ondertussen reeds geruime tijd geleden dat ik nog op het forum was, maar een nieuwe "aanwinst" noodzaakt mij om jullie deskundige hulp in te roepen. De nieuwe aanwinst is een solex 6000. Kon hem niet laten staan... Natuurlijk is er werk aan. Het benzinegedeelte is operationeel, maar de ontsteking baart mij grote zorgen. De bougie vonkt niet. Ik wil dus de volledige motor demonteren maar vooraleer ik daar blindelings aan begin wil ik graag eventjes informeren of er hier niemand een nederlandstalige werkplaatshandleiding voor solex 6000 heeft die ik kan raadplegen om geen onverantwoorde toeren uit te steken.
Beste de afbeeldingen van de motor en het frame heb ik ondertussen ook gevonden op het forum. Toch bedankt voor de moeite.
Ik zal dus eerst en vooral de volledige motor van het frame moeten losmaken vooraleer ik de spie van het vliegwiel kan controleren. Zijn er bij de demontage specifieke zaken waar ik moet op letten??
wel, ik zal beginnen met alle kabeltjes los te maken van choke, gashendel....alsook benzineleiding en retour. Vervolgens de middelste bouten onder de deurtjes langs beide kanten. Vraagje... hoe zit dat met de uitlaat? Blijft die gawoon aan het blokje hangen of moet deze ook eerst losgemaakt worden. Het lijkt mij geen sinecure om die samen met het blokje er vanonder te halen. Denk dat de staander wel eens in de weg kan zitten. Tevens weet ik ook niet goed wat er van de stang, (cardanas?) moet losgemaakt worden. Deskundigen die me kunnen bijstaan zijn altijd welkom om hun ervaring met mij te delen. Ben ondertussen volledig weg van dit mooie, speciale solexje.
De uitlaat zit gewoon met 2 veren op de plaats gehouden. Die is binnen 3 seconde verwijdert. Is lang geleden dat ik eraan heb gewerkt. De carburator moet je losmaken van het slangetje en die blijft bij het verwijderen gewoon in het frame hangen. De cardanas verdeelt zich vanzelf achter bij het handeltje.
het is er eentje met vering in de voorvork. Een blauwe waarop langs de zijkant onderaan een sticker staat met "solex 6000" er op. Een foto is momenteel niet mogelijk. Fototoestel heeft ons in de steek gelaten en er is nog geen nieuwe aangekocht. Misschien moet ik daar ook maar eens werk van maken.
Indien er jullie nog tips te binnen vallen, laat ze gerust weten. Alle hulp is welkom want ik heb een beetje schrik dat ik niet onderlegd genoeg zal zijn om het tot een goed einde te brengen. het lijkt me toch een ietsiepietsie moeilijker dan een 3800 waar ik wel al enige ervaring mee heb.
Heb ondertussen ook al een "guide de demontage" van een solex 6000 teruggevonden op het internet. Jammer genoeg is het een franstalige en zijn de "plaatjes" van slechte kwaliteit. En eerlijk gezegd, mijn kennis van het frans is zeeeeeeer beperkt.
Heb ondertussen ook al een "guide de demontage" van een solex 6000 teruggevonden op het internet. Jammer genoeg is het een franstalige en zijn de "plaatjes" van slechte kwaliteit. En eerlijk gezegd, mijn kennis van het frans is zeeeeeeer beperkt.
Hoppa, weer een Hobby erbij: Franse text invoeren in Google vertaler
het chroom is inderdaad nog uitstekend, alleen jammer dat er een aantal spaken van het achterwiel afgebroken zijn. maar dat is momenteel mijn laatste zorg. Ik wil het motortje terug operationeel krijgen en daarvoor moet ik vonkjes krijgen..Dus vanaf morgen... demonteren en raad vragen op dit forum. Zet jullie al maar schrap.
het motortje is losgemaakt van het frame en ligt klaar om uit te zoeken wat de reden is dat hij niet vonkt. Als eerste tip kreeg ik mee om de spie van het vliegwiel te controleren om te zien of die niet is afgebroken. Ik wil dit graag nakijken, maar hoe begin ik daar aan? Kzal beginnen met alles eens grondig te bestuderen om geen nodeloze zaken los te maken. Foto komt er aan.
haal eerst dat dekseltje aan de achterkant van het blok maar eens los, daar zitten de puntjes onder hopelijk zijn alleen deze zwaar gecorrodeerd of gaan niet meer open want anders is mogelijk de spoel kapot en spoelen is een tragedie ( misschien dat Jan de Laat ook deze nieuw kan wikkelen )
Voila, dekseltje losgemaakt en contactpuntjes zien er naar mijn mening stralend uit. Of dat nu een goed teken is durf ik te betwijfelen want zoals Joan zegt zou het dan wel eens de spoel kunnen zijn die kapot is. Ik stuur nog enkele foto's zodat jullie zelf een oordeel kunnen vellen en mij dan ook verder op weg zetten naar herstel.
Misschien is het nu de beurt aan de spoel om die uit te meten. Graag info hoe ik dit moet doen en welk gereedschap ik daarvoor nodig heb. Zal ook al eens op zoek gaan hier op het forum of dit nergens beschreven is.
alles schoonmaken is geen probleem, het afstellen zal ook wel lukken, maar ik zie niet onmiddelijk in hoe ik dan de controle moet doen om te zien of ik vonkjes krijg zonder de motor terug te plaatsen. bij een gewone solex moror doe ik dat dmv een boormachine op het vliegwiel te zetten en zo een vloeiende draaibeweging te krijgen. Maar hoe doe ik dat bij deze motor?? Zoals je wel zal merken is het echt wel een ontdekkingsreis voor mij. En dat is er nou net zo leuk aan.
Han, Als ik alles weer monteer, dan bedekt de contactpuntenhouder de grote moer die jij waarschijnlijk bedoeld. Zie foto blokje3klein om te zien wat ik juist bedoel.
op de foto van de puntjes zien ze er toch wat grijs uit, dat moet metaalblank zijn, ook de zijkanten want de oxide van dit materiaal springt nogal makkelijk tussen de punten en isoleert dan de stroom ( oxides in het algemeen zijn een isolator)
het klopt dat de puntjes er nogal wat grijsjes uitzien. Ik zal dan ook eerst proberen om ze netjes op te schuren zodat de oxide zo veel als mogelijk verwijderd is. nadien ben ik van plan om alles terug te monteren en dan de raad van solexnl op te volgen en het afdekkapje te verwijderen die naast het benzinepomje zit om dan vervolgens met de boormachine eventjes te checken of de bougie vonkt.
Julivarab met een batterij en twee draadjes contact punten open of papier ertussen dan een draad op de massa ander op de losse punt dan contact maken en verbreken kan je controleren op hij vonkt op de bougie kabel evt met bougie op de massa ,ik deed het altijd met zo`n platte batterij met twee lippen gr Hans Welp
Hallo, de ochtenstond heeft goud in de mond zeggen ze altijd. Wel, jammer genoeg is dit deze morgen niet echt het geval. Ik heb de contactpuntjes netjes opgeschuurd, alles terug naar behoren gemonteerd en dan eventjes met de boormachine er op getest. GEEN VONKJES... jammer. Ik denk dat ik nu stilaan zal moeten overgaan naar het uittesten van de spoel en bougiekabel. Of zijn er nog alternatieven? En hoe doe ik dat?
Wat ik ook wel jammer vindt is het feit dat ik niet kan controleren of de contactpuntjes tijdens het testen met de boormachine daadwerkelijk open en toe gaan. het afdekplaatje waar de contactpunten inzitten is volledig afgesloten waardoor ik er geen zicht op heb. zie onderstaande foto
de contactpuntjes zitten onder het kapje dat je in de midden van de foto ziet. Geen mogelijkheid om hen dus te controleren of ze tijdens het testen wel degelijk openen en sluiten.
toch nog even teruggekeerd naar mijn "ateljee" om de raad van jullie deskundigen op te volgen. met een platte batterij en lampje de contactpuntjes nog eens nagekeken. Bij gesloten en open puntjes geen lampje dat brandde. Dan nog maar eens de puntjes opgeschuurd en ook de zijkantjes van de puntjes. Nog eens checken en ja, het lampje licht op. Alles opnieuw monteren en met boormachien eens kijken of bougie vonkt. Moooooooie kleine schone vonkjes zijn het resultaat. Merci heren voor alle goede raad van iedereen die meehelpt. We zijn weer een stapje verder. Kga nu eerst de puntjes en zijkantjes wat bijschuren.Die oxine is dus volgens mij de boosdoener. Ik hou jullie verder op de hoogte want 1 succes is nog geen overwinning.
vooraleer ik begonnen ben met het demonteren van de contactuntendeksel heb ik met een puntslagje merktekens aangebracht zodat ik ze op dezelfde manier kon terugplaatsen. Ondertussen zit het blokje er terug onder en ben ik alle kabeltjes opnieuw aan het aansluiten. Tot op heden lukt dat vrij aardig.
alle kabels en leidingen terug aangesloten. Een beetje benzine in het tankje en voorzichtig proberen om te starten. Vroem, onmiddelijk slaat hij aan en blijft mooi op ralenti draaien. Zachtjes gas open draaien maar weinig of geen verandering. De regelmoer eventjes aandraaien en ja hoor, toerental gaat de hoogte in. Terug tijdje stationair laten draaien en dan voorzichtig een klein toertje in de straat. loopt vlot ondanks een aantal spaken die afgebroken zijn. Ben toch supertevreden. Op naar de verdere afwerking. In het achterwiel zijn er een aantal spaken kapot en ook de km teller werkt niet meer. Weet iemand waar deze spaken voor de 6000 te bestellen zijn?? En wat betreft de km teller, wat doe ik daar het best mee??
Je kunt in principe bij iedere rijwielhandel de juiste spaken halen of bestellen als je de juiste lengte en dikte hebt. Een spaak meenemen naar die zaak en zij meten hem wel op.
goed gedaan, zo zie je maar weer een goede foto is het halve werk want dan heb je de mogelijkheid om te zien waar het aan schort want met woorden is het vaak lastig omdat velen de technische taal niet hebben om de juiste woorden of beschrijvingen naar voren te brengen. en de foto van de puntjes die deed het . grijzig/gruizig in plaats van metaal blank
nogmaals hartelijk dank voor de vele bruikbare tips en trics. Er is er dan toch weer eentje gered van een roemloos einde, en dat verdienen deze solexjes absoluut niet.
Han, de koplamp met km is wel nog aanwezig hoor op de 6000. Alleen is het zo dan de km teller momenteel niet werkt en de lichten branden ook nog niet. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken en zal een werkje zijn tijdens de wintermaanden. Toch bedankt voor de link. Dit is al een pak goedkoper dan de eerste link.
hier zijn we weer. We kunnen verder werken aan de solex 6000. Er zijn in het achterwiel 8 tal spaken verdwenen. Nu is het zo dat dit niet zo eenvoudig zal zijn. De remschijf zit namelijk in de weg om de spaken te kunnen monteren. Heeft er iemand tips hoe dit moet gebeuren bij een solex 6000??
Ik heb ooit 6000 wielen gehad maar niet op de spaken gelet. Is de schijf niet te demonteren? Als je de spaken iets moet buigen om ze langs de schijf te krijgen dan kan dat ook. Maak anders eens een foto
Ik heb zo een wiel "hangen" en ben even gaan kijken, als de constructie van de flash het zelfde is als van de 6000 dan moet eerst het tandwiel met de vrijloop er af en dan de 4 bouten bouten er uit draaien, dan is de schijf los, Groeten, Wijnand
Dat is een verhaal apart, je moet de kern waar de uitsparingen in zitten losdraaien, gewoon linksom, meestal zit dit erg vast. Vaak zie je dat men dat probeert met een een stuk ijzer en dan los slaan met een hamer, het blokkeren van het tandwiel zou beter zijn maar dat is mij nooit gelukt. Misschien heeft de fietsenmaker het goede gereedschap er voor, Deze vrijloop tandwielen zijn erg goedkoop, en ik doe het als volgt, ik draai de ring met de 2 uitsparingen uit het tandwiel dan kan die eraf, dan de kern in de bankschroef en met het wiel er af draaien, en voor weinig geld heb je een nieuwe, die is in elk geval beter dan het oude ding wat er opzit, Groeten, Wijnand
Of je laat het een fietsenmaker doen, kost niet zoveel.
Ik heb zelf zo'n sleutel gekocht die in de uitsparing van het tandwiel valt, sleutel in de bankschroef, ferme ruk aan het wiel en door de middelpunt vliegende kracht komt het freewheel los.
Ik kreeg toen ook de vrijloop niet los. Ik heb hem toen met een drempel en dunne schijf gewoon door midden geslepen en toen ging hij er zo af. Een nieuw vrijloopje kost niet veel, iets van 7,5€.
Alfons, merci voor de tip. Die optie ga ik bewaren voor als de fietsenmaker mij niet kan helpen. Wil je echter wat meer uitleg geven? Ik versta niet goed wat je bedoeld met doormidden slijpen.
Dwars door het tandwiel heen. Tussen 2 tanden door. Dan de buitenring van de vrijloop doorslijpen en alle kogeltjes vallen er dan vanzelf uit. Daarna de binnenring doorslijpen. Een beetje schuin slijpen, maar dat zie je vanzelf. Je zult een paar schroefdraadgangen raken maar dat is niet erg hoor. Een beetje, hoe zal ik het zeggen, sloopwerk, maar dat moet dan maar. De nieuwe draai je er zo op hoor en hoeft je niet vast te tikken want je trap die vanzelf vast als je gaat fietsen. Dremel met een dun schijfje van 1 mm. Gaat heel snel los allemaal. Succes bij de fietsenmaker.
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .
allemaal toffe ideen die tot de verbeelding spreken. Begin al wat te zweten op voorhand. Beslissing van wat ik ga ondernemen valt eerstdaags. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .
Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .
Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.
met diezelfde doorslijp dremel zijn ook ronde hoekjes weer recht te maken
Ik heb voor een speciaal freewheel wel eens een constrctie moeten maken die ingrijpt op de 2 uitsparingen die je net aan ziet boven het afdekplaatje van het freewheel dat alle onderdelen in dat freewheel houdt , aan de constructie een platte kant, inderdaad voor in de bankschroef. en aangezien het toch een restauratie was, de as eruit, een bout met grote ringen en de tegenhoud constructie zo dwars door de naaf heen tegen het freewheel aan getrokken zodat hij niet uit de gleufjes kon springen, en toen was het nog een stevige klus om dat ding los te wrikken .
Ja, dat is het he. Hij mag er niet uitflippen. Zeker als de hoekjes aan de uitsparingen al beschadigd zijn omdat ze natuurlijk hebben willen lostikken. Doet eigenlijk iedereen wel (ik ook). Bij mij waren ze heel erg rond dus alleen doorslijpen was de optie. Hij moest toch vernieuwd worden want was versleten.
met diezelfde doorslijp dremel zijn ook ronde hoekjes weer recht te maken
Das waar Joan, maar ik had zin om een keer destructief te zijn die dag. Nadien was ik weer mezelf.
ik ben deze VM zelf aan de slag gegaan. Heb de beslissing genomen om de raad van Johnnie op te volgen. Ik ben daar aardig in geslaagd en moet enkel het wiel nog zo goed en kwaad als mogelijk uitlijnen. Ook de raad van Alfons en Joan neem ik ter harte. Ik heb besloten om op zoek te gaan naar een geheel achterwiel of een afbraak solex 6000. Eenmaal ik deze heb, kan ik als eerste de raad van Joan uitproberen en indien nodig ook nog het advies van Alfons opvolgen. Ondertussen kan ik nu wel nog snorren met mijn solexje 6000.
Als ik een free-wheel ga demonteren, dan zet ik het wiel met de free-wheel in de werkbank. Deze goed aandraaien en het wiel links-om draaien. Het free-wheel kan toch bij het oude ijzer want deze kost bijna niks.