Ohhh, heerlijk karweitje zo. Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn. Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.
Het glimt weer Alfons. Zo heb ik aan een standaard uitlaat een flauwe bocht van 90 graden opzij gemaakt zodat deze ook boven de werkbank blijft maar toch de originele lengte behouw.
Bij een Installateur hebben ze ook vaak alle soorten O-ringen. De as en een bus meenemen en dan passen dat de bus lichtjes over de ring schuift. Als je de goede maat gevonden hebt, gelijk een paar extra meenemen voor een evt. volgende OTO revisie.
Ohhh, heerlijk karweitje zo. Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn. Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.
Is alles in orde van het blokje?
Alfons even oppassen, lengte en dikte van de pijp kan de resultaten beinvloeden !!! wel heeeeel mooi gemaakt
Ohhh, heerlijk karweitje zo. Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn. Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.
Is alles in orde van het blokje?
Blokje was verder OK, alleen weinig trekkracht meer, wel genoeg snelheid bij wind mee. De uitlaatpoort zat wat dicht dus dat zal t geweest zijn. Vwb de o-ring, die zag er niet uit toen de bus eraf ging, dus die wordt vervangen. (op de foto ligt de ring op het luchtfilterkapje, kijk zelf maar)
Dat weet ik wel hoor Andre. De pijp was zelf 18mm het korte stukje in/ertussen is 13mm in doorgang en dat is genoeg. Loopt er prima op. Merk geen verschil.
Het is geen meester werkje hoor. Gewoon effe wat gemaakt zodat hij gewoon op de werkbank kan blijven staan.
Nee het was niestandaard bij het steuntje. HAHhAaa. Moar da wette gij wel.
vandaag krukas gevuld met lood voor balancering, minder dan 1 gram onbalans, lijkt me goed genoeg voor mij
groet ANdre
van dat soort krukassen heb ik er ooit een serie gemaakt/ eerst de krukas schoondraaien totdat de diameter zo klein is da het stukje metaal bij het bigend ook als dragend punt meedoet. Dan de achterkant afdraaien tot deze vlak is. ( dat 1/2 banaan contragewicht weg.
dan een draaibank hulpstuk maken van een recht hoekige plaat die qua recht hoek ca 4 cm groter is dan de gewenste diameter van het nieuwe vliegwiel. in het centrum een pijp of klos om de plaat in de draaibank in te kunnen spannen Op elke hoek van de plaat een gat rond 5,8 boren en naboren met 6 In de draaibank het frontvlak van het hulpstuk netje vlakken en in het centrum een kuil draaien minimaal met de diameter can welke opstaande rand in je carter dan ook.
dan een 12 mm dikke ijzeren plaat met dezelfde afmetingen zagen, roodheet maken om de spanningen eruit te doven, NIET afschrikken in water of anderzins, pak de krant of zo en neem je rust. opspannen en een kamer uit draaien met exact de diameter van de krukas die al klaar ligt en een centraal gat met je raad het al minimaal de diameter van enige opstaande rand in je carter.
deze vierkante "bus" vanaf de kant van je kruktap over de krukas laten vallen, passing niet te strak want dan heb je kans dat je pen iets zwikt best is een van de hoeken bij de pen te hebben. is op diverse manieren vast te zetten , net wat je in huis hebt, maar kies wel een manier die diep genoeg ligt ( bij keuze boutjes) dat je straks bij de volgende fase, het rond maken niet de boel weer verliest. mooiste is als je een "omsmeltrun" met TIG kan doen alleen ter plaatse van de originele wang ( ca 180 graden in de rondte)
holle ruimte ( dat is al niet zo veel meer ( eventueel opvullen met stukjes aluminium) Uitbalanceren 3 gaten boren van rond 10 door en door op zo een afstand dat ze nog op te boren zijn naar 13, opboren naar 13 aan de accterkant een bodem laten staan van 2 mm ( dus 2 boren 13 nodig, 1 nomale met 120 graden geslepen kop en 1 met een platte kop om een potgat te kunnen boren, met dremel iets van een O-ring achtige groef in het centrum van het gat boren. prop lood met punt van 1 mm in het gat, met twee doppen (sleutels) links en recht op het lood in een bankschroef het lood samenpersen.
ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen resultaat ??? binnenkort weet ik het wordt gedeeld op het forum!! groet ANdre
ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen resultaat ??? binnenkort weet ik het wordt gedeeld op het forum!! groet ANdre
even afmaken met een puch (maxi) drijfstang dan Maar ? makkelijk, eenvoudig en betrouwbaar tegen acceptabele kosten.
bouwt veel smaller weg, kun je ook je zijdeksel van een vulplaat voorzien en dat lager van zo een drijfstang is O- zo veel beter dan dat gesloten ding van solex dat min of meer ontwikkelt is voor een (versnellings)bak waar constant voldoende olie in de rondte giert om te smeren maar ook te koelen ( vaak het belangrijkste van olie de hitte wegnemen)
Het gele plaatje op het neusje van mijn CNC blok rammelde een beetje. Om het goed te kunnen repareren (de lipjes aan de onderkant vast solderen) heb ik het blok van het frame gehaald en het neusje gedemonteerd. Er bleek veel prut aan het carter vastgeplakt te zitten. Een grondige uitwendige reiniging van het blok staat op het programma. Mijn reserve blok (met een onvervalst OTO carter, een uit de laatste serie die in Den Haag zijn gemaakt), mag de komende tijd zijn best doen.
ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen resultaat ??? binnenkort weet ik het wordt gedeeld op het forum!! groet ANdre
even afmaken met een puch (maxi) drijfstang dan Maar ? makkelijk, eenvoudig en betrouwbaar tegen acceptabele kosten.
JOAN
begin wel te twijfelen wat ik zal doen, kun je kort aangeven wat het "meerwerk"zou zijn, voordelen heb je al vernoemd
Heb je veel zandpaadjes gereden. Zo'n Solex blokje neemt toch altijd veel troep op he. Zo'n CNC cartertje is ook beter schoon te maken. Minder hoekjes enzo.
begin wel te twijfelen wat ik zal doen, kun je kort aangeven wat het "meerwerk"zou zijn, voordelen heb je al vernoemd
groet ANdre
feitelijk geen, mooi is wel als je een bronzen ring hebt om tussen de wang en de drijfstang te leggen, als je het zijdeksel op wil kunnen vullen dan wel meer werk: krukpen bus inkorten op breedte bigend (+0,5mm) dan krukpen inkorten dat hij net lang genoeg is naast de kortere bus nog 1 borgring en de moer te accommoderen ( gebruik de smalle DO/OTO moer en niet de hogere 3800 moer voor maximale winst), maar het hoeft niet 1 op 1 vervangen van de oude wel met een paar vulringen om de zijdelingse speling te compenseren, er zijn setjes zitten deze ringen al bij
gisteren ben ik begonnen aan mijn 4 takt project , was dat 24 uurs gedoe even zat.
blok ligt al bijna uit elkaar voor revisie. nog wel wat plaatwerk nodig aan het frame maar zoals ik al eerder meldde bij andere topics , door daar mijn handen om te draaien in de juiste richting is het "A floutje of coin" ( Van Gaal taal schijnt nogal in te zijn )
Is dat een Tomosstuut op de 4 takt? Ik zoek nog een dergelijk stuur voor mijn project. Dan weet ik waar naar te zoeken, vandaar de vraag.
Han
nee van een vespa ( ciao) , die hebben ook stuurpen 21 veel anderen zitten met stuurbeugels op de kroonplaat en hebben dus geen stuurpen, dat soort sturen zijn wel te gebruiken maar dan dien je een ATB stuurpen/plaat te halen die zijn ook in 21 beschikbaar
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest. had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex. gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten
Wat is het voordeel (of: wat maakt het verschil) van die drijfstangen Jan?
P.S. Ik heb inmiddels het antwoord een paar pagina's terug al gelezen, o.a. van WilfredVWe Joan:
Past er zo op ,de lengte is t zelfde en veeeeeeeeel sterker.
bouwt veel smaller weg, kun je ook je zijdeksel van een vulplaat voorzien en dat lager van zo een drijfstang is O- zo veel beter dan dat gesloten ding van solex dat min of meer ontwikkelt is voor een (versnellings)bak waar constant voldoende olie in de rondte giert om te smeren maar ook te koelen ( vaak het belangrijkste van olie de hitte wegnemen)
Last edited by RedFox; 02/11/1403:33 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ruimte zo klein mogelijk maken André. Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan.
jan
dit is wel een stevige uitdaging met de apparaten die ik heb, maar waar een wil is is een weg. is wel een drijfstang van puch maxi toch !! Groet ANdre
Yip, word veeeel gebruikt in de (race) solex wereld.
Jan, wat is het volumetrische effect van alleen een puch maxi drijfststang en opvullen van carteldeksel in vergelijk met situatie waarbij nog daarboven de volle krukas wordt toegepast?
Last edited by RedFox; 03/11/1406:15 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
[]Jan, wat is het volumetrische effect van alleen een puch maxi drijfststang en opvullen van carteldeksel in vergelijk met situatie waarbij nog daarboven de volle krukas wordt toegepast?
Alles bij elkaar veel MAAR je krijgt er geen toer meer door ( wel iets maar niet wat je wil) wat er WEL gebeurd is dat je veel meer trekkracht krijgt en daar kun je dan wat van op offeren door kanalen een andere timing te geven. Tunen is namelijk "afstemmen" en dat betekent dat je ALLE factoren dient aan te pakken en wel zodanig dat elke afzonderlijke wijziging in verband staat met de anderen volle krukas is 1 deel, cartervuling een ander deel, andere poortentiming weer iets, dan ook nog je kop en tussendoor veel kijken wat er gebeurd ( vandaar dan oa ook die fotos van het 24 uur blok na gebruik
Mooie foto weer Joan. En ditmaal is het patroon zichtbaar ten opzichte van de poorten. Weer een beduidend ander patroon dan welke je de vorige keer liet zien van de squish band. Daar is volgens mij belangrijke informatie uit te lezen, helaas nog niet in mijn taal (maar voel het nu al kriebelen)
Misschien moet je er eens een klein stukje aan wijden. Lijkt me zeer leerzaam.
nou tesamen met die sguish band zie je dat de gasstrroom omhoog dus inderdaad als een kolom recht omhoog gaat naar de bougie, je verwacht dan weinig tot geen menging met het vuile gas dat aan de uitlaatkant zit, grootst mogelijk te bereiken "plof" dus als je dat gas eenmaal aansteekt.
zoek maar eens naar de "ideale" plaatjes van gas stromingen in 2 takten dan zie je daar onveer een "Loop" van achteren naar omhoog en dan met een krul de uitlaat in
Ah... Nu begrijp ik ook een 4-takt. Omdat je met een 2-takt verre van perfect de verbrande gassen in zijn geheel kunt afvoeren en het verlies van het verse mengsel via de uitlaatpoort kunt tegengaan, hebben ze die extra slag geïntroduceerd. Waarmee ook verklaard wordt dat 4-takt motoren zuiniger zijn en een hoger rendement hebben.
Ah... Nu begrijp ik ook een 4-takt. Omdat je met een 2-takt verre van perfect de verbrande gassen in zijn geheel kunt afvoeren en het verlies van het verse mengsel via de uitlaatpoort kunt tegengaan, hebben ze die extra slag geïntroduceerd. Waarmee ook verklaard wordt dat 4-takt motoren zuiniger zijn en een hoger rendement hebben.
Ok, nu duik ik nog even in de squish band. TNX!
Ja en je houdt alle "herrie" ook nog eens boven de zuiger zodat je alles wat daar onder zit lekker kunt smeren met een plas rondgierende olie. Terwijl bij een 2 takt onder de zuiger ook van alles gebeurd en daar moet je dus heel zuinig zijn met smeren anders komt die olie ook bij de verbranding en dan klagen de buren
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)
Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)
Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.
duidelijk herkenbare puch maxi kop. Zo eentje heb ik er getuned dat hij met een originele cylinder 99 liep ( 50 cc dus ook) door te hoge zuigersnelheid liep hij op een gegeven ogenblik zo vast dat we voor demontage de drijfstang moesten doorzagen .
Dus als ik het goed begrijp werd de zuiger oververhit, zette daarbij abnormaal uit, raakte daarbij de wanden van de cilinder, waarna hij nog sneller uitzette en zichzelf ingroef in de cilinder en de schraapsels daarvan? Niet echt prettig als je dat platliggend in je T-shirtje bij 99 kM p/u overkomt. Vraag me af als je eenmaal tot stilstand bent gekomen tegen een stoeprandje of zo, je als de nuchterheid zelve de restanten van je kleding afklopt en zegt: "Ja, ik ga dat stukje over zuiger-legeringen toch eens lezen".
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)
Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.
inderdaad om te "lachen" als je ziet hoe mensen met weinig hulpmiddelen zoals draaibanken, frees machines, etc. er toch nog iets van kunnen maken, lachen en petje af voor de vindingrijkheid van deze mensen. mogelijk zijn dit ook de mensen die gaan racen en net niet winnen, maar er wel een heel goei gevoel aan overhouden
Absoluut. Deze jongen gaat duidelijk ergens naar toe. Hij gaat er ook achter komen dat de hoek waarin de squish band gefreesd moet worden ten opzichte van de hoek van het zuigerdek aldaar nogal nauwkeurig moet zijn. Maar petje af voor zijn vindingrijkheid en manier van denken. Dat heb je goed herkend André.
Dus als ik het goed begrijp werd de zuiger oververhit, zette daarbij abnormaal uit, raakte daarbij de wanden van de cilinder, waarna hij nog sneller uitzette en zichzelf ingroef in de cilinder en de schraapsels daarvan? Niet echt prettig als je dat platliggend in je T-shirtje bij 99 kM p/u overkomt. Vraag me af als je eenmaal tot stilstand bent gekomen tegen een stoeprandje of zo, je als de nuchterheid zelve de restanten van je kleding afklopt en zegt: "Ja, ik ga dat stukje over zuiger-legeringen toch eens lezen".
Gelukkig heeft een puch maxi een automatische koppeling en daar sloeg hij hard doorheen dus geen rare schuivers OID maar wel iets wat je jaren later nog weet. overigens viel de hitte nogal mee, alleen de olie kan de zuigersnelheid niet meer bolwerken dan krijg je metaal tot metaalcontact en las je zo de boel aan elkaar op zijn engels "Galling" op zijn nederlandes "vreten" maar omdat je nogal graag googled zoek maar bij dat "galling" de kapotte cylinder is jaren geleden alsnog herbruikt als verbrandingskamer voor een pulsjet . gooi nooit wat weg.
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest. had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex. gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten
groet ANdre
resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend. begrijp er geen fl*kker van maar we geven niet op !!!
[ resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend. begrijp er geen fl*kker van maar we geven niet op !!!
groet ANdre
Dat is inderdaad KVDB! Toch maar eens de zaak in groepsverband evalueren.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ik ben vandaag naar een klein beursje hier in blauwberg geweest en ik heb daar toch weer een slagje kunnen slaan een 3800 op de kop getikt met een beetje werk aan voor 50€ en een heel oud en origineel lichtkapje van een franse peperbus voor 30€ in zeer goede staat het licht al te pronken in mijn solex huisje groetjes pierre
Een Oto tankje schoongespoeld met wasbenzine en met een zooitje moeren erin en dan maar rammelen. Met het liedje in mijn hoofd, we dansen de samba. Aftapplug zat vol met troep, filtertje ook. Keurig tankje alleen aan de voorkant wat gebutst maar dat gaan we uitdeuken. Voor de rest alles goed en lekvrij en mooi van binnen. Mooi tankje van maken.
Ook een Oto demontabel pompje schoongemaakt en licht lekker in de wasbenzine.
Ook een Oto carburateur schoongemaakt en ligt ook in de wasbenzine.
Ook een benzine leiding door gepeuterd met een binnenkabel en netjes doorgeblazen met wasbenzine.
Het reserve blokje weer eens laten draaien maar hij wilde niet goed aanslaan. Gewoon moeilijk op gaan te krijgen. Als hij loopt, loopt hij keurig. Dus een onderzoek. Eerst de spoel vervangen want de vonk was niet echt hard/vet. Nog niet. Condensator vervangen. Nog niet. Dan heb ik het volgende gedaan. Ik heb 2 voorlampjes aangesloten op de licht spoel als de motor draait en dan het volgende. Zodra ik de lampjes aansloot en de motor draait stationair dan valt hij stil. Iets hoger dan stationair dan blijft hij draaien. Conclusie, vliegwiel magneten te zwak. Vliegwiel van de Amuse erop gezet en meteen aanslaan. Lampjes erop en gewoon blijven draaien. Dat oude vliegwiel op de Amuse en wat denk je bijna niet aan te laten slaan en als ik het licht aanzet valt hij stil als ik hem laag stationair wil laten draaien. Weer de Amuse vliegwiel erop en gewoon vlot starten. Ik voel ook minder aantrekkingskracht van de magneten als ik een stukje ijzer erbij houd. Kortom ik moet een ander vliegwiel of de magneten weer goed maken.
Dank je. Ja moest effe denken. Gelukkig heb ik wat onderdeeltjes liggen om te proberen anders blijf je zoeken.
Grappig meetinstrumentje. Maar voor ons is een stukje ijzer ook wel voldoende om na te gaan of de magneet nog sterk genoeg is. De aantrekking was gewoon wat minder maar net genoeg om zo'n lastig probleem te veroorzaken. Je kunt beter een condensator hebben die niet goed is, dat is duidelijk te merken en te zien.
Maar voor ons is een stukje ijzer ook wel voldoende om na te gaan of de magneet nog sterk genoeg is.
Mee eens, maar als ik iets op de meter kan zien, heb ik dat liever. In zo'n geval kun je ook inschatten of je binnenkort aan de beurt bent en je magneten (preventief) even moet laten behandelen. (spoelqualiteit speelt hierin natuurlijk ook een rol, maar toch.)
Dat zijn nog eens mooie prijzen voor een 3800. Ik vraag me bij jou altijd af, wat een klein beetje werk is.
bij mij is een klein beetje werk wat opkuisen in dit geval en een voledige cilinder op zetten met zuiger en al + een carburator en starten maar en dat vind ik echt niet veel werk en dan nog voor 50€ en het is echt plezierig om aan zo eentje te werken en zo van de sloop te redden gr pierre
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest. had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex. gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten
groet ANdre
resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend. begrijp er geen fl*kker van maar we geven niet op !!!
groet ANdre
oorzaak is bekend denk ik !! blokje ging steeds minder lopen, toch maar eens opengeschroefd, resultaat zie fotokes. conclusie PE lost op.
wat nu, welke kunststof zou er wel voor geschikt zijn, let op niet te zwaar ivm balanceren kruks
ben nu aan het denken om een epoxy te gaan gebruiken, die en hoge temperaturen kan hebben [/b]en [b] benzine bestendig is, deze mag dan ook zeker niet te zwaar zijn ivm balanceren (massa of ook wel soortelijk gewicht genoemd) we geven niet op want de eerste resultaten waren best wel bemoedigend
Roelof
ik ga de specs even opzoeken va de loctite, wie weet!!! groet ANdre
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest. had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex. gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten
groet ANdre
resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend. begrijp er geen fl*kker van maar we geven niet op !!!
groet ANdre
oorzaak is bekend denk ik !! blokje ging steeds minder lopen, toch maar eens opengeschroefd, resultaat zie fotokes. conclusie PE lost op.
wat nu, welke kunststof zou er wel voor geschikt zijn, let op niet te zwaar ivm balanceren kruks
groet ANdre
André, wat heb jij gebruikt?? Normale in de handel PE (plaat)Lost NIET op, hebben we jaren gebruikt en mee gereden. heb nog wel wat liggen voor je als je wil.
zoals mij verteld is normale PE, dus wat er misgaat ??? eerste resultaten waren heel hoopvol, daarna niet meer zo, ging per minuut achteruit. mogelijk toch de benzine met de toegevoegde oliecombinatie. PE is echt aan het verdwijnen /oplossen ?/
Vandaag wilde solex van mij niet starten, dus even voelen aan de bougie kabel en ja hoor,het moertje is verdwenen die het oogje vast druk op de bougie. Gelukkig had ik nog dat ronde opschroef busje voor de bougie stekker. Eers een klein ringetje en dan goed vastdraaien met een tang. Klaar proberen en gewoon weer starten. Eenvoudig weer.
Dan kun je beter een druppel locktight gebruiken. Das een stuk minder permanent lijkt mij. of gewoon een 2de moertje erop. (zoals Johnnie reeds opmerkte)
Bij mij zit alles met gewone M4 moertjes zonder borging en blijft goed zitten. Tape heb ik nergens geplakt en nog nooit last gehad van overslaande vonken, wel Solexen van anderen (ook van andere verhuurders) op de Workmate gehad die het hogere busje erop hadden, en last van overslag.
Tape kan natuurlijk geen kwaad, maar voor mij even teveel meerwerk nu