Beste solexvrienden. Het volgende probleempje: De gasschuif wordt bediend met de grijze hendeltjes,echter om gas te minderen moet het rechtse hendeltje bediend worden. Bij een bocht naar rechts moet je je hand uitsteken en zodoende het hendeltje loslaten,waardoor de solex volgas gaat. Dit is niet zo handig! Weet iemand hier een oplossing voor??? (zie foto)
Ja, ik denk ook dat het niet anders kan! Heb geprobeerd de hendeltjes op het stuur om te keren en kijken of het systeem andersom bediend kan worden,doch dan kom ik helemaal verkeerd uit met de gasspaak. Deze loopt dan overal klem1
Juist dit systeem werk erg goed alleen is het wel een beetje uitvogelen met de plaatjes en afstandbusjes om het goed afgesteld te krijgen.
Roelof, gebruik jij dit ook op je Oto's? Ik heb hier een deel van het gasmechanisme verloren afgelopen zomer en de "restanten" zien er nog wel retro uit, de werking is echter moeizaam.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Dit probleem is al zo oud als de Solex zelf . Van der Heem heeft daar eens een artikeltje over gewijd in de vroege jaren 60, met tekeningetjes hoe op te lossen: met je linkerhand rechtsaf aanwijzen, de rechtervoet uitsteken, en meer van die ongein. Misschien staat het hier wel ergens op de site, of heb ik het als knipsel ergens liggen?
Dit is ook de reden geweest waarom ik mijn Solexen heb omgebouwd: gas loslaten = gas dicht bij mij, en zo hoort het voor de veiligheid ook
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan. Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan.Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.
Kan je toch op elke stand vastzetten, zeg maar cruise control
Dat is nouw Solex rijden, pijn in de kaak van het grijnzen tijdens een rit, pijn in de nek van het te kleine frame, en 3 dagen kramp in het rechter duim-kootje. Heerlijk!!
Daarin geef ik je gelijk FF. Daarom heb ik mijn 'gas om', weer 'gas om' gemaakt. Ik vind dat ook gewoon een goed systeem. Werd ook een beetje moe in mijn duimpje ervan.Als je draaigas erop zou maken, zou het geen probleem zijn. Maar ja dat ziet er niet uit he op een Oto.
Kan je toch op elke stand vastzetten, zeg maar cruise control
Jawel Jan, dat kan zeker. Maar toch ben ik terug gegaan. Gewoon een kwestie van smaak zeg maar. Voor mijzelf werkt het oude systeem gewoon prettiger, maar kan voor de ander andersom zijn. Het gasom systeempje wat ik toen had aangepast werk wel perfect. Licht en precies. Echt zo'n lekker friemel klusje. Uren mee zoet.
Je zou het spaaksysteem kunnen vervangen door een kabelaansluiting. De kabel wordt dan langs boven aangesloten om de gasschuif te bedienen, het veertje moet dan rechts verticaal zoals bij een 4800 of schuin horizontaal boven zoals bij een 4600. En aan het stuur moet dan een draaihendel om gas "te geven".
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als ik het goed begrijp heeft Hans een OTO en daar ligt het wat anders. Behalve dat de veer de gasnemer de andere kant op trekt om de toevoer af te sluiten moet er ook een stukje plaatwerk gedaan worden om het geheel goed te laten werken.
Bij een 3800 of 4800 is er veel minder werk voor nodig om de werking om te keren.
Overigens, bij een 4800 zit het er al standaard op. Het oude systeem met dat halve tandwieltje in de gashendel werkt vele malen beter dan met die rare schuifjes in de hendel
Dat is idd een onbruikbare tip van me, want anders dan bij een 3800 zit de gasschuif aan de andere kant van de carburateur. Het lijkt me onbegonnen werk om daar tussen te friemelen. Ik neem aan dat de carb eerst moet worden gemonteerd om de aanpassingen te kunnen uitvoeren?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
OK, Ik weet genoeg en laat het maar zo! Het rijdt niet minder. Beetje oppassen voor de linkerbocht! In ieder geval allen bedankt voor de tips! Heb trouwens de valbeugel op de onderste bouten geplaatst. Oogt inderdaad een stuk beter!
OK, Ik weet genoeg en laat het maar zo! Het rijdt niet minder. Beetje oppassen voor de linkerbocht! In ieder geval allen bedankt voor de tips! Heb trouwens de valbeugel op de onderste bouten geplaatst. Oogt inderdaad een stuk beter!
groetjes,Hans
In de jaren 70' verkocht Tandy compacte knipperlichten om achteraan op het bagagerek van de fiets te monteren. Misschien is dat wat, tegenwoordig kan het ook draadloos.
Ik zit even zo maar wat te denken, heb zo geen voorbeeld bij de hand;
Is het een idee om de koperen bus die in de carb de brandstof doorlaat te demonteren. De bus een kwart slag draaien en dan weer aan het plaatje van de gasspaak te solderen ?
Wanneer dat kan lijkt het mij de meest simpele en mooie oplossing.
Die draadloze richtingaanwijzers lijkt me wel wat. Op het net de SIGNAL POD gevonden voor 39 euro.Kan je dus gewoon met beide handen aan het stuur blijven!
Inmiddels thuis en gelijk de schuur ingegaan. Volgens mij moet deze manier werken, en nog geen 10 min werk :
Plaatje in de bankschroef, met schroevendraaier voorzichtig koperen bus losdraaien. Gat in het plaatje rondvijlen, koperen bus op de gewenste positie in de carburateur doen. Solderen : klaar.
Ben alleen door de soldeerspullen heen en kan het dus nog niet uitproberen.
Ik ga dit t.z.t. eens bekijken. Bedankt! Richtingaanwijzers is denk ik ook geen oplossing! Kunnen ze alleen achter je zien welke kant je opgaat. Aan de voorkant is veel belangrijker!
Ja, en nu nog een stationaire stelinrichtingkje maken. Dan pas kun je een perfect toerental inregelen. Je moet wel heel veel mazzel hebben om precies en goed toerental te hebben. succes.
Gewoon met de gasspaak. Het is een precies plaatje, wat niet veel mag afwijken van deze. Anders komt de spaak verkeerd uit, gaat het te zwaar voor je duim, kun je niet goed afstellen of het gaat rammelen. Lekker effe puzzelen maar dan heb je ook wat. En dit doe je/maak je niet in 10 minuten. Ook je basis stand van de gasschuif moet je effe uitvogelen.
maar hoe kom je zo uit met je gas spaak, want de verhoudingen kloppen nu niet meer, zet je de spaak op het kortste stuk en de veer op het langste ( hefboomverhouding)
het eerder genoemde "omsolderen" is een redelijk en snel alternatief en altijd "her in stelbaar" door het plaatje iets ander te solderen, bij goed solderen is er zelfs een stationair stand te bewerken alleen dan wel oppssaen dat de stand "vol gas" wel echt vol gas is en niet dat de boring net even verkeerd staat. beste is boor 6. 5 in de gaten te steken dan staat hij vol open en dan het plaatje erop te leggen tegen de blokkering aan, aan te tekenen wat de stand is en dan zo vast te solderen
Het werkt, alleen loopt hij nu nog te hoog stationair, niet helemaal juist gesoldeerd. Ik ga het morgen op de Joan manier proberen, wordt vervolgd, de basis is iig goed.
maar hoe kom je zo uit met je gas spaak, want de verhoudingen kloppen nu niet meer, zet je de spaak op het kortste stuk en de veer op het langste ( hefboomverhouding)
het eerder genoemde "omsolderen" is een redelijk en snel alternatief en altijd "her in stelbaar" door het plaatje iets ander te solderen, bij goed solderen is er zelfs een stationair stand te bewerken alleen dan wel oppssaen dat de stand "vol gas" wel echt vol gas is en niet dat de boring net even verkeerd staat. beste is boor 6. 5 in de gaten te steken dan staat hij vol open en dan het plaatje erop te leggen tegen de blokkering aan, aan te tekenen wat de stand is en dan zo vast te solderen
De plaat opnieuw gesoldeerd, op de manier zoals Joan voorstelde met 6.5mm boor in de carb.
Restjes soldeer weggevijld, bus geplaatst en het werkt. Uitzetten is geen probleem, wanneer je van stationair in 1 keer naar de decompressie gaat. Dan heeft ie geen tijd om op toeren te komen.
Het enige is dat het plastic ringetje is gesmolten tijdens het solderen. Ringetje was uitgehard en dus niet uit het plaatje te krijgen. Weet iemand of die nog te krijgen zijn ?
Goed bedacht die plooiing voor de veer. @ Han: ik probeer er iets bij voor te stellen. volgen er nog foto's? Toffe inbreng van iedereen, er worden weer knappe ideeën gedeeld.
Ja, inderdaad straffe ideeën!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Even een kleine tip betreffende het vervangen van het ringetje in het gasplaatje. Een pakkingringetje van de benzineleiding in de carburateur in een OTO past precies in het gaatje van het gasplaatje. Als je dat aan beide kanten even ver laat uitsteken en een beetje warm maakt kun je het tussen een bankschroef voorzichtig een beetje pletten. Het is resultaat is een perfecte vervanging van het oude ringetje, wat weer jaren meegaat.
Bedankt voor de moeite Han, dat ziet er voor de OTO inderdaad "recht toe - recht aan" uit. Ik heb nog een aantal "spare" carburateurs liggen en zal er eens eentje op die manier modificeren.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Toch blijf ik met de vraag zitten, hoe stel je het stationair toerental af. Als ik mijn schroefje en halve slag indraai dan liep hij al te hard stationair.
Er zit en aanslagnokje op de carburateur waar het plaatje tegenaan komt in ruststand en als het goed is blijft het gasschuifje iets openstaan voor stationair.
Beste Geert, Kan ik zo'n carburateurtje van je kopen? Of hoe kom ik aan een extra plaatje + bus. Ik wil n.l mijn carburateur origineel houden,want er is nieuw niet aan te komen!
als je je carburateur wilt smelten is het handig om hard te solderen, dan ploft hij onder je handen in elkaar. als je tin niet vertrouwd qua sterkte ( dat kun je wel in situ solderen) dan dien je de gasgever en het plaatje in de juiste stand te fixeren, uit de carburateur te nemen en dan te solderen, er is een laagsmeltende soldeer ontwikkeld speciaal voor water en gasleiding dat veel hoger qua T ligt dan tin maar aanzienlijk lager dan zilver ( en ook veel goedkoper) nadeel is wel dat het de vlam niet te lang mag zien want dan gaat het schuimen omdat een gedeelte van de legering verdampt
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen? Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?
Ik heb het met universele soldeer in de vlam op de carburareur gedaan.
Han
Lijkt me ook prima. Zoveel heeft het niet te houden. Ik vind trouwens de originele constructie prettiger, maar dat is een kwestie van smaak. Op langere afstanden wordt je duimpje toch wel wat moe denk ik.
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen? Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?
vooral dat messing van het busje geeft de warmte heel goed door en die geeft het weer aan de carburateur en dat smelt. wil je twee delen aan elkaar solderen dan MOETEN beide delen minimaal de smelt temperatuur van het soldeer hebben, anders plakt het niet, dus alleen het plaatje warm (heet) maken is niet afdoende.
Ik denk dat "gewoon" solderen voldoende zal zijn, maar wat is er mis met hard solderen? Als je de stand van het koperen pijpje/busje goed fixeert kun je toch hard solderen aan het plaatje dat op dat moment niet aan de carburateur vast zit?
vooral dat messing van het busje geeft de warmte heel goed door en die geeft het weer aan de carburateur en dat smelt. wil je twee delen aan elkaar solderen dan MOETEN beide delen minimaal de smelt temperatuur van het soldeer hebben, anders plakt het niet, dus alleen het plaatje warm (heet) maken is niet afdoende.
Ik snap wat je bedoelt Joan, maar snap jij wat ik bedoel? Je kunt toch dat messing busje aan het plaatje (hard) solderen terwijl het niet in de carburateur zit? Vandaar dat ik zei eerst goed de stand van het busje fixeren.
Kan allemaal. Zachtsolderen met Tin/lood of Tin/Zilver dan heb je een temperatuur nodig van 180 > 220 graden. Als alles niet ver boven die temperatuur komt dan gaat het goed. De carburateur (ZAMAK) smelt bij 360 graden !! Het voordeel van in de carb. zachtsolderen is dat alles mooi uitgelijnd blijft. In dit geval wel de boor voor uitlijning van onder in de carb. en bus/gasklepje steken. Vanaf de bovenkant kan het Venturiebuisje in de weg zitten.
Met hardsolderen komt de temperatuur ver boven de 600 graden dus dat moet buiten de carburateur. Het uitlijnen heeft dan wel meer aandacht nodig.
ff niet opgelet met hardsolderen, zie resultaat baaaaaaalen dus, wel weer opgelost hoor groet Andre
ja de vlam aaiend over de plaat en dan de warmte in het messing laten trekken. veel hobby branders met kleine wegwerpflesjes oa hebben een te kleine felle vlampunt, een ander opzetstuk met een bredere getemperde vlam is dan beter maar die zie je niet veel