Een meetklok op het bewegende gedeelte/magneet en de taster tegen de alu. schijf. Klok wel "wegkantelen" als de schijf gaat draaien. In feite kan je aan de klok een dunne metalen strip maken die je tegen de magneet kunt plakken, niet te groot anders krijg je hem niet meer los .
meetklok ??????????????????? in welke tijd leef jij ? contactloos laser toch ? nu al voor een paar tientjes bij de gamma
Prachtig Jan, Ik wil het binnenkort eens komen bekijken. Ik heb zelf een flinke afzuiging en Aspen scheelt ook.
Verder heb ik echt de winterblues, ken je dat? De druk is van de ketel en het is koud in de garage, de bank lokt vaak
Van een 24 uurs voorbereiding is nog niet veel terecht gekomen
begin ik ook last van te krijgen van die winterbloes, er ligt echter al wel heel wat ruwbouw klaar en er zijn net een paar zwanehalsframes naar binnen gedragen voor het peperbus project wordt wel een peperbus met 23 inch wielen dus historisch een beetje liegen ( wel ombouwen zonder historisch te vernielen, altijd weer terug te bouwen )
Een meetklok op het bewegende gedeelte/magneet en de taster tegen de alu. schijf. Klok wel "wegkantelen" als de schijf gaat draaien. In feite kan je aan de klok een dunne metalen strip maken die je tegen de magneet kunt plakken, niet te groot anders krijg je hem niet meer los .
meetklok ??????????????????? in welke tijd leef jij ? contactloos laser toch ? nu al voor een paar tientjes bij de gamma
Leuk, maar ken je die kracht van die magneet??? Niet teveel electronica in de buurt.
Bedankt jongens. Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom. Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is. Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten. We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental. Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.
excel geen probleem. kom maar op met je gegevens ( e-mail bekend ?)
Info@jandelaat.nl
Magneet stand van 0 tot 15 0 is dan (bijna) tegen aluminum schijf. En Toerental, meer heb je niet nodig denk ik. Thanks!!!
Bedankt jongens. Er staat een schaalverdeling op maar dat moet nog nauwkeuriger, (zoekende) en het moet nog geijkt worden. Ideeën daarover zijn welkom. Voorheen was de stand van de magneet (belasting) vast, en was zoals hij liep met mij als persoon 85 kg. Dus die 50 km/uur die je nu ziet is niet zeker dat het ook zo is. Het snelste en enige wat ik nu kan doen is het blokje op een frame zetten en weer gaan rijden met gps om de stand van de magneet weer zo op de schaalverdeling te zetten. We kunnen nu wel meer meten, belasting/toerental. Als er nog iemand is die dat in excel kan stoppen??? met een grafiekje, zou mooi zijn. 2 gegevens stand magneet (belasting) en toerental.
excel geen probleem. kom maar op met je gegevens ( e-mail bekend ?)
Info@jandelaat.nl
Magneet stand van 0 tot 15 0 is dan (bijna) tegen aluminum schijf. En Toerental, meer heb je niet nodig denk ik. Thanks!!!
maar die twee hebben geen relatie met elkaar das lastig te grafieken. Bij een bepaalde stand zal bij een bepaald vermogen een bepaald toerental horen je kunt dus voor elke stand WEL een vermogen versus toerental curve maken feitelijk een "koppel" versus toerental want met de instelling van je magneet "wurg"je de motor, voor een beter koppel krijg je dan bij dezelfde instelling een hogere eindsnelheid want hij trekt hem er wel doorheen. en dan heb je nog een variabele op de (eind)snelheid versus toerental: je roldiameter
en dan heb je de invloed van de roldiameter nog en de slip van de rol die voor elke setting anders kan zijn ( in procenten) zie grafiek: daaronder zo een spreadsheet kan er dan zo uitzien:
Klopt 100% WilfredVW wat je zegt. Bij Dynajet in Goes werkt dat precies op die manier. De rol daar is 1200 kg. Als je de versnelling weet, weet je ook zo het vermogen te berekenen. Maar dat weten jullie ook denk ik.
Ik zal eens de naam van de man nog eens vragen die voor ons het waterrem systeem heeft gemoderniseerd. Misschien heeft hij wel een idee.
Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.
Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken. Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.
Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.
Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken. Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.
Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.
Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.
Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.
Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.
Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!
Gr ikke # 104
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.
Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.
Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.
Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!
Gr ikke # 104
Grote kans dat jullie met een lege tank of helemaal geen tank ook gewonnen hadden
Gelukkig brengt jan Vennix hier wekelijks zijn bezoekje en leren we veel van hem. Zo ook deze stap om de belasting regelbaar te maken.
Een van die belangrijke dingen is bijv. de stand het z.g. choke handeltje. Ik hoor je al denken Op stevige belasting, zeg maar bergje op, staat hij net even anders als op de vlakke weg. Dat zijn van die dingen die kunnen we oplossen, maar is wel handig tijdens de 24 uurs race met een stelletje leuke dames.
Zeker handig als je een wat rijker mengsel nodig hebt dat het dan ook beschikbaar is.
Wij zullen wel zorgen dat de tank vol blijft!!!!
Gr ikke # 104
Grote kans dat jullie met een lege tank of helemaal geen tank ook gewonnen hadden
Volgend jaar rijden wij de 20 uurs race !!!
Gr ikke # 104
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Ik neem aan van wel. Ik heb vorig jaar geëxperimenteerd met een Fietstrainer, ook met magneet. Daar zat een kabel met hendel aan voor 7 standen. Wegens plaatsgebrek het ding weer verkocht.
Klopt allemaal maar met een wormkast heb je alles ineen . Een stevige montage plaats en stevig regelsysteem met worm wiel. Een nauwkeurige en fijne regeling door middel van de wormoverbrenging en een stevige direct gekoppelde aflezing voor de afstand tot de remschijf. En als je het juiste kastje hebt ook nog makkelijk te maken Het meten gaat als volgt. Start de motor. Zet de magneet kort bij de schijf en start de motor (even warm draaien ). Geef vol gas. Verplaats de magneet tot de motor b.v.1000 omw. maakt en lees de afstand van de magneet. Verplaats de magneet tot de motor b.v.1500 omw,maakt en lees de afstand van de magneet. Doe dat voor elke 500 omw. tot het max toerental is gevonden. en de max afstand van de magneet. Maak nu een grafiek en zie daarna eventueel veranderingen na het opvoeren.(beter of minder goed ). Verplaats de magneet naar de remschijf tot de motor 1000 omw.
en als spoelenman had het nog anders gekund, 1 magneetspoel op gelijkstroom wikkelen, die op steeds dezelfde afstand en dan met stroom je magneetveld sturen dan kun je hem wurgen of loslaten met een draai aan de stroomknop en dan de stroom aflezen tegen het toerental
Je hebt zo dus een indicatieve meting ,maar geen concrete gegevens waarmee je 't vermogen bepaald begrijp ik .
Hou op zeg, dan word die nog beter. Maar verder is het meer dan goed genoeg om elke wijziging bij te zetten in het rariteitenkabinet of om erop door te gaan .
Dat met een stroomspoel was onze eerste keus. Maar om een zeer sterke magneet te maken is toch wel wat stroom nodig. En de spoel zal ook bij zo een sterk veld ook behoorlijk warm worden. En je hebt ook altijd wat electriek nodig. En ook een gelijkstroom die goed regelbaar moet zijn met een behoorlijk vermogen en ook een uitlees systeem. Wil je het zo makkelijk mogelijk doen. Neem een frequentie regelaar die stroom kan regelen en ook stroom kan terug nemen waar de nodige meetsystemen meteen op zitten ( vermogen opnemen -vermogen afnemen -stroom meten -spanning meten ). Zet een passende riemschijf op de motor as en een riem om het vliegwiel . Nu kan je de solexmotor starten met de electro motor en de belasting met de stroomregelaar. Zowel alle toerentallen als de koppel van de motor zijn nu meteen af te lezen bij alle toerentallen. Het meten van het vermogen is voor een solex niet interessant maar wel of een motor beter of minder gaat presteren bij de juiste toerentallen. Nog meer weten nog meer vragen
Stroomspoel had gekunt, maar ik denk dat je gezien de kracht van deze neodymium magneet je een erg grote spoel nodig hebt. En ik denk dat ik op tijd ben geweest, ik zie ze bij de firma niet meer te koop. 100 X 30 mm, ze zijn gevaarlijk sterk, echt oppassen met het ding.
Maar als hij eenmaal zit zoals hij nu opgesteld staat, geweldig!!. Het enige wat ik nodig heb is een stopcontact voor mijn ventilator.
Toerental/regelbare belasting, meer heb je toch niet nodig. En als we dadelijk weer wat gereden hebben, en ik dus weet hoe en wat met de stand van de magneet, kan ik je precies vertellen hoe je blokje loopt.
Misschien heb ik het gemist, maar hebben jullie een toerenteller op je Solexblokjes of berekenen jullie vanuit de km-teller het toerental?
Ik heb een Excelsheet waarmee ik vroeger een compoort uitlas die gekoppeld was aan een fluorimeter. Je kan daar prima een signaal (toerental) tegen de tijd mee binnenhalen in Excel. M.a.w hebben jullie iets dat gekoppeld kan worden aan een com- of USB poort van een PC?
Krijg je zo geen problemen met inlopen van t lager aan de zijde van de magneet ,of heb je de as en het lager aangepast aan die zijde om de kracht van de magneet op te vangen?
Huub, toerenteller zit erop, die is belangrijk, samen met de stand van de magneet, maar niet uit te lezen. Ik geef het motortje een bepaalde belasting, geef die getallen in een exelcheet en klaar. In die excelsheet moet dan nog de theoretische snelheid naar voren komen, na het ingeven van de roldiameter.
Jan en Jan en de rest van de familie, ik vind dat jullie een prachtig testbank hebben gemaakt om onderling de veranderingen en de verschillen tussen motoren te kunnen meten. En dat is wat jullie willen. Wat ik nu zeg hebben jullie ook al ongetwijfeld al bedacht. Ik zou een standard blokje nemen (30 km) je eigen blokje erop (40 ofzo) en een raceblok (55 ofzo) en dan die testen uitvoeren van hoever die magneet t.o.v. de schijf staat. Hier zit toch een verhouding in. Hiermee zou je toch een vergelijking kunnen maken toch? Wel veel werk maar het houd je van de straat he.
Ach, zomaar een ideetje van mij. Misschien is het niets.
Stroomspoel had gekunt, maar ik denk dat je gezien de kracht van deze neodymium magneet je een erg grote spoel nodig hebt. En ik denk dat ik op tijd ben geweest, ik zie ze bij de firma niet meer te koop. 100 X 30 mm, ze zijn gevaarlijk sterk, echt oppassen met het ding.
Maar als hij eenmaal zit zoals hij nu opgesteld staat, geweldig!!. Het enige wat ik nodig heb is een stopcontact voor mijn ventilator.
Toerental/regelbare belasting, meer heb je toch niet nodig. En als we dadelijk weer wat gereden hebben, en ik dus weet hoe en wat met de stand van de magneet, kan ik je precies vertellen hoe je blokje loopt.
Inderdaad, ik kom met de aangeschafte magneet toch wat remkracht tekort (de sterkste was 250kg) en moet er nog een bijplaatsen of........ een ventilator (flinke) door het wiel aan laten drijven, deze remt ook af. Heb je ook geen stopkontakt meer nodig
of een kleiner wiel zodat het toerental van het wiel/ventilator omhoog gaat, kan de ventilator kleiner worden en van de meest ventilatoren zijn vermogensgrafieken beschikbaar waar je vervolgens e.e.a. af kan lezen
Maar volgens mij ook de diameter waar de magneet komt te zitten. De magneet geeft geen zijdelingse krachten op de wiel naaf. De rem kracht zit in de aluminium schijf ( is een geheel kortgesloten wikkeling ) die het magnetisch veld niet wil volgen Dus de schijf wil zich niet verplaatsen langs de magneet zonder een forse stroom door de schijf te sturen . De forse dikke aluminium schijf zal dan ook na een tijd flink warm worden. Het grote oppervlak van de schijf is een groot koelvlak en draait door de omgevingslucht om af te koelen.
Vandaag eens gekeken naar eventueel warmte (geleidend?) verschil tussen een aluminium cilinder en een gietijzeren, dit zou het vermogensverlies kunnen verklaren. In de PDF staat de hele serie. Solexwarmtebeeld.pdf Graag jullie mening
Mooi plaatje , het valt me wel op dat de kop behoorlijk koud blijft. Het aluminium straalt meer uit op de koelribben. Er zit wel tijdsverschil tussen de metingen , bij de alu. 2,5 min en bij de gietijzeren korter dan 2 minuten. Als je dezelfde tijd aanhoud dan komen de temperaturen aardig overeen, bijzonder........
Ik heb je waarden uitgezet. Als ik de getallen goed heb overgenomen lijkt het er op dat je nog wat langer zou moeten meten. Heb je een constante waarde bereikt of niet? Een constante waarde zegt iets over de efficientie van warmte overdracht naar de omgeving. Ik neem aan dat je steeds eenzelfde snelheid (warmte productie) en koeling hebt aangehouden op je testbank.
Deze warmtecamera kan geen filmpje opnemen, maar je maak zelf plaatjes. We hebben geen koeling gebruikt, en om de zoveel tijd een plaatje geschoten. Beetje op gevoel. Ik had verwacht dat de warmte bij de aluminium cilinder veel eerder naar beneden zou gaan, aluminium geleid toch veel beter als gietijzer. Wat mij wel verbaast is dat de kop zo koel blijft.
Bijzonder Jan dat jullie zoiets doen. Ja, de kop moet koel blijven om detonatie te voorkomen. Zeker is de warmtegeleiding van alu beter maar dat weet iedereen, daarom bij automotoren ook de cilinder kop koelcapacitiet ongeveer 3 keer zo groot dan het blok zelf. Puur weer om detonatie te voorkomen. In 1990 heb ik ook eens it soort plaatjes gezien bij BMW in Stutgart fabriek. Ook daar zagen we dat de kop koel moet blijven. Prachtig om te zien dit.
Deze warmtecamera kan geen filmpje opnemen, maar je maak zelf plaatjes. We hebben geen koeling gebruikt, en om de zoveel tijd een plaatje geschoten. Beetje op gevoel. Ik had verwacht dat de warmte bij de aluminium cilinder veel eerder naar beneden zou gaan, aluminium geleid toch veel beter als gietijzer. Wat mij wel verbaast is dat de kop zo koel blijft.
om een beter beeld te krijgen dien je zowel kop als cylinder beiden met hetzelfde zwart te bestrijken, los van de temperatuur is ook het oppervlak bepalend voor de stralingsafgifte in infrarood, voor een smeltbad dat zilverkleurig is meet in bijvoorbeeld heel andere waarden dan de feitelijke gesmolten metaaltemperatuur.
en bij mij schiet het niet zo op met de voorbereidingen ergens is er een zekere traagheid in geschoten. en af en toe schiet er ineens weer een idee naar binnen waar ik dan ook weer aan wil werken.
had gehoopt in Rosmalen of vriezenveen nog 1 of meer peperbus carters te scoren voor mijn peperbus project maar geheel niets van dat spul. Carburateurs heb ik al extra om aan te passen maar om zelf carters te gaan gieten is me nog net even een brug te ver, zijdeksels zitten eraan te komen dat is minder een probleem. zal er wel op neerkomen dat ik van sleutelgat carters een peperbus carter maak, zit tenminste het krukasblokkergat op de goede plek ( bij peperbus onderaan kun je het vuil uit het blok aftappen zonder hem open te moeten maken )
Tja de spullen raken toch een keer op. Misschien een CNC carter ontwikkelen. Mooie uitdaging voor jou Joan.
ik ben niet zo van de CNC, heb de contacten niet. Ik ben meer van het gieten . Maar met een CNC carter kun je ook aardig een peperbus nabouwen, links "gewoon" gelijk de ontstekingsgrondplaat plaatsen ( met verloop plaat dat wel) en dat tussencarter voor de koppeling weglaten.
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.
Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter. Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.
Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.
We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)
Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok
Een gelagerde trapas voor s3800 staat ook op mijn to-do list. De spie-ën zijn al weg, maar metalen as in metalen bus is zelfs met veel vet niet ideaal. Heeft iemand dit al aangepast ?
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.
Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter. Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.
Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.
We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)
Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok
Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!
Gr ikke # team 104
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Een gelagerde trapas voor s3800 staat ook op mijn to-do list. De spie-ën zijn al weg, maar metalen as in metalen bus is zelfs met veel vet niet ideaal. Heeft iemand dit al aangepast ?
Afgelopen jaar met een soort zelfsmerende bronze bus gereden. Ook goed ingevet maar is ook niet veel soeps.
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.
Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter. Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.
Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.
We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)
Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok
Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!
Gr ikke # team 104
Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog
Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.
Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter. Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.
Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.
We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)
Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok
Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!
Gr ikke # team 104
Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog
Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered
krukas is standaard, welke drijfstang gebruik je???
Team 90 is ook al rustig aan begonnen voor 2015. Nog een hoop werk. Carter (3800) van vorig jaar is versleten. Zat een nieuw lager in maar die is er toch iets uitgekomen. Te veel trillingen in het blok. Moterlifter was na 3 uur rijden al in 2 stukken getrild. Nieuwe trapas ook alweer versleten. Uitlaatpoort vd cilinder zat ook voor een deel dicht.
Dus voor dit jaar sponsors zoeken voor een cnc carter. Zijn nu bezig met een puch maxi ontsteking te monteren, afgelopen week een grondplaat laten maken. Nu kijken of het allemaal wil passen.
Dan zal er nog een cnc kopje moeten komen voor wat meer compressie zodat de uitlaatpoort hopelijk niet dichtslibt.
We gaan kijken om er een gelagerde trapas oid in het frame te maken. En als we nog tijd over hebben kijken of we evt een andere koppeling erin kunnen maken. (Teamgenoot had op de solex van j de laat gereden en dat was toch een hele verbetering)
Hopelijk word het snel warmer want we hebben geen verwarmd sleutelhok
Je hebt nog veel plannen lees ik hier ff doorwerken nog dan komt het wel goed !!
Gr ikke # team 104
Alleen de koppeling twijfelen we nog over. Veel werk omdat we nog geen idee hebben welke en hoe. Tomos koppeling word volgens mij veel gebruikt dus binnenkort maar eens op zoek naar 1tje. Dan komt het inbouwen nog
Zouden we met een cnc carter en nieuwe krukas al een deel vd trillingen kwijt zijn? Of moeten we gaan ballanseren? Afgelopen jaar hebben we het er ook mee gered
krukas is standaard, welke drijfstang gebruik je???
Ook standaard. We willen dit jaar als we genoeg geld ervoor hebben ook nieuwe drijfstang kopen omdat alles al 2x 24 uur lang scheef, aangelopen, en trillend in ons blokje heeft gelopen.
Nu 2x meegereden met orgineel blok. Dit jaar alleen cilinder iets aangepast en een dikkere uitlaat.
Er zit nogal verschil in standaard krukassen. De ene geeft meer trilling dan de andere.
Een nieuwe drijfstang zijn de kosten niet, een CNC carter is een ander verhaal.
Ja zelf houd ik het op OTO krukasen die van een 3800 vind ik niks, kom je ook goed weg met een ander koppeling want die 3800 rol met glijlagers heeft een strakke lagerpassing nodig om de krukas op zijn plaats te houden en dat heeft de OTO weer niet die zit redelijk los in zijn lager.
zelf nog steeds bezig met de race peperbus . die heeft helemaal een andere krukas
cilinder moet origineel zijn en kop mag wel bewerkt worden.Begrijp ik hieruit dat de cil. niet bewerkt mag worden?
De poorten mogen wel bewerkt worden maar de buitenkant moet er origineel uitzien. Die vervelende ervaring hadden wij afgelopen jaar, de onderste helft van de cilinder was niet Eivormig, dus afgekeurd .
Volgens mij mag er niet zo veel meer, is het voor de tuners nog wel leuk eigenlijk?
de meeste races dienen voor de toeschouwers leuk te zijn toch? veel experimenten gaan nu zitten in de verhouding tussen spoelpoort hoogte en uitlaatpoort hoogte. het lijkt alsof de spoelpoorten best heel hoog kunnen in verhouding tot de uitlaatpoort iets wat je bij kettingzagen en andere "hulp" motoren ook al tegen komt die geven bij 1 vast toerental een hoog koppel om hun werk te kunnen doen .
Het is nu inderdaad spelen met de poorten en compessie ruimte, meer is officieel niet toegestaan. Maar het is wel 24 uur, dus een betrouwbare solex, en een goed team hebben is ook een kunst. Ook al loopt je solex niet zo hard, als je je rondjes kan blijven draaien kom je een heel eind. De teams die ik gesproken heb zijn blij dat die 40 eruit is, en het nu een echte wedstrijd is. Kan me ook voorstellen dat ze daar gezien het circuit en de recreatie rijders niet moeten denken aan solexen die 70 of 80 lopen.
Volgens mij mag er niet zo veel meer, is het voor de tuners nog wel leuk eigenlijk?
Het is voor mij verbazingwekkend dat het mogelijk is om 50 km/u te halen met zo'n strak afgebakend reglement. Vorig jaar hebben we gezien dat het kan. Compliment dus voor de tuners! Ook ons team had een motortje van Joan dat met de snelsten meekon.
We liggen op schema!! En wat een geluk heb ik, Chris en Djarno Bongers hebben het frame van de 37 (girlpower) helemaal opgeknapt. En hoe, SUPER!!!
En wat een geluk hebben we gehad, na het onttlakken bleek de hoofdbuis/balhoofd behoorlijk gescheurd te zijn. Kan toch lastig zijn als het tijdens de race daar afbreekt. Dit frame is de oude 112 en heeft al wat meegemaakt daar in Heeswijk, dus mensen kijk je frame goed na.
Maar waarom die steuntjes voor het spatbord zo gemaakt?
Past de originele stangetjes niet meer?
Die originele scheuren heel snel af, superdun china-urinoirblik
Ik heb hem gisteren in het echt gezien: TOP! Mooi remsysteem, simpel but the best, daar hou ik van!! Cranckstel en verlichting.. Daar kunnen de meesten alleen van dromen