Daar staat een joekel van een beeldscherm op de jury bus, om de 2 uur komen daar de standen op te staan. jammer, want met die transponders via pc en via "my laps"??? Zo het internet op. Dan kan je real-time meekijken, ook daar op je smartfone. Deze wetenschap komt niet van mij, maar Chris Bongers vertelde het, hij volgt zo de zijspan motorcross thuis op de bank.
veel afgekeurd vandaag op Carburateur, meer dan 20 teams.
Meneer, daar staat toch 6,5. Ja maar dat "gat" daar moet ook 6,5 mm zijn. Oh!!!!
Dat zijn nou echte nederlanders altijd iets zoeken in het regelement dat niet mag of via een omweg het denken het beeter te weeten ! En op elk regelement comentaar hebben ! Gewoon doen wat er staat ,is voor iedereen het zelfde dan.
Gr christ
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Mogen ze dan als nog een 6.5 monteren of is het nu al over.
Nee, ze mogen herkeuring.
Ik zij al in een ander topic dat originele 6.5 zeldzaam aan het worden zijn toen erom gevraagd werd . Ik zal eens met Ad om te tafel moeten gaan zitten en een stelletje nieuw aanpassen om de fabricage tekortkomingen bij te werken, is simpel een mal voor te maken (pakkingring heeft geen ruimte) of iedereen morgen snel naar het Autotron, is een beurs daar
Iedereen veel succes gewenst. Ik hoop het verloop hier weer te kunnen volgen. Hopelijk worden alle Solexen van hier goedgekeurd.
Zonder probleem door de keuring !! En echt gecontroleerd op weg gestopte dingen !! Gr christ
Ja maar het "reglement" is eigenlijk wel heel erg open en gebaseerd op 3800 afmetingen dus er zijn constructies die niet goed beschreven zijn en zijn ze dan wel of niet toe te staan en er staan wat stringente fouten in waar door meerdere partijen op is gewezen ( zoals een zeer grote diameter zuiger en de dikte van de krukwang is ook niet beschreven zoals veel solexen hem origineel WEL hebben)
Iedereen veel succes gewenst. Ik hoop het verloop hier weer te kunnen volgen. Hopelijk worden alle Solexen van hier goedgekeurd.
Zonder probleem door de keuring !! En echt gecontroleerd op weg gestopte dingen !! Gr christ
Ja maar het "reglement" is eigenlijk wel heel erg open en gebaseerd op 3800 afmetingen dus er zijn constructies die niet goed beschreven zijn en zijn ze dan wel of niet toe te staan en er staan wat stringente fouten in waar door meerdere partijen op is gewezen ( zoals een zeer grote diameter zuiger en de dikte van de krukwang is ook niet beschreven zoals veel solexen hem origineel WEL hebben)
In reglement staat, De krukas moet origineel zijn, dus geen volle krukas. De wang mag een maximale dikte bedragen van 10,5 mm na origineel model. volgend jaar veel dingen beter omschrijven, maar dit lijkt me duidelijk. Het verstaan van "origineel" moet dan zeker worden. Type OTO en type 3800.
Wat is mooiste/leukste tijd om als toeschouwer in Heeswijk te zijn?
Om helemaal in de sfeer te zitten moet je eigenlijk alles van de 24 uur meemaken. Vorig jaar heb ik diverse teams weer op weg geholpen nadat ze in panne waren gevallen. Je voelt dan de spanning en wanhoop tijdens de stilstand, en de euforie als de Solex weer loopt. Leuke herinneringen!
Het mooiste moment vond ik het afvlaggen om 16.00 uur, diep respect heb je dan voor de jongens die over de finish gaan. Maar hoe dat overkomt als je effe een uurtje komt kijken weet ik niet.
De mooiste ervaring heb je als je de hele race hebt meegemaakt, denk ik
Aantal teams die ik ken waren ook afgekeurd door een opgeboorde carburateur. Vooral omdat ze het blok door een ander in orde gemaakt laten hebben in de afgelopen jaren, en niet weten dat de carburateur is opgeboord.
Was vandaag al een goed feestje!! En veel zin in morgen! Succes allemaal!
In reglement staat, De krukas moet origineel zijn, dus geen volle krukas. De wang mag een maximale dikte bedragen van 10,5 mm na origineel model. volgend jaar veel dingen beter omschrijven, maar dit lijkt me duidelijk. Het verstaan van "origineel" moet dan zeker worden. Type OTO en type 3800.
ja maar een originele krukas is al 11 mm en geen 10,5 en het gebruik van een Alu cylinder is toegestaan maar niet gesteld in hoeverre je daar veranderingen aan mag plegen, elke werktuigbouwer weet dat je in aluminium dikker moet construeren want het is lichter maar ook minder sterk en een ALU cylinder is nagegoten van origineel, ook niet eens precies dus door krimp dunner en dan ook nog eens een 40 zuiger erin in plaats van 39. als je dan sterk opvoert en de cylinder verstevigt door oa draadeinden te gebruiken en zo nog wat dingen om te voorkomen dat de voet eraf scheurt ben je al aan de beurt maar niets daarover voor of tegen aanpassingen zoals gesteld het is een mechanische sport ben benieuwd of er ALU cylinders scheuren . bij de sprint sport heb ik hele motoren spontaan de kop zien weggeven aan de omgeving
de interpretatie van hoe je een ALU cylinder beschermt tegen spontaan scheuren heb ik waarschijnlijk verloren, qua raceuitvoering had ik het niet hoeven doen want mijn andere team met "standaard" JRT cylinder loopt identiek even hard maar ik ben bang dat die door de PK's het end niet haalt
Hier is de eerste tussenstand na 2 uur racen! Aan de leiding gaat vooralsnog het team 104 (Solexracingteam Ad van Heerbeek) Ontvangen via mijn speciale verslaggever ter plaatse
Last edited by RedFox; 17/08/1402:03 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
En hier is dan de update van de 24 Uurs Solexrace met stand van 20:00u. Team 104 (Solexracingteam Ad van Heerbeek) nog steeds aan de leiding, nu met 2 ronden voorsprong. Let ook even op het team Girl Power, deze tieners staan op plek no. 4! Wordt vervolgd!
Last edited by RedFox; 17/08/1404:13 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Geert bedankt voor het plaatsen, maar ik zie dat ik erg slechte foto's heb gemaakt Ik heb ze in photoshop opgepoetst, hopelijk is het nu beter zichtbaar.
Geert bedankt voor het plaatsen, maar ik zie dat ik erg slechte foto's heb gemaakt Ik heb ze in photoshop opgepoetst, hopelijk is het nu beter zichtbaar.
Dat scheelt een jas en een pak Jan! Nu stukken beter leesbaar
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
104 gaat geweldig, eerste doorkomst al vele secondes voorsprong, toen wisten we genoeg, en gaan we geen gekke dingen doen. Inmiddels al enkele rondes voorsprong, veruit de snelste. geklokt op 51 km/uur. Solexen trekken natuurlijk minder hard dan vorig jaar (cartervulling) daarom gaat de gemiddelde snelheid niet echt veel omhoog.
Maar een dames team na 4 uur rijden op de 4 plaats is natuurlijk nog nooit voorgekomen, erg trots op die meiden. Geven echt gas, zijn niet bang. SUPER MOOI!!
Ook de meiden van Chris, doen het geweldig, Europower!!
We zijn er nog lang niet, hopelijk blijft het spul lopen.
Ik ga morgenochtend eerst even net over de grens in België wat solex onderdelen ophalen, mogelijk daarna dan toch even naar 24 uurs race kijken. Moet je als toeschouwer overdag ook entree betalen of geldt dit alleen voor het avondprogramma met de muziek?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ga morgenochtend eerst even net over de grens in België wat solex onderdelen ophalen, mogelijk daarna dan toch even naar 24 uurs race kijken. Moet je als toeschouwer overdag ook entree betalen of geldt dit alleen voor het avondprogramma met de muziek?
Geen idee Geert, kan je dit niet terug vinden op hun site???
Jan, ik heb eventjes op website gekeken, maar inderdaad tickets kopen. Dan dus ook €15,- om eventjes op zondag te komen buurten..... Tickets Prijzen: Vrijdag VVK €10,- – Kassa €13,- Zaterdag VVK €18,- – Kassa €23,- Zondag €15,- Combi Za/Zo €30,- – Kassa €37,- Combi Vrij/Za/Zo €35,- – Kassa €45,- (exclusief servicekosten)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Jan, ik heb eventjes op website gekeken, maar inderdaad tickets kopen. Dan dus ook €15,- om eventjes op zondag te komen buurten..... Tickets Prijzen: Vrijdag VVK €10,- – Kassa €13,- Zaterdag VVK €18,- – Kassa €23,- Zondag €15,- Combi Za/Zo €30,- – Kassa €37,- Combi Vrij/Za/Zo €35,- – Kassa €45,- (exclusief servicekosten)
Er zijn er die dit geld in tien minuten op zuipen en het een uur later weer uit piesen....dat is pas zonde.
Jan, ik heb eventjes op website gekeken, maar inderdaad tickets kopen. Dan dus ook €15,- om eventjes op zondag te komen buurten..... Tickets Prijzen: Vrijdag VVK €10,- – Kassa €13,- Zaterdag VVK €18,- – Kassa €23,- Zondag €15,- Combi Za/Zo €30,- – Kassa €37,- Combi Vrij/Za/Zo €35,- – Kassa €45,- (exclusief servicekosten)
Er zijn er die dit geld in tien minuten op zuipen en het een uur later weer uit piesen....dat is pas zonde.
Ik ben niet zo'n zeikerd Roelof
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Goed bezig daar. Hopen dat het heel blijft. En fijn dat je nu niet steeds op je teller moet kijken. Dit rijdt veel fijner en nu is het meer een echte race.
verder zie ik aan "de beste ronde" dat er redelijk wat solexen zijn die het circuit in ca 5 minuten en een paar seconden kunnen ronden maar dat ze dan toch aardig wat ronden minder hebben dan "104" laat zien dat ze het daar als team goed voor elkaar hebben
uitslag ongeveer zoals de stand van ca 2 uur . mazzel met het weer op het end wat water maar niet hinderlijk 104 had om ca 3 uur al op het podium kunnen gaan staan was toen al niet meer in te halen ( met 5 minuten voor een rondje gaan er 12 rondjes in een uur en met 17 ronden voorsprong is dat niet in te halen in een uur tijd . Hulde voor de teams en zeker die vooraan reden want je moet wel heel constant en betrouwbaar rijden voor zo een resultaat
ja John en Ronald hebben de finish gehaald met wel een aardige rustpauze ertussen en hulp van Jan de Laat die nog ergens een rol van thuis uit tevoorschijn toverde, zeggen wel de smaak te pakken te hebben en er volgend jaar weer voor te gaan, word vervolgd.
En de door jou geprepareerde solexen Joan ? Zijn ze nog heel gebleven ?
55 had tegen het eind even een afgescheurde lip van de uitlaatbocht met een draadje hersteld zijn ergens 20e geworden, Jongens zelf tevreden vonden hem fijn lopen . 114 is John en Ronald, te veel technische pech met die rollen om hoog te eindigen, haalden in het begin heel redelijke snelheden maar alleen het eindresultaat telt, van die andere 2 teams waar ik alleen de cylinders heb gedaan heb ik geen gegevens te druk met anderen die ik tegenkwam. wel nog een paar ideeen opgedaan om alsnog in te voeren, her en der wat ideeen uitgewisseld en dan merk je dat sommige ideeen parallel "uitgevonden" worden want een solex is wat het is en daar kun je vaak maar 1 en hetzelfde mee. Grootste tegenvaller was het afkeuren van mijn cylinder (onderkant) niet genoeg "solex" moet ik dat nu aanpassen om het meer solex te maken of er maar helemaal van afstappen ? de "gedeelde" cylinder
Gefeliciteerd Jan en het hele team met het behaalde resultaat, wereld klasse, en natuurlijk al die anderen die de eindstreep gehaald hebben, en misschien nog wel specialer John en Ronald die met een slechte motor toch de 24 uur vol gemaakt hebben.
Leuk jongens, bedankt. Zit ook wel wat tijd in, tjonge jonge. Ze hebben toch veel geklokt om te kijken hoe en wat nu die 40 eruit is. Ons (104) op 51 max.
Ik maak me nu wel zorgen om het reglement, want 21 ronden is niet normaal natuurlijk, en dat nog zonder trukjes.
Je kunt als coureur nu wel relaxter rijden zonder telkens op je teller te moeten kijken. En als je ver genoeg voor ligt hoef je niet persee voorbij als het eigenlijk niet kan. Dus ik denk dat het uiteindelijk nog veiliger is ook.
volgend jaar zijn er wellicht meer teams die meer vermogen en snelheid er uit peuteren.
ghost we zullen de twee jannen maar weer op tijd aan het denken zetten.
gr christ
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Het andere truukje uittesten Chris. Moet toch te maken zijn dat het heel blijft.
Dat komt allemaal goed ghost!!
wil jij nog meer ronden weglopen is 21 niet genoeg ???
gr christ
John had nog een rijder die bromfietsrace doet ons blok laten testen en die haalde 57 uit de combinatie inderdaad er zijn meer constructies die heel moeten blijven mijn rol constructie is te zwak die 21 ronden is een leuke doelstelling om dat naar beneden te brengen en ik heb op de lijst heel wat teams gezien die een snelste ronde hadden van 5 minuut en een paar seconden dus potentieel zat, MAAR een duidelijker reglement en eventueel een rijderscommissie zou geen kwaad kunnen zodat je weet waar je aan toe bent strakker hoeft niet, ik heb heel mooie gevechten op de baan gezien en een zekere jongedame in een blauw jakje liet zich niet het kaas van de brood eten, kan ik die lenen voor mijn team volgend jaar ?
Het andere truukje uittesten Chris. Moet toch te maken zijn dat het heel blijft.
Dat komt allemaal goed ghost!!
wil jij nog meer ronden weglopen is 21 niet genoeg ???
gr christ
John had nog een rijder die bromfietsrace doet ons blok laten testen en die haalde 57 uit de combinatie inderdaad er zijn meer constructies die heel moeten blijven mijn rol constructie is te zwak die 21 ronden is een leuke doelstelling om dat naar beneden te brengen en ik heb op de lijst heel wat teams gezien die een snelste ronde hadden van 5 minuut en een paar seconden dus potentieel zat, MAAR een duidelijker reglement en eventueel een rijderscommissie zou geen kwaad kunnen zodat je weet waar je aan toe bent strakker hoeft niet, ik heb heel mooie gevechten op de baan gezien en een zekere jongedame in een blauw jakje liet zich niet het kaas van de brood eten, kan ik die lenen voor mijn team volgend jaar ?
Alle deelnemers van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten. Het teamwork stond bij allen op plaats nr. 1. Er zijn dus eigenlijk geen verliezers Zelfs een defecte cranck kon op het laatst nog roet in het reeds vermeende bijna behaalde succes gooien. Maar.....de grootste winnaar van het weekend is Kika!! Ik hoop van ganser harte volgend jaar zelf live aanwezig te zijn in Heeswijk.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben regelmatig bij die meiden geweest, omdat de monteur (nog) geen solex ervaring heeft, maar elke keer als er gewisseld moest worden, zag je zo'n rood kopje onder die helm uitkomen met een glimlacht van oor tot oor. ZO MOOI
Geweldige race gehad met ons team(23 Free Style Solex bikers). Tot s morgens vroeg in de top4 gereden waarbij veel leuke gevechten met de dames van Girl Power. Helaas liep het big end lager eruit van onze speciale drijfstang waardoor veel tijd verloren. Onze topsnelheid met onze snelste(lees lichtste) coureur erop was ongeveer 51,4km/u maar we kwamen wat trekkracht tekort ten opzichte vanonze buren,de snelle slak en de winnaars,dus weer n jaar de tijd om dat in orde te maken.
Geweldige race gehad met ons team(23 Free Style Solex bikers). Tot s morgens vroeg in de top4 gereden waarbij veel leuke gevechten met de dames van Girl Power. Helaas liep het big end lager eruit van onze speciale drijfstang waardoor veel tijd verloren. Onze topsnelheid met onze snelste(lees lichtste) coureur erop was ongeveer 51,4km/u maar we kwamen wat trekkracht tekort ten opzichte vanonze buren,de snelle slak en de winnaars,dus weer n jaar de tijd om dat in orde te maken.
Mooi weekeind gehad hé Wilfred, solex van jouw liep erg goed. Die meiden hadden veel moeite met jouw
Nou Jan, de meiden hadden van mij geen last,ik stond met n biertje in de hand langs de baan te kijken. Onze coureurs daarentegen ............ Geweldig hoe de sfeer onderling is bij de teams, mooie gevechten op de baan en daarna ff lekker erover bijkletsen in de pitbox.
Nou wij zijn net terug van een weekendje weg en heb hier heel wat gelezen. Mooi dat het zo'n gezellige bende was en goed voor Kika. Proficiat iedereen die hieraan bijgedragen heeft. En zo te horen nog een echte wedstrijd ook.
mijn snelste solex moest meedoen buiten mededinging want ze vonden de cylinder niet leuk. bij deze een voorbeeld wat ik NIET gemonteerd heb want hier is de combinate gietijzer aluminium en dat lees ik niet in het reglement dat dat toegestaan is , maar een volledige aluminium cylinder bestaat ook in deze combinatie en dat was/is in mijn optiek toch echt een aluminium cylinder naar solex model, waarom alleen JRT ( en dan de cloon van JRT waar niet JRT op dat vlakje staat en dat vlakje is OOK geen copie van solex want er is geen solex cylinder die zo een vlakje heeft. de getoonde versie is van een voorserie de laatste versie heeft de koelribben iets anders om nog meer op solex te lijken.
wat ik ook niet gemonteerd heb ( al eerder een foto van de buitenkant laten zien ) is een zijdeksel, niet opgevuld maar wel vol past dit wel in het reglement ? wel gemonteerd de kleinere krukas die je hierbij nodig hebt, voldoet wel aan de beschrijving van het reglement , is ook nodig om trillingen weg te balanceren en dat is uitstekend gelukt
Super mooi zijdeksel. Ik had je eerder moeten PB-en, want dat had ik ook in gedachten. Heb je ook iets aan je drijfstang moeten doen?
Ik zie te weinig detail om te zien waarom die cilinder goed zou moeten presteren. Misschien bewust zo gedaan, en dat vind ik logisch. Wel knap bedacht.
Weer terug van een mooi weekeinde. Mooie strijd gehad tussen onze 2 teams. Ronde na ronde elkaar op zelfde punt zien, in uur tijd geen 10 meter op de ander in kunnen lopen. Zullen ergens rond 35e plaats eindigen schat ik
Jammer genoeg wel wat pech gehad met lege voorband (ventiel los gelopen) en afgebroken trapper (franse draad dus op moeten snijden met geleende tap van ad v heerbeek) Andere solex lagers van achternaaf kapot en ook trappervafgebroken. Allebei ongeveer uur stil gelegen anders had top 30 zeker mogelijk geweest.
Weer terug van een mooi weekeinde. Mooie strijd gehad tussen onze 2 teams. Ronde na ronde elkaar op zelfde punt zien, in uur tijd geen 10 meter op de ander in kunnen lopen. Zullen ergens rond 35e plaats eindigen schat ik
Jammer genoeg wel wat pech gehad met lege voorband (ventiel los gelopen) en afgebroken trapper (franse draad dus op moeten snijden met geleende tap van ad v heerbeek) Andere solex lagers van achternaaf kapot en ook trappervafgebroken. Allebei ongeveer uur stil gelegen anders had top 30 zeker mogelijk geweest.
Iedereen bedank voor hulp en adviezen!
AWDURDZMBA 1&2
netjes, ja met pech val je hard terug. tevreden over de cylinders ?
Super mooi zijdeksel. Ik had je eerder moeten PB-en, want dat had ik ook in gedachten. Heb je ook iets aan je drijfstang moeten doen?
Ik zie te weinig detail om te zien waarom die cilinder goed zou moeten presteren. Misschien bewust zo gedaan, en dat vind ik logisch.inderdaad, overigens loopt hij identiek even hard als mijn tuning van JRT's vraag maar aan Jack ( die iets aan KM's inlevert vanwege zijn gewicht) maar met John en Ronald en mezelf in de polder was het ook stuivertje wisselen Wel knap bedacht.
1 van de redenen is dat ik de flenzen van een JRT niet vertrouw met mijn keuze van compressie, dan ga je over op draadeinden die door de cylinder heen lopen om zo via de kop je cylinder op het carter te drukken , dan breken de onderste oortjes nooit af, nadeel is dan dat je cylinder onder druk staat en wil uitbollen of ook "inbollen" oa JLO en de oude puchjes hadden daar erg last van: vastlopen op de plekken waar de 4 draadeinden zitten omdat daar de boring naar binnen knelt, met een bus voorkom je dat want dan kan de cylinder vrij "hangen" ( geen perspassing want dan werkt het nog niet gewoon losse passing en lekt toch niet) bovendien kun je nu goed bij je poorten .
Mijn variabele mal heeft voor alle koelribben dezelfde diameter ( allemaal dezelfde ring die ik stapel) en dat viel oa op, de onderste koelribben had ik beter kleiner in diameter kunnen draaien maar dat is achteraf
Mooi filmpje Jan! Hier kwamen we als 10e door. Nummer 90 met die go pro op zijn helm. Zal het fimpje vd start binnenkort proberen te uploaden. Helaas na even in de top 10 gereden te hebben het cnc pompje moeten wisselen. Toen het pompje bijna gedemonteerd was bleek dat we het oudje pompje vergeten waren. Dus naar onze werplaats gerend om het pompje te halen. Ondertussen vlug nog een rondje met het cnc pompje gereden. Daarna toch het pompje vervangen. Toen ging onze 2e rijder erop. Zijn eerste solex race en pas 2x op een solex gezeten. De solex starte niet en hij kreeg hem niet aan de praat. Toen heeft hij de hele ronde gefietst ipv terug de pits in te lopen. Daarna ff boormachine erop en hij liep meteen. Helaas wel naar rond plek 70 terug gevallen. Na 2 uur zonder problemen naar plaats 42 geklomen. Verder blokje los gehad. Onderste 2 boutjes en moertjes kwijt. Bovenste 1 die nog vast zat en 1 die we net niet kwijt waren. Daarna nog een keer de trapas los gehad terwijl die goed vast gezet was met locktide. Verder weinig problemen gehad op wat vuil na in de sproeier. Helaas liep de snelheid vd solex terug naar 34 / 37 km/h. Al met al een zeer geslaagd en leerzaam weekend!! Deze winter aan de gang om de top snelheid wat te verhogen. Top prestatie voor iedereen die hem heeft uitgereden. Prijswinnaars nogmaals gefeliciteerd! Ze liepen fantastisch.
Leuk filmpje Jan, de 2e rijder is er een van ons team. Het eerste deel van de race hebben we wel gewonnen, want hij was als eerste loper bij de Solex. Dus hebben we je toch nog ergens mee verslagen.
Leuk filmpje Jan, de 2e rijder is er een van ons team. Het eerste deel van de race hebben we wel gewonnen, want hij was als eerste loper bij de Solex. Dus hebben we je toch nog ergens mee verslagen.
Mooie foto's en zo veel ook. Foto 53 is van onze John en foto 56 is alweer van julie 104, staan we toch binnen 1 rondje al bijna op een rondje. Had ik bij de cross ook, kopstart is heel wat waard en daar had ik er redelijk veel van, kan je daarna een plaats of 6 terugvallen , OF ik stuiterde eraf en zat dan zo vol adrenaline dat je binnen nu en even weer ongeveer op de tiende plaats reed, de kop inhalen is schier onmogelijk, zo goed was ik nou ook weer niet. (MON 125/250 promotie)