Graag stel ik mijzelf even kort aan jullie voor: Arjan, 41 jaar. Ik woon in het Zeeuwse 's-Gravenpolder (bij Goes) en ik ben ruim 20 jaar actief geweest op het gebied van de Daf personenauto-hobby en binnen DCN. Ruim drie jaar geleden ben ik gestopt met de Dafjes, maar de liefde voor "oud spul" uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw blijft weerbarstig... Een aantal jaren een DKW RT 250/2 gehad, maar hiermee tevens veel ellende qua lopen, loopproblemen, warm -en vastlopers. Ik zal zeker dit forum raadplegen om jullie waardevolle kennis mee te nemen in het rijden, onderhouden en repareren van mijn Solex. Wat heb ik dan gekocht? Een Solex OTO, overgangsmodel, uit 1967 als ik het goed nagezocht heb. Ik ben geen top-purist, maar vind het wel leuk om hem zo origineel mogelijk te hebben, maken en houden (uiterlijk) Ik ga hem vrijdag de 13e a.s. ophalen. Ik kreeg helaas een telefoontje dat vorige week het motortje schade had opgelopen. Er zijn nu de volgende onderdelen vervangen: zuiger, cilinder, kop, drijfstang. (door leden TC van Solexclub in Oosterhout) Als jullie t.a.v. het inrijden nog adviezen hebben: van harte welkom ! Verkoper was heel schappelijk qua gemaakte reparatiekosten.
Ik probeer wat foto's te posten zodat jullie kunnen meekijken mbt de originaliteit. (iig de ding-dong bel)
Hoi Variomaat. Welkom bij de club. Leuke Solex hoor. Ik vroeg me af, wat is er dan gebeurd met de Solex omdat er zoveel vernieuwd is. Loopt hij goed? Ik woon in Middelburg, dus als je vragen hebt kun je altijd langs komen. Enige tip met in rijden is. Meng 1:35 de eerste keren. Omdat we maar zo weinig vermogen hebbe, kun je gewoon vol gas rijden hoor. Check je ontstekingstijdstip. Check de afdichting bij de rol, tankzijde.
Altijd leuk om een eerste reactie te krijgen van een provinciegenoot. Ik heb hem nog steeds niet op kunnen halen, dus kan je geen antwoord geven op de vraag wat er aan de hand was waardoor er zoveel vervangen is. Ik plaats tzt nog wel eens een berichtje. Verder valt het mij op dat het hier vrij rustig is vergeleken met het DCN (Daf)forum en het BMW GS forum. Wellicht omdat het lekker weer is en iedereen is gaan rijden? Of is dit leeftijd gerelateerd? En zijn het wel sleutelaars, maar geen computermensen?
Ik hoop op nog wat reacties mbt originaliteit. Ben zelf erg benieuwd of de luchtfilterkap nu zwart moet zijn, of juist (blank) aluminium?!? Welke tekst hoort erop te staan?
Groeten en geniet allen van het mooie Pinksterweekend. Jammer dat ik geen tijd heb om mijn Solex even op te halen ...
Nou echt rustig is het hier niet hoor. Je wat echt origineel is zal later wel achterhaald worden. Zodra je het framnummer en motorblok nummer opgeeftm, krijg je hier zeker info wat er echt op moet zitten. Je zult merken dat er heel veel verschillen zijn. Wanneer ga je hem dan wel halen?
Welkom Arjan. Is en blijft een leuke hobbie die Snorrollers. Succes met je Oto. Niet verkeerd om in het begin nog wat royaler te smeren bv 1 op 20 a 1 op 25. Twee tanljes is zat. Daarna 1 op 30 a 35 smeren. Te schraal is slecht voor de krakkemikkige krukasafdichting.
Welkom Arjan. Is en blijft een leuke hobbie die Snorrollers. Succes met je Oto. Niet verkeerd om in het begin nog wat royaler te smeren bv 1 op 20 a 1 op 25. Twee tanljes is zat. Daarna 1 op 30 a 35 smeren. Te schraal is slecht voor de krakkemikkige krukasafdichting.
Erg?? Ik wil niet raar doen maar het voorschrift NA inrijden was oorspronkelijk 1 op 25 en tijdens inrijden zelfs NOG een tankdopinhoud olie erbij...dussss
Als je dan uiteindelijk tussen de 1:30 en 1:35 gaat rijden, dus zeg bijvoorbeeld 1:33, dan moet je op 5 liter 1:50 benzine nog eens 53ml extra olie bijmengen (bijv. Castrol Power RS) Ziezo, nu hoef je niet meer te gaan rekenen
Last edited by RedFox; 07/06/1401:51 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Misschien vergeet je 1 ding. De olie nu is 10 keer zo goed dan toen. Ik denk zomaar dat je een behoorlijke druiper krijg. Maar het kan geen kwaad toch wat rijker smeren het eerste tankje. Gewoon doen, komt allemaal goed.
Ga hem vrijdag de 13e halen voor een frisse nieuwe start in zeeland. Neem het smeeradvies zeker ter harte. Zal volgende week nog even framenr en motornr posten ivm originaliteitsonderzoek(je). GeDaf, Arjan
Inderdaad, en geloof maar dat de meesten zelfs momenteel daar makkelijk aankomen. Niet iedereen werkt met maatbekertjes of injectiespuiten... hup kiep er maar wat extra bij, kan nooit kwaad...
Mieke heeft eventjes geconcentreerd wasmiddel gebruikt, beter voor mens en milieu, en zuiniger. Maar ook hier ging het van gooi er nog maar een beetje bij... dat zuiniger was al snel er van af.
De vergelijking gaat wel een beetje op: niet meer gebruiken dan nodig / voorgeschreven is! verdwijnt allemaal je uitlaat in, gaat op je bougie en in je poorten zitten, en de rest vertraagt de verbranding alleen maar.
Dat eerste tankje: ja, doe ik ook, soort onderbuikgevoel. Maar daarna mag je idd rekening houden met de betere kwaliteit olie, 1:22 is echt niet meer nodig
Als je dan uiteindelijk tussen de 1:30 en 1:35 gaat rijden, dus zeg bijvoorbeeld 1:33, dan moet je op 5 liter 1:50 benzine nog eens 53ml extra olie bijmengen (bijv. Castrol Power RS) Ziezo, nu hoef je niet meer te gaan rekenen
Bedoel je bij die kant en klare voorgemengde Aspen of Motomix, en is elke volsynthetische tweetaktolie dan te combineren?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als je dan uiteindelijk tussen de 1:30 en 1:35 gaat rijden, dus zeg bijvoorbeeld 1:33, dan moet je op 5 liter 1:50 benzine nog eens 53ml extra olie bijmengen (bijv. Castrol Power RS) Ziezo, nu hoef je niet meer te gaan rekenen
Bedoel je bij die kant en klare voorgemengde Aspen of Motomix, en is elke volsynthetische tweetaktolie dan te combineren?
De combinatie waar ik op duid is Aspen 2T (de rode 5L cans) en Castrol Power RS. Er zullen zeker nog andere combinaties worden ingezet, maar dat verandert niets aan het rekensommetje.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Als je dan uiteindelijk tussen de 1:30 en 1:35 gaat rijden, dus zeg bijvoorbeeld 1:33, dan moet je op 5 liter 1:50 benzine nog eens 53ml extra olie bijmengen (bijv. Castrol Power RS) Ziezo, nu hoef je niet meer te gaan rekenen
Bedoel je bij die kant en klare voorgemengde Aspen of Motomix, en is elke volsynthetische tweetaktolie dan te combineren?
De combinatie waar ik op duid is Aspen 2T (de rode 5L cans) en Castrol Power RS. Er zullen zeker nog andere combinaties worden ingezet, maar dat verandert niets aan het rekensommetje.
Waarom geen gewone autobenzine en dan mengen met castrol 1:35 ----- 143 ml olie voor 5 ltr benzine 1:40 ----- 125 ml 1:45 ----- 111 ml 1:50 ----- 100 ml (Ik gebruik een grote injectie spuit van 60 ml .Ooit gehaald bij de apotheek. Zo ben er nu van tussen,veels te mooi weer )
Waarom geen gewone autobenzine en dan mengen met castrol 1:35 ----- 143 ml olie voor 5 ltr benzine 1:40 ----- 125 ml 1:45 ----- 111 ml 1:50 ----- 100 ml (Ik gebruik een grote injectie spuit van 60 ml .Ooit gehaald bij de apotheek. Zo ben er nu van tussen,veels te mooi weer )
Inderdaad gewoon benzine aan de pomp en zelf mengen. Maar moet dat castr zijn?? En nooit een of andere mengsmering bij mengen met een andere oliesoort lijkt mij.
Als ik het goed heb heeft Jan (Wikkelbie) ooit eens een mooi omreken link geplaatst waar je de gegevens kunt invoeren en deze ling zelf de verhouding uit rekent, maar ik kan hem niet terug vinden.
Als je dan uiteindelijk tussen de 1:30 en 1:35 gaat rijden, dus zeg bijvoorbeeld 1:33, dan moet je op 5 liter 1:50 benzine nog eens 53ml extra olie bijmengen (bijv. Castrol Power RS) Ziezo, nu hoef je niet meer te gaan rekenen
Bedoel je bij die kant en klare voorgemengde Aspen of Motomix, en is elke volsynthetische tweetaktolie dan te combineren?
De combinatie waar ik op duid is Aspen 2T (de rode 5L cans) en Castrol Power RS. Er zullen zeker nog andere combinaties worden ingezet, maar dat verandert niets aan het rekensommetje.
Het is niet het rekensommetje van de mengverhouding dat me bezig houdt, wel hoe de twee verschillende 2T oliën met elkaar reageren en wat de eventuele consequenties zijn op korte en lange termijn.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als ik het goed heb heeft Jan (Wikkelbie) ooit eens een mooi omreken link geplaatst waar je de gegevens kunt invoeren en deze ling zelf de verhouding uit rekent, maar ik kan hem niet terug vinden.
Dank voor de reacties tot heden. Ik kan niet wachten tot vrijdag de 13e. Eindelijk mijn Solex ophalen! Nog even een of-Topic vraag aan Alfons: Waarom Alfons Amuse? Kan het niet linken aan je naam of beroep. Als je nou een leraar consumptief zou zijn... Maar motorvoertuigen?!? Verklaar u nader ;-)
Nou echt rustig is het hier niet hoor. Je wat echt origineel is zal later wel achterhaald worden. Zodra je het framnummer en motorblok nummer opgeeftm, krijg je hier zeker info wat er echt op moet zitten. Je zult merken dat er heel veel verschillen zijn. Wanneer ga je hem dan wel halen?
Eindelijk: mijn eerste kilometers op een niet gehuurd Solex. Om toch nog wat meer historie te achterhalen en om de originaliteit te checken hierbij mijn frame -en motornummers: 9320xx en 6754xx. Kom zelf uit op een late '66 er of een vroege '67 er. Voor foto's zie mijn eerste post. Lijkt mij een eerlijke, originele Solex te zijn. Bel is niet origineel, slot en tas uiteraard niet! En ik twijfel over de luchfilterkap: zwart of blank alu (gepolijst) het laatste vind ik persoonlijk mooier. Wie wil mij verder helpen?!?
Wat betreft de vraag wat er mis was waardoor er motorschade ontstaan is: vorige eigenaar gebruikte Motoplus ipv Motomix en mengde 1 dopje olie bij in de veronderstelling dat hij van 1:50 zou overgaan naar 1:40 mengsmering. Hierdoor dus een ernstig smeertekort en dientengevolge flinke motorschade. Dit is inmiddels wel opgelost. Binnenkort de afstelling eens nazien en de carburateur/gasspaak even finetunen. Loopt niet slecht, maar kan i.m.o. beter. Loopt met name te snel stationair waardoor de motor staat te bokken bij stilstand.
GeDAF, (blijft een merk met aantrekkingskracht :-)) Arjan