Netjes Alphons! Nieuw 8mm pompje? Waarom is de brandstofleiding bij de carburateur zwart? Isolatietape?
Ja dat is een klein stukje tape die ik gebruik om als referentie te gebruiken voor hoever de leiding in de carburateur moet zitten. Je weet wel halverwege. Misschien moet ik hem nog eens demonteren, maar dat stukje kan eraf hoor. Het is maar tijdelijk. Ja nieuw pompje. Dat was eigenlijk het enige wat ik miste. Natuurlijk wat andere dingetjes ook vernieuwd.
De binnenkant is ook helemaal netjes Tim. Gestraald en daarna in een ultrasoon bad en daarna nog opgepoetst.
Nou die hele jonge knaapjes (16 jaar) die krijgen al teveel aandacht tegenwoordig. Helaas de verkeerde aandacht. Gelukkig heb ik er niet teveel mee te maken, want ik geef meer de oudere leerlingen les. Die hoef je niet meer op te voeden. Want dat ontbreekt wel tegenwoordig bij de jeugd.
Werk genoeg hoor Tim want tegenwoordig moet alles anders in het onderwijs. Soms goed maar soms niet vanwege bureaucratie.
is stralen alleen niet voldoende om het mooooooi te krijgen?
Groet ANdre
Nee, gewoon met een koperborstel na wrijven. Is zo gebeurd. Na het stralen heb je een matte glans die wat korrelig aandoet. Lijkt net of het dan fijn schuurpapier is.
Met alle respect verder, maar warom is het eigenlijk belangrijk dat zoon cartertje zo mooi gepoetst is? er zit toch een lichtkap overheen? als het blokje compleet is en op de solex staat zie je niks van die gepoetste carter.
Kan ook aan mij liggen, of dat ik stiekem jaloers ben, maar ook nieuwsgierig.
Ach, gewoon Danny, lekker schoon. Het is toch ook zo, als je een cartertje eerst van alle modder ontfermt, zandstralen, ultrasoon badje en dan toch lekker oppoetsen. Is maar 5 minuten werk. Niet langer.
( je doet je billetjes toch ook mooi poetsen, ondanks je een broekje erover heen aan doet, LOL)
Ach, gewoon Danny, lekker schoon. Het is toch ook zo, als je een cartertje eerst van alle modder ontfermt, zandstralen, ultrasoon badje en dan toch lekker oppoetsen. Is maar 5 minuten werk. Niet langer.
( je doet je billetjes toch ook mooi poetsen, ondanks je een broekje erover heen aan doet, LOL)
komende winter wil ik mn blokje ook onderhanden nemen. ik heb de mogelijkheid om te zandstralen. mag je cilinder, kopje en carter zandstralen??? en wat moet ik me voorstellen met koperborstelen???
je moet ontzettend oppassen met stralen van onderdelen, ik heb er wel een een blok op kapot gelopen. met alumina grit gestraald en dan kleven de hakige korreltjes vast in je materaail ( zie ook een eerdere post waarin de opmerking over "ruw) bij gebruik ( warm/koud) komt dit dan los en werkt als schuurpapier. Ik straal alles na met glasparel en sommige dingen straal ik niet maar besherm ik zoals cylinderwanden daar past precies een pvc buis in ( overlangs doorzagen om hem pas te maken) en zelfs dan nog kruipt die stof overal in ook een keer meegemaakt bij iemand die zijn cylinder verpest heeft , waarschijnlijk met stof uit zijn decompressieklepje of decompressie gat boring ( achteraf slecht te bepalen maar da leek de enige bron )
Ach, gewoon Danny, lekker schoon. Het is toch ook zo, als je een cartertje eerst van alle modder ontfermt, zandstralen, ultrasoon badje en dan toch lekker oppoetsen. Is maar 5 minuten werk. Niet langer.
( je doet je billetjes toch ook mooi poetsen, ondanks je een broekje erover heen aan doet, LOL)
komende winter wil ik mn blokje ook onderhanden nemen. ik heb de mogelijkheid om te zandstralen. mag je cilinder, kopje en carter zandstralen??? en wat moet ik me voorstellen met koperborstelen???
Cilinder, alle gaten goed afplakken, zodat er geen grid in de cilinder komt. Is ook niet nodig he. Koperborstel, gewoon bij de Praxis halen, hij ziet eruit als een gewone staal borstel, alleen nu met kunststof handgreep, 12cm lang en 3cm breed. 5€ ofzo. Als alles gestraald is, alles goed schoonmaken, er mag natuurlijk geen grid achterblijven. Bij het kopje goed de decompressie ruimte schoonblazen/maken.
je moet ontzettend oppassen met stralen van onderdelen, ik heb er wel een een blok op kapot gelopen. met alumina grit gestraald en dan kleven de hakige korreltjes vast in je materaail ( zie ook een eerdere post waarin de opmerking over "ruw) bij gebruik ( warm/koud) komt dit dan los en werkt als schuurpapier. Ik straal alles na met glasparel en sommige dingen straal ik niet maar besherm ik zoals cylinderwanden daar past precies een pvc buis in ( overlangs doorzagen om hem pas te maken) en zelfs dan nog kruipt die stof overal in ook een keer meegemaakt bij iemand die zijn cylinder verpest heeft , waarschijnlijk met stof uit zijn decompressieklepje of decompressie gat boring ( achteraf slecht te bepalen maar da leek de enige bron )
Kijk, goede info. Ja alles goed schoonmaken want grid in de cilinder of carter is zeker niet lekker. Daarom heb ik het cartertje een badje gegeven en daarna lekker gepoetst. Zelf denk ik dat het goed schoon is. Elk schroefdraadgaatje goed schoongemaakt.
Nadat ik de alle gaten van de cilinder gewoon met schildertape heb afgeplakt, kwam ik na stralen en schoonmaken, geen enkel gridje tegen. Ook het decompressie klepje eruit gehaald en kwam niets tegen. Natuurlijk toch effe lekker blazen met de luchtspuit.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed zit.
En nu maar hopen dat hij straks lekker blijft lopen. (komt wel goed hoor)
Ik kan alleen zandstralen met een logge automaat die je met wat poespas ook op hand kunt zetten. Glasparel/waterstraal, dat wel. Afplakken heeft echt geen zin, hij spuit overal dwars doorheen. Na het stralen heb je gegarandderd spierpijn aan je polsen van het tegenhouden Maar wel o zo mooi schoon
Leuk ding, maar een beetje plaatsvreter, en er hoort een iets grotere compressor bij dan ik nu heb, dus nog even wachten. Jammer, ik weet al een goed adres voor de glasparel
Mooi, kan ik bij jou bestellen ?? Hier gaat het / 25Kg, dat is voor 10 jaar stralen (Eurogrit)
nou 25 kilo is er bij mij in een half jaar doorheen , ik heb een van de grotere HBM kasten, inderdaad een sta in de weg vandaar dat hij op 4 wieltjes staat kan hij naar buiten
Klopt FF. Ik heb nog geen Sumo worstelaar op een Solex gezien.
Ik wel, diverse malen en heb geen gebroken spaken .
Begin maar een Solexverhuur , dan kom je alles tegen , groot , klein dik en dun en mensen met beperkingen, iedereen mag meerijden en als er hulp nodig is dan wordt er geholpen
Het kan er ook aan liggen hoe ze bespaakt zijn. Ik moet er nog eens goed naar kijken, maar ik dacht kruis over 1. Eigenlijk over 2, als je de kruising rakelings tegen de naaf meetelt.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Klopt FF. Ik heb nog geen Sumo worstelaar op een Solex gezien.
Ik wel, diverse malen en heb geen gebroken spaken .
Begin maar een Solexverhuur , dan kom je alles tegen , groot , klein dik en dun en mensen met beperkingen, iedereen mag meerijden en als er hulp nodig is dan wordt er geholpen
Ja, dat geloof ik FF, dat je van alles dan meemaakt. Je moet goed handig zijn om zoiets te beginnen, want je blijft bezig ermee.
Leuk ding, maar een beetje plaatsvreter, en er hoort een iets grotere compressor bij dan ik nu heb, dus nog even wachten. Jammer, ik weet al een goed adres voor de glasparel
Je hebt volkomen gelijk Joan. Ik zou ook wel graag een straalcabine hebben. Komt er misschien nog van. Momenteel schuur ik nog met de hand.verder doe ik een test met roeststabiliserende primer van Noverox. Heb onlangs bij een vriend wat praktijkervaring opgedaan met zijn straalcabine. (dezelfde als op de foto) Hij had bijkomende gaten geboord in de buis onderaan welke het grid opzuigt. Werkte goed. Misschien een tip?
Gisteren de 3800 Bleu luxe van m'n vrouw onder handen gehad.
Aan beide kanten waren de moeren van de schetsplaten verdwenen, alleen de bananen hingen er nog. 1 moer van de scharnieras was weg en de bovenste moer van de tankophanging was ook weg.
Kortom, het was wel nodig...
Nu zit alles weer rustig op z'n plaats tijdens het rijden.
niks aan de solex gedaan maar wel VOOR de solex, hele werkbank is een grote slijpsel en krullen troep van het zagen vijlen en slijpen dan kun je maar beter even weg blijven met open carters en ontstekingen
Ik ben in Spanje en zou zo graag willen sleutelen aan een Solex maar nog geen gezien wel een Spartamet weer aan de praat gekregen van een Belg stond een dag later te koop voor 300 euro vr gr Hans Welp
Vandaag aan twee berini eitjes gewerkt om prezies te zijn twee simplexen B4 en s10 Gisteren gekocht tijd niet meer gelopen carbrateurs schoon gemaakt en bij een de tank en wat denkje zelopen uitstekend Morgen de rdw bellen om te vragen waar en wanneer ik ze kan keuren
niks aan de solex gedaan maar wel VOOR de solex, hele werkbank is een grote slijpsel en krullen troep van het zagen vijlen en slijpen dan kun je maar beter even weg blijven met open carters en ontstekingen
Zo hier ook, druk met poorten, en timing. En gelukkig weer een paar originelen YAMAHA zuigers op de kop getikt. Druk druk druk, kei leuk. Ik hoop er iets bij te krijgen.
niks aan de solex gedaan maar wel VOOR de solex, hele werkbank is een grote slijpsel en krullen troep van het zagen vijlen en slijpen dan kun je maar beter even weg blijven met open carters en ontstekingen
Zo hier ook, druk met poorten, en timing. En gelukkig weer een paar originelen YAMAHA zuigers op de kop getikt. Druk druk druk, kei leuk. Ik hoop er iets bij te krijgen.
Op zoek naar een ander type drijfstang ben ik goed geholpen door Leertouwer in Soest die vond nieuwe oude krukassen met precies dat wat ik zocht, mocht ik kopen voor een schappelijk bedrag, Heb ze netjes uit elkaar geperst en heb nu een paar mooie setjes drijfstangen liggen.
niet aan mijn solex maar wel aan een project van een ander dat al een paar weken lag te wachten tot het gruis van mijn werkbank is vertrokken. dat is inmiddels zo. na opstellen in de plank in de banschroef even aan het vliegwiel gedraaid, dat ging beroerd, dus vliegweiel en grondplaat eraf om te kijken waar dat beroerde vandaan komt, blijkt er een niet originele condensator in te zitten die in het vliegwiel draaide, verder de schoenen van de koppeling aardig gebruikt want er xat meer stof in de koppeling ruimte dan schoenen. carter afdichting ook iets leg want achter de rol iet vettig maar voor een 3800 is dat redelijk normaal want met die bronzen bussen is de afdicht al snel wat minder
omdat niet alle fotos in een keer kunnen hier het vervolg, na demontage van de cylinder bleek dit een overmaat te zijn, op een rare manier groter gemaakt in plaat van hoon sporen zag je nog horizontale draaisporen. dat de solex niet zo best trok bleek ook weer de gekozen overmaat zuiger is van een type dat ca 2 mm nog in de inlaat laat hangen bij bovenste stand in plaats van ca 2 mm vrij te laten, zuiger moet dus ca 4 mm korter. erger was dat kennelijk zuinig gesmeerd was ooit eens in zijn leven, de krukas roestig roest onderin carter, het blok was al ens gereviseerd want het krukaslager was weer opnieuw in het carter "gesmeed" ( of gesmeten ?)
erger is dat het bovenste drijfstanglager compleet verrot blijkt nogal speling op de piston pen en uit de drijfstang gegleden . De piston pen blauw van de hitte
Hij was duidelijk weer aan een onderhoud toe zo te zien. Maar wat een rare manier van cilinder uitdraaien/slijpen/honen. Maar duidelijk een verkeerd inzicht wat die zuiger betreft. De vorige reparateur te weinig kennis?
Is er misschien een nieuwe cylinder en zuiger nogdig?
Gr R Wiersma
eigenlijk wel, maar het loopt al weer en niet verkeerd zal morgen een foto reportage maken van wat ik nu toch allemaal ben tegen gekomen, oa de keerring was volledig vast gevreten aan de bronzen lagerbus en in het carter gaan draaien, heb een ander type keerring er in moeten lijmen
En het krukas lager is daarmee ook vastgelijmt. En volgens mij hoort dat niet zo. Dit heb ik namelijke eerder gelezen op dit forum, want lijm laat door de hitte van de motor los. Beter was het om een nieuwe cylinder en zuiger te gebruiken. Foto numme drie toont aan dat de rand van lager half was weg gehaald in het verleden. Jammer allemaal
De betrouwbaarheid van motor wordt minder, en ik ben bang dat de motor op een gegeven moment gaat slingeren. Veder moet ik nog de ophang haken van de voor vork veranderen want deze zijn de ruim. De motor veren lopen dan op de haak tegen de band aan.
En het krukas lager is daarmee ook vastgelijmt. En volgens mij hoort dat niet zo. Dit heb ik namelijke eerder gelezen op dit forum, want lijm laat door de hitte van de motor los. Beter was het om een nieuwe cylinder en zuiger te gebruiken. Foto numme drie toont aan dat de rand van lager half was weg gehaald in het verleden. Jammer allemaal
Gr R Wiersma
Nee het lager is niet gelijmd dat zit weer gefelsd . de lijm voor de keerring is bestand tegen hogere temperaturen en zit aan de buiten kant, de koele kant. keerring is ook iets hoger dan de smalle standaard zodat hij iets uitsteekt voor meer grip op de lijm, feitelijk is het carter nu iets opgehoogd .
Toch raar dat die oude keerring zich los gegraven heeft uit het carter, de grotere diameter zou meer grip moeten hebben dan de kleinere diameter van de bronzen bus.
Omdat het blok toch open lag en het iets vochtig was achter de rol toch maar even gecontroleerd hoe de rest was, los van het al eerdere gemeldded feit dat de keeerring aan de rol zat en los in het carter was de handige harry die de vorige keer het hoofdlager heeft vervangen kennelijk iets te fanatiek geweest OF met het velsen ( als je dat niet goed doet maar te stevig sla je het lager onrond ) of omdat hij de krukas na montage van het lager door het lager heen heeft gehamerd ( hamersporen op de krukwang) in ieder geval erg rauw. gelukkig han ik net een hele zending lagers en daar zaten dus ook een serie bij besteld om oude carters te reviseren op speciaal verzoek hebben ze me een type uitgezocht met een mooie rechte binnenring waar de afdichtplaat goed tegenaan rust ( ja een besteling van over 600 euro doen ze best wat moeite voor je) ook mooie bussen 17X21 mee besteld ter vervanging van die originele vullis solex bussen en bussen 10*14 als bigendbus want die chinesche die je koopt zijn niet parallel ( binnen en buiten) alles nu kwaliteit van INA gelukkig bleef er genoeg cartervelsrand over om het lager weer goed vast te zetten, ondanks zorgvuldig velsen kon je toch al voelen dat het lager iets klem liep in 1 positie maar dat was echt maar een scheetje van een beetje, lopen doet hij nu weer mooi stil daarvoor kwam er nogal tamelijk rauw geluid uit het blok
Oké kottersporen, maar toch niet slecht. Wat ik nu zelf zou doen is een hoonsteentje erdoorheen halen. Ohja, ik maak het hoonsteentje nat met spiritus. Jij met olie hè.
De Solex 3800 die in onderhoud bij Joan is geweest rijdt weer als nieuw en haalt makkelijk de 35km en met windje mee 40km. En klinkt ook beter en niet zo rouw meer. Nu de originele brandstof pomp er weer op zit is het inhouden ook verleden tijd. Vandaag eindelijk een ritje gereden wat een feest en trekkracht.
Ja, het was even pezen want hij wilde dit aankomende weekend graag nog een toerrit rijden. Toch weer op tijd gelukt hoewel het licht in de schuur wat later uitging dan normaal, maar ook dat is genereus opgelost.
Vandaag het blokje wat ik opgebouwd had laten lopen. Eerst heb ik het retourbuisje op de tank vast gesoldeerd want die was los. Beetje benzine erin, een paar keer ronddraaien zodat er benzine retour kwam en toen een paar toertjes met de boormachine en hij liep. Gelijk netjes. Filmpje volgt.
Je wilt meer trekkracht dan. Ben benieuwd hoe het uitvalt.
Alfons
cilindertje is al bewerkt, heb een ander blokje kunnen kopen, wordt helemaal gereviseerd en vond dit wel leuk om erbij te doen, wel veel werk met de gereedschappen die ik heb maar je bent bezig toch. resultaten ben ook zeer benieuwd naar, wordt vervolgt
Ik zie dat je een stalen ring erom heeft hebt gelegd. Goed idee vind ik. Ik dat een kunststof vulling die je hebt gebruikt? Heb je ook een gewicht aan de pen gehangen tijdens balanceren?
Leuk gedaan. Je hebt het over minder dan 1 gram onbalans (resterend), wat was het vóór de modificatie dan? en hoe meet je dit? en last but not least, wat heeft deze modificatie tot doel?
Ik zie dat je een stalen ring erom heeft hebt gelegd. Goed idee vind ik. Ik dat een kunststof vulling die je hebt gebruikt? Heb je ook een gewicht aan de pen gehangen tijdens balanceren?
Alfons klopt van ring eromheen, best lastig want dit zorgt voor extra onbalans in de krukas, wel bewust hiervoor gekozen ivm de stevigheid en stabiliteit. al eerder met aluminium vulling geprobeerd(is wat steviger en zwaarder)en nagenoeg niet meer te balanceren vandaar de kunststof. hoop eind ven de week de resultaten te hebben !! uiteraard contragewicht gebruikt. Groet ANdre
Leuk gedaan. Je hebt het over minder dan 1 gram onbalans (resterend), wat was het vóór de modificatie dan? en hoe meet je dit? en last but not least, wat heeft deze modificatie tot doel?
elke standaard krukas heeft onbalans, dus dit weghalen zorgt voor rustiger loop en minder trillingen. hoe meet je dit: balanceer bakje met gewichten krukas uitvullen = minder carterruimte.
Leuk gedaan. Je hebt het over minder dan 1 gram onbalans (resterend), wat was het vóór de modificatie dan? en hoe meet je dit? en last but not least, wat heeft deze modificatie tot doel?
elke standaard krukas heeft onbalans, dus dit weghalen zorgt voor rustiger loop en minder trillingen. hoe meet je dit: balanceer bakje met gewichten krukas uitvullen = minder carterruimte.