|
Joined: May 2010
Posts: 28
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 28 |
Beste mede Solexisten, Ik heb heel wat uurtjes doorgebracht met het lezen van vele topics op dit forum. Mijn Oto uit 66 heeft de afgelopen paar weken heel wat doorstaan. O.a. Een gebroken rol, nieuw krukaslager, een condensator die de geest had gegeven en nog wat kleinigheden. De Solex heeft nu nieuwe condensator, schone contactpunten, nieuwe bougie en bougiekabel. Met de stroboscooplamp kan ik de ontsteking natuurlijk heel nauwkeurig afstellen. Waar ik nu echter niet uitkom is of ik deze het geste keurig met de streepjes tegenover elkaar moet afstellen of dat enige voorontsteking gewenst is. Als ik het forum raadpleeg kom ik daar niet uit. De meningen lijken nogal verdeeld. Kan iemand mij voor eens en altijd overtuigen van wat het beste is om te doen?
Aanpassingen die ik zelf heb gedaan zijn het opboren van de gaten in het luchtfilter, het inlaatgat van de cilinder ruimer gemaakt en een half rond uit de zuiger geslepen. Behaalde resultaat is nu dat de Solex ca. 35 km loopt. Hiermee ben ik zeer tevreden.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Mooi, 35 is een goede snelheid, Als de streepjes tegenover elkaar staan dan heb je de voorontsteking zoals deze hoort te zijn en dat is 1,8 mm voor BDP.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
1a 2 mm voorontsteking extra is prima. Ik merk geen verlies in trekkracht, maar op toeren loopt ie net wat fijner door.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
1a 2 mm voorontsteking extra is prima. Ik merk geen verlies in trekkracht, maar op toeren loopt ie net wat fijner door. Absoluut niet. De ontsteking gewoon op de merktekens zetten. Als je merk dat je met 2 mm extra voorontsteking misschien beter loopt, heb je ergens een probleem met je motor.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Twee mm voorontsteking werkt bij mijn drie OTOs zeer goed. Trekken beter op en op toeren merkbaar fijner. Peter
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
2mm kan Peter, maar 2mm extra niet.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: May 2010
Posts: 28
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2010
Posts: 28 |
Heren, dank voor jullie reacties. Ook nu blijkt er geen sprake van eenduidigheid. Ik wist niet dat als de markeringen recht tegenover elkaar staan er al sprake is van 1,8 mm voorontsteking. De maker van het apparaat, v.d. Heem, heeft in haar documentatie gesteld dat de merktekens tegenover elkaar horen te staan. In de wetenschap dat er dan al sprake is van 1,8 mm laat ik dat maar zo. Ergens op internet las ik een artikel over het belang van voorontsteking. V.d. Heem heeft daar dus bij de constructie rekening meevgehouden.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
1a 2 mm voorontsteking extra is prima. Ik merk geen verlies in trekkracht, maar op toeren loopt ie net wat fijner door. Absoluut niet. De ontsteking gewoon op de merktekens zetten. Als je merk dat je met 2 mm extra voorontsteking misschien beter loopt, heb je ergens een probleem met je motor. heel veel lezers snappen niet wat bedoelt word met voorontsteking en extra voorontsteking, er zijn er die meten dat af aan de omtrek van het vliegwiel/carter, dan heb je al snel 2 mm extra ( op de omtrek) als je merktekens niet goed tegenover elkaar staan. Maar er is maar 1 goede manier en dat is nog niet eens de beste, en dat is meten via de kop waar de zuiger staat ten opzichte van het BDP ( bovenste dode punt) valt niet mee als de bougie scheef staat maar bij een late OTO en 3800 met de bougie recht omhoog is dat goed te doen. ( beste methode is in krukasgraden maar dat is lastiger te doen) en bij gebruik van het BDP moet je ook nog eens opletten welke kant je opdraait want je hebt 2 standen waar de zuiger op 2 mm van het BDP staat, met de draairichting mee ( dat is dus NA het BDP) en tegen de draairichting in (dat is dus VOOR het BDP) en die moet je hebben
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Oh hhahaha, op die manier had ik dat nog niet gelezen, die 2mm aan de omtrekt meten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wel leuk van je om aan te geven dat mensen dit soms anders bekijken en begrijpen. Dit heeft alles te maken met ervaring en kennis van motoren techniek. Niet erg alles is te leren.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Echte kenners spreken over graden voorontsteking Iemand trouwens die weet wat de vaste voorontsteling ingraden moet zijn? Je kunt de zaak dat op de wijze die Joan omstreef, gaan uitklokken en kijken of je vliegwiel niet iets verdraaid zit. In mm's aan de omtrek gemeten kan dat natuurlijk wel net ietsje schelen.
Last edited by 49cc; 03/06/14 08:08 PM.
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Ik heb het ooit eens ergens van overgeschreven : 23-30 graden voor BDP.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2011
Posts: 154 |
De streep op het vliegwiel moet tegenover die op het carter. Dit is er niet voor niets op gezet door de fabrikant.
Groet, René
Carpe Diem
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ik heb het ooit eens ergens van overgeschreven : 23-30 graden voor BDP. 1,768mm is 22 graden voor BDP, bij de Solex.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Handige rekentools voor de echte nerds: rekentools
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Handige rekentools voor de echte nerds: rekentools Ik maak er gebruik van maar ben geen nerd. Met die poorttimingen ben ik al een beetje bezig. Ook die jongens van het Zundapp forum zijn daar soms druk mee. Lastige materie hoor en daarnaast nog de praktijk ervaring. Wel hele mooie tools.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
Handige rekentools voor de echte nerds: rekentools lijkt heel erg veel op de sheets die ik jaren terug ook al eens heb gepubliceerd maar die ook het "verzet" van de cylinder en het effect daarvan kan berekenen. Er zit iets fout in hun sheet want de voorbeeldpagina heeft oa een drijfstang met een lengte van 45 mm ingevoerd ( standaard 91) en geeft met een slag van ongeveer ook dat, nog steeds een acceptabele grafiek
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Handige rekentools voor de echte nerds: rekentools lijkt heel erg veel op de sheets die ik jaren terug ook al eens heb gepubliceerd maar die ook het "verzet" van de cylinder en het effect daarvan kan berekenen. Er zit iets fout in hun sheet want de voorbeeldpagina heeft oa een drijfstang met een lengte van 45 mm ingevoerd ( standaard 91) en geeft met een slag van ongeveer ook dat, nog steeds een acceptabele grafiek Idd Joan, er klopt iets niet. Zal eens informeren.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
0 members (),
14
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|