omdat de aandrijfrol van mijn 3300 kapot is meteen het hele blok maar open gemaakt.
Nu wil ik onderdelen gaan bestellen om eea binnen te hebben voor montage. Ik twijfel alleen of alles wel goed in elkaar zit
Bij demonteren is krukas met lager en al eruit gekomen. In carter lijken (uitgebroken) felsrandjes te zitten waarmee lager vast zat. Moet/kan ik lager vervangen en weer vastfelsen? ik dacht dat deze constructie alleen bij een 3800 zo zat.
Op krukas zit vanaf krukwang gezien: krukwang, plaatje 0.5 mm dik, lager 17x40x12, plaatje 0,2 dik, afstandsbus. Dit zit ook zo vast dat het niet zonder geweld er af wil denk ik.
Klopt deze volgorde? Ik kan het niet uit de exploded vieuws van de 2200 motor halen. welk lager heb ik hiervoor nodig (webshop jouke of ad v H)
Aan rolzijde van carter:vast gefelste kunststof afdichting, blikken ring welke los op afdichting ligt, blikken "hoedje" welke op afstandsbus ligt.
Blikken ring klemt niet onder felsrandje van afdichting, vastlijmen oid of doet die niet veel? Hoedje komt niet eens in de buurt van de afdichting, wat voor nut heeft dit ding?
Bij de 2200 motor zit het lager ook met een felsrand vast. Als je lager om de krukas blijft zitten met uitduwen dan heeft het al los in de zitting gezeten. De afgebroken felsrand kan ook van het uitduwen zijn (niet warmgemaakt)?
Nieuw lager: best mogelijk dat je oude lager nog goed is. Probleem is het vastzetten en borgen van het lager. Van Jan vennix heb ik geleerd om schuine kanten aan je lager te slijpen en de felsrand op deze plekken naar binnen te tikken. Carter moet wel goed heet zijn, en een stompe drijver gebruiken, anders brokkelt de ran nog verder af
Hoedje: staat dat op de foto? Ik denk bij het woord hoedje aan de 3800, niet vergelijkbaar met de 2200.
Die rubberen "afdicht" ring doet volgens mij idd niet veel, in elk geval niet afdichten...
Kijk eerst of je lager speling heeft in de zitting, zo ja: zitting opvullen met passend voelerband. Koud mag het lager sowieso niet passen, heet (150 graden?) moet het er zņ in schuiven.
Verder de ringen etc in omgekeerde volgorde van demontage weer monteren. Succes
Hoedje staat op de 2 en 4e foto. De ring welke wat omzet en bedoelt lijkt te zijn om op de keerring te dragen.
Lager kan ik koud zo in carter schuiven, dus das niet goed. Snap niet wat de ring voor en achter het krukaslager voor nut heeft, zit ook nog een lagerafdichting in krukaslager aan kan van rol
De ring in het lager is geen afdichting voor het Carter maar meer een stofkap. De dunne ring achter het lager is de afdichting. De grote ring aan de rolzijde hoort gefelst te zijn en dient derubber stofkap op zijn plaats te houden. Dat kleine ringetje , hoedje,slingert de evt. doorgelekte olie weg te slingeren zodat dit niet langs de als richting koppeling kan kruipen.
Ik heb besloten het krukaslager preventief te vervangen. Lager past nu koud in carter maar ik krijg er koud de kleinste voelerband van 0,01 niet tusssen dus speling is minimaal
Ik wil het carter in de oven verwarmen naar 200 graden en lager invriezen. Dan lager met reep voelerband monteren in warme carter. Hoe dik zou voelerband moeten zijn zodat lager bij bedrijfstemperatuur goed vast blijft zitten?
Zou ik niet doen. Je creeert op die manier voorspanning in je carter. Zamac is niet zo heel erg sterk als het om trekkrachten opnemen gaat. Als er een borgplaat opzit moet dat voldoende zijn. Je kunt ook borgmiddel gebruiken dat vult elke ruimte, voor zover aanwezig, op en het lager is ooit zonder schade weer te demonteren.
Toch is dat wel de manier waarop ik het altijd doe. Voorspanning zit er altijd in. Zamac is inderdaad niet ideaal maar we moeten het ermee doen, of een cnc carter kopen...
Bij uitzetting door hitte zal het borgmiddel toe moeten geven aan de oerkracht van uitzetting en krimp, daar is niets tegen bestand.
Hoe dik je voelerband moet zijn... ? Ik heb in zo'n gevallen 0,025 genomen. Belangrijk is dat het lager er makkelijk in gaat als het carter heet is. Lukt dat niet dan is je voelerband te dik. Borgen door schuine kant te slijpen, zie ergens op dit forum (zoekterm "borgen")
Ik gebruik 0,03mm en leg het lager ook in de oven. In de vriezer heeft weinig zin , die 20 graden. Heb de ervaring dat het Carter te snel afkoelt met een koud lager waardoor het bandje moeilijker te plaatsen is.
is geen 20 graden verschil maar omgeving 25 min temp 20 van de vriezer dus om en nabij de 45 graden verschil, toch wel de moeite waard. carter is 200 graden - 25 dus totaal 220 graden met vriezer of carter is 200 graden -25 dus totaal 175 graden zonder vriezer
Heb je ook wel gelijk in maar het carter schrikt zich de kolere als er een koud lager ingelegd wordt. Ik heb goede ervaringen met een voorverwarmd lager. De "werkruimte" is dan wel wat kleiner maar je hebt wel meer tijd om het bandje er tussen te schuiven.
met voeler bandjes heb ik het probleem dat ze niet goed rond aanliggen en dan rubbelen ze op als je pech hebt. "ritsen" zoals ze met dat feestlint doen in bloemenzaken wil nog wel eens helpen om lint in model te brengen en dan heb je nog de keus tussen stalen lint en messing lint. zelf heb ik vroeger naast stalen lint wel eens messing lint gehad ( ook lint dat je kon pellen tot de juiste dikte) en dat werkt wel makkelijker, maar dat heb ik al jaren niet meer
Inderdaad altijd friemelwerk, ik heb gelukkig wel nog messing band. Voorvormen met de schaar en zonder loctite erin. Voorverwarmd lager heb ik nooit geprobeerd, wel een keer een geschrokken carter waardoor het lager nog niet aanlag en al klemde. Ga ik volgende keer proberen (als het gaat regenen vanmiddag al, hier staan nog een blokje of 6 te wachten)
Er is maar een goede manier en dat is te zorgen dat je het randje waar het lager niet de kans heeft gekregen het gat groter te maken goed weg te halen (voorzichtig niet het gat wat je nog moet gebruiken ook groter wordt ). Dan even opzoeken hoe dik het bandje moet zijn. D.m.v. twee stukjes band tegenover elkaar in het carter plaatsen en nu het lager er in drukken ( stevig indrukken en het lager zal zich nu wat onrond worden wat deze ring is wat slapjes )Dan heb je de goede maat wanneer je de band geheel in het carter hebt gemonteerd en het carter warm maakt dan zal het lager de juiste klemming hebben na het afkoelen. Maak de band eerst op breedte iets minder dan het lager (tot aan het radius gedeelte van het lager ). Het bandje aan de zijkanten goed glad maken en ook op de goede lengte. Het bandje in het huis plaatsen en gezamenlijk verwarmen. Voordien moet het lager netjes wat afgerond worden waar hij het bandje begint te raken bij het inbrengen van het lager. Als het lager er goed recht ingedrukt wordt dan gaat het nooit fout en zal het bandje goed blijven zitten en niet opfrommele. Als er een felsrand was dan het lager aan de andere kant eerst wat materiaal wegslijpen voor weer wat ruimte te hebben voor een nieuwe fels rand te maken.
Nog een opmerking het bandje met de zijde waar niets is afgehaald moet het eerst in het gat omdat dat de enige rechte kant van het bandje is let daar dus goed op .
Vanmiddag een oto blokje gedaan. Lager zat los maar ook hier koud zeer weinig speling. Messing vulbandje van 0,25 geknipt, gekruld en in carter gelegd. Kwartiertje in de oven, lager ging gemakkelijk erin. Na afkoeling zat het muurvast. Borgplaatje wčl met Loctite vastgeschroefd. Opgebouwd en liep meteen als een zonnetje
Bij de 2200 gaat eerst het dunne plaatje er in dan het lager en dan het dikke plaatje ( dit is een echt stug stalen plaatje wat goed vlak moet zijn )dat plaatje is in dat geval het afdekplaatje voor de carterdruk. Het eerder gemonteerde plaatje is de afdichting voor de lucht die van buiten komen zal. Dus de carter afdichting is hier geheel anders. Aan de rolkant is een rubber afdichting voorzien die met een dunne plaatvormige ring wordt vast gezet.Deze ring word stevig tegen de rubber aangedrukt in de daarvoor bestemde ruimte en dan met een platte drevel vastgeklonken (dus een beetje de rand omkloppen ). Let op wanneer je een andere krukas monteert ,de aanslag achter de krukwang is n.l. te groot en zal niet door de afdichtring kunnen en zal de hele boel vastlopen (dat is nu bij een blok wat door een ( monteur ) is opgevoerd ook gebeurd en is de felsrand om het afdichtplaatje vast te kloppen geheel verdwenen. Dus er weer wat kotterwerk en een grotere plaat nodig. Het heel kleine stofring mag niet door een grotere vervangen worden want dan wordt de rubber ring doorgesneden. Meer weten meer vragen.