Heb ik intussen een flinke griep weg moeten werken, hebben julie me niet een paar dagen gemist ? verleden week dinsdagmiddag was de koek ineens helemaal op, goed dat ik nog wist thuis te komen. dat heeft me weer heel wat draaibankuren gekost. mou ja, vanavond maar eens kijken of hij er nog staat.
Gisterenavond het nieuwe blokje op de testbank gehad. Het breekt je toch behoorlijk op dat er niet veel meer mag. Vooral de inlaatrestrictie en het gemis van cartervulling speelt je parten.
Met wat fine-tunen (ontsteking afstellen etc.) hebben vooral Jan & Jan nog net een km/h winst geboekt, maar of dat nog wat zoden aan de dijk zet ?
Ik ben nog nooit bij die Solexrace geweest maar ik denk dat ik dit jaar eens ga kijken. Ik ben wel benieuwd eigenlijk of de andere tuners wel meer snelheid kunnen krijgen.
en hoe presteert het blokje op de weg, inclusief de kilo's van de berijder ? een testbank is leuk maar je hebt altijd nog de vertaling naar de werkelijkheid.
Oh ja, wil je m'n Youtube inlogcode ?? dan kan je het zien
Ik past het aan , bedankt Frank (kan het zelf wel zien, dusss )
Niet zo vreemd, alle solexen die goed in elkaar zitten lopen zo tegen de 40 onder goede weersomstandigheden, vooral met een mooi strak passende zuiger en een goede uitlaat (Jag bv) en de meeste V1 cilinders doen het ook goed.
Zal het Slaapschema nog eens nakijken Giel Beelen heeft z'n record al bijna gehaald (190 uur), wat stelt dan die 24 uur dan nog voor . Beetje rustig aan beginnen op Vrijdag-avond en zéker rustig aan eindigen
PS , als jij mee zou rijden Jan, met je Topconditie moet dat zeker lukken
Zal het Slaapschema nog eens nakijken Giel Beelen heeft z'n record al bijna gehaald (190 uur), wat stelt dan die 24 uur dan nog voor . Beetje rustig aan beginnen op Vrijdag-avond en zéker rustig aan eindigen
PS , als jij mee zou rijden Jan, met je Topconditie moet dat zeker lukken
er werd een blokje aangebracht die gebruikt was in de 24 uurs solex race. hij liep niet lekker meer. onderzoek wijst uit dat veel onderdelen voor zichzelf begonnen waren en dat hier en daar wat verkeerd gemonteerd was. ook veel aangezogen vuil had zijn tol geeist. het krukas lager zat los in het carter, de moeren van de rolunit waren OF origineel te vast aangedraaid ( verkeerde plek dus) of waren gaan werken waardoor de rol unit TE strak tegen het krukaslager zat en daarom de bronzen bus had opgedrukt. die overigens verzwakt was omdat een keerring 20 bij 30 was gemonteerd en het lager oorspronkelijk 21 is, was daar een stuk afgedraaid, het materiaal zelf is al niet sterk dus en nu door de druk "opgetrompet" ( Ad van Heerbeek levert wel keerringen 21 bij 30, die zijn ook iets smaller namelijk 6.5 mm ipv 7.5 mm) de keerring zat in mijn optiek ook verkeerd om, het veertje aan de buitenkant, de keerring ook in elkaar gedrukt door een foute extra ring achter het bronzen rol lager EN doordat het bronzen lager uitgekruld was doordat het lager niet goed zat is de rol gaan vreten in het carter en de koppelingstrommel ook in zijn carter, het zijlager (onststekingsplaat ) was ook los en hing nog maar voor de helft in zijn lagerhuis, was blijven steken op de krukas moeren. de cylinder had ter plekke van het slotje van de onderste zuigerveer een deuk, door het uitveren van de zuigerveer was het chrome daar weg gedrukt. veel slijtage door vuil dat ook massaal bij het hoofdlager was blijven liggen
en verbeteringen; om te voorkomen dat het carterlager gaat zwerven maak ikzelf een borgplaat, rest me niet anders deze te centreren in de diameter van het carter, omdat deze vast kan lopen zitten er ook uitdruk draadgaten in. beter is het CNC rekenprogramma aan te passen en het lager 1 mm lager te leggen ( kan want de Ad van heerbeek keerring is 1 mm smaller) en dan een brorgplaat centreer deuk van 1 mm diep in het carter te plaatsen, met verzonken kop M5 is dan een 2 mm plaat achter de krukas ( die is daar hol) te plaatsen als lager borg , heeft solex vd Heem ook) het lager in de ontstekingsgrondplaat is te borgen met een 3 mm vulring op de krukas moer,van de koppeling zo vul je de ruimte uit
Last edited by Joan; 26/06/1403:49 PM. Reason: typefout
deel 3 schade aan rol lager, deze inkorten en stuk in keerring vervangen door 21 mm bus die ik draai uit oude lager binnenschalen, die zitten klem op de krukas en draaien dan niet mee, eventueel hier bij versleten krukas toch maar centerpunten gebruiken om krukas op de ruwen ( erg FOEI maar de sluitbus brengt geen kracht over) er zijn nog wel meer verbeteringen die ik doorvoer, is gewoon nodig. zoals een extra gat in het carter voor olietoevoer naar het lager
het beste is om OTO componenten te gebruiken bij de opbouw van een CNC carter maar als je toch 3800 delen gebruikt zorg er dan wel voor dat de rolunit in de lengetrichting van de krukas iets speling heeft na stellen van de krukas moeren ( vastzetten koppeling segmenten)
Last edited by Joan; 26/06/1403:52 PM. Reason: 3800 opmerking erbij
Het blokje dat ik aan het prepareren ben begint eindelijk ergens op te lijken. krukas en carter zitten inmiddels dicht, nu links en boven nog.
Ben bang dat het de langszaamste solex word die ik ooit gebouwd heb en veel langszamer dan die welke via Jan de Laat het licht heeft gezien. de verwachting is dat ik onder de 0,05 KM /Hr kom.
Wat bedoel je precies met die 3mm zijlager opsluitringen. Waarvoor?
het lager van een 3800 kan aan de wandel want hij zit niet geborgd en er zit een heel stuk glad krukas NA de moer van de koppeling richting dat lager, daar nu een afgepaste hoeveelheid dikte op de moer te leggen verklein je het wandelpad van het lager. maar dat is zoveel ruimte dat ik maat begonnen ben met eerst eens dikke ringen te maken. dat hij wandelt heb ik laten zien aan het onderzoek van een blokje dat bij de 24 uur is gebruikt, wil je betrouwbaar dien je daar wat te veranderen
Wat bedoel je precies met die 3mm zijlager opsluitringen. Waarvoor?
het lager van een 3800 kan aan de wandel want hij zit niet geborgd en er zit een heel stuk glad krukas NA de moer van de koppeling richting dat lager, daar nu een afgepaste hoeveelheid dikte op de moer te leggen verklein je het wandelpad van het lager. maar dat is zoveel ruimte dat ik maat begonnen ben met eerst eens dikke ringen te maken. dat hij wandelt heb ik laten zien aan het onderzoek van een blokje dat bij de 24 uur is gebruikt, wil je betrouwbaar dien je daar wat te veranderen
Beter zou inderdaad een mooie borging zijn, we gaan erover denken hoe dit te doen.
Maar, na 2x 24 uurs solex races met 2 teams op het podium, en hier met ons cluppie allemaal op cnc carters, en Rob naar Keta voorbeelden genoeg, is er nog niet één lager aan de wandel gegaan. Ook de blokjes voor de komende 24 uurs solex race zit het lager gewoon zonde borging erin. We gaan het zien!!!
[. Ook de blokjes voor de komende 24 uurs solex race zit het lager gewoon zonde borging erin. We gaan het zien!!!
In 1 van de hele eerste berichten stond een kort verslag van de prestaties van het blok, Nu al tevreden ? In het verslag stond meen ik ook tegenvallende prestaties met tegenwind. Een goede waarneming, zal eens proberen of ik daar wat aan doen kan ( anders dan een coureur van 1.50 meter plat achter het stuur te vouwen) In onze brommer tijd maakten we onze peugeotjes sneller door met de tenen van de voeten aan de bagagedrager te gaan hangen, dan lag je echt plat op de brommer, maar ja peugeotjes zijn langer dan een solex, misschien maak ik een solex alsnog ook wel langer, kun je platter op het rechte eind ( bij langere boten gaat de rompsnelheid toch ook omhoog ? )
Lager blijft netjes zitten hoor. Toen ik weer de gewone krukas ging monteren heb ik ook meteen een nieuw lager gemonteerd. Had het carter tot 240 graden opgewarmd en toen moest ik nog steeds het lager eruit tikken. Ook erin heel goed verwarmen en dan gaat het lager er net in. 4 borgpuntjes (kleintjes) gegeven met een centerpons voor zekerheid maar denk echt niet dat het nodig is. Ik vertrouw het wel. De tijd zal het leren maar voorlopig loopt het super.
Kan nooit geen kwaad om wat goed is nog te verbeteren toch. Er is genoeg ruimte om naast het lager, in net carter, een verdieping te maken, dan een plaatje vastgezet met boutje. Aan de buitenkant van het lager een stukje plat maken. Lager kan dan niet wandelen en niet draaien.
Let op met een plaat maken (voor lager) tussen krukas en carter voor deze race, word gezien als cartervulling!!!!
dat hadden ze dan wel eens uit mogen leggen , mag je wel een CNC carter gebruiken maar moet je leren leven met de tekort komingen. solex gebruikt ook een borgplaat dus waarom geen CNC borgplaat mijn CNC carter komt met CNC borgplaat ( dus als mijn carter dieper is MET CNC plaat ga ik in de fout en als julie CNC carter ondieper is ZONDER plaat zit je goed ?) als ik cartervulling wil douw ik er toch alsnog een peperbus krukas in met die klont zink als contragewicht, is ook beter in balans dan die later geperste dingen . daar waar er over cartervulling gesproken word, word gehint naar vulling van het zijdeksel zoals gebruikelijk bij racers die een volle krukas gebruiken , dan de krukpen inkorten en een afdekplaatje lassen of bouten, daar is dan heel wat mee te winnen "De drijfstang met big end lager moet gemonteerd worden met plaatring en moer, er mag dus geen carter vulling aangebracht worden. The big end pen moet zich op de originele plaat bevinden met een slag van 40 mm." zo een bout en moer vereisen heel wat open "swingspace"
daar heb ik trouwens nog steeds een actiepunt open staan naar de reglementen commissie, diverse problemen bij de organisatie aangekaart, die zouden het terugkoppelen naar de commissie, nooit meer wat van gehoord. oa is volgens het reglement elke andere krukas dan die van een 3800 te dik want de dikte van de wang is tot een tiende mm nauwkeurig beschreven, nou OTO en DO krukassen zijn ca 0.5 to 1 mm dikker . verder heb je minimaal twee makers van CNC carters die binnen hun "productie" al varianten hebben. alleen de term CNC carter zegt niets als je daar ook niet de maatvoering van vast legt, Ik kan dus als maker van CNC carters ook komen met een variant die wel voldoet aan constructie technische eisen maar die qua maatvoering nogal afwijkt. De organisatie stelt dat het carter bij Ad te krijgen is maar het is geen heilig moeten hem daar te betrekken ( nederlandese mededinging authoriteit ?)
verder staat er dat onderdelen nagemaakt volgens originele maat voering gebruikt mogen worden, maar welke maat voering is dat ? Ik heb alleen al een dozijn verschillende zijdeksels liggen, als je een DO zijdeksel gebruikt en je freest daar de binnenrand uit om eeen naaldlager drijfstang toe te passen ga je dan al de fout in ? In de auto wereld is "originele maatvoering" hij moet passen op de paspennen(plaatsen) van de mal zodat montage mogelijk is ik heb carburateurs in mijn handen gehad die er origineel nagemaakt uit zien ( made in China) maar die ik met geen mogelijkheid op een spruitstuk kan frutten anders dan hem er los op te hangen.
Oeps Joan, ik dach dat weet jij wel Maten cnc carter zijn gelijk aan standaard carter, dus als je een hele plaat tegen je lager maakt, heb je meer carter vulling, en dat mag niet. Zet dan een paar stelschroefjes tegen de zijkant van je lager. Wanddikte lager is meer dan genoeg om er een plat kantje aan te slijpen.
ik heb het niet nodig als cartervulling, mijn boodschappensolex heeft een hele standaard onderbouw en alleen een andere cylinder en uitlaat, zelfs geen gevlakte kop en die loopt met wind mee ook gewoon door tot 50+ en op de vlakke weg 40+ . ( met volkomen originele 6,5 mm) Ik probeer echter het reglement tot op de letter te doorwrochten want dat is helemaal geschreven op de 3800 en solex is veel meer dan dat. het CNC carter heeft niet de velsrand gekregen van de 3800 (Huilen, want er was materiaal zat) is dus een hybride die van geen enkele solex helemaal een kopie is. al helemaal niet vergeleken met een DO carter, dus als solex een lagerborgplaat heeft waarom daar dan geen CNC uitvoering van ? en hij is maar net zo dik dat hij een verzonken M6 kop aan kan en verzonken M6 is origineel solex voor cartervulling had hij meer dan 6-8 mm dik kunnen zijn. voor de broodnodige centrering heb je alleen het carterdiameter tot je beschikking, DO en OTO carters hebben hun eigen centrering in het carter aangebracht daar is het carter ter plaatse dikker.
Chris Bongers (Stoolex op dit forum) en zijn zoon Djarno, hebben een super mooi solexje gebouwd voor deze 24 uurs solex race, en daarbij 3 super gasten die moeten gaan rijden.
Ad van Heerbeek is de hoofsponsor van dit team, vandaar ook "solex racing team Ad van Heerbeek" Het blokje komt uit "ons hok" En uit ons hok betekend dat we het samen hebben gemaakt.
Oeps Joan, ik dach dat weet jij wel Maten cnc carter zijn gelijk aan standaard carter, dus als je een hele plaat tegen je lager maakt, heb je meer carter vulling, en dat mag niet. Zet dan een paar stelschroefjes tegen de zijkant van je lager. Wanddikte lager is meer dan genoeg om er een plat kantje aan te slijpen.
Ik heb al boutjes M4 met verzonken kop gehaald , maak wel een dunne stalen plaat achter de krukas zoals solex, centreren mbv een hulpstuk als tussenplaat met buitendiameter=binnendiameter carter en binnendiameter=buitendiameter borgplaat=diameter originele solex borgplaat Ik ben toch al meer tijd kwijt aan het maken van het gereedschap voor het maken van onderdelen dan aan het maken van onderdelen. veel van wat ik maak zal ik niet monteren voor de 24 uur maar gaat op de plank voor erna om te laten zien wat een blok echt kan.
Ad van Heerbeek is de hoofsponsor van dit team, vandaar ook "solex racing team Ad van Heerbeek" Het blokje komt uit "ons hok" En uit ons hok betekend dat we het samen hebben gemaakt.
leuk (nieuw?) logo Jan Toerenteller of kilometer teller ?
Ad van Heerbeek is de hoofsponsor van dit team, vandaar ook "solex racing team Ad van Heerbeek" Het blokje komt uit "ons hok" En uit ons hok betekend dat we het samen hebben gemaakt.
leuk (nieuw?) logo Jan Toerenteller of kilometer teller ?
Chris Bongers (Stoolex op dit forum) en zijn zoon Djarno, hebben een super mooi "Rose" solexje gebouwd voor deze 24 uurs solex race, zijn dochter met 2 andere super power meiden die gaan rijden.
europower is hoofd sponser van dit team. Het blokje komt uit "ons hok" En uit ons hok betekend dat we het samen hebben gemaakt.
In het regelement staat nog steeds dat je een originele cylinder moet gebruiken(dus geen puch Peugeot of zundapp om maar wat te noemen) met een boring van 49,5/40 mm. Nu heeft een teamgenoot al een paar maanden geleden hierover kontakt gehad met de organisatie en die antwoordden dat de boring 39,5/40 mm moest zijn. Ze hebben dit nog steeds niet aangepast dus ik overweeg toch een cylinder met een grotere boring klaar te maken .
Ik vind het allemaal geweldig mooi jongens, zet hem op!!
Roelof en dan hep je de fotos van het gele solex monster nog niet gezien ! Die worden pas vrij gegeven op de dag van de 24 uurs race dit voor de na bouwers van fotos !!!!
Gr ike
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
In het regelement staat nog steeds dat je een originele cylinder moet gebruiken(dus geen puch Peugeot of zundapp om maar wat te noemen) met een boring van 49,5/40 mm. Nu heeft een teamgenoot al een paar maanden geleden hierover kontakt gehad met de organisatie en die antwoordden dat de boring 39,5/40 mm moest zijn. Ze hebben dit nog steeds niet aangepast dus ik overweeg toch een cylinder met een grotere boring klaar te maken .
Klopt Wilfred, maar iedereen snap toch wel dat het een foutje is, origineel cilinder is toch geen 49,5
Even voorstellen: Dit is Noor, en die gaat samen met haar broertje Hugo mee doen aan de solex zijspan race, foto's komen nog. let op!! echt super moooi!!
Dat wil ik dus duidelijk maken Jan, ze zeggen enerzijds " origineel" alszijnde ; je moet met je tengels ervanaf blijven, maar dan laten ze toch zoiets in het regelement staan. Origineel kun je ook interpreteren als; geen cylinder van puch Peugeot of wel ander merk dan ook of ie er wel of niet op past, maar wel een Solexcylinder. Anders mag je ook niets aan de cylinder veranderen want dan is ie ook niet meer origineel. Vind dit nog steeds onduidelijk en minder goed van de organisatie omdat je hier eindeloos over kunt discussiëren en ik denk dat ze niet wegkomen met de term " origineel" vanwege het tunen ,waardoor de cylinder ook niet " origineel" is. Ik weet het ,ik ben nu aan t miereneuken maar ik weet zeker dat er teams zijn die t ook zoals ik het nu omschrijf interpreteren. ( en nee, ik geen snelheidsprobleem waardoor ik dit aanhaal).
probeer maar eens een zuiger van 49,5 in een "standaard" cilinder te maken, dan heb je héééél veel luchtkoeling en weinig Vleesch om de koelribben op zunne plaats te houden
Weet ik ook wel dat 49,5mm niet gaat ,maar bijvoorbeeld 42mm wel . Ze passen het regelement niet aan dus is het vrij om een 42mm zuiger erin te zetten.
Chris Bongers (Stoolex op dit forum) en zijn zoon Djarno, hebben een super mooi "Rose" solexje gebouwd voor deze 24 uurs solex race, zijn dochter met 2 andere super power meiden die gaan rijden.
europower is hoofd sponser van dit team. Het blokje komt uit "ons hok" En uit ons hok betekend dat we het samen hebben gemaakt.
Ik heb al eerder gevraagd wat jouw mooie logo is, volgens jou een toerenteller, maar nu geprint op een dames shirt, op deze plek lijkt het meer op een thermometer
probeer maar eens een zuiger van 49,5 in een "standaard" cilinder te maken, dan heb je héééél veel luchtkoeling en weinig Vleesch om de koelribben op zunne plaats te houden
met een peugeot cylinder kom je een heel eind, die heeft een membraan op het carter dus geen inlaat in de cylinder temeer daar het gietstuk het toelaat om de uitlaat weg te frezen, je houdt dan een platte kant over voor een solex spruitstuk en je kunt dan kiezen waar je een gat in de cylinderwand maakt voor de inlaat , deze cylinders komen met 6+ spoelpoorten en soms met 3 uitlaatpoorten