Mijn meeste OTO cartertjes krijgen bij reviseren een laagje Zinkspray aan de binnenkant. Deze motoren rijden zelden in de regen en rijden alleen boven asfalt. Wat dat betreft is de vervuiling gering.
Hij zal als showmodel binnen blijven. Mocht het nodig zijn wordt hij wel gebruikt. Ik ga er ook mee proefrijden, want het cilindertje wat er op komt is echt heel goed. Filmpje heb je als eens gezien.
Welke opties zijn er om verdere corrosie tegen te gaan. Hij is met ultrasoon gereinigd, na zandstralen.
Filmpje ? Altijd interessant. Heb je een linkje ?
Ach niets bijzonders hoor. Is al 1 jaar oud. Het gaat om het cilindertje, die is echt goed. Ook effe zandstralen en zwart spuiten. Ik ga het cartertje toch met zinkspray behandelen, zoals FF aangaf. Gewoon effe een leuk blokje maken. Toevallig had ik nog wat spulletjes liggen. Alleen een pompje bestellen.
Nee, niet naar school geweest. Je gelooft het niet, maar ze hebben geen zandstraler en geen ultra reiniger. Doen ze speciaal niet want anders is het nummertje trekken, want iedereen wil dan he. Hier thuis zandstralen en bij een vriend in het badje.
Dat filmpje ken ik wel en toen was de vraag ook of dat je met deze motor ook gereden hebt, kan me alleen het antwoord niet meer herinneren.
Ik heb afgelopen jaar een testbankje gemaakt naar voorbeeld van Jan de Laat. De reden hiervoor : in het verleden nogal wat motoren op de werkbank gehad die onbelast net zo mooi liepen en reageerden als die op het filmpje. Eenmaal op het frame gebouwd vielen de prestaties nogal tegen . En om, ook bij regenachtig weer, toch belast te kunnen testen is dat een mooi hulpmiddel.
is die fiets trainer die deze week bij de Ald* te koop staat ook geen goei test apparaat??? kun je de solex zo op zetten
groet ANdre
Prima apparaat voor de "benetraine" voor de 24 uurs maar ik zie me daar nog geen motor opbouwen. Hier zit een mechanische rem op en ik gebruik een magnetische.
is die fiets trainer die deze week bij de Ald* te koop staat ook geen goei test apparaat??? kun je de solex zo op zetten
groet ANdre
Volgens mij staat er ergens dicht hier in de buurt ook nog een test apparaat ongebruikt!
Zo'n originele Solex testbank?? Is wat te groot om te herbergen (of zo) wegens chronisch ruimtegebrek, heb zelfs al Solexen aal het plafond hangen om wat vloerruimte te creëren...............
is die fiets trainer die deze week bij de Ald* te koop staat ook geen goei test apparaat??? kun je de solex zo op zetten
groet ANdre
Prima apparaat voor de "benetraine" voor de 24 uurs maar ik zie me daar nog geen motor opbouwen. Hier zit een mechanische rem op en ik gebruik een magnetische.
Even off-topic Ronald, het kopboutje en het "x-voudige nest" waar deze in moet vallen zijn dusdanig "afgerond" dat de voorrem niet zal gaan werken. Dus....op zoek naar nieuw deel wat spannen rechts mogelijk maakt. Dan wel alleen beugel, of gehele rem. Bij deze een oproep (zal dat ook nog separaat in ander deel van forum plaatsen)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Dat filmpje ken ik wel en toen was de vraag ook of dat je met deze motor ook gereden hebt, kan me alleen het antwoord niet meer herinneren.
Ik heb afgelopen jaar een testbankje gemaakt naar voorbeeld van Jan de Laat. De reden hiervoor : in het verleden nogal wat motoren op de werkbank gehad die onbelast net zo mooi liepen en reageerden als die op het filmpje. Eenmaal op het frame gebouwd vielen de prestaties nogal tegen . En om, ook bij regenachtig weer, toch belast te kunnen testen is dat een mooi hulpmiddel.
Ja, klopt. Alleen als je echt gaat rijden dan weet je het zeker. Maar deze voelt heel sterk aan. Zou misschien leuk zijn als hij af is om een keertje langs te komen en dan op het testbankje te zetten. Ik weet dat je lekkere koffie hebt.
Even off-topic Ronald, het kopboutje en het "x-voudige nest" waar deze in moet vallen zijn dusdanig "afgerond" dat de voorrem niet zal gaan werken. Dus....op zoek naar nieuw deel wat spannen rechts mogelijk maakt. Dan wel alleen beugel, of gehele rem. Bij deze een oproep (zal dat ook nog separaat in ander deel van forum plaatsen)
Komende zondag een beurs in Drunen ?? weet je waar dat is ?
Voorheen was daar een uitgebreid assortiment aan gebruikte onderdelen, gesorteerd in grooote kunststof kratten (van Luuk, de beste man is niet meer). Ook Ad van Heerbeek is daar altijd aanwezig, die heeft de onderdelen ook in de kraam. Ikzelf moet, helaas, een jaartje overslaan, volgende keer weer
Ja, klopt. Alleen als je echt gaat rijden dan weet je het zeker. Maar deze voelt heel sterk aan. Zou misschien leuk zijn als hij af is om een keertje langs te komen en dan op het testbankje te zetten. Ik weet dat je lekkere koffie hebt.
Als je goed wilt testen kan je beter bij Jan terecht, die heeft een wat betrouwbaarder apparaat. De mijne is meer houtje-touwtje, werkt voor mij prima . (er zit inderdaad hout in verwerkt om de magneet op te spannen, m'n draaibankje is te klein en te licht om groot aluminium te draaien, hout gaat wel)
Ja, klopt. Alleen als je echt gaat rijden dan weet je het zeker. Maar deze voelt heel sterk aan. Zou misschien leuk zijn als hij af is om een keertje langs te komen en dan op het testbankje te zetten. Ik weet dat je lekkere koffie hebt.
Als je goed wilt testen kan je beter bij Jan terecht, die heeft een wat betrouwbaarder apparaat. De mijne is meer houtje-touwtje, werkt voor mij prima . (er zit inderdaad hout in verwerkt om de magneet op te spannen, m'n draaibankje is te klein en te licht om groot aluminium te draaien, hout gaat wel)
Mijn testbankje is tot eind december volgeboekt, sorry
is die fiets trainer die deze week bij de Ald* te koop staat ook geen goei test apparaat??? kun je de solex zo op zetten
groet ANdre
Prima apparaat voor de "benetraine" voor de 24 uurs maar ik zie me daar nog geen motor opbouwen. Hier zit een mechanische rem op en ik gebruik een magnetische.
Ja, klopt. Alleen als je echt gaat rijden dan weet je het zeker. Maar deze voelt heel sterk aan. Zou misschien leuk zijn als hij af is om een keertje langs te komen en dan op het testbankje te zetten. Ik weet dat je lekkere koffie hebt.
Als je goed wilt testen kan je beter bij Jan terecht, die heeft een wat betrouwbaarder apparaat. De mijne is meer houtje-touwtje, werkt voor mij prima . (er zit inderdaad hout in verwerkt om de magneet op te spannen, m'n draaibankje is te klein en te licht om groot aluminium te draaien, hout gaat wel)
Mijn testbankje is tot eind december volgeboekt, sorry
No problem, dan zet ik hem op een solexje. Real time test.
Neehoor hartstikke goed, die witte bandjes worden snel vies, ik rij overigens op de originele banden uit 1966. Is dat niks voor jou solex of zijn dat echte??
Oke techneuten. Hoe zijn deze lampjes, in volgorde stuk gegaan. Uitleg erbij geven. Jaja, vanochtend stopte het lichtje te schijnen. Natuurlijk zitten er al 2 lampjes in. Twas de 1ste keer voor mij. Ohja, waar is het 3W lampje stuk?
das vast met die Amuse die zo lekker loopt, toch een andere route kiezen met minder wind mee en brug af want dan loopt de spanning op met de snelheid, zet er maar eens een voltmeter op tijdens het rijden en maak een grafiek van spaning tegen snelheid.
aan de letters te zien zijn het heel erg chinesche lampjes die heb je vast niet ingegloeid dus spanningsvrij gemaakt, gloei ze eens in op ca 4,5 volt en dan de montage er zijn GURU's die zeggen dat de gloeispiraal altijd verticaal gemonteerd diene te zijn terwijl anderen het op horizontaal houden, zelf voel ik wel wat voor verticaal.
Dat van dat voorgloeien had ik nog nooit gehoord maar kan me daar zeker toch in vinden. Of het Chinezen zijn weet ik niet. Heb ze toen bij Solex Noord gekocht een 3 jaartjes terug denk ik. AMA 6V 7,5W J7 en AMA 6V 3W G7 staat op de lampjes. Heeft heel wat gebrand dus zijn het toch goede lampjes. Welke zijn de beste?
Nee, ik rij niet volgas meer. Gewoon 30 ofzo. En toen was het afgelopen. Ze branden wel heel goed, dus spanning zat.
Bij de grote lamp (pijl) is het goed. (duidelijk te zien), maar bij de kleine niet. Kijk nog eens goed bij de foto alleen van het kleine lampje.
Ohja, de stopknop weer gemonteerd. Ik kreeg de Amuse niet meer uit gezet. Heb toen het gasplaatje wat bijgevijld zodat hij meer gesloten kan worden maar toch bleef hij lopen. hhheeelll langzaam. Echt van plof plof plof. (1hz ofzoiets) Moet een knopje maken wat onder het lichtkapje kan. Ik weet hoe. Kan de knop op het stuur weer weg.
Geef jij maar uitleg over de gloeilampjes Alfons, jij bent de schoolmeester, ik luister wel.
Wat dat voorgloeien betreft, ik doe dat op 5Volt, minstens een uur lang en plaats, indien mogelijk, het lampje met de gloeidraad schuin. Heb je niet de discussie over horizontaal of vertikaal, altijd goed. Lang leve de LED
Oke, het achterlicht is gewoon stuk gegaan. Dat kun je zien omdat het glas donker is. Doordat het voorlampje nu plots heel veel spanning krijgt, wordt zo'n draadje even witheet en verpulvert en klapt uit elkaar als een soort poeder. Vandaar de witte kleur. Ik heb dit is een keer in een filmpje gezien waar ze een lampje even heel kort te veel spanning gaven. En deze uitleg werd gegeven. Of het allemaal zo is moet men maar ook aan nemen he. Maar ik denk wel dat ze gelijk hadden. Je ziet ook in de grote lamp dat er een stukje draad weg is. Welnu dat is verpulvert.
Ik ga de lampjes die ik over heb lekker laten branden. Spulletjes daarvoor heb ik wel. Werkt het niet dan schaadt het niet.
Toch weer wat geleerd. Ik wordt echt nog wel eens slim.
Van 2 kapotte carburateurs 1 goede gemaakt, dus die komt op het nieuwe blokje. Spoelenplaat en spoelen gemonteerd. (alles was los aanwezig) Er zitten nog de originele puntjes in, dus eens kijken of dat gaat werken want ze zijn best goed ingebrand, maar das voor latere zorg)
Van 2 kapotte carburateurs 1 goede gemaakt, dus die komt op het nieuwe blokje. Spoelenplaat en spoelen gemonteerd. (alles was los aanwezig) Er zitten nog de originele puntjes in, dus eens kijken of dat gaat werken want ze zijn best goed ingebrand, maar das voor latere zorg)
goed ingebrande puntjes zijn niet verkeerd, tegenwoordig koop je makkelijk en voor weing een setje diamantvijltjes ( leuk met kleurtjes nooit begrepen waarom) met een kwartiertje poetsen komen veel puntjes er weer als nieuw onder vandaan, niet te snel willen gaan want dan worden de puntjes zelf ook een diamantvorm
Nog niks gedaan, maar ik ga wel wat doen (vrij dagje) Onderweg tijdens de Duitsland reis afgelopen Juli is het boutje van de tankophanging losgetrild en onderweg verloren. Hier kwam ik thuis 4dagen later pas weer achter.
Mooie nieuwe bout gevonden en die erin gedraaid maar sinds dien na een poosje rijden komt er wel is een druppeltje naar beneden, verder geen klachten. ik dacht dat dit gewoon een gesloten inrichting was? Of moet ik even een klein rubber ringetje of teflon er omheen draaien?? Ik dacht dat het dat gewoon een boutje was om de tank vast te zetten....
Nog niks gedaan, maar ik ga wel wat doen (vrij dagje) Onderweg tijdens de Duitsland reis afgelopen Juli is het boutje van de tankophanging losgetrild en onderweg verloren. Hier kwam ik thuis 4dagen later pas weer achter.
Mooie nieuwe bout gevonden en die erin gedraaid maar sinds dien na een poosje rijden komt er wel is een druppeltje naar beneden, verder geen klachten. ik dacht dat dit gewoon een gesloten inrichting was? Of moet ik even een klein rubber ringetje of teflon er omheen draaien?? Ik dacht dat het dat gewoon een boutje was om de tank vast te zetten....
alvast bedankt
klopt 3 boutjes die gewoon een gat ingaan dat eindigt in het materiaal, als er echter ooit iets dol is gegaan komt het voor dat ze een gat dieper boren voor "vers vlees"( materiaal dus) en diep boren zit niet in het ontwerp.
waarschijnlijker is dat er ergens anders iets druipt dat zich op 1 plek verzameld.
Van 2 kapotte carburateurs 1 goede gemaakt, dus die komt op het nieuwe blokje. Spoelenplaat en spoelen gemonteerd. (alles was los aanwezig) Er zitten nog de originele puntjes in, dus eens kijken of dat gaat werken want ze zijn best goed ingebrand, maar das voor latere zorg)
goed ingebrande puntjes zijn niet verkeerd, tegenwoordig koop je makkelijk en voor weing een setje diamantvijltjes ( leuk met kleurtjes nooit begrepen waarom) met een kwartiertje poetsen komen veel puntjes er weer als nieuw onder vandaan, niet te snel willen gaan want dan worden de puntjes zelf ook een diamantvorm
Ik heb er even wat schuurlinnen doorheen getrokken en heb een lekkere vonk. Hij loopt wel binnenkort.
Een vonk tussen de bougiepunten toch mag ik hopen. Als ze flink ingebrand waren, ook de condensator vervangen ??
Flink ingebrand of moet ik zeggen 'je kunt goed zien dat ze behoorlijk al vonkjes hebben laten ontstaan'. De condensator is goed, voor zover ik nu kan zien en kan testen. Ook is het zo dat de beide contactvlakken evenveel gebruikt zijn. Dus niet dat de 1 met een puntje zit of de ander met een kuiltje. Gewoon een lekkere vonk, dus zit het wel goed.
Een vonk tussen de bougiepunten toch mag ik hopen. Als ze flink ingebrand waren, ook de condensator vervangen ??
Flink ingebrand of moet ik zeggen 'je kunt goed zien dat ze behoorlijk al vonkjes hebben laten ontstaan'. De condensator is goed, voor zover ik nu kan zien en kan testen. Ook is het zo dat de beide contactvlakken evenveel gebruikt zijn. Dus niet dat de 1 met een puntje zit of de ander met een kuiltje. Gewoon een lekkere vonk, dus zit het wel goed.
Het is toch een soort samenspel , een punt is geen punt (bij karwei) maar bij een Solex gebruik je ze allebei.
Een vonk tussen de bougiepunten toch mag ik hopen. Als ze flink ingebrand waren, ook de condensator vervangen ??
Flink ingebrand of moet ik zeggen 'je kunt goed zien dat ze behoorlijk al vonkjes hebben laten ontstaan'. De condensator is goed, voor zover ik nu kan zien en kan testen. Ook is het zo dat de beide contactvlakken evenveel gebruikt zijn. Dus niet dat de 1 met een puntje zit of de ander met een kuiltje. Gewoon een lekkere vonk, dus zit het wel goed.
Het is toch een soort samenspel , een punt is geen punt (bij karwei) maar bij een Solex gebruik je ze allebei.
We weten waar we over praten he.
Ik ben benieuwd of je deze uitspraak kent. Als de min, te min is, is de condensator te min.
Cilinder laten boren en honen naar 40mm met een zuigertje van een alum. nik. cilinder, zuigerspeling 0.04mm, morgen testen.
Ben benieuwd, 0,04mm lijkt me krap tussen Aluminium en gietijzer.
Volgens mij heeft JdL al eens met 0.02mm getest.
Nee dat bedoel ik niet, de poortjes/gaatjes, niets aan gedaan? Dus niet gemodificeerd?
Ik weet wel dat Jan dat heeft liggen (0,02mm) maar of het getest is weet ik niet. Ik dacht van niet. Alles kan natuurlijk, maar 0,02 is wel heeeeeel erg weinig. Maarja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Nee alles origineel, een V2 cilinder met een JRT zuiger, vandaag even een rondje gereden, rijd heel erg mooi, gelijk trekkracht en snelheid, hier gaat iemand van de club heel erg blij mee zijn.
Ja dat JRT zuigertje maakt toch iets voor de inlaat en spoelen goed natuurlijk.
Hoe zat het ook al weer met een V2 cilinder of V4 cilinder. Ik heb een V4 cilinder en dat draait heel goed. Heb je ook gezien op dat filmpje van van de week.
Ik heb vandaag een oto carburatuurtje binnen gekregen voor een leuk prijsje. Geheel compleet. Ligt nu lekker te weken en later krijgt hij zijn badje. Helemaal goed.
Deze nacht onder de schrale schijn van een lantaarnpaal naar een oplossing gezocht om weer rijdend thuis te geraken.
De laatste tijd ondervind ik alsmaar startproblemen. Het niet gestart krijgen begon vorige maand. Toen heb ik de bougie vervangen, die was smerig en pekzwart. De vuile bougie had ik nog te danken aan eerdere motorstoornissen, dus dat leek me verklaarbaar. Sinds kort zit er dus een nieuwe NGK B6HS in die nog maar weinige kilometers heeft gevonkt. En omdat mijn S4800 een elektronische ontsteking heeft, zette ik ze op 0.75mm. Echter kon ik de motor alleen maar starten zonder luchtfilter (het complete ding eraf) en met luchtfilter erop lukt het vrij vlot als de motor warm staat.
En zo was het niet anders toen ik gisteren na twee weken geheelonthouding nog maar eens een ritje wilde maken. Wel merkte ik gisteren dat er redelijk wat vocht onder de luchtfilterkap zat. Op zich niet zo vreemd want bij mijn laatste rit moest ik een heuse zondvloed doorstaan. Wat ik wel raar vind, ik blijf en blijf maar luchtfilterolie uit dat foampje knijpen. Dus dacht ik gisteren de oorzaak te hebben gevonden, temeer omdat na het uitknijpen van de filterfoam de prestatie van mijn Solex aanzienlijk verbetering bracht (als de brandweer ging hij). Een paar uur later toen ik huiswaards wilde keren, kreeg ik hem weer niet aan de praat met luchtfilter erop. Met veel moeite en met luchtfilter er van af lukte het me uiteindelijk. Dan heb ik mijn tocht maar verder gezet met de luchtfilter in het tasje. Zonder de luchtfilter reageert de remluchthendel ook veel gevoeliger en preciezer.
Last edited by AlienSolexfiend; 14/09/1412:52 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nu is het wel zo dat een carburateur altijd wat mengsel terugblaast richting luchtfilter en dat schijnt bij jouw motor wat extremer te zijn. Uit je verhaal blijkt ook dat je altijd met een te rijk mengsel rijdt doordat je een vette bougie hebt en zonder filter een betere start en beter regelbaar met het hendeltje. Als de motor goed loopt dan brandt de bougie vanzelf schoon.
De bougie die er nu in zit blijft schoon. Die vette bougie stamt nog af uit de periode van mijn "loszittende motor", ook had ik deze zomer te maken met een moeilijk afstelbare luchtregeling en experimenteerde ik met een andere (ook 28cc) sproeier. Ik heb zo een tijdje met een beroerd lopend motortje gereden, allicht te rijk mengsel en slechte verbranding vanwege het aanhoudend pruttelen.
Van pruttelen heb ik na het uitknijpen van de filterfoam totaal geen last ondervonden.
Hoe los ik het probleem op van een te verzadigde foam veroorzaakt door een terugklotsende carburateur? Ik heb ook nog een klassiek dun Solexfoampje in voorraad, die er nu opzit is een Twinair. Ook heb ik nog gloednieuwe Twinair en een koperen gaasje in mijn onderdelendoos. Bewerking: En blijf ik het blauwe luchtfilteroliespul dan best gebruiken? Het kleeft wel lekker. Eerder had ik daarvan wat teveel gebruikt (herinner resultaat van verstopte carb ).
Last edited by AlienSolexfiend; 14/09/1401:54 AM. Reason: Luchtfilterolie
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Soms is het kiezen tussen 2"kwaden": óf een goede luchfiltering óf een sneller slijtende motor.
Teveel filterolie uitknijpen uit het filter na aanbrengen van de olie. In de bodem van filterhouder (waar de kap overheen gaat) zitten 2 gaatjes waar de lucht van buiten het filter aangezogen wordt. Soms helpt het wel eens om deze gaatjes wat te vergroten , van b.v. 6mm > 8mm, waardoor de luchttoevoer naar het filter toe wat gemakkelijker gaat.
Vandaag ééven een voorband wisselen, nee dus. Het (witte)rubber van de band zat aan weerszijden aan de binnenrand van de velg geplakt/gevulcaniseerd. De band met een stanleymes losgesneden van de velgrand en na veel snijden en borstelen de randen weer schoon gekregen zodat er weer een nieuwe Zwart-witte band op kon.
Die klassieke dunne foams met plastick ring, zijn die oorspronkelijk niet ontworpen om even in de tweetaktolie te dompelen i.p.v. filterolie (schuim) te gebruiken? Het lijkt me ook moeilijk om deze uit te knijpen.
Toch vind ik mijn luchtfilter-startprobleem raar, want voorheen gaf het geen probleem. Zit ik toch te denken: misschien heeft mijn oude Twinair foam en die filterolie die erop zit (zat) zijn beste tijd gehad, en moet ik het gewoon vervangen door een nieuw.
Heb ik nog een ander raar fenomeen sinds het einde van mijn voorlaatste rit twee weken geleden: ik hoor een duidelijk ondefinieerbaar gekletter uit mijn blok komen als de motor draait. Ik weet niet wat het is, maar sinds het geluid voorkwam lijkt het probleem met de koppeling zich niet meer voor te doen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Blokje nummer 2 met een geboorde cilinder met JRT zuiger (0,04mm zuigerspeling) uitgevoerd, loopt net als de ander, gelijk trekkracht en snelheid en wat me opvalt nagenoeg geen hinderlijke motortrillingen.
Blokje nummer 2 met een geboorde cilinder met JRT zuiger (0,04mm zuigerspeling) uitgevoerd, loopt net als de ander, gelijk trekkracht en snelheid en wat me opvalt nagenoeg geen hinderlijke motortrillingen.
Ben ik toch benieuwd naar de cilinder en zuigermaat van de nicacyl cilinders/zuigers. Ik heb er een waarbij de cilinder +/- 40,03 mm is en de zuiger +/- 39,96 mm is, in koude toestand. Warm , b.v. uit de oven, niet gemeten.
Koel en droog bewaren is het beste voor een band, daar worden ze alleen maar beter door. Je kan de kelder van een coureur vergelijken met een wijnkelder, maar dan met hangende tubes aan het rek.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Blokje nummer 2 met een geboorde cilinder met JRT zuiger (0,04mm zuigerspeling) uitgevoerd, loopt net als de ander, gelijk trekkracht en snelheid en wat me opvalt nagenoeg geen hinderlijke motortrillingen.
Ben ik toch benieuwd naar de cilinder en zuigermaat van de nicacyl cilinders/zuigers. Ik heb er een waarbij de cilinder +/- 40,03 mm is en de zuiger +/- 39,96 mm is, in koude toestand. Warm , b.v. uit de oven, niet gemeten.
Ik stop de zuiger er "kaal" in en dan dien je hem in alle standen goed heen en weer te kunnen gooien ( droog geen olie) , veel combinaties lopen al strak als alleen de zuiger kaal in de cylinder zit, daar gaat op de draaibank dan alsnog 0,05 mm af
Na 50 jaar wil de band het nog niet opgeven, dat is nog eens kwaliteit, ik denk dat je de Taiwan bandjes er na 50 jaar zo af kan blazen.
Ik denk dat ze na 50 jaar gewoon verdwenen zijn
Dat soort kleefbanden heb ik ook, Hevea, staat voor rubber en vroeger waarschijnlijk niet goed doorgevulcaniseerd dan begint het alsnog als lijm te reageren , heb je met oude handvatten ook
Ik heb de Twinair foam in mijn luchtfilter weer vervangen door een (originele) dunne foam (met platick ring). Het nieuwe filterschuim heb ik in wat mengolie gedompeld en even laten inwerken in een plastick zakje. In het luchtfilterhuis heb ik een rond op maat gemaakt metalen gaasje gelegd met de foam er bovenop, vervolgens de metalen afsluitring van het filterhuis, luchtfilterdeksel erop, en starten binnen de meter met koude motor.
Voorlopig is mijn conclusie dat de luchtfilterolie, die ik in mijn vorige foam gebruikte, in combinatie met de uit carburateur omhoog spetterende tweetakt menging, geleidelijk aan voor een slechte luchtdoorlaat zorgde. De gevolgen hiervan waren een slecht regelbaar luchtmengsel, een wispelturig sputterende motor, en uiteindelijk een niet meer te starten motor.
Toch nog lekker kunnen rijden op deze laatste zomerdag.
Het gekletter dat ik laatst opmerkte bleek afkomstig van een losgekomen lichtschakelaar en veertje in de koplamp.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag begint officiel de astronomische herfst, eigenlijk valt die in het noordelijk halfrond net een dag of twee later. De meteorologische herfst is al ff goed bezig.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb de Twinair foam in mijn luchtfilter weer vervangen door een (originele) dunne foam (met platick ring). ***** Voorlopig is mijn conclusie dat de luchtfilterolie, die ik in mijn vorige foam gebruikte, in combinatie met de uit carburateur omhoog spetterende tweetakt menging, geleidelijk aan voor een slechte luchtdoorlaat zorgde. De gevolgen hiervan waren een slecht regelbaar luchtmengsel, een wispelturig sputterende motor, en uiteindelijk een niet meer te starten motor.
Reagerend op een stuk van de originele tekst ( de rest even weg gehaald: ik zie twin air filters nogal eens verkeerd gemonteerd worden, zodanig dat ze aangezogen kunnen worden door de inlaat, word hij aangezogen moet allel lucht alleen door het stukje dat IN het carburatuer gat zit want de rest staat strak tegen het luchtfilterbodem, bij stille motoer zie je dat niet alles weer netjes terug geveerd. een gaasje eronder als steun is echt een moeten
Ik gebruikte (toen) als steun voor de Twinair: de plastick ring van een (origineel type) oude dunne filterfoam, het dwarse diagonaal latje hierbij rustend op het middelpunt van het luchtfiltergat. Eenmaal de foam geborgen met de metalen ring van het filterhuis, moest je hem dan niet aan de zijkanten induwen. Omdat ik destijds niet over een metalen gaasje beschikte, heb ik me toen maar met de truken van de foor beholpen.
Momenteel zit er een nieuwe dunne foam met ring in, steunend op een gaasje, als fiterolie gebruik ik 2T. Blijkbaar gaat het fout als die blauwe filterolie van me zich in de foam mengt met tweetaktmengsel (Power RS). Ik kan voorlopig geen manier bedenken hoe het foampje te vrijwaren van opstotende brandstof, het metalen gaasje zal hierbij niet veel uitmaken.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik gebruikte (toen) als steun voor de Twinair: de plastick ring van een (origineel type) oude dunne filterfoam, het dwarse diagonaal latje hierbij rustend op het middelpunt van het luchtfiltergat. Eenmaal de foam geborgen met de metalen ring van het filterhuis, moest je hem dan niet aan de zijkanten induwen. Omdat ik destijds niet over een metalen gaasje beschikte, heb ik me toen maar met de truken van de foor beholpen.
Momenteel zit er een nieuwe dunne foam met ring in, steunend op een gaasje, als fiterolie gebruik ik 2T. Blijkbaar gaat het fout als die blauwe filterolie van me zich in de foam mengt met tweetaktmengsel (Power RS). Ik kan voorlopig geen manier bedenken hoe het foampje te vrijwaren van opstotende brandstof, het metalen gaasje zal hierbij niet veel uitmaken.
van die foto met twin air in filterhuis: die luchtinlaatpaaltjes zijn nog niet opgeboord daar , mogen wel een haartje groter hoor.
Misschien een goed idee om ze wat ruimer te maken als er in het voorjaar terug een Twinair in gaat. Kunnen er gelijk 2 in, de bovenste in het blauwe spul, de onderste als voorhoede voor opstuimende benzine.
Of anders (als de gaten opgeboord zijn) een enkele Twinair met 2taktolie als filterolie, met een grof gaasje onder en een fijn gaasje er bovenop.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
wat schroef je ermee vast waar nu waarschijnlijk ronde vastzet stukken op zitten. ( je luchtfilter ??) dergelijke doppen zie je veel op motorschermen van oa sparta om deze onderweg snel los te maken zonder gereedschap in geval van verstopte sproeier ( die dan weer onder die kapen verstopt is ) of is dit een heel grote benzinedop uitvoering ? ( aan de achtergrond te zien niet )
Het heeft hiermee hélemaal niets te make natuurlijk maar bij gebruik van Alkydbrandstof (aspen-motomix) is de dop ook altijd eenvoudig los te draaien, zomer én winter.
Het heeft hiermee hélemaal niets te make natuurlijk maar bij gebruik van Alkydbrandstof (aspen-motomix) is de dop ook altijd eenvoudig los te draaien, zomer én winter.
Klopt. Toen ik nog gewone benzine gebruikte had ik een halve waterpomptang als hulpmiddel om die doppen los te krijgen: de sleuf past precies over de "vleugeltjes" van de dop
Vandaag het kopje en cilinder gestraald. Cilindertje zwart gespoten. Blokje verder opgebouwd. Toch netjes zo. Tankje moet ik repareren omdat het retourbuisje op de tank los zit. Van de week laten draaien.
Nee niet NOS. Ik had eigenlijk eerst een foto moeten maken van cilinder en kopje hoe het eruit zag. Gewoon droevig. Ook het carter was erg vies, maar goed. Het modder erin was 50 jaar ofzo en keihard. Ach lekker bezig zo.