die bouwlamp van 20 watt die ik onlangs gesloopt heb om daar een koplamp van te maken heeft als "spiegel" een relatief vlakke achterwand met een geschatte ingesloten hoek van ca 15 graden, geen gebogen ding dus zoals bij een gloeilampreflector om te focusseren maar terugkaatsvlak. lijkt me redelijk makkelijk zelf te maken van dunne plaatjes glimmend rvs of zelf te poljsten aluminium plaat
Die "reflector" in dat soort bouwlampen heeft weinig/geen functie om het licht naar voren te sturen en daarbij zit de lichtbron áchter de reflector en dat werkt met een gloeilampje ook nooit om het licht te bundelen.
De Led zelf straalt zijn licht uit over een hoek van ongeveer 120 graden, mogelijk dezelfde hoek als die glimmende plaat.
Wat je nodig hebt is een langwerpige reflector die weerkaatst en min of meer bundelt. Leds en reflectoren zijn een vak apart zelfs bij Maglite is het niet 100% maar het komt in de buurt.
Deze fabrikant heeft het wel begrepen hoe je het licht kunt bundelen.
Zie ik daar een reflector liggen van een zaklamp van de Action?
Heb ik mijn Solex, alleen maar strooi licht en geen bundel, moet er wel bij zeggen dat het originele lampglaasje er voor zit met de ribbels aan de binnenkant, die kan ik nog eens vervangen door een gladde.
Met een vacuumpomp.... Tsja, ik ben nou eenmaal gezegend met een werkgever die dat soort pompen heeft. Dit is een goedkoop alternatief, een venturie die met perslucht vacuum kan genereren. Vacuumpomp
Last edited by RobH; 13/12/1402:00 AM.
Make it idiot proof, and someone will make a better idiot.....
2 X Oto "61 & "65. Ander restauratie project, Mini classic "89. (Inmiddels afgerond, maar nooit klaar)
Misschien is dit een idee, ik heb de onderkant van een spuitbus als mal gebruikt, deze op een plaatje aluminium gelijmd (2K). In de plaat een gat geboord, alwaar vacuum kan gezogen. In de bodem van het blikje ook gaatjes geboord voor het vacuum. Plaatje polycarbonaat (lexaan) op de bodem gelegd en deze met een föhn (verfstripper) warm gemaakt tot deze zacht genoeg is om te vervormen. Vacuum aanbrengen en evt nog even naverwarmen met de föhn. Het resultaat is een mooie heldere lens. Uitzagen en klaar! Hierachter een dikke led spot geplaatst met een stukje electronica voor de stroombegrenzing, en je hebt een paal licht waar je U tegen zegt! Op de foto is te zien dat de led tot bijna tegen het glas aanzit, achter de lamp zit nl. de electronica.(past net) Het witte gedeelte is nylon. Enkel om de led vast te houden. Reflector is niet nodig aangezien de lichtstraal een hoek heeft van ca 10 graden.
Zo nog net op de valreep mijn achterwiel eraf gehaald om de spaakmaat op te kunnen meten. Morgen wil ik nieuwe inslagen op de beurs. Als ik de digitale schuifmaat mag geloven meet ik minstens 2,60 mm dikte op. Ze zijn allen ongeveer 21 cm lang. Ik haal zo meteen de band eraf om aan de nippel te kunnen, en om het nippelgat op te meten.
Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/1405:11 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het wiel mist twee spaken. Aan de tanwielzijde moet een ontbrekende spaak er langs binnen inliggen (met kop naar buiten); aan de remtrommelzijde is het andersom. Tussen de spaakgaten van de ontbrekende spaken zitten nog twee spaken. Van die twee spaken loopt de ene parallel, de andere kruist.
Zou ik alle spaken één voor één kunnen vervangen, zodanig dus dat ik het wiel niet hoef te richten na de klus?
En ik veronderstel dat ik er gerust nog eentje kan uitnemen (om die dan mee te nemen)?
De spaken die er nog op zitten lijken me nog goed, de meeste zijn nog loodrecht. Een paar zijn een beetje krom, al moet je om dit op te merken heel nauwlettend kijken.
Het nippelgat en de borst onder de nippelkop komt overeen met 5,35 mm.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vreemd dat links en rechts verschillend gespaakt zijn. Het gebeurt wel eens dat een spaak bij het inzetten een beetje gebogen moet worden. Als je deze voor het op spanning zetten niet recht drukt dan blijft hij "krom" , ook na het opspannen.
Altijd moeilijk om chrome te belichten met een ledspot. En met gedimde belichting duurt de sluitingtijd langer, moet ik ook langer niet bewegen.
Eigenaardig spaakmotiefje he, vind je niet? Het onderste gat is van hèt ventiel. Soupape(gat) noemen wij het hier, veelal maakt men van de Franse ou-klank dan een korte U.
Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/1410:16 AM. Reason: hèt ventielgat
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb een goede spaak eruit genomen om als voorbeeld mee te nemen. Zoals ik al zei en zoals je op de foto al zag, zijn de spaken beurtelings binnen-buiten in de naaf gezet. De naafgaten zijn allen gelijk, hiermee bedoel ik er is niet beurtelings een verzonken gat. Ook de hellingshoek van alle spaakkoppen (binnennaafs en buitennaafs) lijken me hetzelfde.
Ik besef ondertussen dat ik om een binnennaafse spaak te plaatsen dan één of twee buitennaafse moet losmaken. Gelukkig gaat het maar om één binnennaaf spaak.
Moet ik mij zorgen maken dat het wiel gericht blijft?
Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/1411:34 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Inderdaad apart gespaakt, ben benieuwd of je de maat tegenkomt want dit lijkt me niet de standaardmethode. Al is de Oto ook anders gespaakt dan de 3800...
Ik zal wat verschillende lengtes spaken meenemen, misschien zit de goede erbij. Tot dadelijk (ik kom vroeg en ben vroeg weer weg)
Vandaag in Ranst naar de beurs geweest... om 9 uur in de rij voor de kassa, behoorlijk lange rij. De oude loodsen kregen nieuwe dakplaten, daarom dit jaar bij de buren. Kleiner opgezet, minder interessant voor ons, Solexfans. Marcel vd Ven was er, en een standhouder had wat Solex-spulletjes ook nog voor redelijke prijzen. Enkele complete Solexen te koop, goedkoopste was een blauwe 5000 voor 150 euro, wel compleet. De duurste was een F4, was verkocht voor maar liefst 1500 euro
De temperatuur binnen was gelijk aan buiten, redelijk fris dus.
Pierre en Alian nog getroffen. Spaken 210 mm. had ik niet bij me, Marcel vd Ven zal hem verder helpen. Al met al wel een leuke beurs, maar vergeleken met andere jaren was het iets minder.
Helaas geen spaken kunnen vinden. Vandeven had wel de goede lengte bij, maar ze waren te dun en de nippels waren te klein. Daar valt eventueel met een rondelletje een mouw aan te passen. Ik besloot om het uiteindelijk toch goed te doen en op de juiste spaken te wachten. Heel attent van John die spaken bij had voor mij, te kort dan weer.
Toch nog wat spulletje bij Marcel gekocht. O.a. een nieuwe velgremset voor vooraan. Bij een Fransman die ook wat Solexspul verkocht heb ik een roestig 5000 zadel gevonden, intact maar wel een intens restauratie project. En dan heb ik nog een zadelframe van het zadelpentype voor een zacht prijsje meegenomen, ik ben niet helemaal zeker of het Solex is. Ik zal er nog foto's van op het forum posten.
De aangeboden Solexen waren zowat versprijd over de hele beurs, en bij sommige lag dan een hand vol Solex onderdelen in het kraam. Van concurentie was eigenlijk geen sprake, en dat was aan de prijzen te merken.
Pierre en John leuk dat jullie er waren, ik had jullie graag een drankje willen aanbieden.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ik vond het al bij al nog meevallen ondanks de mindere kleinere lokalen gr pierre
Het viel zeker mee Pierre, maar vorig jaar vond ik het een superbeurs. Daarmee vergeleken was het dit jaar iets minder, vond ik.
Een prima organisatie, maar idd een te steriele parochiale omgeving om de vetfraksfeer er in te houden. Ach volgend jaar weer lekker in de oude barakken met hun oorverdovende gesuis van de warmeluchtblazers. En hopelelijk terug aan 5 euro.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
het hele weekend achter de straalcabine gestaan ( buiten) en delen van hun roest ontdaan. O wat had ik het zaterdag koud, zondag maar een extra skibroek en body warmer onder de jas aan gedaan . Ik straal buiten want een kast lekt me toch altijd wel iets stof en anders komt me daar de werkplaats onder (extra) stof. nu nog de goede kleur groen gaan vinden
Vanochtend nog een blokje opengemaakt met een bijzonder carterdekseltje. Het rechtse plaatje laat een bijzondere drijfstang zien. Geen idee wat ermee gebeurd is, er staat wel een standaard onveranderde cilinder op (V1)
ik heb laatst een partij onderdelen gekocht en daar zaten alleen maar van dat soort drijfstangen bij, gelukkig kon je vanaf de sporen op de stang al zien dat er iets mee was. vaak zie je al iets als ze met een hamer en drevel hebben geprobeerd de pistonpen uit de zuiger te slaan, dan gaat hij krom en dan met een tang de drijfstang weer recht buigen dan kan hij weer. gelukkig zijn er de puch maxi drijfstangen dus aan drijfstangen geen gebrek .
ik heb laatst een partij onderdelen gekocht en daar zaten alleen maar van dat soort drijfstangen bij, gelukkig kon je vanaf de sporen op de stang al zien dat er iets mee was. vaak zie je al iets als ze met een hamer en drevel hebben geprobeerd de pistonpen uit de zuiger te slaan, dan gaat hij krom en dan met een tang de drijfstang weer recht buigen dan kan hij weer. gelukkig zijn er de puch maxi drijfstangen dus aan drijfstangen geen gebrek .
Tja, als men gewoon effe de zuiger een beetje warm maakt met een brandertje ofzo druk je de pen er zo uit toch. Ik doe dat iig zo. Zomaar een beetje warm is al genoeg, je hoeft je vingers en nog niet eens aan te branden.
Waardoor zou trouwens deze drijfstang zo krom zijn geworden?
Dat is maar een slecht uitgevoerde carter vullingen het ronde dopje is tot de laatste snik van cartervulling. He had nog iets beter gekunnen als de opsluitmoer geheel er af was gelaten en de krukas bus gewoon met metaallijm en met wat klinkwerk was verbonden. Als de dekselvulling van brons was gemaakt dan had deze motor nog best een tijd kunnen draaien. Hadden wij een dertig -veertig jaar geleden al eens bedacht. EN het bleef nog een hele tijd goed draaien.
Ik dacht laat ik eens de Amuse starten en wat denk je, wilde niet starten. Das ook de eerste keer. Effe onderzoeken en geen vonk. Ook raar. Nu bleek de condensator stuk te zijn. Andere erop en meteen starten. Waarom gaat nu zo'n condensator zo maar stuk denk ik dan. Het is nog een originele van der Heem. Zal wel ouderdom zijn. Op school eens op de tester aansluiten en kijken wat er nu aan de hand is.
Ook het reserve blokje laten draaien maar dat liep meteen zo ook de Amuse 2. Natuurlijk loopt de Zundapp met een klein trapje meteen.
Ik dacht laat ik eens de Amuse starten en wat denk je, wilde niet starten. Das ook de eerste keer. Effe onderzoeken en geen vonk. Ook raar. Nu bleek de condensator stuk te zijn. Andere erop en meteen starten. Waarom gaat nu zo'n condensator zo maar stuk denk ik dan. Het is nog een originele van der Heem. Zal wel ouderdom zijn. Op school eens op de tester aansluiten en kijken wat er nu aan de hand is.
Ook het reserve blokje laten draaien maar dat liep meteen zo ook de Amuse 2. Natuurlijk loopt de Zundapp met een klein trapje meteen.
Lekker weer eens uitlaatgassen in de garage.
Raar he dat zo'n condensator het ineens begeeft. Aan jouw youtube filmpjes te zien (ga daar vooral mee door!) staat die Solex toch gewoon in een verwarmde garage. Ok, een vd Heem condensator is best wel oud, maar dan toch. Blijven toch vreemde mankementen. De Solex van mijn vader zaliger stond altijd in een onverwarmde vochtige schuur en ik heb hem nog nooit horen klagen over een kapotte condensator. Kon ook niet want hij wist niet eens wat een condensator was.. . Die Solex deed het gewoon altijd. Het hele jaar door ermee naar zijn werk en tijdens de vakanties een "verre" reis. Pas problème. Wel ieder jaar een servicebeurt bij Stokvis in Rotterdam (De officiële Solex dealer/importeur in die tijd). Wellicht dat die condensator toen preventief werd vervangen
Dat heb ik met gloeilampen en andere dingen, ze doen het altijd tot het moment dat ze het niet meer doen.
Normaal is een condensator lucht en waterdicht dus een vochtige schuur merken ze niets van. De oude (ontsteek)spoelen wel , die VDH en SEV spoelen zijn opgebouwd uit isolatie papier en geïmpregneerd katoen en isolatielak, hier kan in de loop der jaren wel vocht indringen.
Ik ben ook benieuwd wat mijn metingen zullen brengen. Zo maar, om te weten wat er los is. Ik heb altijd de neiging om na te gaan waarom er iets niet meer doet. En dit is zo'n dingetje waaraan je niet direct kan zien wat er los is maar kan van alles zijn he.
Nog de originel van der Heem condensator... Die heb ik er al heel veel uitgehaald. Er komt een moment dat ie zijn tijd gehad heeft. Meest voorkomende ontstekingsstoring volgens mij
Vandaag de condensator doorgemeten en de capaciteit is 1,524 microFarad geworden ipv 0,18 microFarad. Dus sterk toegenomen. Er zit ook een kleine serieweerstand in. (lees doorlaat) 8 megaOhm ipv oneindige Ohm.
Ik ga hem ook in een testopstelling plaatsen en dan is kijken wat nu de Tauw is geworden. (lees oplaadtijd) Zal dit vergelijken met een goede condensator.
Iig hij werkt niet zo goed meer.
Vraagje aan de specialisten onder jullie: aan de onderzijde, moet dit helemaal vlak zijn of zit er een kleine bolling in. Deze kapotte is iets bol aan de onderkant.
Volgens mij hoort de bodem vlak te zijn, is overigens niet zo belangrijk. Niet Tobben maar weggooien dat ding of er een MKT condensator in maken.
Nou, ik gooi hem niet weg. Vind ik een beetje zonde want er staat mooi Van der Heem op enzo. Misschien ga ik hem repareren door een moderne condensator in te bouwen. Zit alleen te denken hoe netjes ik de felsrand kan ombuigen of iets dergelijks. Compleet we slijpen kan natuurlijk ook.
Ik denk dat hij aan het gassen is gegaan binnenin en daardoor is de onderkant lichtjes bol. Heel klein beetje maar hoor. Misschien daardoor.
Kun je mooi met de dremel doen, die bodem eruit slijpen. zie je niks van als het klaar is
Dat is inderdaad een leuk idee, ik heb er hier vanavond ook een stuk of 4 gemeten met origineel Van der Heem opdruk, 2 ervan gaven geen capacitieve waarde meer aan op de multimeter, de andere 0,220 en 0,228 microfarad. Overigens waren bij alle C's de bodems wat bol. Ik had ook nog 3 stuks fabrikaat SEV C's, allen strak vlakke bodem en ook rond de 0,220 microfarad. Kortom, voldoende spareparts voor het geval er eentje sneuvelt.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
bolle onderkant ? ik heb er heel veel met een bolle onderkant die allemaal goed werken. vooral die van Bosch die normaliter nooit stuk gaan zijn redelijk bol van onderen als je weet wat erin zit ( alu folie met vetpapier dus je kan een condensator makkelijk zelf maken met alu folie en huishoudfolie ) en dan aan beide kanten de alu folie omgevouwen dan houd je een bolle prop over dat past beter in een bolle bodem
Dat is wel een idee, die onderkant demonteren. (FF) Kijk dat ding uit elkaar halen is geen probleem, alleen hoe zit dat dan aan de bovenkant bevestigd. Kan ik daarbij? Het ding is tenslotte vanaf de bovenkant gevuld een 50 jaar geleden ofzo. Wie heeft hem als eens vanaf onderen gedemonteerd?
Die onderkant zal dan wel een beetje flauw bol zijn origineel zo te horen (Joan)
Morgen is een meetopstellingkje maken. Wel wel effe tijd tijdens de lessen.
Dat is wel een idee, die onderkant demonteren. (FF) Kijk dat ding uit elkaar halen is geen probleem, alleen hoe zit dat dan aan de bovenkant bevestigd. Kan ik daarbij? Het ding is tenslotte vanaf de bovenkant gevuld een 50 jaar geleden ofzo. Wie heeft hem als eens vanaf onderen gedemonteerd?
Die onderkant zal dan wel een beetje flauw bol zijn origineel zo te horen (Joan)
Morgen is een meetopstellingkje maken. Wel wel effe tijd tijdens de lessen.
gevuld: gewoon stampwerk was dat om dat "filmrolletje" erin te krijgen
Het blokje werd mij aangeboden voor revisie. Behalve de klei had de motor ook nog wat waterschade. Of hij heeft zwemles gehad, of heeft zonder luchtfilter in de regen gestaan.
Die bij mij wel en bij Joan verwacht ik ook wel. Carter+deksel, krukas, rolunit en ontsteking waren na opknappen nog bruikbaar. Drijfstang, lagers cilinder en zuiger (HD) zijn vernieuwd.
In de donkere dagen voor Kerstmis 2014, ben ik gestart met het project: meer licht uit de lichtspoel van mijn Solex. Via tips van Andre van Bijnen (dreke2) ben ik op zoek gegaan naar onderdelen. Samenvattend: ik heb een LED paneel nodig, een gelijkrichter en een weerstand. Met deze componenten (draadjes, klemmetjes, plakband en kit), een goede multimeter en een power supply heb ik diverse tests uitgevoerd. Met de power supply heb ik het LED paneel kunnen testen. Bij 9 V gaat er stroom lopen en je kan het amperage opvoeren tot 1 ampère volgens de meegeleverde beschrijving. Het spanningsverschil is dan 11,5 V. Ik heb ook de lichtspoel van mijn Solex (OTO overgangsmodel) getest. De Solex op de standaard, voorwiel los van de grond, de rol op de band en dan vol gas en meten maar. De spoel in combinatie met het vliegwiel produceert een vermogen van ongeveer 20 Watt bij 40 + km/uur. De eerste tests waren met het LED paneel en een normaal achterlicht lampje (6V, 2,4 W) parallel geschakeld. De standaard schakeling van de verlichting. Het LED paneel kan ongeveer 10 Watt vermogen opnemen en het achterlicht 2,4 dat is dus te weinig voor de lichtspoel en of het LED of het achterlicht zou het gegeven. Ik heb deze combinatie getest met een 10 Ohm extra weerstand in serie met het achterlicht. Deze combinatie bleef tijdens het testen heel, maar de stroomsterktes zijn min of meer kritisch voor het LED paneel en het achterlicht. De test met een 6 V, 7,5 W achterlicht zonder weerstand liet zien dat er bij 40+ km/uur, 0,37 A door het LED paneel ging en 1,05 A door het achterlicht. Maar als het achterlicht doorbrandt of los rammelt krijgt het LED paneel te veel stroom te verwerken en gaat gegarandeerd stuk. Het is beter om beide lampen in serie te monteren. Als het achterlicht doorbrandt of los rammelt wordt de stroomkring doorbroken en blijft het LED paneel heel. Deze combinatie heb ik getest met een 6 V, 7,5 W achterlicht. Er liep een maximale stroom van 1,12 A bij vol gas (43 km/uur). Deze stroomsterkte is te hoog voor het LED paneel. Ik heb als oplossing gekozen voor een weerstand parallel aan de in serie geschakelde lampen. Ik heb 4, 10 en 22 Ohm getest. Met 22 Ohm gaat er 46% van de stroom door de weerstand en 54% (0,7 A) door de lampen. Dit is voldoende voor een fel voorlicht en een zwak achterlicht. Dit gaat het worden.
Als ik een ander blok monteer, dan kan ik door de weerstand aan te passen (te verlagen) ook een sterkere lichtspoel gebruiken voor de verlichting.
Wat zijn de kosten? 10 Watt High Power LED paneel 1050 mA 9-12 V € 3,90 LED koelplaat € 3,53 Gelijkrichter 5 A, 100 V, € 1,82 Draad gewonden weerstand 22 Ohm € 4,54
Vlak voor kerstmis heb ik een testritje gemaakt en een filmpje opgenomen met de eerst genoemde constructie. Veel licht maar het risico op doorbranden was aanwezig.
De eerste foto geeft de gebruikte onderdelen, de tweede foto een testopstelling. Als je het voltage en het amperage opdraait krijg je 5 keer zoveel licht uit het LED paneel.
Je hebt inderdaad licht. Niet om de boel af te plassen maar ik ben en blijf van mening dat een LED gevoed moet worden met een bepaalde Stroomsterkte of spanning. Dat heb ik niet zelf verzonnen maar alle fabrikanten van deze lichtbronnen geven dat op in hun specificaties. Daarom werkt iedere fabrikant met omvormertjes die een bepaalde maximale spanning en stroom afgeven die voor de LED geschikt zijn.
Met een weerstand in serie met de LED en een variabele spoelspanning heb je ook een variabele stroom op de LED. Met een geschikte stroombron(schakeling) maakt het niet uit welke spanning er aangeboden wordt de uitgangsstroom blijft gelijk en de LED geeft bij laag en hoog toeren van de motor dezelfde hoeveelheid licht. Bij de armatuurtjes van b.v. werklampen.nl zit die stroombron ingebouwd waardoor ze geschikt zijn voor spanningen van 12 tot 48 volt.
Je hebt inderdaad licht. Niet om de boel af te plassen maar ik ben en blijf van mening dat een LED gevoed moet worden met een bepaalde Stroomsterkte of spanning. Dat heb ik niet zelf verzonnen maar alle fabrikanten van deze lichtbronnen geven dat op in hun specificaties. Daarom werkt iedere fabrikant met omvormertjes die een bepaalde maximale spanning en stroom afgeven die voor de LED geschikt zijn.
Met een weerstand in serie met de LED en een variabele spoelspanning heb je ook een variabele stroom op de LED. Met een geschikte stroombron(schakeling) maakt het niet uit welke spanning er aangeboden wordt de uitgangsstroom blijft gelijk en de LED geeft bij laag en hoog toeren van de motor dezelfde hoeveelheid licht. Bij de armatuurtjes van b.v. werklampen.nl zit die stroombron ingebouwd waardoor ze geschikt zijn voor spanningen van 12 tot 48 volt.
Klopt Ronald, deze led lampen doen het erg goed, al vele jaren een erg goede verlichting in de 24 uurs race. En dat op een lichtspoel. Die elektronica die daar inzit zouden jullie eens moeten "ontleden" Maar ook de led met de reflector zijn natuurlijk optimaal.
Huub, wat me in het filmpje opvalt en ik persoonlijk een beetje jammer vind is dat het lijkt dat je niet erg "ver schijnt" en dat het licht redelijk dicht bij de Solex "valt". Mogelijk gezichtsbedrog? Ik denk overigens dat LED specialist dreke2 zeker ook nog wel zijn plasje over dit onderwerp zal laten lopen! Let's wait and see/read
Last edited by RedFox; 25/01/1506:53 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Klopt Ronald, deze led lampen doen het erg goed, al vele jaren een erg goede verlichting in de 24 uurs race. En dat op een lichtspoel. Die elektronica die daar inzit zouden jullie eens moeten "ontleden" Maar ook de led met de reflector zijn natuurlijk optimaal.
In feite is "Het wiel" al heel lang geleden uitgevonden. De meest simpele schakelingen met Transistoren zijn al ouder dan dat de Solex als rijwiel bestaat.
Schakelingen als spanningbron of stroombron zijn al erg oud, kijk maar naar de regelbare voedingen waarbij spanning en stroom afzonderlijk regelbaar zijn. Zonder ingewikkelde "IC" of "chips" werken die ook prima.
Als je op Google het woord "stroombron intoetst dan wordt je op je wenken bediend.
Zelf gebruik ik nog wel eens een LM317 (toch een IC !!) en daarmee bereik je hetzelfde einddoel : het in de hand houden van een spanning die een LED kan verdragen .
Momenteel is er heel veel op de markt wat betreft LED uitvoeringen. Hierbij zitten er ook veel met een laag rendement en die geven soms meer warmte dan licht/Watt opgenomen vermogen.
De Led's van b.v. Cree hebben een hoger rendement dan de aangeboden, goedkope LED=chips. Kijk maar naar het bovengenoemde voorbeeld van "werklampen" . Daar zit maar 1 powerled in van 5 of 6 Watt en die geven enorm veel licht.
Als je iets zelf wilt bouwen, hartstikke leuk en leerzaam. Let er ook op dat de koeling optimaal is, dat is zeer belangrijk voor het rendement en de levensduur.
mooi mooi. ieder zijn ding, ik heb het iets anders benaderd, met een leddriver, constante stroombron dus. spoel iets afgewikkeld om de leddriver niet over te belasten, heb je ook geen last van overbelasten. tevens heb ik een lens in de koplamp gelijmd om een betere "straal "te krijgen en niet zo gespreid licht zie https://www.youtube.com/watch?v=2HN4RPbjWvc
ps ben inmiddels bezig met een nieuwe reflector, dit wordt ook weer vervolgt
Hier het simpele meetopstellingkje om na te gaan of de condensator nog goed was.
Foto 1: hoe het moet zijn (opladen en ontladen) Foto 2: wat niet goed is, dit komt door de inwendige seriesluiting naar massa van de condensator (18 MOhm) Foto 3: wat de capaciteit geworden was Foto 4: wat de capaciteit moet zijn.
Vandaag begonnen met een 3800 overgangsmodel van een klant. Deze mag straks naar de keuring voor het kenteken. Is nog ff werk aan: uitlaat gebroken, banden kaal, spatbord-stangen voor zijn afgezaagd(?), voorrem is een ramp, blokje lekt tussen de pakkingen. Ben dus weer lekker braaf.
Heb nog niet gekeken of er resten aan de voorvork zitten. En dan nog wel verdacht recht afgebroken. Heb het nog nooit gezien. Morgen eens goed gaan kijken. Nu eerst onderdelen bestellen.
Yep, de stangetjes zijn gewoon afgezaagd, geen restjes in de vorkpoten. Net het blokje schoongemaakt en nieuwe pakkingen gezet. Morgen de verlichting maken en dan begint het toch weer op te schieten.
mooi mooi. ieder zijn ding, ik heb het iets anders benaderd, met een leddriver, constante stroombron dus. spoel iets afgewikkeld om de leddriver niet over te belasten, heb je ook geen last van overbelasten. tevens heb ik een lens in de koplamp gelijmd om een betere "straal "te krijgen en niet zo gespreid licht zie https://www.youtube.com/watch?v=2HN4RPbjWvc
ps ben inmiddels bezig met een nieuwe reflector, dit wordt ook weer vervolgt
groet ANdre
onderdelen zijn eindelijk binnen, nieuwe reflector passend op 10 watt LED en lens, test resultaten uit de hand zijn veelbelovend, nu nog inbouwen en op rdelijk weer wachten
Daar gaat het om bij ledverlichting-op-den-Solex , het bundelen van het licht. De prijzen gaan omlaag en het aanbod omhoog, wat dat betreft gaat het de goede kant op
Daar gaat het om bij ledverlichting-op-den-Solex , het bundelen van het licht. De prijzen gaan omlaag en het aanbod omhoog, wat dat betreft gaat het de goede kant op
weer zit niet mee om te testen, wel goeie verwachtingen ook mbt de maatvoering, zijn weer een stukje verder
Pompjes pompjes pompjes en dit is nog maar de helft......3800 pompjes reviseren en dekseltjes verlijmen, daar heb je met de VdH pompjes geen last van, dat was kwaliteit.