Geen trekkracht meer, met wind mee goed lopen, met wind tegen niet. Uitlaatpoort zat wat kool in en o-ring vervangen, alles schoongemaakt en kijken hoe het nu gaat.
Heb er nog niet zoveel vertrouwen in omdat ik nog weinig compressie heb. Eerst maar s in de praktijk proberen en dan zien we wel weer.
nieuw project verlichting 2 X 10 watt led uiteraard begin gemaakt, nog even ! afwerken
groet ANdre
Bij de Aldi lag een bouwlamp met 20 watt led op 240 volt een aangezien Led zelf nooit op 240 werkt heb ik deze gekocht, uit elkaar gehaald en inderdaad er zit een trafo met gelijkrichter in voor 36 volt. lamp op 3 kleine 12 volt accuutjes gezet en inderdaad "walhalla" aan licht. de led gaat dus uit de veel te grote bouwlamp in een kleiner brommer koplamp WEL met koelribben uit een powerbank voor een versterker die ik ooit eens gesloopt heb
Ja normaliter zet je een weerstand in serie om de stroom binnen de preken te houden maar met batterijen (accus) lukt het wel, niet de max output vragen maar LEDs hebben een "schijn" traject, boven hun drempelspanning gaan ze schijnen en bij opvoeren van de spanning gaan ze steeds harder schijnen tot ze doorbranden omdat de spanning zo hoog is dat de stroom teveel word voor die beestjes en dan brand je ze uit zo ver moet je dus niet gaan . en goed koelen want anders gaan ze er alsnog aan. Er komt een koplamp op ala flash/6000/5000 dus tussen het (hoge vespa) stuur en niet zo een klein K-ding als in de plastic kap moet
Ja normaliter zet je een weerstand in serie om de stroom binnen de perken te houden maar met batterijen (accu's) lukt het wel, niet de max output vragen, maar LEDs hebben een "schijn" traject, boven hun drempelspanning gaan ze schijnen en bij opvoeren van de spanning gaan ze steeds harder schijnen tot ze doorbranden omdat de spanning zo hoog is dat de stroom teveel word voor die beestjes en dan brand je ze uit zo ver moet je dus niet gaan. en goed koelen want anders gaan ze er alsnog aan. Er komt een koplamp op ala flash/6000/5000 dus tussen het (hoge vespa) stuur en niet zo een klein K-ding als in de plastic kap moet
Maar daarom pas je de serieweerstand toch ook aan. (U=IxR oftewel I=U:R) LED's uit mijn tijd waren stroomgevoelig, niet spanningsgevoelig. Zolang je het limiteerde tot een 20 tot 30 miliAmpere was er niets aan de hand. Kan me legio keren herinneren dat ik een LED op 220 had aangesloten, waarbij het enige irritante was dat ik de fase niet had gelijkgericht en je een irritant knippertje in je LED kreeg als je er van weg keek. Of zijn deze modernere LED's weer anders?
van die "blokled"s weet ik het niet, er zitten er een hele boel in serie en parallel en zamen is het een lichtzee van dat blok dat ik nu heb is de open ingangs spanning 36 volt hoe dat inwendig geschakeld is geen idee. opgegeven is dat hij 20 watt is en bij 36 volt is dat dan iets meer dan een 1/2 ampere met een 6 ampere uur accupakket denk ik dan ca 6 uur licht te hebben voordat de spanning zo ver in elkaar klapt dat de LED stopt
Ah, een (ingegoten) LED-matrix dus. Niet echt een makkelijk uitgangspunt om mee te gaan experimenteren. En 20 Watt (+ achterlicht) is uiteraard wel een beetje erg veel voor een lichtspoel van een brommer lijkt mij. Wel een enorme bak licht zeker?
Met een beetje elektronica maak je een stroombron die, bij voldoende spanning, de LED nooit kan overbelasten.
De 7805 en 7812-jes vlogen je bij mij vroeger om de oren, ook de zwaardere spanningsregulatoren voor koelplaatmontage. Zo verdomd handige dingen waren dat, dus snap wat je bedoelt.
Met een beetje elektronica maak je een stroombron die, bij voldoende spanning, de LED nooit kan overbelasten.
De 7805 en 7812-jes vlogen je bij mij vroeger om de oren, ook de zwaardere spanningsregulatoren voor koelplaatmontage. Zo verdomd handige dingen waren dat, dus snap wat je bedoelt.
Wellicht een beetje off-topic, waarvoor op voorhand mijn excuus, maar ik ben nu toch inmiddels wel nieuwsgierig Fidoboy welk type Solex je zelf hebt aangeschaft om aan te sleutelen of om mee te rijden en waarmee de overige forumleden je van dienst kunnen zijn met "tips & trucs", tenslotte is dat een wezenlijk onderdeel van de hobby, althans in mijn beleving.
Last edited by RedFox; 19/11/1404:19 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Met sterke vliegwielmagneten en een degelijke lichtspoel kom je een heel eind (tot de eindstreep ?? ).
Persoonlijk werk ik niet met weerstanden om de stroom te begrenzen bij een variërende spanning.
Met een beetje elektronica maak je een stroombron die, bij voldoende spanning, de LED nooit kan overbelasten.
Ronald
gewoon te koop een leddriver afgestemd op de te gebruiken led, gelijkrichter(voorzorg nog verder aan het testen) ervoor en de spoelspanning temmen zodat die niet boven de maximale spanning van de ledriver komt. FF zoeken en je weet het ik gebruik een 10 watt led 900 mA 1100 lumen en een led driver 5-32 volt ingangspanning 900 mA uitgangstroom met ingebouwde gelijkrichter
goed opgelet ANdre, ziet niet iedereen maak het ook zelf oftewel ik soldeer alles an mekaar en het werkt zal bij de volgende test de volgorde vastleggen en op het forum zetten
Wellicht een beetje off-topic, waarvoor op voorhand mijn excuus, maar ik ben nu toch inmiddels wel nieuwsgierig Fidoboy welk type Solex je zelf hebt aangeschaft om aan te sleutelen of om mee te rijden en waarmee de overige forumleden je van dienst kunnen zijn met "tips & trucs", tenslotte is dat een wezenlijk onderdeel van de hobby, althans in mijn beleving.
Maar al te waar Geert. Ik heb vorig jaar mijn 3800 verkocht, samen met mijn BMW K100RS SE (snik) wegens een ophanden zijnde verhuizing naar een andere woonplaats. Op dat moment had ik eerlijk gezegd niet erg veel op met de Solex en deed er ook zeer weinig mee want was me niet bewust dat onderdelen nog zo ruim voorhanden waren. Sinds kort begint het toch te kriebelen (na een keer "per ongeluk" op dit forum beland te zijn) en ben ik mij aan het oriënteren wat ik nu voor die 3800 terug wil. Ik probeer dit maal ook zo goed beslagen als mogelijk ten ijs te komen door er zoveel mogelijk over te leren en te lezen zodat ik niet verplicht ben om een volledig gerestaureerde blinkende Solex te kopen omdat ik er zelf niets over weet of mee kan. Ik zit hier momenteel dus eigenlijk mijn "spoedcursus Solex" te doen
Met sterke vliegwielmagneten en een degelijke lichtspoel kom je een heel eind (tot de eindstreep ?? ).
Persoonlijk werk ik niet met weerstanden om de stroom te begrenzen bij een variërende spanning.
Met een beetje elektronica maak je een stroombron die, bij voldoende spanning, de LED nooit kan overbelasten.
Ronald
gewoon te koop een leddriver afgestemd op de te gebruiken led, gelijkrichter(voorzorg nog verder aan het testen) ervoor en de spoelspanning temmen zodat die niet boven de maximale spanning van de ledriver komt. FF zoeken en je weet het ik gebruik een 10 watt led 900 mA 1100 lumen en een led driver 5-32 volt ingangspanning 900 mA uitgangstroom met ingebouwde gelijkrichter
Met sterke vliegwielmagneten en een degelijke lichtspoel kom je een heel eind (tot de eindstreep ?? ).
Persoonlijk werk ik niet met weerstanden om de stroom te begrenzen bij een variërende spanning.
Met een beetje elektronica maak je een stroombron die, bij voldoende spanning, de LED nooit kan overbelasten.
Ronald
gewoon te koop een leddriver afgestemd op de te gebruiken led, gelijkrichter(voorzorg nog verder aan het testen) ervoor en de spoelspanning temmen zodat die niet boven de maximale spanning van de ledriver komt. FF zoeken en je weet het ik gebruik een 10 watt led 900 mA 1100 lumen en een led driver 5-32 volt ingangspanning 900 mA uitgangstroom met ingebouwde gelijkrichter
groet ANdre
waar koop je led drivers / ook bij conrad ?
Joan kan bij conrad, wel duur tov ebay en op ebay meer keus, welke driver je koopt hangt af van de led die je gaat gebruiken ik gebruik voor een 10 watt smd led 900 mA 1100 lumen, een 10 watt 900 mA 9-12 volt uitgang 12-24 volt ingang driver heb indien nodig wel liggen
Ik heb nog wat fotos binnen gekregen hoe een LED met driver / voeding er ingebouwd uit kan zien
geen idee over hoeveel watt, mijn laatste inzending over LED was van die bouwlamp met een 20 watt LED
en geen idee waar nu nog ruimte is voor de pomp, OF het moet een koplampje zijn dat aan het stuur zit maar voor een motorblok lamp zit er achter de koplamp geen ruimte, daar zit direct de pomp en die koelribben steken zo te zien nogal uit.
Ik heb nog wat fotos binnen gekregen hoe een LED met driver / voeding er ingebouwd uit kan zien
geen idee over hoeveel watt, mijn laatste inzending over LED was van die bouwlamp met een 20 watt LED
en geen idee waar nu nog ruimte is voor de pomp, OF het moet een koplampje zijn dat aan het stuur zit maar voor een motorblok lamp zit er achter de koplamp geen ruimte, daar zit direct de pomp en die koelribben steken zo te zien nogal uit.
Mocht het niet passen dan kon je altijd nog wat van de achterkant van de reflector afzagen dan komt het hele spul verder naar voren. Deze heeft toch weinig functie wand de Led's Stralen naar voor en opzij (niet naar achteren) uit en zien die reflector nagenoeg niet.
Mocht het niet passen dan kon je altijd nog wat van de achterkant van de reflector afzagen dan komt het hele spul verder naar voren. Deze heeft toch weinig functie wand de Led's Stralen naar voor en opzij (niet naar achteren) uit en zien die reflector nagenoeg niet.
Vandaag zijn de LED's aangekomen om in te bouwen in de koplamp van mijn OTO volgens het concept van ANdre (drek2). Ik heb ze getest met een oude legotrein transformator. Bij 3 V gaf het LED al behoorlijk wat licht. Nu ik er een heb valt het me op hoe klein ze zijn. Ik heb ook een gelijkrichter gekocht die 200 V piekspanning aan kan. Moet genoeg zijn voor een OTO lichtspoel. De volgende stap is testen hoeveel Volt er uit mijn lichtspoel komt als deze belast wordt met de LED's die geschikt zijn voor 9 - 12 V en 1 A kunnen hebben. Alles bij elkaar een diepte investering van € 6,00! tot nu toe.
Vandaag zijn de LED's aangekomen om in te bouwen in de koplamp van mijn OTO volgens het concept van ANdre (drek2). Ik heb ze getest met een oude legotrein transformator. Bij 3 V gaf het LED al behoorlijk wat licht. Nu ik er een heb valt het me op hoe klein ze zijn. Ik heb ook een gelijkrichter gekocht die 200 V piekspanning aan kan. Moet genoeg zijn voor een OTO lichtspoel. De volgende stap is testen hoeveel Volt er uit mijn lichtspoel komt als deze belast wordt met de LED's die geschikt zijn voor 9 - 12 V en 1 A kunnen hebben. Alles bij elkaar een diepte investering van € 6,00! tot nu toe.
Groet,
Huub
Huub let op dat er voor de led een leddriver komt te zitten. die regelt niet alleen de spanning maar ook de stroom voor de led en eventueel van wissel naar gelijkspanning, maar gelijkrichter heb je er al voor zitten
Als je niet heel goed zorgt voor voldoende koeling dan heb je al gouw een gloeilamp . Het mooie witte licht gaat dan al gouw de kleur krijgen van een gewone gloeilamp en gaat zich al gouw ook zoo gedragen en even later ook nog branden.
Als je bang bent voor te hoge spanning van de lichtspoel zet dan een kondensator van 2 m.f of nog meer en een spanning van 50 volt over de spoel dus voor de gelijkrichter. Let op deze moet wel tegen wissel spanning kunnen.Dus geen elco. Deze zijn er in een zeer kleine uitvoering. De open spanning waar de regelaars niet tegen kunnen zal nu voldoende afgevlakt worden.
Het is de bedoeling dat ik de maximale spanning van de lichtspoel ga meten, belast en onbelast en met veel toeren. De gelijkrichter die ik heb gekocht heeft een Urrm van 200 V en kan 80 V wisselspanning aan. Ik heb OTO lichtspoelen in mijn blokjes zitten, die hebben meestal wat minder vermogen dan de 3800 lichtspoelen als ik het goed heb. Als uit mijn tests blijkt dat de lichtspoel niet meer dan 10 V belast produceert en niet meer dan 1 A stroom dan kan ik deze stroom loslaten op het LED zonder LED driver. Mijn high tech multimeter komt begin deze week, dan kan ik gaan meten. De meetdraden heb ik al aan het blok verbonden.
Het is de bedoeling om het LED op een stevige koelplaat te monteren. Koelplaat is 8 x 4 cm, hoogte ribbe 1 cm dikte plaat 0,4 cm Codering 25x4/A en 1xTo3; 7,5 C/W. Als ik het goed heb opgezocht, betekent dit dat elke Watt aan vermogen de plaat 7,5 °C in temperatuur zal doen stijgen.
ik meet 105 C op de koelplaat. koelplaat met 2 componenten epoxy lijm op de led gezet groet ANdre
Pas daar wel mee op want als je deze temperatuur al op de koelplaat meet dan is de LED zelf al veel warmer wanneer deze met lijm op de koelplaat plakt. Lijm isoleert, hier hoort een goede warmte geleidingspasta tussen LED en koeling. Net wat Jan Vennix schrijft : bij onvoldoende koeling wordt het een gloeilamp die als een nachtkaars uitgaat Zoek maar eens op : junction temperature van een LED , dan begint de ellende al op 135 graden celcius.
Het is de bedoeling dat ik de maximale spanning van de lichtspoel ga meten, belast en onbelast en met veel toeren. De gelijkrichter die ik heb gekocht heeft een Urrm van 200 V en kan 80 V wisselspanning aan. Ik heb OTO lichtspoelen in mijn blokjes zitten, die hebben meestal wat minder vermogen dan de 3800 lichtspoelen als ik het goed heb. Als uit mijn tests blijkt dat de lichtspoel niet meer dan 10 V belast produceert en niet meer dan 1 A stroom dan kan ik deze stroom loslaten op het LED zonder LED driver. Mijn high tech multimeter komt begin deze week, dan kan ik gaan meten. De meetdraden heb ik al aan het blok verbonden.
Het is de bedoeling om het LED op een stevige koelplaat te monteren. Koelplaat is 8 x 4 cm, hoogte ribbe 1 cm dikte plaat 0,4 cm Codering 25x4/A en 1xTo3; 7,5 C/W. Als ik het goed heb opgezocht, betekent dit dat elke Watt aan vermogen de plaat 7,5 °C in temperatuur zal doen stijgen.
Groet,
Huub Haaker
Over lichtspoelen, van het weekend een partij solex spullen van een kennis overgekocht en daar zat ook een motorblok bij met 3 spoelen waarvan 2 lichtspoelen. 1 voor de koplamp en 1 voor het achterlicht, die overbrugt precies de afstand tussen hoofdlichtspoel en de ontstekingsspoel. Zo een lichter spoletje lijkt me ideaal voor LED
er zaten nog meer dingen tussen van franse makelij die ik nog nooit gezien had.
Vandaag de volgende stappen gezet. Bestelde boutjes en moeren opgehaald in Ede en het LED paneel op het koelelement gemonteerd. De achterkant van het LED is van metaal dat rechtstreeks op het koelelement is vastgezet. De check na montage was gelukkig positief. Het LED paneel brandt nog. De volgende stap was het meten van de spanning en stroomsterkte van de lichtspoel. Onbelast genereert de spoel een spanning tot 50 V bij volgas (rol van de band en de Solex laten kermen). Bij het aanzetten van het licht daalt de spanning tot 2-3 V. Er loopt dan een stroom van ongeveer 0,2 tot 0,3 A. (gemeten met mijn nieuwe aanwinst een true rms multimeter).
Ik denk dat ik het LED paneel wel zonder LED driver kan monteren. De lichtspoel genereert niet te veel vermogen voor het LED paneel dat 9-12 V kan hebben en 1020 mA. De volgende stap is het vergroten van de opening van de Solex reflector, vastlijmen van de koelplaat en de gelijkrichter ergens onder het kapje op een veilige plek vastzetten.
Nee dit was met een batterij die geen amperage kan leveren. Het was alleen maar een test of de draden nog vastzitten en geen kortsluiting ergens maken. Als ik de trein-transformator gebruik, ben je ook bij 4 V meteen verblind. als je naar het LED kijkt.
pas een partij onderdelen opgekocht. wel veel "hamerschade" maar toch leuke onderdelen ertussen. gisteren een blok gedemonteerd die zo vol zat met vuil dat de rol er eigenlijk niet eens meer inpastte.
bleek de rol uitgerust met een naaldlager en aan de bussen op de krukas te zien origineel zo ( bij de koppeling 1 kogellager als steun. ook de krukas past bij dit setje, niet de pasvlakken zoals anderen ( 3 voor de oto en 2 voor de 3800) maar redelijk ruw en in het midden een iets verjongd stukje ( dunner dus) nauwelijks waar te nemen om de bussen makkelijker te kunnen monteren helaas is de rest niet te demonteren er heeft zoveel water in dit blok gestaan dat de drijfstang doorgeslepen moet worden om de cylinder te lichten .( een brander op het drijfstangoog om dan maar de drijfstang van het lager los te stoken zoals bij een ander blok wel lukte ging hier niet )
Vandaag met plakband het LED paneel en de gelijkrichter verbonden aan de lichtspoel en het geheel getest. Mijn multimeter is ingepakt als Sinterklaas cadeau vandaar dat ik geen voltage en stroomsterkte heb gemeten. Voorlopig is het LED paneel nog niet doorgebrand.
Nieuwe onderdeeltjes besteld (o.a. membraam) in de hoop dat de Solex dan wel gaat rijden. Kwam er meteen achter dat je via deze site hele goedkope krukassen kunt bestellen:
Vandaag met plakband het LED paneel en de gelijkrichter verbonden aan de lichtspoel en het geheel getest. Mijn multimeter is ingepakt als Sinterklaas cadeau vandaar dat ik geen voltage en stroomsterkte heb gemeten. Voorlopig is het LED paneel nog niet doorgebrand.
van de partij solex onderdelen weer een paar blokken gesloopt, zuigers zo vast dat mijn oude truuk om de zuiger eruit te drukken niet werkte ( eerst "heetstoken" en dan weer af laten koelen zodat de zuiger zicht loskrimpt. het uitdrukken met de draadeinden resulteerde in korte droge tikken, zo komt meestal de zuiger met schokjes los uit de cylinder, nu niet, cylinder was a symetrisch uitgeboord, 1 wand was zeer dun de bovenste twee koelribben inclusief cylinderwand liggen er nu dus af. zuiger bleek toch al kapot te zijn: gebroken zuigerveer die ( het brokje) in een spoelpoort was gekanteld.
voor de andere vast zittende cylinders heb ik dan maar mijn krukas persbank ( voor samengestelde krukassen) omgebouwd om de zuiger er door de duwen in plaast van er door te trekken , dat ging wel goed
Volgens Bobby liep het 48,2 km, gietijzeren cilindertje. Standaard poorten, maar wel 4 extra kanalen die er super mooi ingemaakt waren. Drie achterin, en een net naast de uitlaat.
vandaag naar de beurs gegaan hier in de buurt in aarchot daar weer een koopje kunnen doen een mooi fraem van een 3800 en 2 losse motortjes en nog wat onderdelen voor en dumpprijsje vind ik toch alles voor 50 € groetjes pierre
Jaa, dat beursje in Aarschot was ik ook van plan, maar toch net niet de drive kunnen vinden om te gaan. Vorig jaar wel geweest, was leuk. Lekker pingelen met franstalige mensen door op een modderig achterspatbord te schrijven, schitterend!
vandaag naar de beurs gegaan hier in de buurt in aarchot daar weer een koopje kunnen doen een mooi fraem van een 3800 en 2 losse motortjes en nog wat onderdelen voor en dumpprijsje vind ik toch alles voor 50 € groetjes pierre
Morgen t/m donderdag ben ik voor mijn werk weer in die regio, nl. in Heist op den Berg, helaas in de beurs dan ten einde...
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
vandaag naar de beurs gegaan hier in de buurt in aarchot daar weer een koopje kunnen doen een mooi fraem van een 3800 en 2 losse motortjes en nog wat onderdelen voor en dumpprijsje vind ik toch alles voor 50 € groetjes pierre
Ik was nog met wat onderdelen voor de MT bezig.....
Ik heb slecht nieuws voor u en eigenlijk nog slechter voor mij, aangezien ik gisterenmorgen nog geen koper had ,heb ik het setje meegenomen naar de oldtimer beurs in Aarschot. Nu bleek daarnet na uitladen dat het setje aldaar is gestolen. Mocht het toch gewoon verdwaald zijn en ik vind het nog binnen enkele dagen dan neem ik terug contact met u op
vandaag naar de beurs gegaan hier in de buurt in aarchot daar weer een koopje kunnen doen een mooi fraem van een 3800 en 2 losse motortjes en nog wat onderdelen voor en dumpprijsje vind ik toch alles voor 50 € groetjes pierre
Ik was nog met wat onderdelen voor de MT bezig.....
Ik heb slecht nieuws voor u en eigenlijk nog slechter voor mij, aangezien ik gisterenmorgen nog geen koper had ,heb ik het setje meegenomen naar de oldtimer beurs in Aarschot. Nu bleek daarnet na uitladen dat het setje aldaar is gestolen. Mocht het toch gewoon verdwaald zijn en ik vind het nog binnen enkele dagen dan neem ik terug contact met u op
wat bedoeld je eigentlijk dat ik gestolen onderdelen gekocht heb die bij u gestolen zijn groetjes pierre
en weet je ook welke onderdelen het waren han wand als blijk dat deze onderdelen voor jou bestemd waren kun je ze nog altijd voor dezelfde prijs bij mij komen ophalen han de man bij wie ik ze gekocht heb had veel oude brommer bij en tal van onderdelen en alleen dat wat ik gekocht heb had hij van solex onderdelen groetjes pierre
veeeeel licht met 2 X 10 watt, alleen jammer dat het licht rondom is en niet naar voren gericht, heeft iemand ideeen voor een reflector zodat het licht wat meer naar voren is gericht ??
Een goede reflector voor dit type led chip ben ik nog niet tegengekomen, wel voor de gewone powerleds. Denk dat je in dit geval met een lens moet gaan werken om het licht te bundelen. Ze zijn er wel maar voor een enkele ledchip en geen dubbele
Een goede reflector voor dit type led chip ben ik nog niet tegengekomen, wel voor de gewone powerleds. Denk dat je in dit geval met een lens moet gaan werken om het licht te bundelen. Ze zijn er wel maar voor een enkele ledchip en geen dubbele
die bouwlamp van 20 watt die ik onlangs gesloopt heb om daar een koplamp van te maken heeft als "spiegel" een relatief vlakke achterwand met een geschatte ingesloten hoek van ca 15 graden, geen gebogen ding dus zoals bij een gloeilampreflector om te focusseren maar terugkaatsvlak. lijkt me redelijk makkelijk zelf te maken van dunne plaatjes glimmend rvs of zelf te poljsten aluminium plaat
duidelijk, maar misschien iets vlakker ? dat nu de linkerkant te veel naar rechts schijnt en andersom ( zo ook voor boven en onder) en op die manier het licht te veel verspreid ?
Ik brul ook maar wat hoor, maar voor het slopen van de bouwlamp uiteraard eerst geprobeerd ( op 220 met de stekker) en dat was me een puist licht naar voren toe , heel bar ( met die vlakke reflector)
Vandaag een slechtlopend 2200 blokje op de werkbank gehad. Toen het lager eruit was kwam de oorzaak boven water... Rechts het oude lager, links het nieuwe. Niet de eerste keer dat ik dit tegenkom
Motortje zit weer in elkaar, een zwiep aan het vliegwiel en meteen aanslaan, op de werkbank hoort het zich al goed aan. Morgen testrit
Misschien is dit een idee, ik heb de onderkant van een spuitbus als mal gebruikt, deze op een plaatje aluminium gelijmd (2K). In de plaat een gat geboord, alwaar vacuum kan gezogen. In de bodem van het blikje ook gaatjes geboord voor het vacuum. Plaatje polycarbonaat (lexaan) op de bodem gelegd en deze met een föhn (verfstripper) warm gemaakt tot deze zacht genoeg is om te vervormen. Vacuum aanbrengen en evt nog even naverwarmen met de föhn. Het resultaat is een mooie heldere lens. Uitzagen en klaar! Hierachter een dikke led spot geplaatst met een stukje electronica voor de stroombegrenzing, en je hebt een paal licht waar je U tegen zegt! Op de foto is te zien dat de led tot bijna tegen het glas aanzit, achter de lamp zit nl. de electronica.(past net) Het witte gedeelte is nylon. Enkel om de led vast te houden. Reflector is niet nodig aangezien de lichtstraal een hoek heeft van ca 10 graden.
Misschien is dit een idee, ik heb de onderkant van een spuitbus als mal gebruikt, deze op een plaatje aluminium gelijmd (2K). In de plaat een gat geboord, alwaar vacuum kan gezogen. In de bodem van het blikje ook gaatjes geboord voor het vacuum. Plaatje polycarbonaat (lexaan) op de bodem gelegd en deze met een föhn (verfstripper) warm gemaakt tot deze zacht genoeg is om te vervormen. Vacuum aanbrengen en evt nog even naverwarmen met de föhn. Het resultaat is een mooie heldere lens. Uitzagen en klaar! Hierachter een dikke led spot geplaatst met een stukje electronica voor de stroombegrenzing, en je hebt een paal licht waar je U tegen zegt! Led via conrad. conrad
Rob
moooooooi gemaakt, ga ik ook proberen voor mijn OTO met ronde koplamp. en toen de 3800 met vierkante koplamp moet ik dan nog iets voor verzinnen om in de maat te buigen/vervormen
die bouwlamp van 20 watt die ik onlangs gesloopt heb om daar een koplamp van te maken heeft als "spiegel" een relatief vlakke achterwand met een geschatte ingesloten hoek van ca 15 graden, geen gebogen ding dus zoals bij een gloeilampreflector om te focusseren maar terugkaatsvlak. lijkt me redelijk makkelijk zelf te maken van dunne plaatjes glimmend rvs of zelf te poljsten aluminium plaat
Die "reflector" in dat soort bouwlampen heeft weinig/geen functie om het licht naar voren te sturen en daarbij zit de lichtbron áchter de reflector en dat werkt met een gloeilampje ook nooit om het licht te bundelen.
De Led zelf straalt zijn licht uit over een hoek van ongeveer 120 graden, mogelijk dezelfde hoek als die glimmende plaat.
Wat je nodig hebt is een langwerpige reflector die weerkaatst en min of meer bundelt. Leds en reflectoren zijn een vak apart zelfs bij Maglite is het niet 100% maar het komt in de buurt.
Deze fabrikant heeft het wel begrepen hoe je het licht kunt bundelen.
Misschien is dit een idee, ik heb de onderkant van een spuitbus als mal gebruikt, deze op een plaatje aluminium gelijmd (2K). In de plaat een gat geboord, alwaar vacuum kan gezogen. In de bodem van het blikje ook gaatjes geboord voor het vacuum. Plaatje polycarbonaat (lexaan) op de bodem gelegd en deze met een föhn (verfstripper) warm gemaakt tot deze zacht genoeg is om te vervormen. Vacuum aanbrengen en evt nog even naverwarmen met de föhn. Het resultaat is een mooie heldere lens. Uitzagen en klaar! Hierachter een dikke led spot geplaatst met een stukje electronica voor de stroombegrenzing, en je hebt een paal licht waar je U tegen zegt! Op de foto is te zien dat de led tot bijna tegen het glas aanzit, achter de lamp zit nl. de electronica.(past net) Het witte gedeelte is nylon. Enkel om de led vast te houden. Reflector is niet nodig aangezien de lichtstraal een hoek heeft van ca 10 graden.