan nog wel spuiten, wat best wel dun is) de letters nagenoeg weg zijn.
weer een stukje verder met de peperbussen, tussendoor nog iemand uit de buurt geholpen met zijn 3800.
En dat zijn toch carters waar je echt heeeeeeeeeeeeeeeeel ver weg moet blijven met de hamer. gelukkig was de krukas al in zo een staat dat het totaal aanbod van Ad van Heerbeek ( carter met krukas kompleet) dan toch een goede oplossing is, geen corrosie gaten, geen getob met een lager dat zich niet of wel vast laat velsen
weer een stukje verder met de peperbussen, tussendoor nog iemand uit de buurt geholpen met zijn 3800.
En dat zijn toch carters waar je echt heeeeeeeeeeeeeeeeel ver weg moet blijven met de hamer. gelukkig was de krukas al in zo een staat dat het totaal aanbod van Ad van Heerbeek ( carter met krukas kompleet) dan toch een goede oplossing is, geen corrosie gaten, geen getob met een lager dat zich niet of wel vast laat velsen
en wat die peperbussen betreft, handig zo een boekje dat ooit door Peter Vennix beschikbaar is gesteld. kun je zien dat de originele carburateur ( Heb ik NOOOIT zo gezien) echt wel bedoeld was als goede carburateur: er zit een heuse luchtregel stelschroef in, al wat ik heb heeft dat niet en dat is qua weersafstelling steeds tobben ( zie bij pijl "1")
Bij pijl "2" waarom ik probleme ga krijgen bij de 24 uurs keuring, daar past op dat alu spruitstuk echt geen steeksleutel 10 op, zoals op tekening zie je ze niet , vaak staan ze ercht op het spruitstuk
Carter met krukas compleet is zeker een goede oplossing, ik heb er al een paar. Het lager moet je wel zelf erin zetten, dus ook borgen, en de krukas ook.
Nog eens bij RDW geweest voor kentekenkeuring. Meevaller: 134,33 euro ipv 162,20.
Per 1 maart zijn de tarieven aangepast. Nog steeds geld genoeg maar ja... Weer een Solex de weg op
???? ik was er op 4 maart.....
€162,33 betaald
Han
Als je mijn factuur eens naast de jouwe legt, en met allebei teruggaat, ik denk dat ze het zelf nog niet wisten vorige week, de ambtenaar in Elsloo liet al doorschemeren dat het voor hun ook een verrassing was vorige week.
Het zal hem toch zitten in die 5 of 9 aspecten, zie de tarieflijst.
Ik heb ook altijd voor 9 aspecten betaald, alleen nu niet.
De keurmeester heeft maar 3 aspecten bekeken... framenr, motornr, goedkeuringsnr. dus eigenlijk was die keuring met 75 euro ook al goed betaald geweest.
En ik maar zwoegen, dat het licht het doet, remmen perfect, spaken, lagers trappers nergens speling, dus waar voor je geld... nou nee.
vraag is dan hoe beoordeelt word hoeveel aspecten gecontroleerd dienen te worden, dat op zich is in ambtelijke taal naturlijk al een aspect dus dan staat de teller al op 1 en voor brommers komt de kleur niet op het kenteken dus dat aspect vervalt al ik zou zo zeggen dat als er een typekeur in staat 5 aspecten zouden moeten voldoen het VIN, het typekeur en ze hebben er een hobby in om de wielbasis te meten, dus doe die ook maar en dan de aanwezigheid van een motorblok met nummer dat is dus 5
Vandaag even lekker aan het sleutelen geweest. Kacheltje aan, muziekje dr bij. Voorvork vervangen omdat er een beugeltje om de rem te monteren ontbrak :
Maar ja hoe hang ik het blok nu op ?. Ach ja het houdt je van de straat.....
Mijn solex 3800 lekt brandstof en drupt dan op de krant en handoek.De tank heb ik al vernieuwd en die is lek vrij. Tevens een nieuwe brandstof pomp geplaatst en leidingen keurig aangesloten. Hoe nu verder...
Mijn solex 3800 lekt brandstof en drupt dan op de krant en handoek.De tank heb ik al vernieuwd en die is lek vrij. Tevens een nieuwe brandstof pomp geplaatst en leidingen keurig aangesloten. Hoe nu verder...
nee dan mis je een ophangbeugel die mee gestanst is met het blikwerk van het kroonstuk, en als je dat al opgelost hebt blijken de schetsplaten van het motorblok niet meer te kloppen want de gaten zitten daar anders ( bovenste gat)
Als je een nieuwe branstof tank koopt zit het filter erbij. Dit druk je in de aansluiting van de leiding die je daar vast draait. Dus er zit bij altijd een filter in de tank.
Heb inmiddels het lek gevonden bij de tank,langs de rand aan de onderzijde zit een lek. Als ik met mijn vingertoppen daar langs ga worden die nat van de brandstof. Er komt alweer een nieuwe tank mijn kant op. Na een telefonisch geprek met Arjen Tissing.
Heb inmiddels het lek gevonden bij de tank,langs de rand aan de onderzijde zit een lek. Als ik met mijn vingertoppen daar langs ga worden die nat van de brandstof. Er komt alweer een nieuwe tank mijn kant op. Na een telefonisch geprek met Arjen Tissing.
Groeten,
R Wiersma
Ik adviseer je om het nieuwe tankje even voorzichtig met lucht af te persen, tenminste als je iets van een compressor hebt of mogelijk iemand in je directe omgeving. Beetje zeepsop op de felsranden en ook bij de steuntjes en de aftapplug en je weet het binnen een minuut of hij dicht is. Let op dat je niet teveel druk op het tankje zet, dan kan er plotseling veel meer benzine in maar past hij mogelijk niet meer zoals het hoort.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik adviseer je om het nieuwe tankje even voorzichtig met lucht af te persen, tenminste als je iets van een compressor hebt of mogelijk iemand in je directe omgeving. Beetje zeepsop op de felsranden en ook bij de steuntjes en de aftapplug en je weet het binnen een minuut of hij dicht is. Let op dat je niet teveel druk op het tankje zet, dan kan er plotseling veel meer benzine in maar past hij mogelijk niet meer zoals het hoort.
Pas daar mee op, met een compressor, je blaast die tank zo op. Met een ½ bar erin kan je al 80 kilo optillen. Als je , bij wijze van, een opgeblazen luchtbalon op het tankje aansluit heb je al druk genoeg om een lek te vinden.
Ik zet een slangetje op de retour, de andere gaten afdichten en de tank in een emmer water onderduwen. Dan op het slangetje blazen. geen bubbels ??, tank dicht, wel bubbels
Tankjes worden door veel leveranciers aangeboden. Veel verschillen in kwaliteit. Sommigen splijten spontaan open, andere hebben te kleine boutjes bij de beugel, die trillen zichzelf dol. Van Arjen heb ik ze niet gehad dus ik weet niet hoe die zijn.
Ad van Heerbeek en Marcel van de Ven hebben goede. Voor Ad heb ik er een paar keer getest, alles ok
Heb twee maal een kunstoftank gekocht bij SolexMarkt Arjen Tissing. De eerst ging in het begin goed zonder probleem. De Solex motor ging in onderhoud en kwam daarna weer terug. Na wat ritjes ging de tank lekken bij de leiding steeds meer. Dus vervangen maar, de nieuwe lekte tussen de twee helften aan de onderzijde. Nu heb ik bij Ad van Heerbeek een nieuwe besteld. Dus maar afwachten of dit nu wel beter gaat worden.
Ad heeft een tijd geleden ook problemen gehad, en laat door diverse verhuurders eerst tankjes testen alvorens ze te verkopen. Ik rij op Aspen, dat kan anders uitpakken dan gewone benzine. De testen waren steeds succesvol.
Heb twee maal een kunstoftank gekocht bij SolexMarkt Arjen Tissing. De eerst ging in het begin goed zonder probleem. De Solex motor ging in onderhoud en kwam daarna weer terug. Na wat ritjes ging de tank lekken bij de leiding steeds meer. Dus vervangen maar, de nieuwe lekte tussen de twee helften aan de onderzijde. Nu heb ik bij Ad van Heerbeek een nieuwe besteld. Dus maar afwachten of dit nu wel beter gaat worden.
Het lijkt me niet dat je een nieuwe lekke tank hoeft te betalen. Ik neem aan dat de tankjes lekvrij de fabriek verlaten maar dat het schudden en trillen op een Solex toch het een en ander losmaakt.
Valt wel mee Johnnie, ik heb er vééééél, een paar jaar geleden wat probleempjes gehad met lekkages maar dat is goed opgelost. Het vervelende was toen dat het lekken pas maanden later begon. Ad heeft toen goed gereageerd en sinds die tijd veel tankjes besteld, probleemloos.
Een keer vreemd moeten gaan toen hij niet kon leveren, bleken de boutjes van de beugel te dun. Verkeerde besparing dus
laatst nog wat gepost over die bramen op een krukas naar aanleiding van dat TIK-TAK youtube filmpje. de kwaliteit in deze is echt een probleem gisteren weer een braam los getrokken. elke losse krukas ( die los komt vanwege een revisie) gaat op de draaibank ( overigens kan vijlen ook) om de bramen weg te steken en rond te maken, nadeel is wel dat hij niet tik-takt
Oh ja trouwens: dit is de krukas van een blok die lang had stilgestaan en die meteen weer moest rijden, krukasbigendlager vastgeroest, nou dan draai ik toch lekker met mijn aluminium drijfstang over het lager busje !! dat draait ook ( kijk maar die bus zit er nog op ) krukas ge glas parelt om de roest te verwijderen. schuurvondsten controleren is zeer aan te raden.
Nog eens bij RDW geweest voor kentekenkeuring. Meevaller: 134,33 euro ipv 162,20.
Per 1 maart zijn de tarieven aangepast. Nog steeds geld genoeg maar ja... Weer een Solex de weg op
Bericht van de rdw :
Hartelijk dank voor uw e-mail. U wilt weten, waarom er een verschil is in bedrag voor het laten kentekenen van een bromfiets. U geeft aan dat u een bedrag heeft moeten betalen van €162,33 terwijl een kennis van u een bedrag heeft moeten betalen van €134,33.
Na controle in het kentekenregister van beide kentekens DBH-..-Z en DBG-..-Z, ging het om dezelfde keuring voor het laten kentekenen van een bromfiets. In het totale bedrag van €162,33 is inbegrepen identificatie bromfiets, keuring bromfiets, het tenaamstellen en kentekencard.
Een bromfiets wordt gekeurd op 5 tot 9 aspecten. Echter, bij de bromfiets met het kenteken DBH-..-Z is de keuringsrapport, zie ook bijlage wat u eerder had toegestuurd naar de RDW, aangeslagen voor 4 aspecten. Door dat dit niet juist is aangeslagen door het keuringsstation, is dit dus ook de reden dat er een verschil is met het bedrag wat u had moeten betalen en uw kennis. In dit geval heeft uw kennis een meevaller gehad voor het betalen voor het keuren van de bromfiets. Er wordt geen naheffing gestuurd naar uw kennis.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk, Solex van €50, goedkope keuring....
Leuk voor de kennis, maar om nou te zeggen dat ie een koopje had.. Zo'n keuring, zo je het al een "keuring" mag noemen, kost nu bijna meer dan vroeger een hagelnieuwe Solex! Hoe leg ik dat mijn vader straks uit in het hiernamaals
Gelukkig heb ik de nieuwe brandstof tank ontvangen van Ad van Heerbeek,nadat ik de doos uitpakte zag ik dat het de juiste tank is de bevestiging klopt ook helemaal. Zojuist heb ik die weer gemonteerd tegen het carter en weer aangesloten netjes de leidingen weer aangedraaid. De tank gevuld en nu lek vrij. Gelijk even testen of de solex weer rijd en die starte binnen twee meter direct weer.
Leuk voor de kennis, maar om nou te zeggen dat ie een koopje had.. Zo'n keuring, zo je het al een "keuring" mag noemen, kost nu bijna meer dan vroeger een hagelnieuwe Solex! Hoe leg ik dat mijn vader straks uit in het hiernamaals Zo lang mogelijk uitstellen dus
Nou bij de hemelpoort zal de drukte wel meevallen. Ik had horen zeggen dat in de hel het beste orkest te horen was. En er was voldoende te doen voor iedereen en het was er warm dus kleding was niet nodig. In het vagevuur waren te veel vrouwen dus was het daar ook maar behelpen (mannen zaten een trapje lager ). En in de hemel schijnt het niet gezellig te zijn want er staat een portier die van iedereen wel wat weet af te keuren en er dus maar weinigen de kans krijgen om binnen te geraken. Het is er heel stil want ze kunnen voor die enkelen geen groot orkest huren. En bij die er zijn is het gehalte van de orkesten ook niet zo hoog dat ik er op zit te wachten om het te horen.
Ik lees de laatste tijd over verschillende prijzen voor keuring, voor ik naar de RDW ga heb ik alles voorbereid, bouwjaar bepaald en onderbouwd, technisch 100%, alle nummers goed leesbaar en welk type solex het is, op die manier kunnen aan aantal punten voor beoordeling vervallen????