Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen beide zuigers. De zuigers in mijn solexen zien er uit zoals de zuiger links op het plaatje. Uit de zuiger rechts is een hele hap genomen. Heeft dat te maken met de snelheid? Is een solex met de rechter zuiger sneller?
Als je die JRT zuiger gebruikt, komt de zuiger niet helemaal bovenin. Dus je hebt iets minder compressie. Dit kan een klein beetje vermogen kosten. De spoelkanalen worden wel weer beter benut door die grote openingen en zou misschien weer iets meer vermogen leveren. De JRT zuiger is ook ietjes korter en geeft iets meer benzine en lucht toevoer naar het carter wat misschien ook iets weer vermogen gaat leveren Het is allemaal een beetje kip en ei. Ga voor een gewone cilinder ook voor een gewone zuiger. Dat is eigenlijk het beste. Of het meer of minder benzine verbruikt geen idee, maar ach wat gebruikt nu een Solex.
Bedankt voor jouw duidelijke uitleg. Mijn solexen rijden goed met de gewone cilinder en gewone zuiger. Ik vroeg me gewoon af of er verschil was, maar dat valt dus wel mee
Ik heb besloten volledig over te gaan op zuigers met slotjes, zodra er een versleten is wordt het cilindertje uitgehoond tot 40mm en zo'n nieuwe zuiger erin.
Ik heb diverse alu cilinders en nu ook 2 gietijzeren met zuigers waar slotjes in zitten. Geen raggen meer in mijn uitlaatpoorten
Ik heb besloten volledig over te gaan op zuigers met slotjes, zodra er een versleten is wordt het cilindertje uitgehoond tot 40mm en zo'n nieuwe zuiger erin.
Ik heb diverse alu cilinders en nu ook 2 gietijzeren met zuigers waar slotjes in zitten. Geen raggen meer in mijn uitlaatpoorten
is honen nou bedoelt om er de smeergroeven in te maken of om de cilinder op maat te krijgen kan me voorstellen dat men een cilinder niet hoont van bv 39,5 naar 40,0 maar vooraf uitdraait/boort
Ik heb besloten volledig over te gaan op zuigers met slotjes, zodra er een versleten is wordt het cilindertje uitgehoond tot 40mm en zo'n nieuwe zuiger erin.
Ik heb diverse alu cilinders en nu ook 2 gietijzeren met zuigers waar slotjes in zitten. Geen raggen meer in mijn uitlaatpoorten
is honen nou bedoelt om er de smeergroeven in te maken of om de cilinder op maat te krijgen kan me voorstellen dat men een cilinder niet hoont van bv 39,5 naar 40,0 maar vooraf uitdraait/boort
Ik heb besloten volledig over te gaan op zuigers met slotjes, zodra er een versleten is wordt het cilindertje uitgehoond tot 40mm en zo'n nieuwe zuiger erin.
Ik heb diverse alu cilinders en nu ook 2 gietijzeren met zuigers waar slotjes in zitten. Geen raggen meer in mijn uitlaatpoorten
is honen nou bedoelt om er de smeergroeven in te maken of om de cilinder op maat te krijgen kan me voorstellen dat men een cilinder niet hoont van bv 39,5 naar 40,0 maar vooraf uitdraait/boort
Het zijn inderdaad smeergroeven. Met honen kan je ook heel nauwkeurig naar de maat toe werken die je wilt hebben. Het gaat dan over enkele honderdsten van een millimeter en niet om tienden. De voorbewerking, draaien/boren/slijpen is om de cilinder rond te maken tot een paar honderdste voor de benodigde maat, honen is de afwerking.
Het zijn inderdaad smeergroeven. Met honen kan je ook heel nauwkeurig naar de maat toe werken die je wilt hebben. Het gaat dan over enkele honderdsten van een millimeter en niet om tienden. De voorbewerking, draaien/boren/slijpen is om de cilinder rond te maken tot een paar honderdste voor de benodigde maat, honen is de afwerking.
Dat wel maar het gaat ten koste van de rondheid als de hoonstenen langs de poorten hobbelt. Een bus zonder gaten gaat beter dan met gaten. En het scheelt dag en nacht of het met een handdingetje met 3 stenen of een professionele met een steen gedaan wordt.
Dit vond ik op het www. Paar jaar geleden ook al eens geplaatst.
Om te beginnen is er een brochure verschenen van Mahle getiteld: Honen, maar dan wel goed! Daarin wordt beschreven wat er bij een goed hoonproces allemaal komt kijken. Ook het zogeheten plateauhonen komt aan de orde. Daarbij wordt het ruitvormige oppervlak tussen de hoongroeven vlak gemaakt. Het is zelfs mogelijk om uit te rekenen hoeveel olie in de hoongroeven kan worden opgenomen en welk dragend oppervlak de zuigerveren hebben. Er moet een bepaalde verhouding tussen de twee grootheden zijn, wil het inlopen goed verlopen. Het grote voordeel van deze hoon-wijze is dat de zuigerveren al heel snel een voldoende groot dragend oppervlak hebben om zowel het gas als de smeerolie op hun plaats te houden. Bovendien kunnen de veren hun warmte kwijt en kan de olie zijn smerende en koelende taken verrichten. Bij het reviseren moet er naar worden gestreefd de oorspronkelijke conditie zo dicht mogelijk te benaderen. De cilinders moeten rond en ciiindrisch zijn (binnen bepaalde grenzen) en de hoongroeven moeten voldoende volume hebben. Als het oppervlak vrij is van verbrandingsproducten en olieresten zijn de cilinders in orde. Soms is een lichte mate van honen nodig, al dan niet met een Flexihoon. Uiteraard is een set nieuwe zuigerveren nodig. Het is sinds kort mogelijk na het voorhonen (daarbij worden de maten voor het cilindrisch zijn gehaald) een laserbewerking uit te voeren. Daarna vindt er nog een hoonbewerking plaats die voor een zeer glad plateau-oppervlak zorgt. Met de laserstraal kan een 'normaal' hoonpatroon met ruitvormige groeven worden aangebracht čn geheel andere patronen. Daarbij worden er in een spiraalvormig verloop korte groeven in het oppervlak aangebracht die niet met elkaar zijn verbonden. Het groevenpatroon kan precies worden aangebracht waar het nodig is, dus over de slag van de zuigerveren of zelfs alleen maar bij het bovenste dode punt over ca. 20 mm slaglengte bij een bedrijfsautodieselmotor. Uit metingen is gebleken dat na de laserbewerking het inlopen sneller verloopt en dat het olieverbruik lager is dan bij plateauhonen.
in principe maak je een cylinder rond door te kotteren ( dit is een soort uitdraaien waar nu de beitel draaiet en het werkstuk stil staat, je krijgt dan een spiraalvormige groef waarbij de groeven bijna parallel lopen aan de zuigerveren, dat is niet gewenst en qua oppervlak te grof, door vakkundig honen haal je precies die draaigroef weg en dan houd je "krassen" over van de slijpsteen(korrels) die onder ca 60 graden staan net de zuigerveer dat transportteert als groef de olie naar alle regionen