De eerste serie carters zijn op, dus moesten er nieuwe komen. Een serie is 31 stuks, aluminium van 160mm rond word geleverd op 3 meter, en daar gaan er 31 uit vandaar.
En we hebben weer wat aanpasingen gedaan, zie foto's.
Voor diegene die een echte volle krukas wil zijn er mogelijkheden. Toontje Heerbeek is een serie aan het maken. Voor contact met Toontje even PM sturen. Foto's zeggen genoeg, krukasje loopt "erg" netjes. (balans)
De carters staan bij Ad op de website en als je er een Volle Krukas bij wilt hebben dan zou je Ad even moeten bellen. Hij kan je in ieder geval de info geven die je hebben wilt.
Het lijkt mij ook wel wat, fraai deze cnc nieuwe carters en krukassen. Heb Ad van Heerbeek gevraagd of deze nog beschikbaar waren. Echter de krukas cnc niet meer. Worden deze nog gemaakt of is dit gestopt.
De krukas bij Solex Noord is anders dan bij Ad van Heerbeek. Die heb ik daar ook gezien bij mijn zoektocht. een jaar later van het eerste bericht hier zijn de geproduceerde krukassen cnc op. En dat zijn dan 31 stuks.
Het lijkt mij ook wel wat, fraai deze cnc nieuwe carters en krukassen. Heb Ad van Heerbeek gevraagd of deze nog beschikbaar waren. Echter de krukas cnc niet meer. Worden deze nog gemaakt of is dit gestopt.
Met vriendelijke groet,
R Wiersma
Hoi René. Er is toen een serie van 10 krukassen gemaakt door Toontje Heerbeek uit Oirschot, geen familie van Ad. Deze zijn niet door een computergestuurde draaibank gemaakt maar op een conventionele. Aluminium carters worden wel elke keer 31 gemaakt, dit i.v.m. het te leveren materiaal.
Beste Jan, Zijn die 10 krukassen allemaal verkocht of is er misschien nog 1 explaar. Zelf denk ik dat er niets meer is. Voor de 24 uur race zijn zoveel deelnemers en andere races dat 10 explaren zo zijn verbruikt.
Maar zien hoef je het niet, voelen is al genoeg. ik begreep dat Jantje Brinkers volgend jaar is aangesteld als krukasvoeler. was toch werkeloos want zijn Dijk is net opgehoogd.
De markt voor deze cnc krukassen aan het beging van dit draadje is maar weinig als je vergelijkt. Als er maar tien voor gemaakt worden en dan stopt en wel carters maakt 31 stuks zitten daar verder geen krukassen bij. En ook geen cylinder en cilincer kop.Dit snap ik niet.
Als er weinig vraag is wordt het ook niet gemaakt lijkt me. Het zijn ook niet de goedkoopste onderdelen, carter, krukas,pompje, RVS motorplaten met toebehoren en de cilinder natuurlijk. Voor je het weet ben je €500,- kwijt aan een doos losse onderdelen, Wil je dan ook een vrijloopkoppeling met aangepaste rolunit erop dat loopt de teller nog wel even door........
Voor de bedrage die hier genoemd worden kun je ook wel een anderen solex kopen op Marktplaats.
Gr R Wiersma
Klopt helemaal, maar daar zal waarschijnlijk geen volle krukas in zitten, en het zal een traditioneel zamac carter zijn. Een volle krukas en cnc carter is voor de echte liefhebber die het geld er voor over heeft. Als je met standaard toe kunt komen waarom zou je dan zoveel uitgeven. Mij kriebelt het weleens, wie weet, ooit.....
Het lijkt mij een leuke tijds beleving en met techniek bezig zijn en tot een goed resultaat te komen. En als je die fraaie foto's ziet uit 2003 dan wil je dat ook wel doen. De prijs van die gemaakte krukas is ook niet bekend. En dat is dan gissen.
Klopt helemaal. Het voordeel van een CNC carter is niet een hogere snelheid of betere trekkracht maar eenmaal aangedraaide boutjes blijven vastzitten. Ik heb sinds 23 januari met het spul (CNC carter, volle krukas (een van de 10 die Toon van Heerbeek heeft gemaakt), opgevuld carterdeksel, aangepaste nicasil cilinder, vrijloop koppeling en aangepaste gasgever) 4000 km met heel veel plezier gereden. Rustig stationair draaien, gas geven en daar gaat de Solex als een echte 'brommer'. De trekkracht is ook boven de 30 km/uur nog prima. Dit vind ik belangrijker dan pure snelheid. De top is rond de 40 km/uur. Hard zat voor een ongeveerde snorfiets met niet zulke bijster goede remmen. Ook zonder volle krukas kan een Solex snel optrekken en hard lopen. Zie de 24 uursrace, maar dan moet je een cilinder artiest zijn en dat valt niet mee.
Ik heb je zien rijden Huub en idd hij rijdt als een echte "brommer". Wanneer je gas geeft onder het rijden schiet de Solex vooruit vergeleken bij andere Solexen.
Klopt helemaal. Het voordeel van een CNC carter is niet een hogere snelheid of betere trekkracht maar eenmaal aangedraaide boutjes blijven vastzitten. Ik heb sinds 23 januari met het spul (CNC carter, volle krukas (een van de 10 die Toon van Heerbeek heeft gemaakt), opgevuld carterdeksel, aangepaste nicasil cilinder, vrijloop koppeling en aangepaste gasgever) 4000 km met heel veel plezier gereden. Rustig stationair draaien, gas geven en daar gaat de Solex als een echte 'brommer'. De trekkracht is ook boven de 30 km/uur nog prima. Dit vind ik belangrijker dan pure snelheid. De top is rond de 40 km/uur. Hard zat voor een ongeveerde snorfiets met niet zulke bijster goede remmen. Ook zonder volle krukas kan een Solex snel optrekken en hard lopen. Zie de 24 uursrace, maar dan moet je een cilinder artiest zijn en dat valt niet mee.
Groet,
Huub Haaker
Mooi verwoord en alle voordelen op een rijtje, helemaal mee eens, en dat geld ben je zo vergeten.
Klopt helemaal. Het voordeel van een CNC carter is niet een hogere snelheid of betere trekkracht maar eenmaal aangedraaide boutjes blijven vastzitten. Ik heb sinds 23 januari met het spul (CNC carter, volle krukas (een van de 10 die Toon van Heerbeek heeft gemaakt), opgevuld carterdeksel, aangepaste nicasil cilinder, vrijloop koppeling en aangepaste gasgever) 4000 km met heel veel plezier gereden. Rustig stationair draaien, gas geven en daar gaat de Solex als een echte 'brommer'. De trekkracht is ook boven de 30 km/uur nog prima. Dit vind ik belangrijker dan pure snelheid. De top is rond de 40 km/uur. Hard zat voor een ongeveerde snorfiets met niet zulke bijster goede remmen. Ook zonder volle krukas kan een Solex snel optrekken en hard lopen. Zie de 24 uursrace, maar dan moet je een cilinder artiest zijn en dat valt niet mee.
Groet,
Huub Haaker
tegenwoordig zit Rene ook wel eens aan de 40 en daar is echt bijna niets aan de cylinder gedaan alleen de uitlaatpoort aan de bovenkant net zo breed als het midden, je ziet zelfs de "huppel" nog staan waar de originele ronding aan de bovenkant zat. de zuiger is meer aan gedaa, 3 slotjes om de veren te borhgen en rondom een stuk van deonderkant af zover dat bij de uitlaat in BDP nog net 1 mm zuigeroverlap zit, laat je de voetpakking weg dan zie je een spleet. qua spoelpoorten heeft hij origineel al een goed uitgevoerde cylinder, laten we zeggen aan de "plus" wat solex kon leveren daar is niets aan gedaan, verder niet aan de carburateur en ook de kop niet gevlakt.
Er zitten inderdaad goede gietijzeren cilinders bij. in dit geval was het een JRT, en die lopen standaard geen 40. Hopelijk komt er een nieuwe serie, en laten ze de poortjes wat netter gieten, op zich geen slecht cilindertje.
Er zitten inderdaad goede gietijzeren cilinders bij. in dit geval was het een JRT, en die lopen standaard geen 40. Hopelijk komt er een nieuwe serie, en laten ze de poortjes wat netter gieten, op zich geen slecht cilindertje.
Ik heb daar met Jouke al het een en ander over uitgewisseld en zijn (ik denk terechte) mening is dat als je serieus verbeterd dat meteen ook als Batch NIET JRT cylinder op de markt gebracht word en dan betaal je wel voor het verschil maar je moet maar zien dat je dat terug verdient, Ach blijft er voor de thuisvijler ook nog wat over en als die wat vernielt is dat weer goed voor de handel en hou je de competitie niet alleen op het vlak van racen maar ook van voorbereiden En als iemand echt beter wil zal hij toch zelf het initiatief kunnen nemen ? Laatst zag ik al een MA-MO type V8 ( of was het nou VA 8 ? ) ergens op een werkbank staan een gebruikelijke Solex code. Vraag is wat ze daar dan weer van gaan zeggen.
De eerste serie carters zijn op, dus moesten er nieuwe komen. Een serie is 31 stuks, aluminium van 160mm rond word geleverd op 3 meter, en daar gaan er 31 uit vandaar.
En we hebben weer wat aanpasingen gedaan, zie foto's.
Voor diegene die een echte volle krukas wil zijn er mogelijkheden. Toontje Heerbeek is een serie aan het maken. Voor contact met Toontje even PM sturen. Foto's zeggen genoeg, krukasje loopt "erg" netjes. (balans)
Ik heb een probleem met dat nieuwe carter, mijn spatbord loopt tegen "die punt" aan
Inmiddels het vierde carter en ook geen problemen mee.
Inmiddels het 7 de carter en weer een paar dik tevreden mensen, dit keer 2 identieke Solex overgangsmodellen, Zamac carters er uit CNC er in, opgeschroefde rollen er uit en 2 nieuwe vaste rollen er in, opgeboorde cilinders met JRT zuigers er op, ik blijf me verbazen hoe mooi het loopt en gelijk trekkracht en nu al top 38km/h.
Met CNC carter is natuurlijk niets mis mee. Maar ik denk zo : er zijn vele Solexen met origineel carter en originele cilinder die ook vlot 38 km/u halen.
Met CNC carter is natuurlijk niets mis mee. Maar ik denk zo : er zijn vele Solexen met origineel carter en originele cilinder die ook vlot 38 km/u halen.
Ze bestaan, Solexen die origineel die snelheid halen . Connie rijdt er met zo een, niets aan gedaan. Ik heb de cilinder er onlangs voorzichtig afgehaald om te kijken wat er aan veranderd is : Niets. Oud type zuiger met 2 veren. Ietwat kool uit de uitlaatpoort en spruitstuk gehaald en alles weer terug in elkaar gezet. En zo heb ik er nog een paar die origineel vlot doorrijden.
Mag je de carter deksel vast schroeven met rvs schroeven of gewoon staal gebruiken? Ik lees diverse berichten dat rvs en aluminium niet goed op elkaar reageerd. De carter deksel is die standaard ook van aluminium?
Gewoon staal kun je zo gebruiken. Idd, als je rvs wilt gebruiken moet je ze monteren met een speciaal vet.
RVS en aluminium zijn niet de beste vriendjes. Mensen uit de botenwereld kunnen je daar meer over vertellen. Ik heb het destijds ook geleerd maar langzaam vallen er stukjes weg uit mijn harde schijf, dus het exacte verhaal weet ik ff niet meer. beetje googlen zal ook wel lukken.
Ik zou lekker gewone boutjes nemen. Niemand die het ziet en zeker geen problemen.
rvs op rvs is een probleem namelijk "vreten" ofwel koud aan elkaar lassen door hoge wrijving , rvs in aluminium ( Zamac in dit geval, dat is het carter waar de draad in zit) in principe geen probleem als je het maar droog houd, bij boten is het een ander verhaal want dat is nogal nat en nat is een "electroliet" ofwel een geleidend medium en dan ben je 'batterij' aan het spelen en dat gaat ten koste van het Zamac .
Op het werk gebruiken we veel rvs schroeven omdat deze niet magnetisch zijn. Regelmatig hebben we problemen dat ze zich vast vreten in gagalaviseerd staal. Dat gaat samen dus ook niet goed.
Eindelijk, eindelijk ben ik begonnen met het opbouwen van het CNC carter, maar loop tegen een probleem aan. De lengte van de bussen tussen het carter en de koppelingstrommel. Volgens mij moet het als de koppelingstrommel op plaats zit deze gelijk liggen waar de montage schroefdraad van deze trommel begint. Had het allemaal op papier staan maar na ongeveer 2 jaar is het toch weg.
ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt, bussen moet je mogelijk aanpassen, welk type rol gebruik je ? de rol zelf moet ca 1a 2 mm van het vlakke carter afblijven. en heb je de krukas wel voldoende in het lager getrokken en is de speling tussen krukwang en carter wel voldoende /
Als de krukas correct zit en de rol zit op de goede plaats ten opzichte van het carter dan hoort er een dun ringetje te komen op de lagers van de rol ( als je tenminste een rol hebt met lagers ) voor de "lift off" van de koppelingsarmen ten opzichte van het Lagerhuis van de rol, dan komt de constructie met de koppelingsarmen, dan een zeer dikke veerring en dan heb je nog net draad genoeg om de platte borgmoer te monteren .
ben ook met een paar CNC carters bezig, een "uitvoering 24 uur type 2017" ter revisie en om hem een 2018 update te geven. eerst maar eens alles schoonmaken want de inhoud van de baan komt echt overal, krukas carter viel mee want er zat een zeer stevige luchtfilterconstructie in
ben ook met een paar CNC carters bezig, een "uitvoering 24 uur type 2018", anders dan de 2017 versie, nu oa met een Peugeot ontsteking en andere koppeling. Timing ook aangepast ten opzichte van 2017, loopt nu in één streep door naar de **Km/Hr. cilinder voor opvoeren eerst op een toersolex vreselijk ingereden maar nu hij echt moet werken protesteert hij toch. Ik haal ze na een testrit ALTIJD open en dan vind je nog eens wat .
Ik zie dat vaker bij dit soort cilinders en altijd ter hoogte van waar de draadgaten zitten aan de uitlaatkant. Die Alu. cilinders zijn niet geschikt om op te voeren ,misschien wel als je de draadgaten doorboort en met lange tapeinden de kop en cilinder vastzet. Meet de diameter eens op ter hoogte van de draadgaten maar dan wel met de kop erop.
Ik zie dat vaker bij dit soort cilinders en altijd ter hoogte van waar de draadgaten zitten aan de uitlaatkant. Die Alu. cilinders zijn niet geschikt om op te voeren ,misschien wel als je de draadgaten doorboort en met lange tapeinden dat hadden de jappen al heel snel door dat je dat juist NIET moet doen, de draadeinden drukken de cilinder in elkaar die bolt dan op naar binnen bij elk draadeind en dan krijg je vier van deze sporen , de jappen zijn naar voetbouten en kopbouten gegaan voor hun tweetakt crossers met hoog vermogen , dan maar een moertje meer hier en daarde kop en cilinder vastzet. Meet de diameter eens op ter hoogte van de draadgaten maar dan wel met de kop erop.
heb inmiddels al iets anders bedacht kijken of dat werkt
ik heb het een paar jaar terug geprobeerd voor de 24 uur met vier draadeinden, met een speciale truuk om te voorkomen dat de cilinder op zou bollen, meteen afgekeurd, niet origineel genoeg heb toen een andere cilinder in moeten (laten) vliegen zodat ze toch mee konden doen
Aluminium is nogal zacht en als je daar met een paar kopbouten van M6 aan gaat trekken dan gaat er ergens wat vervormen. Als je de kop met tap einden vanuit het carter op de cilinder trekt, dan zal de cilinder niet op die 4 punten vervormen. Maar, zoals Joan al aangeeft, kan de cilinder ergens anders vervormen.
Originally Posted by Joan
ik heb het een paar jaar terug geprobeerd voor de 24 uur met vier draadeinden, met een speciale truuk om te voorkomen dat de cilinder op zou bollen, meteen afgekeurd, niet origineel genoeg heb toen een andere cilinder in moeten (laten) vliegen zodat ze toch mee konden doen
Is dat die motor waar John en ik in 2014 (buiten mededingen) mee gereden hebben ?? of heb je het over een andere motor. Die was "afgekeurd" omdat de cilinder niet de perfecte ei-vorm had, onzin natuurlijk. Die motor liep als een zonnetje op een klein rolprobleem na.
Aluminium is nogal zacht en als je daar met een paar kopbouten van M6 aan gaat trekken dan gaat er ergens wat vervormen. Als je de kop met tap einden vanuit het carter op de cilinder trekt, dan zal de cilinder niet op die 4 punten vervormen. Maar, zoals Joan al aangeeft, kan de cilinder ergens anders vervormen.
Originally Posted by Joan
ik heb het een paar jaar terug geprobeerd voor de 24 uur met vier draadeinden, met een speciale truuk om te voorkomen dat de cilinder op zou bollen, meteen afgekeurd, niet origineel genoeg heb toen een andere cilinder in moeten (laten) vliegen zodat ze toch mee konden doen
Is dat die motor waar John en ik in 2014 (buiten mededingen) mee gereden hebben ?? of heb je het over een andere motor. Die was "afgekeurd" omdat de cilinder niet de perfecte ei-vorm had, onzin natuurlijk. Die motor liep als een zonnetje op een klein rolprobleem na.Klopt, ook deze was uitgevoerd met deze constructie, later bleek dat het wel lukte om met andere cilinders zoals CFX wel goedgekeurd te worden
Nou heb ik net een blok opgebouwd en daar een staffeltje gemaakt van wat dat nu bij benadering kost, ben bang dat ik nog wat items vergeten ben maar voorlopig geeft de print screen van de computer calculator het volgende aan: ( wie het weet mag bij de getallen zetten wat hij denkt dat je daar voor krijgt )
Update:
Last edited by Joan; 24/07/1804:52 PM. Reason: update
Vandaar dat ik rustig alles aan het verzamelen ben, dan lijkt het niet zoveel te kosten :-)
De verzendkosten staan er niet bij Joan. klopt dat is elke keer ook weer iets van 7,95 , en de ene keer zie je op de rekening de prijzen staan inclusief BTW en andere keren komt de BTW pas over het totaal, zo lijkt een drijfstang 29.50 (Puch) te kosten maar blijkt hij op ca 34 ( Je ziet dan ook 1 keer die 34 op de lijst staan) te eindigen O.A Ad van Heerbeek heeft onlangs zijn prijs stelling op de website aangepast en daar zie je nu de prijzen met en zonder BTW vermeldt
O ja en ook vergeten dat het gaat om de OMBOUW van een blok, aangeleverd werd een iets incompleet 3800 blok dus in de prijs zit niet: tank/leidingen/pomp/pompbodem/carterdeksel/krukas/koppelingstrommel/koppelingscarter/ontsteking grondplaat/carburateur/spruitstuk/decohevel/luchtfilter/kop. waar op bezuinigd had kunnen worden, schetsplaten ( vervangen door RVS) motorlifthevel (vervangen door RVS)
Ja je staat er niet zo bij stil, maar stiekem geven we toch behoorlijk wat uit aan ons ijzeren paard. Ikzelf afgelopen jaar voor de solex 0€ en de zundapp 105€.
Ja je staat er niet zo bij stil, maar stiekem geven we toch behoorlijk wat uit aan ons ijzeren paard. Ikzelf afgelopen jaar voor de solex 0€ en de zundapp 105€.
Ik zie onleesbare tekens in jou text en vraag of jullie dat ook zien. Zoniet, dan is mijn enigma stuk ......... Een plaatje erbij want misschien komt het met "Quote" niet over
Ja je staat er niet zo bij stil, maar stiekem geven we toch behoorlijk wat uit aan ons ijzeren paard. Ikzelf afgelopen jaar voor de solex 0€ en de zundapp 105€.
Ja hier ook onleesbare tekens. Komt wel vaker voor. Mogelijk met de iphone een streepje op de é of extra puntje op de ï? Niet dus...
Last edited by John Meisters; 25/07/1811:37 PM. Reason: Test é en ï
De eerste serie carters zijn op, dus moesten er nieuwe komen. Een serie is 31 stuks, aluminium van 160mm rond word geleverd op 3 meter, en daar gaan er 31 uit vandaar.
En we hebben weer wat aanpasingen gedaan, zie foto's.
Voor diegene die een echte volle krukas wil zijn er mogelijkheden. Toontje Heerbeek is een serie aan het maken. Voor contact met Toontje even PM sturen. Foto's zeggen genoeg, krukasje loopt "erg" netjes. (balans)
Ja , die Jan, die heeft er de hand van om mooie spullen te maken, is de laatste tijd rustig op deze website, maar hij was pas WEL jarig en dan zie je dat niet omdat er geen plek is om dat taartje van de website neer te zetten.
Dus nog wel even gefeliciteerd, al is hij al wel weer een dag aan zijn nieuwe jaar bezig