Ik heb bij het topic over de 24 uurs solex race gemeld dat ik voor 2014 alles nieuw heb bedacht en geen constructies uit de race ervaring van vroeger heb gebruikt. een paar constructie die het NIET gehaald hebben
Deel 1: de dikke uitlaat compensatie, die waren er vroeger niet moest je zelf maken, mocht wel, maar toen las ik nog niet zo goed het reglement ( nu valt er bijna niest meer te lezen, wat er niet staat mag ook niet) en dacht dat alles 15 mm moest zijn en niet alleen het uitlaatbochtje ( lees dus spruitstukbochtje) Omdat het gas toch echt weg moet om de 7 mm een gaatje van 1.5 mm in de pijp, bij het spruitstuk aan de achterkant richting motorblok en bij de uitlaatbocht aan de andere kant richting schetsplaat, vanwege de kleine gaatjes en de snelle uitzettin ( Joule Thompson effect) nauwelijks herrie
Deel 2: de resonantie kamer. bij gebruik maken van een verticaal membraan spaar je de uitsparing die sommige cylinders hebben, heeft een JRT niet. je kunt van deze kamer een resonantiekamer maken. ( google maar eens op KIPS of ATAC) je boort het decompressiekanaal door tot in deze kamer, met dezelfde diameter, aan de onderkant boor je met een kleinere boor een uitgang, deze uitgang werkt dan ook als uitlaat ( weer extra drukafbouw) maar het kamertje blijft druk houden zolag er druk is in je uitlaat, valt de druk weg omdat de spoeling begint piest het kamertje zijn druk weer terug en blokkeert spoelverliezen, afhankelijk van de grote van deze kamer de hoogte van je uitlaat dien je de diameter van de uitstroom te bepalen. Bij een horizontaal membraan heb je dit kamertje nodig voor het membraan en kan je deze constructie niet toepassen
Deel 3: de kortere drijfstang, kies je niet voor een Puch maxi drijfstang maar voor een kortere en kies je daarbij de juiste zuiger kun je je spoelverlizen in de lange te dunne kanalen verminderen door overstroompoorten boven de pistonpen te maken, je kunt nog iets meer met je zuiger maar ik vertel niet alles want 2015 is er ook nog. nadeel van een kortere drijfstang is dat je vaak je eigen krukasbus moet maken, dat is te doen met de mee gelevrde bigend pen, stuk van kop en kont afhalen, in spantang uitboren met aangeslepen steen boor om harde kern te verwijderen ( voor de holle pennen) zodat iets zachter materiaal overblijft en dan uitdraaien met hardmetaal beitel op 10 mm
Deel 1, snap ik. Deel 2, geen idee. (dit moet ik echt meemaken) Deel 3, daar kan ik mee leven. (ik neem het extra trillen dan voor lief)
deel 2: tunen is veel experimenteren en dan merk je zelf het verschil wel, de start is je moet eerst ergens een idee hebben, dan zien dat je het uitwerkt dan heel houden en dan het effect optimaliseren, meer dan een winter werk. Zo heb je ook mijn "sniffer valve" zuiger een zuiger met een honda P50 klepje op de kop die spoelt restgas omhoog als er nog druk onder de zuiger is maar geen/weinig druk in de verbrandingskamer, voorlopig nog in de ijskast want met de oude regels had je meer aan een grote carburateur, komt misschien nog terug voor net dat beetje extra. ( ooit uitgeprobeerd op berini M21 want daar heb ik ook zat van)
deel 3: trillingen, geen last van, mijn statische balanceer bank werkt perfect ook al hebben sommigen daar een hard hoofd in maar met lood of magnesium op de juiste plaats blijkt het toch steed weer te werken OOK in de 2014 editie